Jesiotr drabble

*

Średnia ocena: 4.3  Głosów: 6

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (8)

  • Ewoile 15.12.2016
    Dla mnie osobiście zapis trochę kulał, ale nie jakoś rażąco, problem, który poruszyłeś zaobsorbował moją uwagę przez co wszelkie zgrzyty zmalały do rangi nieistotnych. Drabble bez zaskakującego zaskoczenia, ale doskonale sobie zdaję sprawę, że nie na tym polega "siła" tego tekstu. Co mogę więcej powiedzieć? Prawda pozostaje prawdą jakkolwiek smutna by była.
    Ode mnie 5, ale dodam wieczorkiem ;))
  • Karawan 15.12.2016
    Dziękuję. Proszę o szczegóły - ocena nie tak ważna jak hodowana przeze mnie z uporem rogacizna, którą próbuję tępić! :)
  • Ewoile 15.12.2016
    Karawan, jeśli dobrze zrozumiałam chciałeś szczegółów odnośnie wspomnianych przeze mnie zgrzytów. Tak więc przejdę może od razu do interesującej Cię części ;)

    • "We Francji hoduje się jesiotry. To taka duża ryba[...]" - brzmi to słabo, lepiej by było gdybyś albo dał w pierwszym zdaniu liczbę pojedynczą słowa "jesiotry" albo mnogą słowa "ryba" - chodzi aby i w pierwszym i drugim zdaniu była zastosowana taka sama liczba, zapewni to lepsze brzmienie.

    • "[...] a sławę zawdzięcza Rosji. Może właściwiej byłoby powiedzieć, że sławę zawdzięcza swojej ikrze–kawiorowi" - tu proponowałabym przekształcić nieco te dwa fragmenty i zrobić z nich jedno zdanie złożone - zastąpić kropkę przecinkiem, wyeliminować niepotrzebne powtorzenie i zrobić coś w stylu: a sławę zawdzięcza Rosji, czy może raczej swojej ikrze zwanej powszechnie kawiorem.
    Wydaje mi się, że tak brzmiałoby lepiej, ale to tylko moja sugestia ;)

    • "Zaś Francja i jej mieszkańcy słyną z potraw. Żabie udka, ślimaki, a teraz jesiotr." - wydaje mi się, że "zaś" nie może rozpoczynać zdania. Wtedy mógłbyś (po usunięciu "zaś") zostawić Francję jako początek zdania, pozbyć się kropki i zamiast niej dać np. "takie jak" albo "przykładowo" + przekształcić jakoś ten fragment np.:
    Francja i jej mieszkańcy słyną z żabich udek, ślimaków oraz jesiotrów.

    • "(Kawior) To bardzo droga potrawa[...]" - pomijając, że powtarza się słówko "potrawa" wydaje mi się, że jest to błąd sam w sobie. Sam kawior nie jest potrawą, dopiero po odpowiednim przygotowaniu, przyprawieniu go czy dodaniu jakiś składników można mówić o potrawie. Proponowałabym więc zastąpić to słowo wyrazem np. "produkt".

    • "Zanim dokona się uboju[...] - nie wiem czy można w tym przypadku użyć słowa "ubój", w końcu tyczy się on zwierząt rzeźnych takich jak świnie, krowy itp, dlatego by uniknąć nieporozumień radziłabym użyć innego, równie morderczego słówka ;)

    • "[...] przy pomocy...ultrasonografu!" - spacyjka przed "ultrasonografem".

    • "[...]brakuje, dla ludzkich dzieci." - chyba przecinek jest zbędny, ale ręki sobie uciąć nie dam.

    To główne zgrzyty (w moim odczuciu), które wyłapałam. Pamiętaj, że to rady i od Ciebie, drogi autorze, zależy czy coś z nimi podziałasz czy nie. W każdym razie mam nadzieję, że jakoś pomogłam ^^
  • Pan Buczybór 15.12.2016
    Ludzka niewrażliwość jest czasami porażająca. 5
  • Karawan 15.12.2016
    Dziękuję. To już drugie antydzieło w moim wykonaniu. Trudno mi jednak zapanować nad emocjami i próbuje na gorąco coś napisać. Info o francuskim kawiorze było wczoraj.
  • Freya 16.12.2016
    Wetknę swoje trzy grosze, bo pojmuję temat inaczej, czyli jak to mówią "inszejsi"; odmiennie, bardziej dogłębnie i teges.
    Drabble jest krótką formą literacką, a więc niełatwo jest sprecyzować dokumentnie o co kaman, autorowi, zwłaszcza jeśli temat ma szeroki aspekt społeczno-etyczny.
    Zwierzęta hodowlane obejmuje się coraz lepszą "opieką" medyczną, nie dlatego, by zapewnić im długie i dostatnie życie, lecz aby stanowiły zdrowszy i smaczniejszy artykuł konsumpcyjny, ew. służący do pracy czy zabawy (wyższy standard usług i norm, tzw. dobrostan itp. pierdy jak HCCP).
    Gwarantuję ci, że nawet jeśli w każdym domu będzie kilka ultrasongrafów, to nie będzie to miało znaczącego wpływu na "życie dzieci". No... chyba żeby pozwolić im się bawić, tym "ustrojstwem".

    Niechcący użyłeś słynnego tzw. "skrótu myślowego", tzn. delikatnego porównania "ludzkich dzieci" do "potomstwa-kawioru samicy" - pana jesiotra, a to wszystko do tragedii ludzkiej w Aleppo. l nie miało to na celu trywializmu, lecz zbudowanie linearnego ciągu myślowego.

    Moja dygresja będzie na równie "wyniosłym" poziomie: można przecież zaprzestać strzelania satelitów, każdy taki "szczał", to przynajmniej kilkaset mln. "jewro" - a jest ich i będzie w chuj.

    Jeszcze lepszym rozwiązaniem (z racji szczególnej specyfiki naszego kraju), będą masowe modlitwy w intencji "dzieci ludzkich", albo tych jesiotrowych - do wyboru do koloru.

    W każdym razie zapomnij o trzeciej możliwości, a mianowicie o zaprzestaniu czynienia przez ludzkość rzeczy; ohydnych, strasznych czy podłych i głupich - bo to niemożliwe.
    Zasadniczo kaman o to, że Aleppo, to bardzo poważny temat, ale my w nim jesteśmy i będziemy wyłącznie subiektywnym obserwatorem. A jeśli chodzi o wymądrzanie się i ew. działania, to była okazja podczas konfliktu bałkańskiego i co?... Kiedyś już mówiono, że nigdy więcej nie dojdzie do ludobójstwa i jak zwykle była to "tragiczna" pomyłka.
    To nowo-moda, komy dłuższe od opka. Pozdro ;)
  • Karawan 16.12.2016
    Skrót myślowy był celowy. A co? Tylko dyplomowanym wolno manipulować treściami? Uważam jednak, że obowiązkiem homo sapiens jest być sapiens, a więc zwracać uwagę na odstępstwa (ach jakże delikatny jestem!) od wszelkich humanitarnych zachowań. Moje drabble nie miało cech wykładu z ekonomii. Miało pokazać sprawy podobne i postawy podobne. Jeśli chcemy mówić o ekonomicznym aspekcie mojego drabbla to gwarantuję, że nie masz racji ( w sferze czystej ekonomii) i masz rację (w sferze życia). To znaczy; zbędne koszty mogą i powinny być zamieniane na koszty służące humanitarnym działaniom i skutkom. To znaczy także, że odpowiedzialni za to mają to głęboko w .... Ale dla mnie oznacza to, że skoro aspiruję do miana Homo Sapiens - nie powinienem przechodzić obojętnie obok takich zdarzeń czy zjawisk. Im więcej będzie takich nienormalnych jak ja tym mniejszy margines zostanie dla decydentów, którzy od zarania dziejów przekonują nas o raju po śmierci, konieczności wyrzeczeń w imię wyższych racji etc., etc. Dzięki za wizytę i świetne(!) trzy grosze. Pozdrawiam :))
  • Szalokapel 19.04.2017
    Dobrze znać kogos, kto zwraca uwagę na tak ważne rzeczy.
    Dobrze ujęte.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania