Łacha

Dryfuję.

Pod poszewką szeleści zabłąkany liść

na szczęście. Nie wierzę w noc.

 

Za oknem latarnia.

Może morska, tylko wody

coraz mniej w mojej szklance. Szlam.

Stępka ociera się o dno, już czuję

pierwsze zgrzyty pod palcami. Pusto.

 

Sternik wypadł za burtę. Ucichł łagodny szum.

Piasek zasypał ocean, okazał się morzem.

Martwym.

Średnia ocena: 4.0  Głosów: 8

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (13)

  • Bogumił 04.10.2019
    Stępka nie może ocierać się o dno tylko kil. Chyba że piszesz o jakimś zdezelowanym wraku z połamanym kilem.
  • Pasja 04.10.2019
    Stępka belkowa zwykle zwana kilem. A więc jest coś na rzeczy.
  • Bogumił 04.10.2019
    Dziękuję pasjo za tę uwagę, ja miałem na myśli wystającą z kadłuba płetwę zapobiegającą kołysanie się łodzi, również potocznie zwaną kilem.
  • Bogumił 04.10.2019
    Kołysanie się
  • Bogumił 04.10.2019
    kołysaniu się
  • Bogumił 04.10.2019
    Żeglarzom życzy się stopy wody pod kilem nie pod stępką.
  • IgaIga 04.10.2019
    Bogumił - o wraku. Dzięki za czujność:)
  • Pasja 04.10.2019
    Jak mocno zarysowania samotność nad szklanką. Szłam to pewnie pozostałość po wspomnieniach. Przemijanie po morzu życia. Nostalgia i cisza krzyczy z twoich wersów. Sternik za burtą i życie nie popłynie dalej.
    Pozdrawiam ciepło
  • Freya 05.10.2019
    W tym wierszu nie ma wyrazu łódź (jest tylko słowo; stępka), więc istota rzeczy może być symboliką, przenośnią – jak to w wierszykach zazwyczaj. Zresztą z całości tekstu wynika, że najprawdopodobniej podmiot liryczny nawet nie wyszedł z chałupy – tylko działał wyobraźnią pod wpływem... np. iluminacji :))

    Stępka to inaczej kil (te pojęcia są niemal równoważne), ale kil jest konstrukcyjnie bardziej wyrazisty dla oczu. Stępkę czyli kil posiada każda łódź – ponieważ jest podstawowym elementem spodu konstrukcji. Kil może być zarówno balastem i sterownikiem. Można by dyskutować w temacie łodzi plaskodennych, ale nawet wówczas jest jakiś podstawowy profil konstrukcyjny i to ma być ta stępka czy kil.
    Jak najbardziej posługiwanie się pojęciem; stępka – jako najniżej położona część łodzi jest poprawną. Pozdrawiam
  • Bogumił 05.10.2019
    F. Mimo wszystko kil to szersze pojęcie od stępki. Niekiedy utożsamiany jest także z mieczem a to już całkiem odrębne urządzenie. Generalnie potocznie kojarzy się z płaską płetwą sterową biegnącą wzdłuż kadłuba w dnie łodzi.
  • Freya 05.10.2019
    Idź se do ludzi z łódkami i wytłumaczą jeśli nie wpierdolą ci wcześniej.
    Nie wiedziałeś, to trzeba było sprawdzić a teraz robisz głupa ;)
  • Bogumił 05.10.2019
    Freya co to za słownictwo znowu masz odlot?
  • IgaIga 05.10.2019
    No to wyjaśnione. Wielkie dzięki, Freya.
    Pozdrawiam:)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania