Polski to trudna język, cz.1

Włos na głowie mi się jeży,

Jerzy jeże waży w wieży?!

Świerzbi mnie od tego ręka,

świerzb to już, czy tylko kwękam?

 

Taka z jeży jest wyręka,

włos się jeży, w głowie męka.

Chociaż jeżyn by przyniosły

zamiast jarzyn już przerosłych.

 

Jeż, jeżyna, jar, jarzyna,

cel, celina, perz, perzyna,

lew, lewizna, cień, cienizna,

miał, miauczenie, grab, grabienie,

post, postanie, miot, miotanie...

 

Ileż w mojej biednej głowie

jeszcze takich zbitek stanie?

Wszystko to jest wina jeża!

Jak poskromić tego zwierza?

 

Może zwierzę się ja komu,

sam zaś myknę po kryjomu?

Z wieży umknę przed tym zwierzem,

abym sam się nie stał jeżem?

Średnia ocena: 4.7  Głosów: 15

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (31)

  • ausek 23.10.2016
    Rewelacyjny tekst na dyktando dla dyslektyka :D
  • Zdzisław B. 23.10.2016
    ;) Najtrudniejsza jest część 3. Za to ornitolodzy i lubiący ptaszki pewnie z przyjemnością poczytają.
  • Pan Buczybór 23.10.2016
    Polski być trudny. Fajny, zabawny wierszyk. 5
  • Zdzisław B. 23.10.2016
    Fajnie się czyta, Panie Buczyborze. Trochę dłużej trwa napisanie, już po pomyśle na treść. Ale za to przyjemność jest, kiedy innym się spodoba.
  • Nuncjusz 23.10.2016
    Też lubię takie zabawy słowem - i język polski nie jest trudny - jest zajebisty!
    Robiłem podobne eksperymenty-zabawy np w drabblu Miłość :)
    Oczywiście piona - me gusta!
  • Zdzisław B. 23.10.2016
    Wszedłem, przeczytałem "Miłość". Fakt, mamy podobne gusta :)
  • Elizabeth Lies 23.10.2016
    Ja tam lubię takie łamańce językowe. Kurde, ciężko mi się to po cichu czytało. Nawet nie będę próbowała mówić tego głośno. Na dyktando jak znalazł. Kilka osób by się lekko przyłamało, a reszta rzuciłaby długopisami i wyszła. 5
  • Zdzisław B. 23.10.2016
    Od razu "ciężko"... Dla sprawdzenia, przeczytałem przed chwilą głośno. Nie ma problemów, tylko należy odpowiednio interpretować (ale nie deklamować). Proszę jeszcze raz spróbować :)
    PS. Co do dyktanda... niestety, zgadzam się. Uczniowie by mnie przeklęli.
  • Angela 23.10.2016
    Doskonały, ale rzeczywiście, biada dzieciakom gdyby miały to ze słuchu napisać : ) 5
  • Zdzisław B. 23.10.2016
    Dlatego proszę ew. nauczycieli "od polaka", aby nie spowodowali erupcji emocji w moim kierunku ze strony uczniów. Mógłbym nie zdzierżyć :) Zostawmy więc ten wierszyk do łamania języka dla własnej przyjemności.
    PS. Jeden wyraz nie byłby ortem, gdyż można zapisać jako "waży w wieży" lub "warzy w wieży". Dwa różne znaczenia i oba pasują.
  • Nazareth 23.10.2016
    Podoba mi się takie łamanie języka w formie wierszyka ;) Kiedyś zdarzało mi się recytować i grać w jakiś dziwnych niby-teatrzykach - było by to świetne ćwiczenie na dykcje przed występem właściwym, zamiast zwykłych łamańców językowych, które powtarzaliśmy w kółko do znudzenia. Z mojej strony 5 i pozdrowienia.
  • Zdzisław B. 23.10.2016
    :) Chociaż nie uważam tego za "łamanie języka"... a jeżeli już, to w pozytywnym znaczeniu. Tak, to dobre wprawki, zwłaszcza dla osób mających problem z wymową.
    Miło mi, również pozdrawiam.
  • Neurotyk 23.10.2016
    Miło było przeczytać :) Pozdrowienia z Poemy.pl :)
  • Zdzisław B. 23.10.2016
    I mnie miło :) Również pozdrawiam :)
  • TeodorMaj 23.10.2016
    Bardzo fajny wiersz. Świetnie napisany. Z przyjemnością zostawiam 5 :)
  • Zdzisław B. 23.10.2016
    Na pewno nie pogniewam się. Nie mam w sobie nic z masochizmu:)
  • Zdzisław B., zachęcam do zapoznania się z naszą zabawą pt. Literkowa Bitwa na Rymy. Link do regulaminu: http://www.opowi.pl/profil/regulamin-literkowej-bitwy-na-rymy/.
  • Zdzisław B. 23.10.2016
    Literkowa Bitwa na Rymy™ Zaglądnąłem. Wpierw muszę na portalu porozglądać się, zapoznać z kątami i zakamarkami. Nie mówię tak, nie mówię nie. Wszystko w swoim czasie.
    Dziękuję, pozdrawiam :)
  • KarolaKorman 24.10.2016
    I ode mnie piąteczka do kompletu :)
  • Zdzisław B. 24.10.2016
    W komplecie zawsze jest lepiej. Nic wtedy nie brakuje :)
  • Joker 24.10.2016
    Zawsze lubiłem łamańce. Napisałeś bardzo fajnie.
  • Zdzisław B. 24.10.2016
    ... ale, jak się domyślam z komentarzy, nikt języka nie połamał. Dziękuję za.komentarz.
  • Zdzisław B. 24.10.2016
    PS. Zapomniałem wyjaśnić, więc teraz uzupełniam - słowo "celina" w wierszu nie jest imieniem "Celina". tylko rusycyzmem. To wyrażenie było w Polsce znane w latach 60. ubiegłego wieku, używane zwłaszcza przez żurnalistów. Nazywano tak jeszcze nigdy niezaorane stepy, zwłaszcza na Syberii i w Kazachstanie.
  • MileniS 24.10.2016
    Polski wcale nie jest taki trudny. Wystarczy przeczytać Twój wiersz i od razu przychodzi ochota na zapisanie kilku polskich słów:-) Dla mnie piątka z koroną!
  • Zdzisław B. 24.10.2016
    Język polski jest, jak już ktoś napisał, "zajebisty", według nowomowy ;) Mnie się podoba nasz język, a zwłaszcza jego zawiłości i dwuznaczności, zależnie od kontekstu ;) Dzięki temu można się bawić i uczyć przy tym :)
  • Upadły(D.F) 25.10.2016
    Polska to naprawdę jeden z trudniejszych języków świata. Ale przyciąga każdego do niego gapia :) Każdy kto patrzy na polskie teksty dostrzega że to nie jest zwykły kawałek chleba. Z niego można wiele wnioskować, w jednym słowie wiele chować. Powinno się go bardzo doceniać nawet jeżeli można by go przeceniać :) Wiersz czytałem i jest niezwykły ale zarazem prawdziwy. Łamacze językowe są trudne w wymowie ale coś tak polskiego jak one jest warte poświęcenia (chodzi mi o połamanie języka które z pamięci nam nie znika ) Daję pięć i zwiększam do pisania twą chęć :)
  • Zdzisław B. 25.10.2016
    Szczerze - mimo zawartych w nim trudności, lubię polski język i jego łamańce. Można się porządnie pogimnastykować, ale jaka przyjemność z końcowego efektu, jeżeli jest jako-taki...
  • Margerita 31.10.2016
    pięć
  • Zdzisław B. 31.10.2016
    Przymrużam oko :)
  • Pan Hyde 22.02.2017
    rewelka
  • Zdzisław B. 22.02.2017
    Druga część jest niedużo trudniejsza, natomiast trzecia część dla niektórych jest trudna do zgryzienia i przetrawienia. Przy deklamacji można czasem zęby uszkodzić. Najbardziej ją lubię :)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania