Poprzednie częściOstatnia krew

Ostatnia szychta

pamięci 8 górników z kopalni ,,Rudna,,

***

 

Jeszcze jeden zjazd

klatką kilometr pod ziemię

czarną niczym noc bez gwiazd

*

o osiem ludzkich istnień

w tę godzinę koszmarną

upomniała się Barbórka o górników

*

kiedy wszystko w jednej chwili

runęło

niczym wielka wieża Babel

a potem zostały w ciszy

promyk nadziei i wiara

*

żywi pochowani

odeszli na szychtę wieczną

*

bo śmierć jest niedorzeczną

codziennie rzuca nowe zaklęcie

*

tu osiem serc ludzkich zamilkło

oddali na zawsze ducha

*

kiedy Barbara swoich braci odbiera

nikogo nie słucha

*

konali skałami zasypani

*

to było jedno samoistne tąpnięcie

Średnia ocena: 4.5  Głosów: 8

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (13)

  • AlaOlaUla 04.12.2019
    Dedykacja dla garstki? A co z resztą zabitych górników?
    Napisałabym:

    Wszystkim Górnikom poległym na służbie
  • AlaOlaUla 04.12.2019
    albo

    Pamięci Górników
  • Misiu M 04.12.2019
    Tak,Alu - to się stało w 2016 bardzo blisko święta Barbórki. Wiersz jest tylko o tych górnikach z dwóch powodów :
    - górnictwo miedzi jest mi szczególnie bliskie zawodowo
    -w kopalniach miedzi bardzo rzadko są wypadki i z udziałem tylu górników
    Wszyscy górnicy z tej kopalni, którzy ponieśli śmierć pod ziemią mają przed wejściem głównym swój pomnik.
    Ten wiersz to nie laurka dla wszystkich górników a wspomnienie tych właśnie z kopalni Rudna.
  • AlaOlaUla 04.12.2019
    Dziękuję Miś za wytłumaczenie.
    Tzn, że wiersz bardzo osobisty.
    Miłego.
  • Misiu M 04.12.2019
    Tak,Alu - od 34 lat jestem związany zawodowo z ludźmi polskiej miedzi na ziemi i pod...
    miłego tobie również.
  • Ozar 04.12.2019
    Śmierć górników to niestety coś co powoduje, że patrzymy na ich pracę ich poświęcenie z innej perspektywy. Ta praca jest bardzo trudna, wymagająca i niebezpieczna to prawda. Jednak tak to jest, że jak fedrujesz 1000 metrów czy więcej pod ziemią zawsze może się wydarzyć coś, co spowoduje katastrofę. Misiu jeśli znasz tak dobrze świat polskiej miedzi to opisz to, bo temat jest bardzo mało zanany. O górnictwie węglowym mamy mnóstwo artykułów, ale to miedziowe jest mało znane. Opisz coś, chętnie poczytam ja i jak myślę inni na opowi także. 5 za opis.
  • Misiu M 04.12.2019
    Ozar - górnictwo to ogromny temat. Pewnie miejsca by nie starczyło aby to tutaj opowiedzieć. Powiem pokrótce -wypadki w kopalniach są na ogół z dwóch przyczyn : a. z błędu ludzkiego (rzadziej) i b.sił natury - na przykład tąpnięcia czy osunięcia mas skalnych podczas eksploatacji złoża.W górnictwie węglowym częstą przyczyną wypadków jest metan -gdzie sam wybuch zapalenie się węgla powoduje zagrożenie życia górników.Górnictwo miedziowe jest znane jako cała historia KGHM , Kombinat hut i kopalń ,który powstawał jeszcze w latach 60 -tych ub. stulecia po odkryciu na terenie okręgu legnicko-głogowskiego pokładów miedzi.Aktualnie powstają dwa nowe szyby w ZG,, Sieroszowice-Polkowice,, a niedawno otwarto w Lubinie szyb L-VI po zmianie jego funkcji i przebudowie całego szybu wraz z obiektami na powierzchni.KGHM to potężna firma -jej kapitał zakładowy spółki wynosi 2 mld. złotych.W KGHM oprocz miedzi uzyskuje się także odzysk srebra i złota - oczywiście w mniejszych ilościach jak rudę miedzi.W kopalni Sieroszowice odkryto ponadto złoża soli kamiennej.
  • bogumil1 04.12.2019
    Po tytule myślałem, że to górnikach z Wujka.
  • Misiu M 04.12.2019
    bogumile - w kopalni Wujek w 1981 zginęło 9 górników a rocznica jest 16 grudnia dziś mamy 4-go.
  • Zaciekawiony 04.12.2019
    Prosty tekst. W sensie, że idący na łatwiznę. Mamy tu powtarzanie tych samych sensów: osiem istnień... pochowani... osiem serc... oddali ducha... zamilkli... konali... Barbara, Barbórka... Nie tworzy to rytmu powtórzeń, wygląda jak wyliczanka "jakie jeszcze przyszły mi porównania na śmierć".
  • Misiu M 04.12.2019
    widzę,że czytelnik nie zna figury zwanaj gradacją i stąd to kręcenie nosem
    cóż...nikt się na wszystkim nie zna
  • Misiu M 04.12.2019
    acha, w moim wierszu nie ma zwrotu zamilkli (górnicy)
    tylko zamilkło (osiem serc)
  • Joanna Gebler 05.12.2019
    Bardzo mi sie podoba ten wiersz, tak samo jak i sposób przedstawienia tej, bądź co bądź, tragedii...

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania