Poprzednie części1944-SIERPIEŃ-2 dzień

1944-SIERPIEŃ- 4 dzień

O Wsch. sł. 5.16 | Zach. sł. 20.39, śr. temp. powietrza 17℃, lokalne deszcze, pochmurno, wieczorem przejaśnienia, stan wody w Wiśle 123 cm.

 

4

Piątek

Jana, Dominika

 

Trwają ciężkie walki w Al. Jerozolimskich. Od Mostu Poniatowskiego ku Grójeckiej przebija się od rana niemiecka jednostka 19. dywizji pancernej. W nocy z 3 na 4 sierpnia Powstańcy opanowują parter gmachu PAST-y przy il. Zielnej. Po zaciętej walce, o świcie Powstańcy opuszczają budynek. Na wschód od obsadzonego przez Niemców Krakowskiego Przedmieścia umacnia swe pozycje Zgrupowanie ,,Krybar". W Śródmieściu południowym Powstańcy przeprowadzają udany nocny atak na ,,Soldatenheim" w Gimnazjum im. Królowej Jadwigi. Sztab Komendy Okręgu AK przenosi się ze zburzonego hotelu ,,Victoria" do gmachu PKO na rogu Świętokrzyskiej i Jasnej. Oddziały kpt. Józefa Krzyczkowskiego ,,Szymona" przegrupowują się w rejonie Izabelina, Sierakowa i Truskawia. Na Żoliborzu następuje umocnienie pozycji powstańczych, będących w stałej styczności bojowej z wrogiem. Oddziały ppłk. Jana Mazurkiewicza ,,Radosława" nacierają na ruiny getta bez sukcesu. Heinrich Himmler przysyła odsiecz pod dowództwem gen. policji Heinricha Reinefartha i dowódcy brygady SS, Oskara Dirlewangera, rozlokowujących swe oddziały w zachodniej części Woli. Z Okęcia na Ochotę przechodzi brygada RONA gen. Kamińskiego, rozpoczynając okrutne mordy, gwałty, grabieże i podpalenia. Trwa opór niewielkich powstańczych oddziałów. Toczą się krwawe walki na Mokotowie. Niemcy mordują ok. 200 osób w rejonie ul. Olesińskiej. W Pałacu Blanka ginie poeta - pchor. Krzysztof Kamil Baczyński ,,Krzyś", żołnierz Batalionu ,,Parasol"

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 2

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (2)

  • Ciekawe zapiski.
  • Ozar 08.08.2018
    Piątka za to, że ciągniesz to dalej i nawet dośc ciekawie choć dla mnie za krótko. Jak dojdzie do masakry na Woli możesz coś napisać o RONA i Dirlewangerze, jacy to byli zbrodniarze, że nawet samych Niemców przerażali.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania