Dlaczego?

Zastanawiam się dlaczego ludzie kłamią, jeden drugiemu nie mówi prawdy, dlaczego? Kłamią politycy, kłamią rodzice wobec dzieci, kłamią dzieci w stosunku do rodziców, kłamią gazety i portale społecznościowe, jednym słowem, kłamią wszyscy. Plaga jakaś? Kto kogo nauczył tak kłamać? Dokąd to będzie trwało i dokąd nas to zaprowadzi. Co osiągniemy. Jakie korzyści będziemy z tego mieli. Czy opłaca się nam kłamać? Co na to uczone głowy? Jakoś milczą, temat ucieka i nikt więcej do niego nie wraca. A szkoda!

Czy kłamstwo nam coś daje? Oczywiście, bo powtarzane wielokrotnie staje się prawdą w mniemaniu kłamiącego. A i otumaniony człowiek kłamstwami nie może rozróżnić prawdy od fałszu, przytakujemy głoszącym nieprawdę, nie zagłębiamy się w sedno sprawy, nie chcemy analizować zjawiska, ani dociekać sprawy, jesteśmy coraz bardziej wygodni, a populistyczne bardzo miłe, wpadające w ucho hasła, wywierają u nas świadomość, że oto ten, czy tamta głosi prawdę. Przyjmujemy ją do siebie, coraz mniej ludzi odrzuca od siebie kłamstwa, dobrze jest nam z nimi żyć i powielać je stokrotnie gdzie tylko się da. A ilu z nas cieszy się, gdy jego kłamstwa ktoś inny przyjmie i powieli? Zadowolony jest i produkuje następne kłamstwo, wpada w rutynę, zatraca rzeczywistość i w końcu sam wierzy w to, co powiedział, czyli w kolejne własne kłamstwo.

Gdzie te czasy gdy za kłamstwo srodze karano, zapewne wielu z was pamięta tamte czasy i srogie miny rodziców, gdy słuchali nasze dziecinne kłamstewka. Kary też zapewne pamiętacie jakie nam wymierzali, czy nas czegoś nauczyli? Jednych tak, innych nie, ale to już jest tak w życiu, że nie wszyscy muszą idealnymi obywatelami. Jednak obecna plaga jaka rozsiewa się w naszym kraju w postaci kłamstwa, sprawia, że tym problemem ktoś powinien zająć się na poważnie. Czy się zajmie?

Pytanie czy ja kłamię? Nie, po co mam kłamać skoro wystarczy mówić prawdę, a i tak ci nie uwierzą. Dlaczego tak szerzy się ta plaga? Dlatego, że nie ma żadnych konsekwencji mówienia nieprawdy i dopóki nie zaczniemy tego prawa egzekwować, kłamstwo będzie nadal szerzyło się w społeczeństwie. Chyba dojrzeliśmy już na tyle, aby zająć się na poważnie tym zjawiskiem i tą plagą.

(Napisałem to w 2016 roku, nie pamiętam z jakiej okazji, ale jak widzę, problem ten jest nadal aktualny)

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 2

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (8)

  • Upadły(D.F) 22.01.2019
    Zgadzam się. Tylko że owe kłamstwa są nagradzane a nasze społeczeństwo jest nauczone że nieszczerość popłaca a prawda jest częściej karana niż nagradzana. Sama szczerość wobec drugiego człowieka jest dzisiaj tak masowa. Każdy coś chowa.
  • oldakowski2013 22.01.2019
    Dziękuję za komentarz.
  • Aisak 22.01.2019
    Wszyscy to kłamcy, albo kreatorzy innej prawdy.
  • oldakowski2013 22.01.2019
    Dziękuję za komentarz.
  • Justyska 22.01.2019
    "Jednych tak, innych nie, ale to już jest tak w życiu, że nie wszyscy muszą idealnymi obywatelami." uciekło "być"
    Zgadzam się z treścią, ale tekst ma zbytnio jakiś taki moralizatorski wydźwięk jak dla mnie. Może by to jakoś inaczej ubrać?
    Pozdrawiam:)
  • oldakowski2013 22.01.2019
    Dziękuję za komentarz.
  • Marian 22.01.2019
    Ryba psuje się od głowy, a przykład idzie z góry.
    Nasi wodzowie łżą jak z nut i dobrze na tym wychodzą, więc i my malutcy robimy to samo.
    Sytuacja jest niedobra, ale chyba patowa.
    Pozdrawiam.
  • oldakowski2013 22.01.2019
    I ja pozdrawiam dziękując za komentarz.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania