Poprzednie części1944-SIERPIEŃ-2 dzień

1944-SIERPIEŃ-14 dzień

O Wsch. sł. 5.33 | Zach. sł. 20.20, śr. temp. powietrza 17 ℃, pochmurno z przejściami, stan wody w Wiśle 129 cm.

 

14

Poniedziałek

Maksymiliana, Alfreda

 

W nocy z 13 na 14 sierpnia lotnictwo alianckie dokonuje zrzutów nad Śródmieściem. O godz. 10.30 Komendant Główny AK gen. Tadeusz Komorowski ,,Bór" wydaje rozkaz marszu na odsiecz walczącej stolicy oddziałom z podwarszawskich okręgów AK. Niemcy kontynuują natarcie na Stare Miasto od zachodu. Uderzają z Leszna, przez Tłomackie w kierunku Bielańskiej. Trwa zaciekła walka o barykadę i budynek PAST-y przez Tłomackiem. W godzinach wieczornych oddziały mjr. Gustawa Billewicza ,,Sosny" i kpt. Stefana Kaniewskiego ,,Nałęcza" wypierają wroga za linię ul. Przejazd. Około południa nieprzyjaciel atakuje Muranów, uderzając od strony Fortu Traugutta, Dworca Gdańskiego i Stawek w kierunku Zajezdni Tramwajowej przy ul. Sierakowskiej. Niemcom udaje się wbić ,,klin" pomiędzy Zgrupowanie ,,Radosław" a zgrupowanie ppłk. Jana Szypowskiego ,,Leśnika". Ok. godz. 16. Powstańcy odzyskują utracone pozycje, ponosząc jednak dotkliwe straty. W Kampinosie kpt. Józef Krzyczkowski ,,Szymon" otrzymuje rozkaz płk. Karola Ziemskiego ,,Wachnowskiego", nakazujący gotowość bojową z rejonu cmentarzy Powązkowskiego i Żydowskiego. Celem tego manewru jest połączenie sił z Kampinosu z oddziałami walczącymi na Muranowie. Przestają działać wodociągi miejskie. Rozpoczyna się dramatyczna ewakuacja Szpitala Maltańskiego z ul. Senatorskiej do Śródmieścia. Na ul. Bartoszewicza żołnierze ze Zgrupowania ,,Krybar" zdobywają niemiecki transporter opancerzony. Powstańcy nazywają go ,,Jaś". Po śmierci dowódcy na jego cześć zmieniają nazwę na ,,Szary Wilk" - pseudonim poległego.

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 1

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (2)

  • Ozar 14.08.2018
    Tu by warto opisać oddziały AK idące na pomoc Warszawie, a szczególnie największą bitwę partyzancką po tej stronie Wisły stoczoną przez oddziały AK idące na pomoc Warszawie a okrążone przez przeważające oddziały niemieckie i rozbite w 3 dniowej bitwie.
  • Ozar 02.09.2018
    Hej dlaczego zrezygnowałeś z dalszego pisania? Szkoda bo wrzucałeś ciekawe wieści!!!!

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania