-

-

Średnia ocena: 2.7  Głosów: 7

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (12)

  • Margerita 21.10.2017
    cholerny dowcipnisiu od tych jedynek ujawnij się bo mam cię serdecznie dość
  • Caroline 21.10.2017
    Fajnie, ze tak chętnie zgodził się na spotkanie z kimś kogo nie zna i kto zadzwonił do niego tak z dupy za przeproszeniem
  • Margerita 21.10.2017
    To prawda a jak się podoba? Czy lepiej jest napisane
  • Zaciekawiony 22.10.2017
    @ Margerita
    Nie widzę poprawy. Od pierwszych odcinków o Oli piszesz tak samo, bez wiedzy gdzie stawia się przecinki i gdzie kropki.

    http://język-polski.pl/zasady-interpunkcji/2076-przecinek
  • Margerita 22.10.2017
    Zaciekawiony
    bo nie chcesz jej widzieć ale dziękuję za link aż tak głupia nie jestem i wiem że pisze się przecinek przed że, bo, by, ale, co i tak dalej
  • Zaciekawiony 22.10.2017
    @ Margerita
    Ale nadal nie czujesz idei zdania złożonego, gdzie kolejne części się oddziela. Albo rozdzielasz na dwa zdania coś, co powinno być jednym, albo zapisujesz bez przecinków zdanie złożone. Najlepszy przykład to pierwsze zdania z tej części:

    "Zasiadła przed laptopem zalogowała się na swojej poczcie. By sprawdzić czy jest jakaś wiadomość i była."

    Pierwsze zdanie składa się z dwóch części, można to poznać po tym, że są tam dwa czasowniki. Ponieważ dwóch części nie łączy spójnik, w jego miejscu powinien być przecinek.
    Pierwsza część:
    "Zasiadła (czasownik) przed laptopem"
    druga część:
    "zalogowała się (czasownik) na swojej poczcie.
    Prawidłowy zapis:
    "Zasiadła przed laptopem, zalogowała się na swojej poczcie..."

    Następne zdanie nie jest jednak samodzielne tylko tak na prawdę jest trzecią częścią zdania. Można to poznać po tym, że odpowiada na pytanie wynikające z początku: po co zalogowała się na poczcie? - by sprawdzić czy jest jakaś wiadomość. Tym bardziej, że zaczyna się od "by" który jak wiesz jest spójnikiem przed którym pisze się przecinek.

    Prawidłowy zapis:
    "Zasiadła przed laptopem, zalogowała się na swojej poczcie, by sprawdzić czy jest jakaś wiadomość i była."
    Co poprawiłbym jeszcze dla płynności:
    "Zasiadła przed laptopem i zalogowała się na swojej poczcie, aby sprawdzić czy jest jakaś wiadomość i była."

    Albo więc musisz sobie przyswoić jeszcze tą jedną rzecz, albo poszukaj dobrej bety która będzie robiła poprawki.

    Ćwiczenie:
    Dodaj przecinki do tych dwóch zdań:
    "Margerita napisała opowiadanie dodała na portal i czekała na komentarze. Przyszło jej jednak poczekać bo tego dnia Opowijczycy byli wyjątkowo niechętni komentować co wynikało z tego że tego dnia było święto narodowe toteż większość z nich spędzało dzień nie przed komputerem ale w gronie rodziny musząc uczestniczyć w tych samych nudnych rytuałach których sens był im równie nieznany jak nieznana jest przyszłość tego długiego zdania..."
  • Czelina 23.10.2017
    Zaciekawiony Wydaje mi się, że przed "czy" też powinien być przecinek. A gdyby tak napisać: "Zasiadła przed laptopem i zalogowała się na swojej poczcie, aby sprawdzić, czy jest jakaś wiadomość. Była." Co sądzisz o takiej formie?
  • Zaciekawiony 23.10.2017
    @ Czelina
    Chyba tak, jest w tym miejscu partykułą. Szczerze mówiąc ja zwykle stawiam przecinki głównie na wyczucie brzmienia i nie lubię ich zbytniego zagęszczenia. Widzę czasem na forach, że na przykład nie stawiam przecinka przed "że" jeśli wtedy zdanie lepiej brzmi (traktowanie przecinków jak pauz). No ale w tekstach literackich czy publicystycznych bardziej się pilnuję.
  • Czelina 23.10.2017
    @ Zaciekawiony Podoba mi się to twoje podejście, do nie stawiania przecinka przed "że" tam gdzie on po prostu nie pasuje i zaburza rytm. Może kiedyś, za kilkadziesiąt lat, będzie to regułą. Oby. Ale nie odpowiedziałeś mi, co sądzisz o takim rozbiciu tego zdania jak podałem, na dwa osobne, w którym jedno jest bardzo złożone, a zaraz po tym pojawia się jedno słowo. Jak twoim zdaniem wpływa to na rytm czytania?
  • Zaciekawiony 23.10.2017
    @ Czelina
    Tak jest nieźle pod względem rytmu.
  • Pasja 22.10.2017
    Wodzisz nas czytelnika za nos. Kiedy się wreszcie rozkręci akcja. :)
  • Margerita 22.10.2017
    niebawem

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania