Poprzednie części1944-SIERPIEŃ-2 dzień

1944-SIERPIEŃ-5 dzień

O Wsch. sł. 5.18 | Zach. sł. 20.37, śr. temp. powietrza 16℃, słonecznie, stan wody w Wiśle 163 cm.

 

5

Sobota

Mariana, Oswalda

 

Po godz. 1. w nocy odbywają się pierwsze zrzuty lotnicze, zapowiedziane poprzedniego dnia drogą radiową. Trzy brytyjskie samoloty zrzucają ładunki w rejon cmentarzy, Szpitala Wolskiego i Fortu Bema. Ok. godz. 7. rusza potężne natarcie oddziałów gen. Reinefartha i brygady Dirlewangera, mające na celu przebicie się o Ogrodu Saskiego i zabezpieczenie drogi przelotowej z zachodu na wschód - z Woli do Mostu Kierbedzia. ,,Czarna sobota" na Woli - rozpoczyna się masowa rzeź ludności. Jej ofiarą pada w kolejnych dniach ok. 40 tys. mieszkańców dzielnicy. Tylko nielicznym udaje się zbiec ku Śródmieściu i ul. Okopowej. Niemcy podpalają zdobyte rejony Woli. Ok. godz. 17. Batalion ,,Zośka" zdobywa ,,Konzentrationslager Warschau" - obóz przy ul. Gęsiej, uwalniając więzionych tam Żydów - 324 mężczyzn i 24 kobiety z różnych krajów Europy. Na Ochocie dwie odizolowane od siebie reduty powstańcze - Monopol Tytoniowy przy ul. Kaliskiej (,,Reduta Kaliska"), pod dowództwem ppor. Andrzeja Chyczewskiego ,,Gustawa" i Wawelska 60 (,,Reduta Wawelska"), pod dow. ppor. Jerzego Gołembiowskiego ,,Stacha", bronią dostępu do drugiej ważnej arterii przelotowej: Al. Jerozolimskie - Most Poniatowskiego. Nie więcej niż 300 powstańców broni swych pozycji przed przeważającymi siłami brygady RONA. Płk. Antoni Chruściel ,,Monter" dokonuje reorganizacji oddziałów powstańczych. Powstają trzy ośrodki walki: ,,Śródmieście", ,,Południe" i ,,Północ". Okręgowy Delegat Rządu RP na m. st. Warszawę, Marceli Porowski ,,Sowa", przejmuje pełnię władzy cywilnej w mieście jako komisaryczny prezydent. Ok. godz. 19. przybywa do Warszawy gen. broni SS i policji Erich von dem Bach, mianowany przez Himmlera głównodowodzącym niemieckich sił zwalczających Powstanie.

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 4

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (3)

  • Jerzy 05.08.2018
    Super! Piątka
  • Canulas 06.08.2018
    Cóż. Widzę cykliczność w działaniu.
    Dostrzegam zamysł.
    Cóż.
    Nieco mi się zmieniło zapatrywanie na tę serię.
    Uważam, że jest bardzo ok.
  • Ozar 14.08.2018
    Podziwiam wytrwałość i daje 5 za to, choć można by to trochę rozszerzyć.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania