odchylenia

człowieczeństwo na skraju brzytwy

tak bardzo inne a jakby jednakowe

gaz lub maczeta

wybierz sposób na lepsze jutro

wybierz imię boga

 

dwie twarze przy jednym stole

otwarte dłonie po dwóch stronach barykady

jedzenie na wspólnym półmisku

blizny od blizn

granica za którą nie ma już nienawiści

 

żadna religia nie obroni nas przed nami

żadna cywilizacja niczego nie zmieni

 

(po przeczytaniu Strategia Antylop Jean Hatzfeld)

Średnia ocena: 4.3  Głosów: 3

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (11)

  • little girl 20.08.2019
    Mi się z Grą o Tron kojarzy;)
  • piliery 20.08.2019
    "Żadna religia nie ochroni nas przed nami" - bardzo uproszczony pogląd. Tak może mówić człowiek, który nie wierzy. Lub zwątpił.Jednak niewiara nie daje możliwości obrony przed sobą samym. Skupienie się w tym przypadku na religii jest w istocie ucieczką od własnej bezsilności. Cywilizacja to zawsze postęp. Może słaby, nieradykalny ale jednak. Jeśli postęp to i zmiana. Sporo w tym marksizmu który upatruje szansę na zmiany w rewolucyjnych, radykalnych przemianach społecznych, wywołanych mechanicznie. Gender, rewolucja lgbt - to wszystko jego pochodne. Każda przemiana może być w istocie - tylko indywidualna; a to zakłada myślenie religijne.
  • Jacom JacaM 20.08.2019
    Powiedz to ludziom z Rwandy, sprawdź na jaką próbę była wystawiona wiara w tym kraju, nie ma to nic wspólnego z LGBT ani Gender. Nie ma tu żadnego Marksizmu. Wiara ani cywilizacja nie uchroniła przed Auschwitz ani przed czystkami w Bośni.
    Cywilizacja nie uchroniła Ukrainy przed głodem i nikogo przed łagrem.
  • piliery 20.08.2019
    Jacom JacaM Co ma piernik do wiatraka? Człowiek jest bezsilny wobec zła - to chciałeś powiedzieć? Nie jest. Wiara jest zawsze wystawiana na próbę. I daje siłę w walce ze Złem. Świadectwem wielkie rzesze męczenników. Gdyby nie cywilizacja Auschwitz trwałoby nadal.
  • piliery 20.08.2019
    Czymże były Auschwitz, Ukraina, Bośnia, Rwanda itp - jak nie walka z wiarą i cywilizacją?
  • Jacom JacaM 20.08.2019
    piliery ...być może, a może skutkiem wiary i cywilizacji. Zapewne jednym i drugim. Cywilizacje mają swoje kryzysy i takie są ich następstwa. Rzesze męczenników, takich jak niejaki biskup Hoser. Rzesze męczenników, :-) byłeś kiedykolwiek blisko jakiejś wojny, widziałeś ją z bliska, czułeś jej smród ??
  • betti 20.08.2019
    Jacom JacaM ale tylko wiara pomogła to przetrwać, bo wiara daje nadzieję.
  • piliery 20.08.2019
    Jacom JacaM Jakie ma to znaczenie skoro Ty nie masz takiego doświadczenia? Takich jak Maksymilian.
  • Jacom JacaM 20.08.2019
    betti jedni mają szczęście inni nie, a czy szczęście sprzyja bardziej wierzącym...nie wydaje mi się
  • betti 20.08.2019
    Jacom JacaM szczęście sprzyja ludziom... ja wolę myśleć, że Bóg nade mną czuwa, to wielka siła mieć takie wsparcie.
  • Ritha 20.08.2019
    Dla mnie wiersz jest świetny. Kurde.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania