Książę i Kowal cz.1 (Bajka)

Gdy wojownicy wjeżdżali do wsi, drzwi zamykały się przy głównej ulicy, a okiennice zatrzaskiwały z łoskotem. Jechali szykiem na pysznych rumakach, odziani w mocne zbroje. Przewodził im młody rycerz o złotych włosach, kaskadą spływających na barki, okuty w zdobny pancerz.

- Panie! Pewny jesteś, że to tu, w tej zapyziałej norze...

- To tutaj - urwał krótko dyskusję Jasnowłosy.

Jedynym dźwiękiem w całej wsi było miarowe stukanie stali o stal i do jego źródła właśnie kierowała się kompania. Na końcu drogi, niedaleko poza wioską, stała skromna kuźnia i w odróżnieniu od wszystkich innych domostw i budowli, które mijali po drodze, jej drzwi stały otwarte na oścież. Zatrzymali się wprost na drodze. Przywódca drużyny rzucił wodze jednemu ze swych przybocznych i pewnym krokiem ruszył prosto w stronę wejścia.

Gdy już miał przekroczyć próg szerokich drzwi, z wnętrza wynurzył się kowal, zmuszając młodzieńca do wycofania się. Mężczyzna, mimo niemłodego już wieku, nadal był potężny i ogromnego wzrostu. Wielkie mięśnie błyszczały spocone spod podwiniętych rękawów. Ręce splótł na piersi, zaciskając dłonie w pięści wielkości bochnów chleba. Długa, posiwiała broda kontrastowała z gładko ogoloną głową.

- Czym mogę służyć wielmożnym? - rzemieślnik zadudnił głębokim basem.

- Ty jesteś Sędzimir Kowal? - spytał młodzieniec, zadzierając głowę, by spojrzeć olbrzymowi w oczy.

- Tak.

- Znakomicie. Ja i moi towarzysze chcielibyśmy obejrzeć twoje wyroby.

- Oczywiście. Zapraszam.

Przy kuźni znajdował się mały pawilon, do którego kowal poprowadził wojowników. Rozpostarł szeroką bramę stanowiącą fasadę budynku i oczom zebranych mężczyzn ukazały się najprzedniejsze wyroby, jakie kiedykolwiek widzieli. Na stołach i ścianach pyszniły się strugi, motyki, ciosła, piły, sterta podków, ośniki, a nawet pług żelazny, nigdzie jednak nie było tego, po co przybyli.

- Kpisz z nas sobie, Kowalu?! - zakrzyknął przywódca. – Gdzie miecze, topory i włócznie, gdzie ta cała broń, o której mówią rycerze w szerokim świecie, że świetniejsza jest nad każdą inną?! Gdzie arsenał, dla którego ja i moja kompania włóczyliśmy się po bagnach i lasach?!

- Nie wytwarzam już broni - odparł kowal spokojnie. – Jeden miecz mi został z bardzo dawnych czasów, jeżeli go chcesz, należy do ciebie, choć wątpię, byś umiał nim władać.

- Przynieś go więc! Zobaczmy to cudo!

Olbrzym skłonił się krótko, rozłożystą brodą dotykając piersi i wyszedł z pawilonu. Gdy powrócił, na wyciągniętych przed sobą wielkich dłoniach, niczym największy skarb, trzymał miecz nie dłuższy niż ludzkie przedramię, stary i wykonany w całości z drewna, ot zwykłą dziecięcą zabawkę. Rycerze po chwili zdumienia zaczęli śmiać się gromko, łapiąc się za brzuchy.

Złotowłosy zacisnął szczęki we wściekłym grymasie, a jego twarz nabrała koloru purpury. Błyskawicznym szarpnięciem wyrwał miecz, który wisiał mu u pasa i wymierzył jego ostry koniec prosto w gardło kowala.

- Czy wiesz, z kogo szydzisz? Jam jest książę Odolan! Życiem mi zapłacisz za tę zniewagę.

Olbrzym nawet nie mrugnął.

- Zabij mnie więc, jeśli taka jest twa książęca wola. Jeśli to jednak uczynisz, nigdy nie otrzymasz tego, po coś tu przybył.

- Więc masz jednak broń! Kłamałeś! - Książę wyszczerzył zęby w drapieżnym uśmiechu, ale nie opuścił ostrza.

- Nie. Ten drewniany mieczyk, który masz przed sobą, to pierwszy, jaki kiedykolwiek wykonałem wraz z moim tatką jeszcze. Zarazem jest on ostatnim, jaki w moim posiadaniu pozostał. Jest jednak inny sposób, byś dostał swój oręż.

- Mów więc!

- Dobrze, schowaj jednak najpierw, wasza miłość, ten nożyk, zanim komuś krzywda się stanie. Dość będziesz miał czasu, by go dobyć ponownie, jeśli moja propozycja ci się nie spodoba.

Książę wahał się przez chwilę, mierząc starca wzrokiem, nim opuścił miecz i wepchnął go z powrotem do pochwy.

- Mówcie, mistrzu, co macie mi do zaproponowania.

- Narzędzi wojny już nie tworzę i tworzyć już nigdy nie będę. Nie pytaj o powody, bo ich nie pojmiesz. Co mogę ci ofiarować, to wiedzę, jak je wyrabiać. Jeśli masz ku temu wolę, przyjmę cię na termin i nauczę wszystkiego, co umiem i kiedykolwiek umiałem. Tym sposobem otrzymasz całą broń, jaką tylko możesz sobie wymarzyć.

Rycerze wraz z księciem stali wpatrzeni w kowala szeroko rozwartymi oczami, a niektórzy nawet z opuszczonymi szczękami. W końcu przemówił rycerz stojący po prawicy Odolana.

- Stary rozum postradał. Kto słyszał, by księcia brać na termin? Przyślemy ci chłopaka do przyuczenia albo jeden z nas zostanie...

- Nie - przerwał mu olbrzym. - Ofertę swoją złożyłem. Przyjmijcie ją lub odjedźcie, mnie wszystko jedno.

- Przyjmuję - odezwał się książę, nim którykolwiek z jego przybocznych miał szansę.

- Doskonale. Zrozum jednak jedno, w mojej kuźni to ja ustalam prawo, a ty będziesz tylko zwykłym uczniem i nikim więcej. Zostaw swój oręż, zbroję i dumę wraz ze swymi rycerzami i odpraw ich czym prędzej, nie będą ci potrzebni. Gdy już się pożegnasz i będziesz gotowy, znajdziesz mnie w warsztacie.

To powiedziawszy, odwrócił się i miarowym krokiem wszedł z powrotem do budynku, skąd po chwili na podwórze zaczął dobiegać odgłos miarowych uderzeń i brzęczenia stali. Książę odpasał swój miecz i podał go wojownikowi stojącemu najbliżej niego.

- To nierozważne, mój panie...

- Przestań i pomyśl tylko jedną chwilę. Ten zdziwaczały starzec to najlepszy kowal, jaki kiedykolwiek żył, jakkolwiek nieprawdopodobne może się to teraz zdawać. Nikt nie zna jego sekretów, a i on, nawet pod groźbą śmierci, nie chce już wykuwać broni. Jeśli uda mi się posiąść jego kunszt, będę mógł wyposażyć całą armię w oręż, który nie ma sobie równego. Będę bowiem jedynym na świecie, który posiada klucz do tej tajemnicy.

Oczy rycerza otwarły się szeroko w zdumieniu, po czym wykonał on głęboki ukłon.

- Zaiste – rzekł – twój umysł ostrzejszy jest niż miecz. Dumny jestem, mogąc być członkiem twojej gwardii.

Odolan ściągnął z siebie resztę rynsztunku i oddał go towarzyszom. Po krótkim pożegnaniu dosiedli oni koni i ruszyli kłusem z powrotem drogą, którą przybyli, wzniecając za sobą kurzawę. Książę został na podwórzu zupełnie sam, obserwując ich, dopóki nie zniknęli za wzniesieniem. Gdy opadł kurz i przebrzmiał rumor, który spowodowali, obrócił się i raźno ruszył w stronę kuźni.

Średnia ocena: 4.7  Głosów: 15

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (29)

  • Okropny 06.03.2016
    Ćmok, daj piniążek
  • Nazareth 06.03.2016
    a to odnośnie czego?
  • Okropny 06.03.2016
    Nazareth a Ty odpowiadałeś 'dej pińciok!' - i to jest moja ocena.
  • Nazareth 06.03.2016
    Okropny aaa... teraz łapię
  • KarolaKorman 06.03.2016
    ,, a okiennice zatrzaskiwały się z łoskotem. '' - pozbyłabym się ,,się''
    Czekałam na kolejne opowiadanie od Ciebie... i doczekałam się :)
    Czytało się jak baśń. Lekko i przyjemnie. Do tego z wielkim zainteresowaniem, co też się dalej wydarzy. Mam nieodparte wrażenie, że kowal nie tylko nauczy księcia kunsztu, ale też czegoś więcej. Czekam na kontynuację, 5 :)
    A Okropny przechytrzył Cię jak Diabeł hi,hi :)
  • Nazareth 06.03.2016
    Oh Karola zawsze potrafisz przejżeć wprost przez moją nieudolną maskaradę i domyślić się co będzie dalej :)
  • KarolaKorman 06.03.2016
    Nazareth, chciałam być dyskretna i nic nie sugerować, upss, nie wyszło :)
  • Nazareth 06.03.2016
    KarolaKorman Nic się nie stało, następnym razem będę się musiał bardziej postarać :)
  • Okropny 07.03.2016
    KarolaKorman ;]
  • Angela 06.03.2016
    Jak stara baśń jakaś, bardzo ładne. Będę czekać na drugą część : ) 5
  • Nazareth 06.03.2016
    Dziękuję, będzie niedługo.
  • O-Ren Ishii 06.03.2016
    Bardzo ładnie napisane, rzeczywiście jak stara baśń. Mam pewne domysły, co będzie dalej, ale czekam, może mnie zaskoczysz. :D
    Pięć.
  • Neurotyk 07.03.2016
    Jestem ciekaw na ile to chęć zysku tak wspanialej i wyjątkowej broni a ile też dodatkowo gra na ambicje spowodowała ukorzenie się księcia Odolana i przyjęcie propozycji zostania uczniem na terminie, ale chyba była to świetnie zarysowana przez ciebie pazerność i chciwość Odolana młodego. Coś czuje że mamy tu sytuację, relacje mistrz i uczeń tylko jakby kgjest na razie odwrotnie, Odolan czuje się tym "wyższym" mimo fizycznej miernosci wobec siły kowala. Szykuje się ciekawe zderzenie charakterów postaci czyli konflikt w który z przyjemnością wnikne w drugiej części, ciekawisz... Zbudowałes już świat baśni celtyckiej, a co będzie dalej? Boję się:)
  • Neurotyk 07.03.2016
    Tak się wczulem w świat, że zapomniałem o piątce
  • Nazareth 07.03.2016
    Bardzo ci dziękuję, za tak szczegółowy komentarz. Cieszę się że opowieść cię zaciekawiła i mam nadzieję że nie rozczarujesz się dalszym ciągiem :)
  • Karo 07.03.2016
    Super! Genialnie napisana powieść ;) 5
  • Nazareth 07.03.2016
    Cieszę się ze ci się podoba Karo. Cześć 3 ostatnia już niedługo
  • Neurotyk 07.03.2016
    Nazareth , kiedy, bo Cie zamorduje siekierą twoją własna!
  • Nazareth 07.03.2016
    Neurotyk to może dziwne ale cieszy mnie tak żywiołowa reakcja. Wkrótce ;)
  • ausek 07.03.2016
    Lubię czasami przeczytać coś, co jest napisane w zupełnie odmiennym stylu do mojego (zakładając, że takowy posiadam). No i proszę znalazłam bajeczkę. ;) Czyta się przyjemnie, bo masz ciekawy styl, a stosowany w tekście język sprawia, że mam rogala na twarzy. :) 5
  • Akwus 08.03.2016
    No niestety, nic ponad to co juz zostało powiedziane, nie dodam :) bardzo fajny tekst. Doczytam do końca (od razu masz maje uznanie, bo piszesz coś co ma zaplanowany koniec) i podsumuje całość. Póki co jestem fanem tej bajki :)
  • elenawest 19.03.2016
    Nooo, zaciekawiłeś mnie :-) w dwóch jednakże miejscach mam małe uwagi: według mnie "Jasnowłosy" i "Kowal" powinny być napisane z małej litery, bo raczej nie są to ich nazwy własne czy przydomki
  • Nazareth 19.03.2016
    Widzisz! Właśnie dlatego chciałem byś do mnie zajżała :) Pamiętam, że miałem z tym dylemat, jeżeli dobrze pamiętam to tak robiłem w dalszych częściach. Nikt jednak nie zwrócił mi uwagi tak czy inaczej więc niczego nie zmieniałem. Dzięki, zaraz naprawię :)
  • elenawest 19.03.2016
    Nazareth no spoko :-)
  • Niebieska 26.04.2016
    Przeczytałam wiersze i miałam zabrać się za to opowiadanie, ale... pozwól, że najlepsze zostawię na później :) Jutro (dzisiaj) skomentuję :)
  • Nazareth 26.04.2016
    Oczywiście, nic na siłę :)
  • Niepasteryzowany 13.05.2016
    Myślałem, ze kowala od razu wezmą na tortury ;) 5, lecę dalej
  • Ritha 18.08.2016
    Po pierwszych trzech zdaniach kapnęłabym się, że to Twoje dzieło ;) Kowal postąpił odważnie proponując wędkę, nie rybę, a Księże mądrze przyjmując ów propozycję. Reasumując, Naz powinieneś uczyć dzieci! XD Zostawiam 5 i lecę do drugiej części :)
  • Ritha 16.08.2018
    Wysyłam komentarz testowy.
    Daj znak, żeś żyw, ooo-Nazarecie.
    ;)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania