Poprzednie części1944-SIERPIEŃ-2 dzień

1944-SIERPIEŃ-8 dzień

O Wsch. sł. 5.23 | Zach. sł. 20.31, śr. temp. powietrza 20℃, słonecznie, stan wody w Wiśle 180 cm.

 

8

Wtorek

Dominika, Cypriana

 

Nieprzyjaciel od rana naciera z wielu stron na Stare Miasto - Tłomackiem, Bielańską, przez Plac Teatralny na Ratusz oraz od strony ul. Rybaki. Wieczorem oddziały niemieckie wycofują się na pozycje wyjściowe. W Śródmieściu Powstańcy ze Zgrupowanie ,,Chrobry II" zajmują budynek Dyrekcji Wodociągów i Kanalizacji przy Starynkiewicza. Oddziały gen. Reinefartha atakują rejon cmentarzy. Na Żoliborzu Powstańcy opanowują okolice Instytutu Chemicznego i koszar przy ul. Gdańskiej. Na ochocie sytuacja z godziny na godzinę staje się bardziej krytyczna. W ,,Reducie Wawelskiej" Powstańcy przekopują się z piwnic do sieci kanałów, by mieć drogę odwrotu. W Kampinosie por. Adolf Pilch ,,Dolina" organizuje Pułk ,,Palmiry-Młociny". W skład pułku wchodzą oddziały z Puszczy Nalibockiej oraz oddziały VIII Rejonu VII Obwodu ,,Obroża" i rejonów sąsiednich. Kpt. Józef Krzyczkowski ,,Szymon", zwierzchnik sił AK w Kampinosie, w obawie przed odcięciem wycofuje je na zachód, w rejon Janówek - Brzozówka - Roztoka. Z gmachu PKO na rogu Jasnej i Świętokrzyskiej pierwszą audycję nadaje radiostacja powstańcza ,,Błyskawica".

Średnia ocena: 4.3  Głosów: 3

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (3)

  • Jerzy 08.08.2018
    Opis Powstania Warszawskiego pozostawiłbym mimo wszystko historykom. Jestem zwolennikiem "żywych" relacji.Ale to jest moje zdanie. Polecam artykuł "Dni powstańczych zmagań" jako rodzaj propozycji (Jerzy Przyłucki strona www. opoka.org) Jednak za podjęcie tak ważnego tematu i popularyzację wiedzy na ten temat stawiam 5. Z wyrazami szacunku.
  • Ozar 08.08.2018
    Tu już w zasadzie mamy do czynienia tylko z obroną zajętych wcześnie pozycji. Niemcy już się otrząsnęli i teraz oni zaczynają atakować w wielu miejscach.
  • Ritha 08.08.2018
    Hm, nie moje klinaty (historyczne), wiec nie bardzo sie odniosę a propo treści, aczkolwiek widzę, ze kontynuujesz konsekwentnie pomysł i za to plus.
    "stan wody w Wiśle 180 cm" - to też jest spoko informacja, lubię ciekawostki
    Pozdrawiam

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania