Uwaga, utwór może zawierać treści przeznaczone tylko dla osób pełnoletnich!

Drabbelek - Lekcja dla gruntownie wyedukowanych miłośników dzieł Goethego i Wagnera, orędowników demokracji, szlachetnych i dobrych Europejczyków od zawsze

Tym razem ewidentnie celuję w prostotę. Będzie krótko i mściwie, albowiem złość mnie ogarnęła taka, że hej! Chcieliście więcej akcji? No to macie!

**************************************************************************

I wersja

 

Drohobycz, okupacja. Po kawie, Landau i jego partnerka wychodzą na balkon, by postrzelać. Wiadomo, Żydek z rana jak śmietana. Ilu tym razem uda się ubić? Zobaczymy. Trup ściele się gęsto. Pech chce, że od kuli ginie także dentysta innego esesmana – Guenthera. Ten wścieka się na Landau – obmyśla zemstę.

 

Getto, południe. Wychudzony człowieczek zbliża się do skrzyżowania Mickiewicza i Czackiego. Idzie po chleb na drogę. Ma zamiar uciekać do Warszawy. Nie wie, że zaraz zginie zabity przez Guenthera. Padają strzały!

 

Wiedeń, współcześnie. Na zatłoczonym placu zjawia się potomek Guenthera. Jakiś facet podchodzi i przystawia mu pistolet do głowy. „To za Schulza”!

 

 

II wersja

 

Drohobycz, okupacja. Nigdy nie zapomnę tego nadgorliwca Landau, jak strzelał z balkonu swej willi do bezbronnych Żydów. Teraz też zanosi się na niezły crime. Tylko czas i miejsce nie te... Współczesny Wiedeń. Na zatłoczonym placu zjawia się ktoś, kto wygląda całkiem jak Günter. Ale Günter dawno ziemię gryzie, a ten tu jest młody. Ktoś chce go zamordować, pomścić Schulza. Podchodzi. Przystawia mu lufę do głowy. I krzyczy: „śmierć dzieciom esesmanów”! Ech, nie ma to jak świeża krew! Bo widzicie: kto inny strzela, a kto inny kule nosi. Tak, dobrze kombinujecie. Jestem czystym złem, co wstępuje w duszę, by człowieka odczłowieczyć.

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 2

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (11)

  • Canulas 10.05.2018
    Sprawa znana, tekst dobry.

    Inspiracja może? :https://www.youtube.com/watch?v=uXgDHYhX-dk
  • Enchanteuse 10.05.2018
    "Żydek z rana jak śmietana". Ach, ten czarny humor ;)
    Krótko i na temat. Że też kurczę, akurat wtedy musiał iść po chleb! Ale chyba najbardziej zdumiewające jest to, że sam przewidział własną śmierć.

    No i tytulik fajny. Barokowaty, ale absolutnie nie postrzegam tego jako wady.

    Pozdrawiam :)
  • maciekzolnowski 10.05.2018
    Dzięki wielkie!

    "Ale chyba najbardziej zdumiewające jest to, że sam przewidział własną śmierć". Enchanteuse, wcześniej zastanawiałem się, czy nie wpleść tego jego proroctwa do opka, ale niestety format drabbelka nie pozwolił mi na to. A szkoda!

    Canulas, dobry tekst i słuszna treść - nie znałem tej pieśni.

    Lista ewentualnych sprawców śmierci Schulza jest podobno długa. Ciekawe, na ile skuteczna oraz ślepa była międzynarodowa sprawiedliwość na tym polu. I co obecnie dzieje się z potomkami wspomnianych esesmanów, którzy są niejednokrotnie dziedzicami powojennych fortun (o wątpliwym pochodzeniu). ???
  • Canulas 10.05.2018
    Mnie się od razu skojarzyło z tą, jednak są inne wykonania i generalnie ludziom pasują spokojniejsze. Ja jednak wyjątkuję w tej materii i jestem lekko sajko na tle tej piosenki.
  • Enchanteuse 10.05.2018
    No szkoda, szkoda! Ogólnie podziwiam wszystkich co się biorą za tak restrykcyjne formy (drubble, drabble, sonety i inne strofy safickie ;))
    bo sama nie umiem się nigdy wpasować. Wiesz, zawsze możesz napisać wersję drugą i wpleść ten pomysł tam.

    A o tym co piszesz niżej, nie miałam pojęcia. Cóż, jak to mówią - zwycięzcy piszą historię. A oto tego efekty.
  • Karawan 10.05.2018
    Warto wiedzieć, że prawo to zespół kajdan wymyślony przez silnych na słabych. Silnych nie tyka, słabszych łamie. Prawo Panie MZ trzeba sobie wyrwać, samo nie przyjdzie, a wyrywanie wymaga siły. ;) 5!
  • maciekzolnowski 10.05.2018
    Sonety, powiadasz? O! Chciałbym móc myśleć o sobie (swych umiejętnościach) w kontekście strof safickich. ;)

    Mister Karawan, obawiam się, że możesz mieć rację. Merci za piątkę!

    Oglądam sobie właśnie dokument, który może i Was zaintryguje:
    https://www.youtube.com/watch?v=mbuepdxcOKM
  • maciekzolnowski 10.05.2018
    Posiadam tego opka także i w innej, takiej oto postaci:

    Drohobycz. Okres okupacji. Nigdy nie zapomnę tego nadgorliwca Landau, jak strzelał z balkonu swej willi do bezbronnych Żydów. Teraz też zanosi się na niezły crime. Tylko czas i miejsce nie te… Współczesny Wiedeń. Na zatłoczonym placu zjawia się ktoś, kto wygląda całkiem jak Günter. Ale Günter dawno ziemię gryzie, a ten tu jest młody. Ktoś chce go zamordować, pomścić Schulza. Podchodzi. Przystawia mu lufę do głowy. I krzyczy: „śmierć dzieciom esesmanów”! Ech, nie ma to jak świeża krew! Bo widzicie: kto inny strzela, a kto inny kule nosi. Tak, dobrze kombinujecie. Jestem złem, co wstępuje w człowieka, by go odczłowieczać.
  • Enchanteuse 11.05.2018
    Druga wersja podoba mi się bardziej.
  • Enchanteuse 11.05.2018
    W sensie że ta opublikowana.
  • maciekzolnowski 11.05.2018
    Ta opublikowana, mówisz? W sumie mnie też.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania