Cyganka prawdę ci powie!

Pewnego letniego dnia, ale ubiegłego roku, siedziałem sobie w parku miejskim. Miałem dużo czasu, nudziłem się i czekałem na wieczorny pociąg. W pobliżu na ławce siedziała starsza Cyganka, która spoglądała na ludzi przyciągającym wzrokiem, zachęcającym do wróżby. Nikogo to nie interesowało i zaczęła się nudzić. Po jakimś czasie podeszła do mnie i całkiem poważnie spojrzała.

- Cyganka prawdę ci powie! Pokaż mi swoją dłoń, a dowiesz się prawdy o życiu, to tylko pięć złotych, a wiele zrozumiesz — powiedziała.

Trudno gardzić prawdą, nawet jeśli o niej coś ma do powiedzenia wróżbiarka.

Dla zabawy i z nudów pokazałem jej moją dłoń.

- Będziesz żyć aż do śmierci! - powiedziała — a to jest jedyna prawda dla ciebie i nawet wszystkich ludzi.

No cóż, powiedziała podobnie, jak głosili kiedyś niektórzy filozofowie egzystencjaliści, twierdząc, że byt ludzki jest niczym innym jak tylko drogą do śmierci.

Aby dłużej się nie angażować we wróżenie, bo to trochę wstydliwa sprawa jak na nasze nowoczesne czasy, wstałem z ławki i dałem nie pięć, ale dziesięć złotych, bo pomyślałem sobie, że pieniądz nie ma wartości wobec jedynej prawdy o życiu, jaką jest śmierć.

Średnia ocena: 3.3  Głosów: 3

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (6)

  • wicus 28.07.2020
    Całkiem udane i smaczne opowiadanie! Natomiast mam pare wątpliwości: "siedziałem sobie (w) parku miejskim", "Siedziałem sobie/siedziała sobie" - zbędne powtórzenie, "Cyganka się zaczęła nudzić" zmieniłbym na: "zaczęła się nudzić", w ogóle nieco zmniejszyłbym częstotliwość używania wyrazu: "Cyganka" "nie pięć złotych, a dziesięć złotych" sugerowałbym zamienić na: "nie pięć, ale dziesięć złotych" czy jakoś podobnie. Jeśli natomiast chodzi o duże plusy, wskazałbym też wśród nich pewną lekkość, a chwilami nawet łagodne poczucie humoru w tej opowieści.
  • Matt Custor 28.07.2020
    Dziękuję za uwagi i pozdrawiam!
    MC
  • wicus 28.07.2020
    Matt Custor Też pozdrawiam!
  • Tankret 28.07.2020
    Masz gest. :)
  • DEMONul1234 28.07.2020
    Dobre. W rzeczy samej, jedyne, co w życiu jest pewne to śmierć. 5
  • befana_di_campi 28.07.2020
    Identyczna konkluzja znalazła się w jednej z fraszek Sztaudyngera. Tam też była mowa o Cygance ;)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania