apel

matko

Średnia ocena: 3.9  Głosów: 18

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (115)

  • betti 22.06.2019
    Patetyczne, że aż mnie zatkało...
  • Wrotycz 22.06.2019
    Sama prawda. Patetyczność, jeśli już, to konieczna ze względu na 'rozmiar' apelu.
  • betti 22.06.2019
    Uśmiałam się... dzięki.
  • Wrotycz 22.06.2019
    Nie ma za co:)
  • TrzeciaRano 22.06.2019
    Jak to jest? Czasem masz świetne teksty, których nawet nie rozumiem, bo są całe jedną wielką metafora9, a czasem coś takiego. 3.
  • Wrotycz 22.06.2019
    Widzisz... nierówna jestem. Dzięki śliczne za opinię.
    Pozdro.:)
  • Canulas 22.06.2019
    Apel mówi mieć ambonę. Ambona mówi mieć pogłos. Trzeba zejść do ludzi. Trzeba się na potrzeby szerszych brzmień obrać, zniżyć, sprościć, zejść i intelektualnie ukorzyć. Taki tekst (to tylko moje nieważne zdanie) nie służy odgazmom tłuszczy, a posłuchu tłumów. Kicz w apelu, przerysowanie, zkarykaturowanie - to wszystko wymaga wyjścia poza obrys własnej skóry. Wiadomo, że skoro ktoś (w tym wypadku Ty) napisał coś (w tym wypadku to) to łatwo jest o łączenie powyższego z powyższą. To naturalne i zarazem pierwsze co się czyni. No ale sorry. Dla mnie teart to nie zawsze aktor, więc nie będę Cię piętnował za "obniżenie jakości" ani napompowanie balonu, gdyż (a oczywiście, że mogłe się mylić) wszystko tutaj jest pod kontrolą. Idę. Mam warsztaty z odpoczynku.
    Ciao.
  • Canulas 22.06.2019
    mówi - musi (coś nie halogen na linii łeb - palce - klawiatura)
  • Wrotycz 23.06.2019
    Dzięki, Canu. Zauważyłeś! Tytuł i tożsamość światopoglądową podmiotu, który apeluje. Ma wiele racji, ale nie potrafię się z nim w 100% identyfikować.
  • Pan Buczybór 22.06.2019
    O właśnie - patos. Wiedziałem, że coś tu śmierdzi. Żarty na bok... Wiersz specyficzny, inny od twoich "zwykłych", całkiem niezły
  • Wrotycz 23.06.2019
    Masz rację, inny. Dzięki za opinię:)
  • Dekaos Dondi 22.06.2019
    Wrotuniu→Może tekst nie jest super, w porównaniu z Tym na co Cię stać:) ale widocznie tak Chcałaś i kto Ci zabroni.
    Zresztą to subiektywne odczucie→a mysli różne w tekście są.
    To fajnie że nie tkwisz w ramce. Dobrze zrobione ciasto, wyrasta ponad foremkę:) Pozdrawiam - 4
  • Wrotycz 23.06.2019
    Precz z ramkami! :)
    Dzięki Dedusiu, pozdrawiam:)
  • sensol 22.06.2019
    powoli hartowałaś życie

    skutecznie testując w upustach

    śluzu i krwi



    przez miliardy lat każdej tkanki

    twarda kolebko i trumno

    broń się przed nami szybkimi

    to jest kwintesencja. dobra robota

    "gdy nad ziemię coś wyrośnie wytniemy
    gdy się żywe napatoczy zajebiemy"
  • Wrotycz 23.06.2019
    Sensol, ten fragment mi się wydaje najciekawszy, dzięki że wyłowiłeś. Wiesz, przyleganie cech człowieka do bezwzględności planetarnej ewolucji, do bezlitosnego pozbywania się milionów, miliardów form życia.
    No i mamy króla - egoistę pragmatystę, wszystko dla niego.
  • Ozar 22.06.2019
    Jeśli dobrze zrozumiałem tekst to prosisz Matkę Ziemie, żeby pozbyła się największego swojego wroga, czyli człowieka. Jeśli tak, to popieram w stu procentach. Ziemia już dawno powinna pozbyć się ludzi. Nie jesteśmy godni żeby zamieszkiwać planetę, którą niszczymy dzień po dniu z siłą jaką tylko możemy. My ludzie jesteśmy wrzodem na tej planecie i ona mam nadzieję to wie i pozbędzie się nas jak najszybciej, puki jeszcze są lasy, czyste wody i czysta ziemia. Jak tego nie zrobi to za 20/30 lat będzie tu tylko jedno wielkie wysypisko śmieci i nic więcej. Jeśli takie było twoje przesłanie to masz 10 a nie 5. Dla mnie człowiek jest tylko szkodnikiem i jako taki powinien być wytępiony.
  • Bogumił 22.06.2019
    Ozarze, czyżbyś się zapisał do ekooszołomów?;))))
  • Tomek Bordo 22.06.2019
    Ozar czy ja dobrze zrozumiałem?! Pragniesz śmierci dla wszystkich ludzi?!
  • betti 22.06.2019
    Słusznie, Ozar. Trzeba się poświęcić dla drzewek i roślinek. Zlikwidować ludzi - to konieczność - po tym już tylko raj. Może jakaś broń chemiczna, od razu wszyscy i po sprawie. Martwią mnie tylko budynki, na miejscu których mogłaby się rozwijać roślinność - wszelaka, ale może i na to znajdzie się jakiś cudowny środek. Jak to mówią ''po nas już nic'' ... poza zielenią oczywiście.
  • Bogumił 22.06.2019
    betti nie było nas był las nie będzie nas będzie rósł las.
  • betti 22.06.2019
    Bogumił taak, a w tym lesie nic poza drzewami, bo skoro my musimy zniknąć, to i zwierzęta chyba też... ale nie, one też raczej ważniejsze od człowieka... Czy jest coś przy czym człowiek jest ważniejszy, a może jednak ekolodzy przetrwają, jako nadludzie, jak za czasów Hitlera?
  • Bogumił 22.06.2019
    betti nowe ekoss
  • Wrotycz 23.06.2019
    Ozar, jesteś obeznany z historią. Tyle piszesz o wojnach. Zupełnie Cię rozumiem, zresztą sami się zabijaliśmy/zabijamy/i zabijać będziemy.
    Teraz również dla zysku, w konsumpcjonizmie. Planeta ledwo dyszy smogiem, my też.
    Dzięki za emocjonalny odbiór.
    Pozdrawiam.
  • Wrotycz 23.06.2019
    Betti i Bogumił - tak trudno zrozumieć, że od produkcji tlenu i jedzenia jest zależne nasze istnienie? W maskach tlenowych chcecie chodzić, z butlą sprężonego tlenu na plecach i żreć syntetyki?
    Wszystko jest ważne, ten niewidzący ratunku ateista w wierszu już pojął.
    Święty Franciszek wiele wieków temu też. Jesteśmy z całym ekosystemem jednością. Komu należą się baty za jej rozbicie? Za zbliżającą się niemożnością życia tutaj?
    Na pewno nie ekologom.
    SSpseudokatolik - wy też?
  • betti 23.06.2019
    Ja dużo palę, fakt nie dbam o środowisko, mogę iść pierwsza do rozwałki, co mi tam... umrę jako pionierka w walce ze ''smokiem'', za mną Bogumił, może nie pali, ale jakąś reklamówkę na pewno kupił i wyrzucił...
  • Wrotycz 23.06.2019
    Zazwyczaj przeżywają najbardziej zahartowane jednostki, więc nie martwię się tak o Was.
    Bardziej o dzieci.
  • betti 23.06.2019
    W sumie, to możemy zamknąć kopalnie i węgiel sprowadzać z Niemiec, bo u nich jakimś cudem ekolodzy mniej krzyczą, ciekawe dlaczego?
  • Wrotycz 23.06.2019
    Betti, poza komuną, najwięcej szotu węglowego sprowadzono w ciągu ostatnich czterech lat z Rosji.
    Bardziej krzyczą, bardziej, choćby ostatnio w Berlinie. Taka jedna szesnastolatka z Szwecji jest niesamowita.
  • sensol 23.06.2019
    Wrotycz betti i Bogumił - "najbardziej zahartowane jednostki" DOBRE :)
  • betti 23.06.2019
    Wrotycz aha... jedna, to naprawdę dużo... No tak przecież u nas najlepsze interesy robi, a raczej robiła Rosja i Niemcy. trzeba dbać o dobre relacje z sąsiadami...

    A w Berlinie nie krzyczeli przypadkiem na Polskę?
  • betti 23.06.2019
    No popatrz, Wrotycz. Napisałaś coś, co i sensol zrozumiał, niesamowite...
  • Wrotycz 23.06.2019
    Betii, nie wiem, nie słyszałam, ale do Germańców mam straszną awersję, więc nie idź tym tropem:)
    Rozumiem, że popierasz pisowskie kondominium z Rosją? Biedni polscy górnicy.

    Sensol? Zawsze mnie rozumie:)
  • betti 23.06.2019
    Widzę i podziwiam... serio.


    Tak, popieram PiS, ale tylko za to, że mniej kradną, no i nie plują na Jezusa. To dla mnie ważne.
  • Wrotycz 23.06.2019
    Ja tylko Zielonych.
  • betti 23.06.2019
    Wrotycz mnie się zielone z naiwnością kojarzy, zupełnie nie wiem dlaczego, niemniej lubię ten kolor, taki z moich oczu... Miłej niedzieli.
  • Wrotycz 23.06.2019
    Cisi wejdą do Królestwa Niebieskiego.

    Wzajemnie, Betti:)
  • betti 23.06.2019
    Wrotycz ja tam wolę piekło, więcej się dzieje... a przynajmniej pokrzyczeć można.

    Baw się dobrze!
  • betti "...Tylko za to, że mniej kradną i nie plują na Jezusa."- Nieco ponad pół roku temu bym się pod tym podpisał, ale bo taśmach Morawickiego i romansie Jakiego z Guziałem (twórczą tęczowych piątków w Warszawie) to skłaniam się ku hasłu PIS i PO jedno zło!
  • Oczywiście słowa "romans" jest w przenośni.
  • betti 23.06.2019
    Marek Adam Grabowski to co Kukiz15, bo chyba nie PSL?
  • betti Być może i Kukiz i PSL. Mają przecież rozmowy koalicyjne.
  • betti Być może i Kukiz i PSL. Mają przecież rozmowy koalicyjne.
  • betti 23.06.2019
    Marek Adam Grabowski ja na PSL nie oddam głosu, nie po tym ''romansie'' z KE. Nie zapomnę jak pan Kosiniak - Kamysz bił brawo temu ( przemilczę, to słowo), dla którego jestem świnią w chlewie. Co prawda nieco to lepsze od bycia k... na salonach, ale...
  • betti Oczywiście ten udział w KE był błędem i być może pogrzebie partię, ale zobaczymy. Przypominam jednak, że część działaczy np. Sawicki jawnie protestowała. Co do Kamysa, to jednak klaskał Tuskowi, a nie (przemilczę, to słowo) i po minie widać, że nie był rad. Ale mimo wszytko, źle że nie wyszedł z sali.
  • Tomek Bordo 23.06.2019
    Ja popieram Korwin - Mikkego
  • betti 23.06.2019
    Tomek Bordo przecież jego ciągnie w stronę Rosji, nie ta kandydatura, to w ogóle.

    Marek za błędy trzeba płacić. Nie raz różni ludzie zwracali mu uwagę, a on jak ćma do światła.
  • Tomek Bordo 23.06.2019
    Marek Adam Grabowski Morawiecki był wtedy doradcą tuska jak mówił o zapierdalaniu za miskę ryżu
  • Tomek Bordo 23.06.2019
    betti w stronę Rosji? Myślałem że jesteś mądra i nie nabierzesz się na propagandę
  • Tomek Bordo 23.06.2019
    Zresztą w Rosji rządzi obecnie lewica
  • Tomek Bordo 23.06.2019
    Wrotycz zieloni to partia feministyczna
  • Bogumił 23.06.2019
    Tomek Bordo He, he, żeby tylko. Zieloni w czasach zimnej wojny na Zachodzie byli zakamuflowaną partią bolszewicką, finansowaną przez Związek Sowiecki i amerykańskich żydów do wprowadzania zamętu ideologicznego w państwach zachodnich. Z formalnego punktu widzenia można ich traktować jako partię zbrodniczą. Chronią kwiatuszki, a domagają mordu dzieci nienarodzonych i eutanazji chorych i starszych.
  • Wrotycz 23.06.2019
    Najważniejsze, że nie ma (na razie) metod zmuszających do głosowania na jedną słuszną partię.
    A Zieloni w Polsce to początek XXI w.
    Ekologia ( w tym gospodarka zrównoważona), prawa człowieka, pacyfizm.
  • Bogumił 23.06.2019
    Wrotuś, pacyfizm, to prawo do bezkarnego gwałcenia naszych żon i córek i pozostawiania ich bez żadnej ochrony naszych rodzin. To tak jak państwo bez policji, w którym przestępcy, mordercy i i podobni terroryzowali ludzi. Jak na dzikim zachodzie Ameryki. Ciekawe, gdybym zaatakował córkę zielonego, czy by jej bronił, czy by zachował się jak pacyfista i poszedł oglądać w tym czasie telewizję? Zieloni, to bardzo szkodliwa partia. Antypolska i antyludzka. Ciekawy też jestem dlaczego ci nasi przyłączyli się do Schetyny, który nic dla ekologii nie zrobił, zamiast do pis, który prowadzi politykę ekologiczną, wprowadza elektryczne autobusy, walczy ze smogiem, dofinansowuje wymianę pieców kopciuchów itd. Dlatego się nie przyłączyli, że ich hasła są g. warte.
  • betti 23.06.2019
    Tomek Bordo taa, mądra... Karawan inną diagnozę postawił, a on... specjalista.

    Poza tym Korwin wizualnie mi się nie podoba, na dodatek śmieje się z własnych dowcipów... Zdecydowanie - nie!
  • Wrotycz 23.06.2019
    Korwin jest obrzydliwie szowinistycznym dupkiem, mającym kobiety w .... . Słabszym męskim egzemplarzom to imponuje.
  • Wrotycz 23.06.2019
    Boguś, pacyfizm nie wyklucza prawa, a wojny. Różnica, prawda? Więc erystycznych harców nie uprawiaj, please.
  • Bogumił 23.06.2019
    Wrotuś czy jeśli ktoś zaatakuje Twoją siostrę, brata, dziecko, rodziców odwrócisz się na pięcie i odejdziesz, czy będziesz starała się ich bronić? Odpowiadając na to pytanie uświadomisz sobie, czy faktycznie jesteś miłośniczką pcyfizmu, czy tylko tak ci się wydaje. Chrześcijanie są albo powinnni być z zasady pacyfistami, ale nie jest dla nich grzechem uczestniczyć w wojnie obronnej. Ale, żeby taką toczyć trzeba mieć broń i wojsko. Tak że pacyfizm jest martwym terminem. No chyba, żeby wszystkie państwa na ziemi rozbroić jednocześnie.
  • Wrotycz 23.06.2019
    Bogumił - no właśnie:) Ta według Ciebie zielona zaraza, jest już w bardzo wielu państwach. Wystarczy wszędzie ich poprzeć. Nie wierzę, że jesteś za wojną a przeciw pokojowi. Ludzie giną.
  • Bogumił 23.06.2019
    Wrotycz jako chrześcijanin jestem przeciw agresji na kogolwiek. Dlaczego mam w związku z tym popierać szaleńców, których główną myślą jest aborcja i eutanazja plus popieranie zboczeńców sodomickich. Znam historię niemieckich zielonych, i ich pierwszego przywódcy Joszki Fiszera. To była partia pod szczytnymi, nie przeczę hasełkami ochrony przyrody, nastawiona głównie do siania zamętu na zachodzie. Coś jak nasz obecny kod. Tylko kodomici hasełka eko zastąpili rzekomą ochroną konstytucji.
  • Tomek Bordo 23.06.2019
    Wrotycz to prawdopodobnie feministka, a feministki sieją nienawiść wobec mężczyzn, szczególnie hetero Katolików, więc nie widzę sensu dalej z nią dyskutować
  • Wrotycz 23.06.2019
    Bogumił, ilość zgromadzonych środków masowego rażenia jest w stanie rozsadzić planetę. Więc co ważniejsze, jakieś knucia Joszki, czy natychmiastowa demilitaryzacja, aby życie przeżyło? Wystarczy jeden wariat z walizką, i nas wszystkich nie ma.
  • Wrotycz 23.06.2019
    Bordo, ja jeszcze z Tobą nigdy nawet nie zaczęłam jednego zdania, więc nie dyskutowalismy. Bardzo lubię mężczyzn, na marginesie. Ale mężczyzn, a nie zestrachane kobietą - pseudomęskie gamety.
  • Tomek Bordo 23.06.2019
    Wrotycz polecam przeczytać mój tekst pt. Kiedyś a dziś
  • Bogumił 23.06.2019
    Wrotuś, ale co tu pomogą ci zieloni. Nawet gdyby teoretycznie doprowadzili do rozbrojenia armii, to położą nas jak na tacy ruskim, czy Niemcom. I oddamy naszą wolność bez jednego strzału. To byłoby hańbą na wieczność dla Polaków.
  • Tomek Bordo 23.06.2019
    Wrotycz a Korwin to najmądrzejszy człowiek na obecnej scenie politycznej.
  • Wrotycz 23.06.2019
    Bogumił, w Rosji, i w Niemczech też działają, i w USA, i na Dalekim Wschodzie. To zapewne daleka pieśń przyszłości. Ale przynajmniej jakaś nadzieja.
  • betti 23.06.2019
    Wrotycz jakoś mi się nie wydaje, żeby wszyscy nagle zgłupieli i polecieli za zielonymi... utopia.
  • Wrotycz 23.06.2019
    Betti Mądra, na razie utopia. Był w latach bodajże 80-tych incydent, który mógł doprowadzić do rozpoczęcia III wojny św. Rosyjski kapitan, którego zadaniem było obserwowanie ruchu w przestrzeni lotniczej, zobaczył komunikat o ataku jądrowym ze strony USA. Winien rozpocząć procedurę odpalania rosyjskich rakiet z bombami atomowymi.
    Czemu tego nie zrobił?
    I całe szczęście, zawiódł system obserwacyjny. Kapitana zdegradowano, usunięto z wojska.
    Tak więc nawet idiota z guziczkiem nie jest potrzebny, abyśmy zginęli.
    Rozumiesz Betti, dlaczego jestem za ruchami pacyfistycznymi?
  • betti 23.06.2019
    Wrotycz a co jest złego w obronie swojego kraju? Ja nie mówię ''napadać'', ale nie mieć prawa do obrony, czyli jak baranki na rzeź... Weź wytłumacz islamistom, żeby nie walczyli... Wrotycz, o czym Ty na litość boską? Wojny były, są i będą. Przecież musi być od czasu do czasu jakaś czystka, inaczej byłoby nas za dużo na globie.
  • Bogumił 23.06.2019
    betti nawet z punktu eko jest to wskazane żebyśmy nie zastali planety. Zieloni popierać wojny wręcz je prowokować.
  • Bogumił 23.06.2019
    Bogumił zasrali
  • Tomek Bordo Wiem kim wtedy był wtedy Morawicki, ale to jest najgorsze dla mnie. Obydwa obozy się nienawidzą, ale podkradają sobie ludzi.
  • betti 23.06.2019
    Bogumił wyobraziłam sobie Putina, jak grzecznie oddaje broń... i Krym. Śmiechu warte...
  • Bogumił 23.06.2019
    betti uświadomiłaś mi absurd w związki z funkcjonowaniem tych pseudozielonych. Przecież skoro oni walczą o uwolnienie ziemi od ludzi to powinni wręcz dążyć, zebyśmy się wszyscy jak najszybciej pozabijali. A czym mamy to niby zrobić rozbrojeni? Mamy się dusić wzajemnie gołymi rękami? Wrotuś chyba zainwestowała w bardzo złego konia, bo nie dość że fałszywego, to całkiem nielogicznego.
  • Bogumił Trzeba odróżnić unikanie wojen (co jest chrześcijańskie) od dezercji z pola, walki (co jest antychrześcijańskie). Wielu bohaterów wojennych był za unikaniem wojen np. Grant. Natomiast trzeba bronić każdego życia; życia dziecka w łonie matki, życia roślin i zwierząt, życia starca któremu grozi eutanazja, życia uchodźczy, życia Katolików mordowanych przez komunistów itp. Tak uczyli ostatni Papieże, a ja jestem ich naukom wierny.
  • betti 23.06.2019
    Bogumił - kamieniami, jak radziła pani Kopacz. Ponoć nawet dinozaura można zabić kamieniami, pod warunkiem, że dużo się ich nazbiera... Bogumił, Ty będziesz zbierał, ja będę rzucać...
  • Tomek Bordo Ja wiele lat popierałem Korwina, nawet działałem przy nim i byłym raz gościem w jego domu. Ale jak to mówią z tego się wyrasta.
  • Bogumił 23.06.2019
    Marek Adam Grabowski Pacyfizm i rozbrojenie to wręcz zachęta do napadu agresora, co cały czas tłumaczę Wrotusiowi, a ona nie chce tego zrozumieć. Mam nadzieję, że po tym wierszu, uświadomiona, zmieni swoje preferencje polityczne.
  • Bogumił 23.06.2019
    betti Kopacz to jest szczyt peowskiego debilizmu, fałszu i zakłamania. Kopanie na metr w głąb, znakomita współpraca z radzieckimi patologami. Przecież ta kobita nie powinna wychylić nosa z kamieniołomów do końca życia, a tymczasem będzie brała grubą kasę z PE. Czy wyborcy PO to debile? A z tym dinozaurami udowdniła, że ma móżdżek trzyletniego dziecka. I to to było lekarzem. Współczuję jej pacjentom, pewnie od dawna wąchają kwiatki od korzeni.
  • Kastor 23.06.2019
    Marek Adam Grabowski Jak to mówią, kto nie był za młodu korwinistą, ten nie wyrośnie na porządnego człowieka;)
  • betti 23.06.2019
    Bogumił ja byłam zafascynowana, kiedy patrzyłam z jakim przejęciem i mocą pani Kopacz o tym mówi, to był taki odjazd... a później zobaczyłam tę piosenkę w stylu reggae. To był hit!
  • Bogumił 23.06.2019
    betti nie słyszałem tej piosenki, czy możesz wkleić link do niej?
  • Bogumił Kopacz uczyła się z Flintstonów.
  • Bogumił 23.06.2019
    Marek Adam Grabowski Tak właśnie myślałem, ona zatrzymała się na etapie trzyletniego dziecka i dziecięcych filmów animowanych. To stanowi dla niej źródło wiedzy, także lekarskiej. Zęby wyrywała obcęgami, a znieczulenie robiła maczugą.
  • Bogumił 23.06.2019
    Ja się nie dziwię, że nasi przodkowie preferowali stosssy. Innego sposobu na oderwanie takiego tępego babska od koryta nie widzę.
  • betti 23.06.2019
    https://www.radiozet.pl/Muzyka/Ewa-Kopacz-i-wpadka-z-dinozaurami-parodia-w-wersji-piosenki-reggae-przerobka-wideo
  • Tomek Bordo 23.06.2019
    Kastor wręcz przeciwnie. To ten co był za młodu socjalistą wyrasta z tego i mądrzeje.
  • Bogumił 23.06.2019
    betti dzięki, posłucham
  • Wrotycz 24.06.2019
    Bogumił and company - tylko taka na skalę planetarną - całkowita demilitaryzacja, oczywiście demokratycznie osiągana (wybory) i powszechna troska o ekosystem dają szansą na przetrwanie. Lekceważenie skutków broni masowego rażenia i wiara w nieskończoną wydolność planety jest, delikatnie mówiąc, naiwnością. Udało się powstrzymać tzw. dziurę ozonową, dzięki współpracy międzynarodowej, można więc zakładać, że i te postulaty zostaną zrealizowane.
  • Mane Tekel Fares 22.06.2019
    Homo homini lupus est...
    oczywiście metaforycznie, gdyż dosłowność byłaby nazbyt krzywdząca dla wilków.
  • Wrotycz 23.06.2019
    Dokładnie, Mane. Dzięki za przybycie.
    Człowiek planecie - diabłem tasmańskim.
  • Bogumił 22.06.2019
    Matko z córką, Wrotuś, nie przeżywaj tak. Przecież w kosmosie są miliardy takich planet. Co przy tym znaczy jedno drzewo, czy jedna dżungla.
  • Wrotycz 23.06.2019
    Może kiedyś stworzą cywilizację beztlenowe bakterie i polecą na te miliardy planet, ale na pewno nie my. Jak na razie chocby jednej planety o skalistym ukształtowaniu nie wykryliśmy, a dajmy na to Mars wymaga olbrzymich nakładów, aby stać się drugą Ziemią.
    A nawet gdyby dziś, jutro, gdzieś poza naszym Układem, pod inną gwiazdą odkryto planetę podobną, możliwą od zaraz do osadnictwa, to powiedz mi, jak te miliardy ludzi byś przewiózł przez galaktyczną przestrzeń? Czym? W najbardziej optymalnej wersji, lecąc z prędkością światła (nie mamy takiej technologii) podróż dla 8mld ludzi trwałaby 4 lata. Widzisz tę mega kosmiczną flotyllę?

    Realnie patrząc, w perspektywie najbliższych dziesięcioleci, właśnie beztrosko uratowałeś kilka osób, resztę, pozostałą na Ziemi - uśmierciłeś.
    Gratuluję poczucia człowieczeństwa.
  • Bogumił 23.06.2019
    Wrotuś kiedyś też da Ameryki żaglowcami dwa miesiące się płynęło, później transatlantykami ponad miesiąc a dziś samolotem a paręnaście godzin. Wszystko się da. Zresztą siła przyrody, roślin, nasion jest zbyt potężna żeby mogło je zniszczyć parenaście miliardów ludzi. Poza tym my też jesteśmy elementem ekosystemu. Owadów jest wielokrotnie więcej i nikt nie mówi że są zbędne.
  • Wrotycz 23.06.2019
    Bogumił, nie chcę, aby nasza błękitna kolebka została bez nas, i bez tego, co nam dane do oglądania, i do życia. Zmutowała się do arszenniczej chemii w chlorofilach, bez zwierząt, bez naturalnego ekosystemu.
    Podróż na inną planetę to nie podróż po Ziemi.
    Naiwnością jest wierzyć w scenariusze rodem z SF.
    Chyba, że odkryjemy metodę szybkiego, niedrogiego, skutecznego przemieszczania się w kosmicznej próżni.
    Ale nawet, po takiej migracji będzie wstyd zrujnowania Ziemi, konieczności ucieczki z domu.
  • Bogumił 23.06.2019
    Wrotuś, emisja CO2 kilku największych wulkanów na ziemi jest wielokrotnie większa od przemysłowej emisji człowieka. Tragedii nie ma. Mnich Maltus straszył, że jak na ziemi będzie miliard ludzi, to że ziemia nie będzie w stanie nikogo wyżywić. I się okazało g. prawda. Teraz jest już ludzi chyba kilkanaście miliardów i jakoś żyją. Łączne zanieczyszczenia z UE to 10 procent wszystkich, 30 procent emitują same Chiny, Indie też dużo. Jakby chcieć to wszystko ograniczyć, to by trzeba rzeczywiście ludzi pozabijać, albo porobić takie ceny na energię, że wyglądalibyśmy jak pariasi.
  • Wrotycz 24.06.2019
    Bogumił, jakie kilkanaście miliardów? Sprawdź.
    A to logika... skoro wulkany trują, to i my możemy spokojnie się dołączyć. Pomnożyć.
    A wszystko po to, aby nasza partia nie podpadła. Idiotyzm polityczny.
    Wiesz, jak metalicznie smakuje wdychany smog? Może mieszkasz w środku Borów Tucholskich albo Puszczy Białowieskiej i jeszcze nie miałeś okazji wciągnąć do płuc rakowego koktajlu, ale gdzie indziej, szczególnie zimą, jest fatalnie. Nie ma takiej ceny, jakiej nie można zapłacić za naturalne, czyste powietrze. Jest energia odnawialna, słoneczna, wiatrakowa.
    Na jednym z oceanów pływa plastikowa wyspa, śmieciowa, nasza, ludzka. Miliony niefrasobliwych odpadów o powierzchni zbliżonej do wielkości Europy. Życzę przyjemnych wakacji na jej brzegach.
  • Kastor 24.06.2019
    Wrotuś wiatraki? Chcesz wrócić do średniowiecza? Wiatraki do skansenu. I samochody napędzane nogami, jak u flinstonów? Wrotuś, Ty? Wiatraki to anachronizm.
  • Wrotycz 25.06.2019
    O jak ładnie wyłapałeś... energia wiatru, kinetyczna, moja wpadka nazewnicza, sorry.
  • Utwór ładny, chociaż mało melodyjny. Te: "sorry za metafory" mocno psuje klimat; odbiera powagę. Przesłanie słuszne. 4
  • Wrotycz 23.06.2019
    Bo metafory do chłodnej kalkulacji podmiotu w wierszu zupełnie nie pasują.
    Dzięki, Marku za opinię.
    Pozdrawiam.
  • yanko wojownik 23.06.2019
    Planeta jest w stanie zwalczyć tę chorobę - pasożyta ją wyniszczającego - nas czyli i zrobi to pewnie (chyba, że my pierwsi sami, bo to prawdopodobne) XXII wieku, mogą nie odnotować w kronikach, bo chyba nikomu nie zależy żeby on faktycznie nadszedł i dało się w nim żyć, to dopiero teraz urodzonym będzie na tym zależeć - choć diabli wiedzą - zależy środków mózgi piorących. Ocena jakoś tak niska - ludzie nie lubią chyba tego miejsca w galaktyce, ale do podobnych gdzie indziej, jeszcze nic nie kursuje, co by pozwalało się przenieść. Mnie się podoba tak zapodane - trudno mówić ostrzeżenie, przedstawieniu faktu - tego co nieuniknione a głupota i pęd po zyski dopomoże. Forma i treść utrafione - ale nie wszyscy chcą by do nich trafiało - poleciały (nic nie znaczące, dające jeno pogląd ) niskie oceny.
  • Wrotycz 23.06.2019
    Dzieciaki biorą się za akcje protestacyjne, to budujące. Może uda im się coś wywalczyć, może zdążą 'posprzątać' syf, kiedy ich pokolenie dojdzie do władzy. Miejmy nadzieję, bo tej władzy, zależy tylko na utrzymaniu władzy. Po nas chocby... zagłada.
    Dzięki, Yanko.
    Wiesz, ja tam wcale nie przeżywam ocenek negatywnych. Zresztą ten wiersz nie jest najlepszych lotów.
    A pamiętaj, najgorszy jest brak odzewu pod tekstem.
    Pozdro.
  • Kanulas 23.06.2019
    Czarnogóra - sensowne miejsce na wakacje, nie na poezję. Pozdrawiam, K.
  • Wrotycz 23.06.2019
    Apel Jasnogórski (Częstochowa) a "apel czarnogórski" - różnica.
    Czarnogóra o której piszesz jest prześliczna. Jak najbardziej stworzona dla poetów i poezji.
    Dzięki za info.
    Pozdrawiam.
  • jagodolas 23.06.2019
    Lubię przyrodę. Lubię czas od maja do września. Wiele zdjęć roślin jest w moim smartfonie. Niektóre zaplanowane inwestycje nie idą w parze ze spokojem wynikającym z przekonania o prawilności status quo. Tytu jakiś taki anty, prowokacyjny, pasuje mi. Sam tekst sprawił, że parę razy czytałem. Uderza we mnie a jednocześnie czuje, że to mało Twoje. Chociaż...raczej nie posiadam odpowiednihch kompetencji żeby Cię w jakiś sposób zaszufladkować. Podobało mi się piątkowo.
  • Wrotycz 23.06.2019
    Też pstrykam:) Ostatnio całą sesję poświęciłam kwitnącym czarnym bzom.
    Wiesz, apel ma swoje ograniczenia, pierwsza wersja była tak dydaktyczna, że cofka po patosie byłaby nieunikniona.
    W sumie... szybko mi się wersja bardziej zimna napisała i daleka od pierwowzoru.
    Tu przede wszystkim jest liryka roli, stąd poczucie nieprzylegania do podmiotu mówiącego w większości tekstów.
    Ślicznie dziękuję za przybycie.
  • Anonim 23.06.2019
    Wrotycz,
    nie bój: przyjedzie "walec" i wyrówna!

    Pozdrawiam.
  • Wrotycz 23.06.2019
    A wiesz, żal mi tego wszystkiego, jednak. Wkładu włożonego w osiągnięcia naszego gatunku, w empatię, sztukę, prawo, naukę... ech.
  • Bogumił 23.06.2019
    Nie rozumiem, jak można być pacyfistą i jednocześnie popierać mordowanie kogokolwiek, choćby dzieci w łonach matek, czy osób starszych albo chorych. Przecież to barbarzyństwo i nie ma nic wspólnego z humanitaryzmem.
  • Wrotycz 24.06.2019
    Też uważam, że uświadomienie seksualne jest najważniejsze, bezpłatne środki antykoncepcyjne a nie aborcja. W Polsce z roku na roku rośnie liczba niemowląt i dzieci zabijanych lub katowanych przez rodziców/konkubentów tylko dlatego, że przeszkadzają, są niechciane. Świadome rodzicielstwo to podstawa, aby dziecko miało normalne dzieciństwo, było kochane, a nie maltretowane, czy mordowane.
    Eutanazja może być źródłem przestępstwa, fakt, ale z drugiej strony, w większości przypadków jest tylko decydowaniem o swoim życiu w sytuacji, kiedy żyć się już nie chce. Z różnych powodów.
  • betti 24.06.2019
    Wrotycz ja też uważam, że uświadomienie seksualne jest najważniejsze i należy zacząć już w przedszkolu. Trzeba przyzwyczajać dzieci do dotyku, uczyć, że to nic wielkiego (bo przecież nic - kiedy wypływa z miłości), po co dobrzy ludzie mają być oskarżani o jakąś pedofilię i takie tam, jak to przecież tylko w kościele.
  • Wrotycz 24.06.2019
    Zdjąć chore tabu z seksualności jest jak najbardziej słuszne. Uświadomić, czym jest zły dotyk to wręcz obowiązek dorosłych. Jak również przede wszystkim pokazanie (w rodzinie) czym jest miłość w sferze duchowej.
  • abi 23.06.2019
    Pomijam ekologię, interesuje mnie wrażliwość w tym tekście i to co tak naprawdę ukryte jest w autorce wiersza- a może sam pomysł to jedynie pretekst. Ciekawy tekst w końcu sama autorka jest niekonwencjonalna. Czekam na kolejne zaskakujące teksty.
  • Wrotycz 24.06.2019
    Witaj, Abi. Fajnie, że wróciłeś. Dzięki za refleksje:)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania