Artbook 31.10.2017 |
Arysto 31.10.2017 jako copywriter, publicysta i nawet raz redaktor z doświadczenia powiem, że fora literackie to ostatnie miejsce, gdzie szukałbym pracowników do magazynu, felietonisty albo pisarzy pod regułkę. Z prostego powodu - myśl kreatywna jest tutaj znacznie dziksza i nieukierunkowana niż tego się wymaga od copywritera albo kogoś piszącego dla określonego targetu. Copywriting wymaga innego rodzaju kreatywności i jest to kreatywność przekazywania informacji pod konkretne założenia, zrozumienie potrzeb klienta i umiejętność analizy danego środowiska pod kątem językowym. Większość pisarzy raczej pisze pod swoje widzimisię i jest zbyt pod tym kątem przyzwyczajona, by wychodzić z butów, więc nawet przeciętny copywriter z Pracuj.pl albo innego portalu pracowniczo-copywriterskiego będzie lepszy niż nawet najlepszy poeta Opowi (a kim on jest - to mam w dupce). Jeśli kogoś jednak sprowadzi na te drogi zawodowe, to ostrzegam, że jeśli ktoś przyjmie stawkę 5zł/1000 zzs innego tekstu niż precla albo SEO to zabiję własnymi piórami za niszczenie mi rynku. P.S Jedyna opcja, kiedy potrzebowałbym "pisarzy" z forów literackich to taka, kiedy szukałbym jeleni do pracy pod ideę i za frajer :) |
Zaciekawiony 31.10.2017 |
Arysto 31.10.2017 Blogiem można spokojnie sprzedawać, bo jest uznawany za objaw profesjonalizmu. Fora literackie - niespecjalnie. Więc to nie wyklucza mojej opinii. |
Siwy 01.11.2017 |
Felicjanna 01.11.2017 |
Nuncjusz 01.11.2017 |
Felicjanna 01.11.2017 |
Nuncjusz 01.11.2017 |
Felicjanna 01.11.2017 |
Nuncjusz 01.11.2017 |
Felicjanna 01.11.2017 |
Nuncjusz 01.11.2017 BAJ |
Felicjanna 01.11.2017 |
Nuncjusz 01.11.2017 |
Siwy 01.11.2017 |
Arysto 01.11.2017 Nie nazwałbym siebie Władcą Rynku, ale funkcjonuję jako copywriter już tyle, że znam haczyki tego biznesu. Jak również innych związanych z pisaniem. Ależ proszę, podzielcie się opinią. Mam nadzieję, że popartą - jakimkolwiek - doświadczeniem. |
Arysto 01.11.2017 |
Felicjanna 01.11.2017 |
Arysto 01.11.2017 Szybko Tanio Dobrze W miarę uniwersalne. Szybko i tanio - nie jest dobrze. Szybko i dobrze - nie jest tanio. Tanio i dobrze - nie jest szybko. Wyjściowa stawka w Polsce za tekst niespecjalistyczny (artykuł) z zachowaniem poprawności językowej i przyzwoitym poziomie - czyli taki, który pisze się w godzinę (doświadczeni copywriterzy są w stanie napisać 1000 zzs w 8-15 minut, artykuł to zazwyczaj 2000-4000 zzs), to 20 zł/1000 zzs (BEZ PORTFOLIO). Niżej stoją precle - czyli najgorszego sortu opisówki, których nikt nie czyta, są jedynie zczytywane przez boty Google do SEO. One mogą lecieć 5 zł/1000 zzs, bo to się pisze jak robot - siadasz, wbijasz byle jaki tekst, byleby byłyby frazy kluczowe. To leci z automatu. W godzinę powinno tworzyć się z 8-10 precli 1000 zzs. Łącznie - 50 zł. Opisówka produktowa również może stać 5zł/1000zzs, ale tylko jeśli niewymagany jest research (np. uniwersalny opis kategorii pralek itd. Za research uważamy tutaj poświęcenie więcej niż 5-10 minut na przeczytanie o garnkach albo patelniach w danym sklepie). W zależności od portfolio i poziomu tekstów (nie literackich, ale copywriterskich) stawki mogą wzrastać. Inaczej liczy się pracę kreatywną w stylu: - wymyślanie sloganów reklamowych i haseł reklamowych - wymyślanie storytellingu - tworzenie storyboardów - kreatywny copywriting (wymyślanie idei kreatywnych, parasolowych, pomysłów na kampanie reklamowe, tematów przewodnich kampanii) - pisanie tekstów specjalistycznych (z terminologią, proofreadingiem itd) - scenariusze Slogany reklamowe i hasła to tylko dla doświadczonych copywriterów, które nawet krótkie "Diamonds are forever" potrafią umotywować językowo, ideologicznie i znaczeniowo. Stawki to 300-500 zł/3 hasła z możliwością do 3 poprawek - każda kolejna płatna 100zł. Storytelling to np 300 zł/2 historie z możliwością 1 poprawki - każda kolejna płatna. To już zależy samemu, jak się wycenić. Można popatrzeć na blogi copywriterów, jak sie cenią. Teksty specjalistyczne to takie 100zł/artykuł. Oczywiście cenniki można liczyć od znaku (np 20 groszy od znaku), znaki bez spacji, od artykułu bezpośrednio itd. Dodam, że nie zdradzam moich cenników, więc nie powiem, ile ja biorę. |
Zaciekawiony 01.11.2017 |
Ozar 01.11.2017 |
Felicjanna 01.11.2017 |
Literkowa Bitwa na Prozę 01.11.2017 Jeśli teraz jest 5 zł to całkiem dobra stawka. Chyba bardziej wzrosła stawka za precla, niż inflacja. Szczerze mówiąc jestem zaskoczony stawką... |
Literkowa Bitwa na Prozę 01.11.2017 |
Arysto 01.11.2017 Felicjanna - spoko, mogę odpowiedzieć. Tak długo, jak nie jest mi to sprzeczne z niczym ;) Co do slangu - zwyczajowa rozmowa wygląda tak: - Kuba, jest tekst do napisania, 1000 zetzetes, SEO friendly pod pressa 3.4, tematyka AGD, brief masz na mailu. - Spoko, dam znać. Ozar - "po polsku" obecnie w tematyce pisania copywritingu, a nawet czysto polskich scenariuszy, nie istnieje. Jeśli chce się zarabiać na pisaniu, to niestety, ale terminologia jak SEO, precle, storytelling i język angielski - na poziomie podstawowym albo terminologii marketingowej - obowiązkowy. Poratuję na szybko: SEO - Search Engine Optimazation - optymalizowanie strony pod wyszukiwarkę Google (pozycjonowanie) Precle - teksty pisane czysto pod SEO, frazy kluczowe i najczęściej wordpressa Storytelling - umiejętność tworzenia historii pod określony brief Brief - wymagania, misja, ideologia klienta itd. Proofreading - przeczytanie tekstu przed wysłaniem czy nie ma w nim bzdur, czasem mylony z researchem. Potwierdzenie wiedzy. To nie jest slang - to terminologia fachowa. Tego się używa codziennie w pracy :P |
Neurotyk 01.11.2017 Pisałem pięć, sześć lat temu, zaznaczam. Precle polecam każdemu, prosta praca, dla typowego idioty. Mając umiejętność lania wody na każdy temat, stukałem po kilkadziesiąt precli dziennie – jeśli były zlecenia. Przychodziły też blokady, czyli kryzys, gdy się już nie chce tego gówna, za przeproszeniem pisać. |
Arysto 02.11.2017 A no, lepsza niż kiedyś - jak piszesz. Chociaż złota era copywriterów, mam wrażenie, dopiero nadejdzie ;) |
Siwy 02.11.2017 |
Arysto 02.11.2017 - krótkiej historii wzbudzającej emocje (Cola się w tym specjalizuje). Ma być możliwie uniwersalny, opierać się na archetypach i stereotypach, jednocześnie wprowadzając element zaskakujący i budować ciepły/pożądany wizerunek marki. Przykład dobrego storytellingu: - krótkiej historii przekazującej informacje - np. reklamy z Chajzerem i Pepsi - historii firmy (jaka historia stoi za firmą, jaka jest jej misja, cel, wartości) - krótkiej historyjki wspierającej daną ideę (np. robisz przetarg marketingowy dla firmy mięsnej. Hasło ideologiczne to: Stół. Tworzysz historię o rodzinie, która zbiera się przy stole, o przyjaciołach i trendzie wspólnego gotowania, o świętach i wolnych dniach, które zbiera grupy, o podróżniku, który zajął wolne miejsce przy Bożonarodzeniowym stole. Stół to miejsce, które zbiera ludzi i jest centralnym punktem kuchni - stół zastawiony towarami firmy XYZ PYSZNE MIĘCHO) - scenariuszy do kampanii reklamowych (Eventy, happeningi, ambienty, czyli akcje offline'owe) - scenariuszy do show na potrzeby kampanii reklamowych Oprócz tego storytelling to umiejętność opowiadania historii (nie mylić z umiejętnością mówienia i wypowiadania się, erystyką) - także w filmach, grach, serialach. |
Siwy 02.11.2017 |
Arysto 02.11.2017 Są strony dla copywriterów - https://oferia.pl/zlecenia/marketing-reklama/copywriting, https://useme.eu/pl/jobs/category/teksty-tlumaczenia-seo,4/copywriting-teksty,11/, http://www.freelanceria.pl/ogloszenia/prace-edytorskie/copywriting - trzy przykładowe, coś tam o nich słyszałem, dla początkujących w sam raz. Nie polecam jednak na nich opierać trzonu kariery. Chcesz pisać scenariusze do gier? Bez portfolio nie ma co zaczynać - musisz mieć doświadczenie. Jeśli chodzi o scenariusze, to po prostu tworzysz jeden i wysyłasz np. do HBO albo Canal+ albo nie wiem, Netflixa, jak potrafisz po angielsku. Jak będą zainteresowani, to się odezwą. Możesz się też rozejrzeć za agencjami clusterowymi (ze zbudowaną siatką specjalistów) w stylu Bunny United (w tej dziedzinie nie jestem aż tak doświadczony, nie pomogę za bardzo). Jeśli chcesz być copywriterem/scenarzystą/story designerem w jakiejś firmie, to szukasz roboty jak wszędzie indziej - wbijasz na stronę studia robiącego gry, firmy, korporacji. Cokolwiek. CDP ma wywieszone ogłoszenia na stronie. Techland też. City Interactive też. People Can Fly też. Ale to większe ryby, bez doświadczenia nie biorą. Co do copywritingu, to zlecenia na Facebooku często się pojawiają - wystarczy poszukać grup freelancerskich, copywriterskich, designerskich z opcją szukania pracy. |
Siwy 02.11.2017 |
Ozar 02.11.2017 |
Arysto 02.11.2017 |
Daniel 07.11.2017 |
Arysto 07.11.2017 *chyba że od 2015 coś się zmieniło w tej kwestii |
Arysto 07.11.2017 zorganizowana stała zarobkowa Na ludzki: Dostajesz zlecenia regularnie, wypłatę - regularnie i zazwyczaj powyżej 2000 zł, co miesiąc od tych samych osób/firm/marek. |
Arysto 07.11.2017 |
Daniel 07.11.2017 |
Arysto 07.11.2017 |
Canulas 07.11.2017 Resident na Vr, bardzo spoko |
Arysto 07.11.2017 Residenta nigdy nie trawiłem, chociaż miałem kilka podejść. |
Canulas 07.11.2017 No zobaczymy. Jeszce dodatek do Horizon Zero Dawn, dodatek do Darkest Dungeon. Jezu... |
Arysto 07.11.2017 |
Daniel 07.11.2017 |
Arysto 07.11.2017 |
Arysto 10.11.2017 http://stayfly.pl/2017/11/sprzedalem-567-sztuk-powiesci-zanim-w-ogole-sie-ukazala-to-wybitnie-czy-tragicznie/ |
Okropny 10.11.2017 |
Daniel 10.11.2017 |
Arysto 10.11.2017 :P |
Okropny 10.11.2017 |
Daniel 16.11.2017 |
Arysto 16.11.2017 |
Daniel 16.11.2017 |
Ant 15.06.2020 |
fanthomas 15.06.2020 |
fanthomas 15.06.2020 |
Zaloguj się, aby wziąć udział w dyskusji