na wyklętym szlaku

szłam kiedyś twoją drogą

od krzyża do krzyża

tak samo krzyczały zakazane słowa

 

a w bunkrach było cicho

za cicho nawet na szept

 

pod brzozą kawałek czerwonej nitki

prowadził do wschodu

 

tylko nikt nie śpiewał

jakby muzyka umarła

 

od strzału w tył głowy

 

*

 

Wiersz ten napisałam mając przed oczami "Jastrzębia" i "Żelaznego" -braci Taraszkiewiczow, żołnierzy wyklętych, którzy działali na terenie Lubelszczyzny. Szlak prowadzi od Włodawy do Lublina.

Średnia ocena: 3.0  Głosów: 22

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (124)

  • bogumil1 01.03.2020
    Dziękuję Betti.
  • betti 01.03.2020
    To ja dziękuję, Bogumił. Za komentarz.
    Pozdrawiam.
  • bogumil1 01.03.2020
    Bardzo piękny wiersz.
  • betti 01.03.2020
    To miłe, że tak uważasz.
  • Zaciekawiony 01.03.2020
    Wiersz bardzo skupiony na jednym obrazie, świetnie przez to wyszedł.
  • betti 01.03.2020
    Dziękuję, zaciekawiony.
  • piliery 02.03.2020
    "Muzyka umarła od strzału w tył głowy" Poruszające. Jeśli umiera muzyka to znaczy że umiera świat. Tak też i było. Świat umiera w każdym takim strasznym momencie. Znakomity wiersz.
  • betti 02.03.2020
    Dziękuję, piliery.
  • Betti to chyba twój najlepszy wiersz! już nawet pomijam cenne patriotyczne przesłanie; ale to jedna cudnie napisane. 5
  • betti 02.03.2020
    Dziękuję, Marku.
  • Trochę doprecyzuję moje stanowisko. Sztuka patriotyczna i prawicowa często jest kiczowata, tobie zaś udało się stworzył wiersz na najwyższym poziomie. Nawet lewactwo powinno docenić twoje pióro.
  • indri 02.03.2020
    Marku w końcu królowa poezji to napisała. Sam bym się poświęcił, gdybym wiedział że za sto lat ktoś o mnie taki wiersz napisze.
  • indri rozumem, że "sto lat", to hiperbola. Sto lat temu byli ułani.
  • indri 02.03.2020
    Marku dokładnie 77 bo za początek powstania przeciw czerwonym zbirom przyjmuje się rok 1943 rok, a apogeum nastąpiło w drugiej połowie lat czterdziestych i na początku pięćdziesiątych ubiegłego, czyli dwudziestego wieku. Tak zaokrągliłem tę datę do jubileuszowej setki. Ja w swoim wierszu napisałem o biało czerwonej szarfie położonej damską rączką na grobie bohaterów. Nie miałbym nic przeciwko takiemu pięknemu wierszowi napisanemu ręką uzdolnionej kobiety. Na złość i ku wściekłości śmieci którzy lżą tutaj naszych bohaterów. Na szczęście im śliny i talentu nie starcza, nawet na oplucie, tak jak próbował to zrobić jeden w jakimś wierszopododobnej ramocie.
  • Jacom JacaM 02.03.2020
    (...)"Kościół katolicki, potępiając zgodnie ze swymi założeniami każdą zbrodnię, zwalczać będzie również zbrodniczą działalność band podziemia oraz będzie piętnował i karał konsekwencjami kanonicznymi duchownych, winnych udziału w jakiejkolwiek akcji podziemnej i antypaństwowej"
  • indri 02.03.2020
    Puk, puk jest tam kto?
  • betti 02.03.2020
    Aha
  • betti 02.03.2020
    Obrona ojczyzny, to akcja antypanstwowa... coraz lepiej w krainie masek.
  • Puchacz 02.03.2020
    W 1950, kiedy zawarto porozumienie z kościołem, państwo zwalczało tylko jeden rodzaj podziemia, więc zapis episkopatu dotyczył tylko jego.
    Widocznie kościół nie uznał akcji podziemnej za działalność państwową, a anty-państwową. :)))
  • betti 02.03.2020
    A ty oczywiście nie wiesz, na jakich zasadach funkcjonowało wtedy Państwo i kto w Polsce rządził...
  • Puchacz 02.03.2020
    betti Oczywiście, że nie wiem proszę Pani.
    Ale wartości broni się do ostatniego tchu, a nie zawiera koniunkturalny związek z wrogiem.
    Kto jak kto, ale kościół jest przecież bezkompromisowy w walce o wartości WC :)
  • indri 02.03.2020
    Mimo formalnego zakazu księży współpracujących z podziemiem lub okazujących podziemiu życzliwość było wielu. Spowiadali partyzantów, odprawiali w ich intencjach Msze św., czasem szli do „lasu” i tam spotykali się z członkami podziemia. Ksiądz Stanisław Gurgacz przez kilkanaście miesięcy przebywał stale przy oddziale, nosił też mundur wojskowy z dystynkcjami kapitana – tak jak kapelani w przedwojennym Wojsku Polskim. Porównywalną postacią jest ks. Rudolf Marszałek „Opoka”, kapelan zgrupowania NSZ kpt. Henryka Flamego „Bartka”. On również poniósł za swoją służbę najwyższą ofiarę – został zamordowany przez komunistów w Warszawie w 1948 r.
  • Puchacz 02.03.2020
    Znowu pojedyncze przypadki służą uogólnieniu. Jak zwykle u ciebie. Pod tezę.
    Stanowisko episkopatu było jasne, a to on wyznaczał politykę i kierunek.
    Albo się do upadłego broni wartości, albo jest się ohydnym koniunkturalistą.
    Więc albo kościół Polski zmienił zdanie, albo jest hipokrytą i co innego pisze, a co innego robi.
    Przychylam się zdecydowanie do drugiej tezy. To kościelna norma.
  • Kościół Polski? Masz na myśli kościół Polskokatolicki powstały w 1897 w USA?
  • Puchacz 02.03.2020
    Marek Adam Grabowski
    Marek, nie lubię śmiesznego dzielenia włosa na czworo.
    Każdy wie o jaki kościół idzie, więc nie ma co rżnąć głupa.
  • Puchacz czyli to ten z USA, wszak to jedyny kościół Polski.
  • Puchacz 02.03.2020
    Marek Adam Grabowski Szkoda gadać.
    Porozumienie z 1950 też zawarł z rządem Kościół Polski.
    Uradowany?
  • Puchacz A tak na poważnie Watykan nigdy nie podpisał się pod tym porozumieniem. Watykan nie uznawał legalność rządów stalinowskich w Polsce. Zrobiono to dopiero 1972 r, ale wtedy już dawno nie było wyklętych. Kiedy Leon XIII zwalczał niewolnictwo w Ameryce południowej tamtejsze episkopaty też "zawierały porozumienia".
  • Puchacz 02.03.2020
    Marek Adam Grabowski Wybacz, ale nie będę się tu przerzucał argumentami i udowadniał mroczną i pokrętną politykę Watykanu zawsze obliczoną tylko na użytek kościoła, a nie jakiegoś kraju.
    Nie wie lewica, co czyni prawica? :)))
    Ja nie potępiam Wyszyńskiego za podpisanie tego porozumienia, ale to był koniunkturalizm obliczony na przetrwanie kościoła.
    Jakoś więc ten miłujący wolnych Polaków Watykan nie potępił Wyszyńskiego i episkopatu. Profilaktycznie zostawił sobie tylko furtę nie ratyfikując.
    Cały kościół z jego grą.
  • Puchacz brak potępienia to jeszcze nie poparcie. Mi chodziło tylko, o to że nigdzie nie ma kościelnej infamia dla wyklętych.
  • Puchacz Wyszyński poparł też De Facto brew chyba wszystkim biskupom wywłaszczenie (czyli kradzież) majtku kościoła przez Bieruta. Przeciwko temu było nawet SD.
  • Puchacz 02.03.2020
    Marek Adam Grabowski Brak też oficjalnego poparcia w imię zasad, za które ludzie umierali.
    Kościół nie powinien też prezentować postawy żołnierzy wyklętych i zwalczać wrogą okupację?
    Nie było to w jego interesie, choć oczywiście potępiał ideologię marksistowską.
    Ale tak się możemy przerzucać, a ja już idu do pracy.
    Pozdro.
  • Puchacz 02.03.2020
    Marek Adam Grabowski Brak potępienia to koniunkturalizm i gra interesów.
    Wystarczy przecież tylko milczeć, aby zło zwyciężało.
  • Puchacz oczywiście nie dokumentu, który użarłby walkę wyklętych za wojnę sprawiedliwą. Ale chyba po za obroną Watykanu w XVI przez gwardię szwajcarską nigdy Watykan nie wydał takiego dokumenty o żadnej wojnie. Są jedynie dokumenty potępiające złe wojny.
  • indri 02.03.2020
    Znowu pojedyncze przypadki służą uogólnieniu. Jak zwykle u ciebie. Pod tezę.
    Stanowisko episkopatu było jasne, a to on wyznaczał politykę i kierunek.
    Albo się do upadłego broni wartości, albo jest się ohydnym koniunkturalistą.

    Puchacz, nie mów, że się spodziewałeś, że polski Kościół będzie święcił kosy i wyda odezwę "rżnąć komunistów", jak zrobili to prawosławni popi na Ukrainie. Kościół wyraźnie naucza, że należy nadstawiać drugi policzek, więc łagodził nastroje na ile mógł, by oszczędzić substancję narodową. Czyli bardzo inteligentnie.

    Dobrze też, że znaleźli się kapłani, którzy byli z tymi żołnierzami na dobre i na złe. Jak Gurgacz, czy Marszałek i inni.

    I właśnie za to ich cenimy,.
  • Jacom JacaM 02.03.2020
    umieściłem fragment porozumienia episkopatu z władzami PRLu z 1950 roku tylko po to, żeby unaocznić jak Polska historia jest pogmatwana i nie wystarczą proste kalki. Rozumiem indri że tych księży stawiasz w opozycji do kardynała Wyszyńskiego który to porozumienie podpisał ??

    (...)"W zmienionych warunkach nowej okupacji działalność naszą nastawić musimy na odbudowę niepodległości i ochronę ludności przed zagładą. W tym celu i w tym duchu wykorzystać musimy wszystkie możliwości działania legalnego, starając się opanować wszystkie dziedziny życia Tymczasowego Rządu Lubelskiego[...] AK zostaje rozwiązana. Dowódcy nie ujawniają się. Żołnierzy zwolnić z przysięgi, wypłacić dwumiesięczne pobory i zamelinować. [...] Zachować małe dobrze zakonspirowane sztaby i całą sieć radio. Utrzymać łączność ze mną i działajcie w porozumieniu z aparatem Delegata Rządu"
    Powyżej fragment rozkazu Okulickiego
  • indri 02.03.2020
    Puchacz co to ma do rzeczy. W powstaniu styczniowym też karano karami kanonicznymi duchownych chwytających za broń. Na tym polega podziemie, że mówi się jedno, a czyni drugie. Czynności podejmowane pod przymusem z mocy prawa nie są ważne. Każdy to wie. Powstanie styczniowe potępił papież. Dziś ci księża mogą zostać świętymi.
  • Pamiętajmy tylko, jak ta decyzja się dla Okulickiego skończyła, oraz że Okulicki to nie jest jednoznaczny bohater.
  • Puchacz 02.03.2020
    indri Ależ wygodna sofistyka pod tezę :)))
  • Jacom JacaM 02.03.2020
    Marek Adam Grabowski ..nie ma jednoznacznych bohaterów, zdaję sobie sprawę z kontrowersji wokół Okulickiego ..i dalej twierdzę że tzw żołnierze wyklęci są tworem propagandowym, a niepodległościowe podziemie antykomunistyczne jak i cała polska historia nie jest tak prosta do oceny. Oczywiście można pisać laurki ale to bardziej propaganda niż poezja.
  • Jacom JacaM ocena nie jest prosta, ale w żadną stronę nie można przeginać.
  • Szpilka 02.03.2020
    Betti, bardzo dobre! ? To jest właśnie poetyckie pisanie, a co szczególne - w oszczędnych słowach aż tyle treści!
  • betti 02.03.2020
    Szpilka, bardzo dziękuję za komentarz. To miłe, że zwróciła uwagę na poetyckosc.
    Pozdrawiam.
  • Jacom JacaM 02.03.2020
    A tak na marginesie Żelazny był jednym z dowódców pacyfikacji Puchaczowa, w odwecie za wydanie trzech żołnierzy podziemia i mimo ustalenia personaliów osób które doniosły do UB, rozstrzelano ponad 20 osób. Zabijanie na przykład czyjejś żony bo jej mąż jest członkiem PPR nikomu chwały nie przynosi
  • betti 02.03.2020
    Jacom, są " Pamiętniki Zelaznego" tam znajdziesz wszystkie odpowiedzi do nutujacych Ciebie zagadnień. Odsyłam.
  • betti 02.03.2020
    Tak ogólnie, to się w głowie nie mieści, żeby tyle lat po wojnie i trochę po niby przemianach, było w naszej kochanej ojczyźnie tylu zwolenników sowieckich rządów.

    Najgorsze, kiedy wypowiada się niby historyk, i się ośmiesza, bo o historii, to on nic nie wie. On wie tylko o Armii Czerwonej, "wyzwolicielach". Szok!
  • cos_ci_opowiem 02.03.2020
    No właśnie może wie, dlatego się wypowiada, bo ma w tym kierunku określone wykształcenie.
  • Jacom JacaM 02.03.2020
    betti.. to się w głowie nie mieści, że tyle lat po wojnie ciągle używa się sowieckiego sposobu zakłamywania historii, jak to określił Zychowicz mamy do czynienia z Homo polacus a to zadziwiająco blisko homo sovieticus
  • betti 02.03.2020
    Jacom JacaM nie podoba ci sie historia Polski, która walczyła z okupantem nazywajacym siebie "wyzwolicielem". Jaka więc historia jest w stanie do Ciebie trafić?
  • cos_ci_opowiem 02.03.2020
    Jacom JacaM Każdy reżim kreuje bohaterów i idoli, których z lepszym lub gorszym skutkiem próbuje wciskać młodzieży. Biorąc pod uwagę, że kiedyś jedną z takich "ikon" był Pawka Morozow, to dziś jeszcze nie jest najgorzej...
  • betti 02.03.2020
    Najgorzej jak się wciska młodzieży, że sowieci to byli przyjaciele, a żołnierze Armii Krajowej, to bandyci...
  • cos_ci_opowiem 02.03.2020
    betti xD kto dziś mówi o Armii Krajowej jako o bandytach? Jakieś komusze skamieliny, o ile takie jeszcze żyją?
  • betti 02.03.2020
    Dlaczego więc pod tym wierszem takie poruszenie?
  • cos_ci_opowiem 02.03.2020
    betti Bo Wyklęci =/= Armia Krajowa?
  • betti 02.03.2020
    cos_ci_opowiem to wiersz o żołnierzach, którzy przeszli do partyzantki i walczyli z okupantem. Walczyli bez szans, bo liczebnie... każdy wie. Jednak honor nie pozwalał im się poddać i złożyć broni, zresztą wiedzieli, że czeka ich śmierć na Zamku. Wiedzieli że nie wygrają, jednak walczyli do końca.
    Czy tym ludziom nie należy się szacunek?
  • cos_ci_opowiem 02.03.2020
    betti Części z nich na pewno tak, ale temat jest tak niejednoznaczny i do tego używany przez obecny rząd, że nie chce mi się o tym dyskutować. Zdaję się na wiedzę historyków, a nie polityków i fanów partii.
  • betti 02.03.2020
    cos_ci_opowiem ja nie jestem fanką partii, od lat interesuję się żołnierzami wyklętymi, którzy działali na terenie Lubelszczyzny. W mojej rodzinie byli partyzanci, którzy przed represjami musieli uciekać z kraju. Bardzo dużo na ten temat czytałam.
    Obecny rząd przywrócił żołnierzom wyklętym chwalę, czego nie zrobił żaden wcześniejszy rząd, choć mógł i powinien. Dlaczego? Czy macki starego systemu są tak mocno zakorzenione w naszym kraju?
  • cos_ci_opowiem 02.03.2020
    betti Może raczej z tych powodów, o których wspomniałem.
  • indri 02.03.2020
    cos_ci_opowiem słuchaj człeniu, obowiązkiem każdego rządu jest oddawanie hołdu polskim bohaterom, więc nie rżnij głąba, i nie przeżywaj. Bo to jest jedyny rząd który to robi, te poprzednie postbolszewickie robiły wszystko, żeby historie tych bohaterskich ludzi walczących o wolność nigdy nie ujrzały światła dziennego. Boli, oj boli, że obecny rząd oddaje należyty hołd tym ludziom co roku. I ma boleć. Wyklęci zwyciężyli po śmierci, my przechowujemy ich pamieć, i dbamy o to, żeby powrócili na najlepsze karty naszej historii.
  • cos_ci_opowiem 02.03.2020
    indri Ty jesteś trollem czy serio aż tak z tobą źle? xD
  • indri 02.03.2020
    cos_ci_opowiem xd, czyim slterego jesteś?
  • cos_ci_opowiem 02.03.2020
    indri Zagadka dla Ciebie :*
  • indri 02.03.2020
    alter ego
  • indri 02.03.2020
    cos_ci_opowiem w każdym razie jak chcesz sobie pobredzić, to idź do chlewa, a nie rób chlewa pod pięknym wierszem. Dziękuję za uwagę.
  • Jacom JacaM 02.03.2020
    betti ta historia jest jaka jest, bez ikon za to z prawdziwymi ludźmi. W niepodległościowym podziemiu antykomunistycznym było w szczytowym okresie ponad 200 tysięcy ludzi ale w większości i na szczęście nie działało zbrojnie. To nie jest przypadek tylko ocena rzeczywistości. Po drugiej stronie żołnierzy wyklętych też stali Polacy i to jest tragizm polskiej historii przy całej jej złożoności.
  • betti 02.03.2020
    Jacom JacaM więc o co Ci chodzi, co ja w tym wierszu napisałam, że tak to Ciebie poruszyło?
  • Puchacz 02.03.2020
    indri Chlew zrobiła tutaj nawiedzona świnia.
  • betti 02.03.2020
    Puchacz idź spać, nie rób już chlewu.
  • Puchacz 02.03.2020
    betti Pani to powie swojemu przydupasowi.
    Ślepota i durnota.
  • Targówek 02.03.2020
    cos_ci_opowiem Angela?
  • cos_ci_opowiem 02.03.2020
    Targówek Ja, Merkel.
  • betti 02.03.2020
    Szkoda, ze wiedza za tym nie idzie...
  • indri 02.03.2020
    Tu podział przebiega bardzo prosto, pewnie dziadkowie tych różnych puchaczy, jacomów to byli starzy sowieciarze z ub, późniejsze sb i podobna hołota, to synusiowie teraz bronią zbrodniarzy za wszelką cenę starając się ich wybielić, i oczernić polskich patriotów.

    Polscy żołnierze walczący z tą ruską swołoczą i różną odmianą sowieckich i niemieckich folksdojczy mówiących po polsku i najczęściej ginący w tej nierównej walce, bowiem hołota miała za sobą całą machinę morderczej armii, to bohaterowie. W całej Polsce powstaje coraz więcej pomników sławiących naszych bohaterów, pisane są coraz to nowe książki na temat ich dokonań, odbywają się marsze pamięci, odprawiane są msze święte za dusze bohaterów. A ta hołota, która kłamie na ich temat to pokolenie schyłkowe, odchodzące do lamusa,
  • cos_ci_opowiem 02.03.2020
    Jest tu jakiś moderator? xD
  • Puchacz 02.03.2020
    Słuchaj parchu.
    Ruszasz tu rodzinę Jacoma, którego dziadek walczył w Powstaniu, oraz moją, którego dziadek walczył w AK i NSZ.
    Może właśnie dlatego potrafimy na historię współczesną spojrzeć szerzej, a nie tak doktrynersko jak ty i twoja grupka.
    Zamknij tą ohydną gębę chamie, bo od razu widać, żeś pomiot szmalcowników, stąd kompleksy, gorliwość neofity w staromodnym patriotyzmie, oraz totalne zbydlęcenie takimi wycieczkami.
    Wszyscy jesteście siebie warci w tercecie. Pluć na kogoś za płotu, bo tam, gdzie nie może odpowiedzieć.
    Boli was mój dyplom :))) Ale choćby wam w dupie żyłka pękła, ja go będę miał i mogłem słuchać wykładów wybitnych historyków.
    W w dupie byliście i gówno wiecie. Małpa wykuła trochę faktów i dat, tylko kompletnie nie zna analizy i syntezy zdarzeń.
    A teraz sparafrazuję Czechowicza - drogi tercecie, a teraz pocałuj mnie w dupę.
  • Targówek 02.03.2020
    Puchacz Twierdzisz, że wasi przodkowie byli żołnierzami wyklętymi, a ty nie znosisz wyklętych
  • Puchacz 02.03.2020
    Targówek Ty jesteś wyklęty zboku.
    I ciebie właśnie nie znoszę. Jak zdecydowana większość.
  • Targówek 02.03.2020
    Puchacz nie liczy się ilość a jakość
  • Puchacz 02.03.2020
    Targówek Ty nie masz żadnej jakości.
    Ani jako persona, ani jako plagiatorowy literat.
  • Targówek 02.03.2020
    Puchacz ja, Betti, Grabowski Neurotyk i Bogumił jesteśmy znacznie wartościowszymi osobami niż ty i twoje jacomy, aisaki, angele i akwameny razem wzięci. A twoje stare zarzuty o plagiat są już śmieszne.
  • Puchacz 02.03.2020
    Targówek
    No to idź się spałuj z radości i zaśnij z myślą... no wi, plagiatorze. :)))
  • cos_ci_opowiem 02.03.2020
    Targówek Puchacz, ile wy macie lat? xD
  • Targówek 02.03.2020
    cos_ci_opowiem 19. A Puszczyk mentalnie 7.
  • Puchacz 02.03.2020
    cos_ci_opowiem A przylazło gówno, śmierdzi i znowu rusza Puchacza, a później płacze publicznie jaki Puchacz niedobry.
    Niedorozwinięty głup z niego.
  • cos_ci_opowiem 02.03.2020
    Puchacz No masakra, ale nie daj mu się wciągać w jego bagienko, pokaż, że jesteś ponad to, bo myślę, że jesteś.
  • Targówek 03.03.2020
    Puchacz wyśmiewałeś się z samotności. Do tego bez przerwy mnie obrażasz, tak jak teraz, nazwałeś mnie gównem.
  • Puchacz 03.03.2020
    cos_ci_opowiem Nerwus jestem.
    Szczególnie jak widzę tercet w całej okazałości głupoty.
    Z niedorozwiniętym synkiem.
    Taka opowijska rodzina.
  • Puchacz 03.03.2020
    Targówek Bo jesteś gówno.
  • Targówek 03.03.2020
    Puchacz idź na Kler
  • cos_ci_opowiem 03.03.2020
    Targówek Ty też byś mógł nie dawać się prowokować, no co to za poziom nazywanie kogoś gównem, chcesz się do tego zniżać? A teraz będziecie się napierpapier pewnie pół nocy xD
  • Puchacz 03.03.2020
    Targówek A ty idź się wyśmierdzieć gdzie indziej.
    Zakończyłem.
  • Puchacz 03.03.2020
    cos_ci_opowiem Zawsze mnie zaczepia, a później płacze.
  • indri 03.03.2020
    Puchacz idź stąd nie rób chlewu.
  • indri 03.03.2020
    Puchacz i nie obrażaj ludzi
  • Puchacz 03.03.2020
    indri Ćwok, donosiciel i cham.
  • Jacom JacaM 02.03.2020
    indri... potomku szmalcowników, zajmij się jakimś donoszeniem tak jak lubisz
  • Może dodam jeszcze jedną informację. Mój dziadek tak jak rozkazał Okulicki złożył broń; i co się stało? Od razu wylądował w Stalinowskim wiezieniu. Przeżył tylko przez pewien szczęśliwy traf (jeśli ktoś chce mogę wyjaśnić o co chodził), ale nigdy nie odzyskał zdrowia. Tych co nie złożyli broni nazywa się bandytami; ale czy na pewno mieli wybór?
  • betti 02.03.2020
    Nie mieli Marku, tylko ta informacja nie dociera do zakutych lbow. Wydaje się, że stalinowska propaganda narobila więcej szkód, niż można sobie wyobrazić... A tak w ogóle, przecież do dzisiaj są wśród nas potomkowie tych, którzy działali ostro na rzecz ówczesnej władzy. Ta władza dała im przywileje, w postaci wypasionych emerytur... dlatego między innymi jest taka wściekłość na obecnie rządzących.
  • indri 02.03.2020
    Betti, pozwolisz, że u Ciebie wkleję pewien cytat dedykowany pewnemu pseudo historykowi dyplomowanemu:

    „Biada narodowi, który o zachowanie przeszłości się nie stara, wyrok zguby wówczas na siebie pisze.”
  • Jacom JacaM 03.03.2020
    https://twojahistoria.pl/2018/03/24/ilu-naprawde-bylo-zolnierzy-wykletych/
  • betti 03.03.2020
    Puchacz przeszedl samego siebie... jak zwykle. Wylew szamba i nic poza tym. Piękne zachowanie, intelektualisty prymitywa. Kiedy brak argumentów, to obrażanie. Coraz lepszy w tym jest.
    Później będzie płakał z innego nicku, że ktoś to zgłosił, bo przecież on niczego złego nie robi... ja nie zgłoszę, nie będę sobie brudzic rak taką kanalia..
  • Puchacz 03.03.2020
    Dla takich ludzi jak wy jest tylko szambo.
    Bez perfumerii.
    Jesteście zwyczajną bandą chamów i tolerujących chamstwo.
    Im więcej panią czytam, tym lepszy mam obraz ciasnoty intelektualnej, wybiórczego tolerowania chamstwa i plucia zza płotu.
    Pozwala pani swojemu przydupasowi ciągle obrażać innych, a przypieprza się tutaj do mnie. Klasyczne, podwójne standardy.
    Katolicy z dupy wzięci.
  • betti 03.03.2020
    Powinnam wziąć się za twoją kochankę i trochę na niej potrenowac dowcip? Nie chce mi się, poza tym ona jest nudna jak flaki z olejem...
    Zresztą Ty też, więc sam rozumiesz...hahaha
  • Puchacz 03.03.2020
    Nie ma pani żadnego dowcipu ani poziomu.
    Umie tylko pisać i dociekać o wyimaginowanych sprawach innych.
    Tylko narobić na beret i przyklepać.
    A jeśli ma pani na myśli Sowę, to nie jest pani godna nawet oddychać tym samym powietrzem. Przepaść dzieli psycholki i pseudo - katoliczki od takich Sów.
    Na szczęście.
    A teraz proszę wesprzeć to notoryczne chamstwo swojego przydupasa i biednego, niedorowiniętego synka.
    Żegnam.
  • indri 03.03.2020
    Puchacz przestań tu robić oborę aspołeczny patogenie.
  • Puchacz 03.03.2020
    indri Właśnie się odsunąłem o od ciebie chamie.
    Śmierdzisz tym za bardzo.
  • betti 03.03.2020
    Bogumił, nie odpowiadaj tej zgniliznie, bądź ponad. To go bardziej zaboli... A tak cieszy się jak dziecko twoim zainteresowaniem.
  • Puchacz 03.03.2020
    betti Oby tylko ten burak się dostosował do takich zaleceń.
    Będę bardzo happy.
    Od Puchacza i jego życia trzymajcie trzy óje w bok.
  • betti 03.03.2020
    Nikt tu ciebie nie zapraszał, sam wlazles, chociaż nie raz informowałes, że będziesz mnie omijal... ja do ciebie nawet nie zaglądam.

    A teraz wyciągnij z tego wnioski, o ile potrafisz...
  • indri 03.03.2020
    Ok Betti.
  • Puchacz 03.03.2020
    betti Przypadek. Nie spojrzałem na autora, tylko na denne komenty oszołomstwa.
    Na przyszłość będę uważał.
    Z badziewiem faktycznie nie chcę mieć nic do czynienia.
  • betti 03.03.2020
    Puchacz mam nadzieję, że tym razem dotrzymasz, bo chamstwo, które reprezentujesz, nie jest u mnie miłe widziane. Wręcz przeciwnie, brzydze się takim elementem. Jeszcze ktoś pomyśli, że ciebie znam, a to byłby zbyt wielki wstyd...
  • Puchacz 03.03.2020
    betti Dotrzymam.
    Z wariatami i grupą prawdziwych chamów faktycznie nie chcę mieć nic wspólnego :)
  • betti 03.03.2020
    Puchacz prawdziwego chama znajdziesz tutaj tylko.pod Nickiem "Puchacz".
    Poczytaj, miłej lektury...
  • Puchacz 03.03.2020
    betti Więc grzeb sobie w tyłku, a nie w cudzych sprawach, chodząca kulturo.
  • betti 03.03.2020
    Puchacz weź ty już się odczep ode mnie, kiedy nie wchodzisz mi na oczy, nie pamiętam, że istniejesz.
    Zrozum to wreszcie i zajmij się tymi, które chcą jeszcze z takim chamem prowadzic jakieś dyskusje. Dotarło?

    Cudze sprawy, rozwalane na każdym portalu. Jaki facet by sobie na to pozwolił, żeby publićznie prac takie brudy... A później zaskoczenie, że ktoś się z tego śmieje, jakby można było co innego robić... parodia.
  • Puchacz 03.03.2020
    betti To raz się od tych spraw i ode mnie odczep, bo ciągle tylko o jednym pani pierdzieli.
    To są moje sprawy i gucio pani do nich. I nikt też o nich nie pisał poza hal i panią.
    I nikt się nimi tak niezdrowo nimi nie fascynuje jak pani.
    Raz, a porządne won od nich i ode mnie.
  • betti 03.03.2020
    Puchacz ja czy ty? Przemyśl na chłodno, jeżeli potrafisz... maleńki pępek świata, wszyscy o nim mówią...xd
  • Puchacz 03.03.2020
    betti Odwal się raz na zawsze.
    Ode mnie i moich spraw.
    Proste.
  • betti 03.03.2020
    Nawet nie musiałam pisać, kogo mam na myśli...xd
    Pozdrowienia dla męża tej pani...xd. można skonac że śmiechu...
  • Puchacz 03.03.2020
    W kółko o tym samym. Co za tępota...
  • betti 03.03.2020
    Puchacz, ale z Ciebie duren. Na dodatek niedyskretny. Na starość twoją sowa wyleci jeszcze z domu i to przez Ciebie. Pilnuj się trochę...xd
  • Ozar 03.03.2020
    betti Nie czytałem komentarzy bo jest ich zbyt wiele, ale nie oceniam wiersza bo na to jestem za słaby, ale sam sens samo odniesienie do tamtych czasów wydaje mi się bardzo dobre. Tak wtedy było. Cisza, opuszczone bunkry i tylko szczęk broni i pojedynczy strzał w głowę pokazywał co sie dzieje. To taka czarna karta w historii naszej ojczyzny. Dla mnie 5 za pomysł.
  • betti 03.03.2020
    Dziękuję, Ozar.

    Tak było, ale nie wszyscy chcą o tym wiedzieć, a jeszcze mniej chce pamiętać, dlatego jak mogą tak zaklamuja historię. Na szczęście są tacy, którzy bzdur nie dadzą sobie wmówić. Dlatego są prześladowani... Ale to nic, to daje siłę.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania