Poprzednie części1944-SIERPIEŃ-2 dzień

1944-SIERPIEŃ- 9 dzień

O Wsch. sł. 5.24 | Zach. sł. 20.30, śr. temp. powietrza 17℃, słonecznie, wieczorem pochmurno, lokalne deszcze, stan wody w Wiśle 123 cm.

 

9

Środa

Romana, Ryszarda

 

W Śródmieściu, z lokalu przy Placu Dąbrowskiego, zaczyna nadawać Polskie Radio. W Śródmieściu i na Powiślu Powstańcy skutecznie odpierają ataki wroga. Na Starym Mieście udaje się powstrzymać natarcie od strony Mostu Kierbedzia przez Plac Zamkowy. Ratusz i ul. Miodowa są pod silnym ostrzałem wroga. W godzinach popołudniowych niemieckie lotnictwo bombarduje Rynek Starego Miasta. Zaczyna działać sztab Grupy Północ i wszystkie jego służby. Oddział kpt. Gustawa Billewicza ,,Sosny" próbuje zniszczyć pociąg pancerny, ostrzeliwujący z Dworca Gdańskiego powstańcze pozycje. Oddziały ppłk. Jana Mazurkiewicza ,,Radosława" utrzymują nadal rejon cmentarzy, osłaniając Stare Miasto. Na Ochocie Powstańcy muszą opuścić płonące zabudowania ,,Reduty Kaliskiej". Tej nocy oddział ppor. Andrzeja Chyczewskiego ,,Gustawa" w sile ok. 90 ludzi przemieszcza się do Lasów Chojnowskich. Trwa szturm nieprzyjaciela na ,,Redutę Wawelską". Na Mokotowie Pułk ,,Baszta" zajmuje obszar ograniczony ulicami: Puławską, Szustra, Al. Niepodległości i Woronicza. Oddziały powstańcze na Dolnym Mokotowie nadal utrzymują pozycje w rejonie ulica Mączna, Przemysłowa, Rozbrat, Szwoleżerów i Podchorążych. W Moskwie Stalin deklaruje premierowi Stanisławowi Mikołajczykowi pomoc lotniczą dla Warszawy.

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 3

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (3)

  • Ozar 09.08.2018
    Skryma sprawdziłeś tą wiadomość Stalina do Mikołajczyka? Bo mi się wydaje, że taką zgodę udzielił dopiero we wrześniu.
  • skryma 09.08.2018
    Stalin zadeklarował, ze wyśle pomoc, ale nie powiedział kiedy ją dostaniemy:)
  • Ozar 09.08.2018
    No i dał pomoc chyba od 10 września, kiedy doszły go słuchy że dowództwo AK chce sie poddać. Dla niego jeszcze zbyt wielu akowców zyło, a każdy dzień powstania radykalnie zmniejszał ich ilość. Tylko dlatego zgodził sie na pomoc.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania