XXX

XXX

Średnia ocena: 3.1  Głosów: 18

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (57)

  • betti 18.08.2019
    Dobre!
  • Bogumił 18.08.2019
    Dziękuję betti, jakaś pustota mnie naszła, na stworzenie czegoś takiego.
  • betti 18.08.2019
    Bogumił mnie się to bardzo podoba... tak do mnie mów. Lubię to.
  • Bogumił 18.08.2019
    i naprawdę nic byś tu nie poprawiała, naprawdę Ci się to podoba Betti?
  • betti 18.08.2019
    Bogumił nic bym nie poprawiała, jest super i naprawdę mi się podoba. Z humorem, z zadziorem - tak lubię.
  • Bogumił 18.08.2019
    betti dzięki, najbardziej się bałem Twojej opinii, ale uff, dobrze, że Ci się spodobało.
  • betti 18.08.2019
    Bogumił, bo ja z tych ''mądrych panien'' chyba...
  • Bogumił 18.08.2019
    betti ;)))
  • Tomasz Bordo 18.08.2019
    Bogumił zobacz co ci napisałem pod twoim poprzednim tekstem
  • Bogumił 18.08.2019
    Tomku, a pod którym tekstem?
  • Tomasz Bordo 18.08.2019
    Bogumił wyspa marii
  • Canulas 18.08.2019
    Niosę dobrą nowinę.
    Bardzo rytmiczny tekst. Do tego nieinwazyjny. Jestem na tak.
    Tam można coś pogrzebać ze "się", ale nie trza.
    Dokładam 5
  • Bogumił 18.08.2019
    Dziękuję, ale bardziej polecam już tekst o Dorocie Schwartze z Kwidzynia.
  • Canulas 18.08.2019
    Bogumił, miałem na uwadze, ale obrosłem w zaległości. Okiem rzuciłem, ale że całości nie przeczytałem, to się nie wypowiadałem.
  • Tomasz Bordo 18.08.2019
    Canulas zajrzyj na pitolenie
  • Świetne :)) Bardzo mi się podoba :)
    Pozdrawiam
  • Bogumił 18.08.2019
    Również pozdrawiam, dziękuję bardzo za miłą opinię.
  • Ozar 18.08.2019
    Dobre fajnie się czyta i ma sens. 5
  • Bogumił 18.08.2019
    Ojoj, komu, jak komu, ale że to się Tobie spodoba Ozarze, to bym nie przypuszczał, ale tym bardziej miło. Pozdrawiam i dziękuję.
  • piliery 18.08.2019
    Przemyślane, celne - bardzo dobre.
  • Bogumił 18.08.2019
    Dziękuję bardzo za pozytywny koment. Pozdrawiam serdecznie.
  • riggs 19.08.2019
    Też fajne :)
  • Bogumił 19.08.2019
    Dzięki.
  • Wrotycz 19.08.2019
    Rymowanka grafo... a co do treści... na seks mądre poleciały? A już to, że panny w metaforze jak androidy na baterię, lale sztuczne... zdradza podejście Autora, nie autora do kobiet.
    Tekst w dolnych stanach średniactwa forumowego.
    Za rytm ino - dwa z minusem.
  • Bogumił 19.08.2019
    Wrotuś, tak myślałem, że nadmierna dosłowność zostanie uznana za metaforę, a ja się tylko dokladnie trzymałem treści ewangelicznej przypowieści o pannach mądrych i pannach głupich. Przypomniałem sobie o niej, bo akurat postacie tych panien zdobią portal "złotej bramy" przy wejściu do kaplicy (kościoła) zamkowej.
    Co do seksu, to niepotrzebnie dramatyzujesz, bo popęd płciowy mają zarówno mądrzy, jak i głupi, więc nie potępiałbym ich. Mogłabyś spojrzeć na tekst z większym przymrużeniem oka, bo z założenia miał być żartobliwy. A co do formy, to oczywiście się nie wypowiadam, skoro ci nie podpasowała, to widocznie mogłaby być lepsza.
    Dziękuję za wizytę.
  • Bogumił 19.08.2019
    .... przy wejściu do kaplicy (kościoła) zamkowej. Oczywiście portal na zamku wysokim w Malborku.
  • puszczyk 19.08.2019
    Nareszcie prawda
  • Bogumił 19.08.2019
    Dziękuję za wizytę.
  • jolka_ka 19.08.2019
    Tytuł jakby znajomy. Skąd inspiracja?
  • betti 19.08.2019
    Jolka z przypowieści... w wersji trochę śmiechowej, pod warunkiem, że ktoś ma poczucie humoru...
  • jolka_ka 19.08.2019
    betti A. Czułam, że coś świta :P
  • Bogumił 19.08.2019
    W celu uniknięcia porozumień wyjaśnię metaforę o pannach mądrych i pannach głupich. Bo w tym ujęciu cały wiersz jest tu metaforą, tyle że uwspółcześnioną, a rolę lampek oliwnych pełnią wyświetlacze, względnie latarki od telefonów.

    Przypowieść o pannach mądrych i głupich (Mt 25, 1-13)

    W oryginale było tak: "Dziesięć panien czekało na oblubieńca. Pięć z nich było mądrych, a pięć głupich. Kiedy wyszły na spotkanie z oblubieńcem, mądre zabrały lampy i olej, głupie zapomniały o oleju. Oblubieniec się spóźniał i wszystkie panny posnęły, a o północy słychać było okrzyk: Oto nadszedł oblubieniec.

    Panny obudziły się i te głupie prosiły mądre, aby pożyczyły im olej do lamp. Jednak mądre nie zrobiły tego, ponieważ wtedy nie starczyłoby go dla wszystkich i kazały głupim udać się na targ. Głupie panny poszły, lecz w tym czasie nadszedł oblubieniec i mądre panny weszły z nim do sali biesiadnej. Gdy te pierwsze powróciły, zastały zamknięte drzwi, więc zaczęły krzyczeć, by je wpuszczono. Oblubieniec odpowiedział: "Nie znam was, czuwajcie bo nie znacie dnia, ani godziny".

    Panny to zgodnie z tradycją druhny panny młodej, których zadaniem jest przywitanie pana młodego przyjeżdżającego po małżonkę. Do obyczaju należało: spóźnienie pana młodego, by napięcie wzrosło oraz oczekiwanie orszaku druhen na spotkanie. Oczywiście oblubieniec jest tu metaforą samego Jezusa. Ci ludzie, którzy będą rozsądnie przygotowani na jego przyjście, zyskają, ci, którzy zaniedbają swe obowiązki, stracą. Kiedy nadejdzie Sąd Ostateczny, Bóg oddzieli ludzi przygotowanych na Jego przyjście od tych, którzy przygotowanie zaniedbali. Ostatnie zdanie mówi, iż Bóg może przyjść niespodziewanie, o każdej porze, a powinnością człowieka jest bogobojne, cierpliwe czekanie.

    Małgorzata Bazan http://www.polskina5.pl/przypowiesc_o_pannach_madrych_i_glupich
  • Wrotycz 19.08.2019
    I bazując na Przypowieści, Ty Jezusa wymieniasz na seksownych facetów, panny na baby na baterie, a morał na co?
    Jakby nie kłaść pod lupę wyłazi Twoje patriarchalne podejście do kobiet, co to potrzebują wspomagania, aby zaskoczyć. Klasyka klerykałów.
    Dalszej dyskusji nie przewiduję pod tym tekstem. Ze mnie się śmiać nie będziesz.
  • Bogumił 19.08.2019
    Ja moim pannom dałem nagrodę już tu na ziemi, to taka wersja dla niewierzących w życie wieczne Wrotuś, że opłaca się czuwać tu i teraz:)) To chyba dobrze. Nie wydaje mi się, żebym miał podejście patriarchalne, a zresztą co w nim złego. Takie samo dobre, czy złe jak matriarczalne. Mieszanka jednego i drugiego daje znakomity smak.
  • Bogumił 19.08.2019
    no i nie zamieniałem na nikogo Jezusa, bo w przypowieści występuje Oblubieniec, nie Jezus, a kim ma być Oblubieniec, jak nie seksownym fajnym facetem, który ma brać ślub. Przecież nie obleśnym starym dziadem, na takiego by Oblubienica ani żadna młoda panna nie czekała.

    Pozdrawiam:)))
  • Wrotycz 19.08.2019
    "Ja moim pannom dałem nagrodę już tu na ziemi, to taka wersja dla niewierzących w życie wieczne Wrotuś, że opłaca się czuwać tu i teraz:))"
    Już nie chciałam się odzywać, ale najpierw moje zdziwienie, a i chichot, wymusiły ripostę. Boguś, a kiedy tyś wiarę zdążył zmienić? W niebie, wierzący będą seks uprawiać?!?:) Toż to islam oferuje swym bojownikom za wiarę piękne hurysy i cielesne z nimi rozkosze.

    Ja nie mogę...

    A w Przypowieści Oblubieniec jest metaforą Jezusa, weź, przeczytaj to, co sam wkleiłeś powyżej na temat Przypowieści.
  • Wrotycz 19.08.2019
    Islam oczywiście oferuje w islamskim niebie seks - nie dodałam, więc dla niezorientowanych uściślam:)
  • Bogumił 19.08.2019
    Wrotuś, powtarzam nie zrozumiałaś oryginalnej przypowieści, stąd Twoje obiekcje. W przypowieści panny czekają na Oblubieńca, PANA MŁODEGO, który ma przybyć na zaślubiny, to metafora, ale... nie ma tam słowa o Jezusie. Dopiero z egzegezy, interpretacji tej metafory wynika, że to był Jezus. U mnie też nie ma Jezusa, tylko się seksowni chłopcy, a więc oblubieńców jest kilku. No i napisałem też chyba wyraźnie, że jest uwspółcześniona wersja tej przypowieści, do tego wierszowana. W przypowieści oblubieniec jest jeden, w moim wierszu jest ich kilku, akurat tylu, żeby starczyło dla wszystkich panien mądrych. Jeszcze jedna różnica między moim wierszem, a przypowieścią, jest ta, że w przypowieści panny wszystkie panny, mądre i głupie, są druhnami weselnymi, a u mnie tego nie ma, wszystkie te mądre są oblubienicami.
  • puszczyk 19.08.2019
    Bogumił Grupowa impra :)
    Ale i tak mało.
    Islam obiecuje 40 hurys.
  • Wrotycz 19.08.2019
    Bogusiu, doskonale zrozumiałam. Oczywiście można w swobodnej parafrazie wiele zmienić, ale... no jakby nie patrzeć, katolik tej miary co Ty, winien uszanować nowotestamentowy przekaz i jaj sobie z wagi Słów nie robić... nie czujesz? Trudno.
  • Bogumił 19.08.2019
    puszczyk no akurat nie ma to nic wspólnego z tematem tego wiersza
  • Bogumił 19.08.2019
    Wrotycz a wyobraź sobie, że ja nie robię sobie jaj, ale chciałem, żeby ktoś zaciekawiony sięgnął do tekstu przypowieści i ją sobie przypomniał, albo nawet poznał, jak nie zna. Bardzo pouczająca przypowieść, przydatna w realnym życiu, nawet dla niewierzących.
  • puszczyk 19.08.2019
    Bogumił No jak nie?!
    Są panienki, jest kilku facetów chętnych...
    Głupie (i pewnie brzydkie) odpadły w przedbiegach, mądre miały baterie do latarek, to coś wyłowiły.
    Gruppen jak nic!
  • betti 19.08.2019
    Bogumił masz nauczkę. Nie można żartować, bo nie wiadomo, gdzie i za kim ukrywa się Latarnik. Pisz o pogodzie!
  • betti 19.08.2019
    Co ja gadam, to też śliski temat... nie wiem, chyba już nie ma bezpiecznych tematów.
  • puszczyk 19.08.2019
    betti Koniecznie w ramach ekspiacji! :)
    Śliski... hmmm...
  • betti 19.08.2019
    Nie życzę sobie, żebyś się do mnie zwracał. Pisałam o tym kilkukrotnie, mienisz się inteligentem, a tak prostego tekstu nie jesteś w stanie przyswoić?
  • puszczyk 19.08.2019
    betti No nie jestem. Jakże mi przykro (((:
    Oczywiście, że cię będę omijał. Takie przypadki chore wręcz należy :)))
  • betti 19.08.2019
    To omijaj, bo to prostactwo nie rozumieć czytelnego słownictwa. Zabrakło Halmar i pożywki? Bywa.
  • Bogumił 19.08.2019
    betti będę uważał
  • Bogumił 19.08.2019
    puszczyk w osiemdziesięciu procentach dobrze to zinterpretowałeś, ale chyba nie doczytałeś do końca, albo po łebkach, bo na końcu jasno jest napisane, że kontakt zakończył się legalnymi związkami małżeńskim. A więc wszystko spoko.
  • puszczyk 19.08.2019
    Bogumił No ale zanim... :)
    Cześć.
  • Bogumił 19.08.2019
    errata: matriarchalne
  • nimfetka 19.08.2019
    Mnie też się podoba. Sympatyczny, nieupolityczniony wierszyk. Bardzo ładnie. Oby tak dalej.
  • Bogumił 19.08.2019
    Dziękuję nimfetko, cieszę się, że Ci się spodobało.
  • Bożena Joanna 19.08.2019
    Przyjemna satyra na ród niewieści, stajesz się coraz bardziej filuterny, Bogumile, gdzie podziała się Twoja powaga, co nieco kpisz sobie z niewiast. Ale przyjemny fantazyjny wierszyk, warto przeczytać dla uśmiechu. Pozdrowienia!
  • Bogumił 20.08.2019
    Cieszę się, że się podobała, chociaż niektórzy dopatrują się tutaj nie wiadomo czego, a miało być tylko ku rozweseleniu, właśnie coś lekkiego i miłego.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania