.

.

Średnia ocena: 4.0  Głosów: 1

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (41)

  • Marian 08.10.2018
    Ciekawy opis dziecięcych przeżyć.
    Kilka uwag technicznych:
    1. "zaraz zrobi z Tobą porządek" -> "zaraz zrobi z tobą porządek".
    2. "ciebie na uczę porządku" -> "ciebie nauczę porządku"
    3. "Ojcu wypadł z ręki klapek." -> To powinno już być od nowej linijki.
    Pozdrawiam.
  • kalaallisut 08.10.2018
    Dziękuję i pozdrawiam
  • Canulas 08.10.2018
    Helloł. Lecim.

    "— Asiu idź posprzątać pokój. — zawołała mama. " - bez kropki. Przecinek po "Asiu".

    "— Zaraz kładziesz się spać, a pokój wygląda jak po przejściu trąby powietrznej. — ponowiła prośbę matka. " - ponownie bez kropki. Matkę bym usynonimował rodzicielką czy czymś.

    "— Jakie jutro??! — mama zaczęła się denerwować — Idę po tatę, zaraz zrobi z Tobą porządek. "
    matka występuje już trzeci raz.
    zapis znaków. ?! - wystarczy.
    "Matka" z wielkiej, bo nie odnosi się do sposobu wypowiedzi.
    Brak kropki po "denerwować".

    "— Sam sobie maszeruj! — odpyskowałam, nie podnosząc wzroku na tatę. " - tutaj bardziej fanaberia, ale darowałbym sobie dookreślenie "na tatę".

    "— Ty mały gówniarzu! Ja ciebie na uczę porządku. — " - Nauczę. Poza tym, jeśli mówi do córki, do Asi, to raczej, "Ty mała gówniaro". No ale to część wypowiedzi i ojciec mógł tak powiedzieć.

    "— Przestań! Nienawidzę cię! Ojcu wypadł z ręki klapek. Kontynuował klapsy otwartą dłonią, dając upust złości. " - nie masz kreski przechodzącej w narrację i wyglada to, jakbyś krzyczała, że ojcu wypadł z ręki klapek. Po "Cię" powinna być kreseczka oznajmiająca przejście w świat narracji.

    "Pamiętam, kiedy raz na zawsze, emocjonalnie odcięłam się od ojca. Zapamiętała wszystko, każde położenie mebla w pokoju, kolor i wzór tapet na ścianie" – raz masz "Pamiętam", że Ty. Dalej zaś: "Zapamiętała", że ona. Chyba brakuje "m".

    No ja tak szybko, bo nei znam siły sprawczej, jaką dla Ciebie jest ten tekst, więc nie chcę wychodzić przed szereg. Narracja na wyższym poziomie niż dialog.
    Musze być szczery i dać Ci cztery. O, taką częstochową zakończę
  • kalaallisut 08.10.2018
    To nie do oceny. Mogę wrzucić jeszcze dwa? Ale to później.Fanaberia miała być pod nosem lub w myślach. Wieczorem ogarnę.podziekowac
  • Canulas 08.10.2018
    kalaallisut , nooo, tytuł sugerował, że to bardziej od-do, ale nie miałem pewności.
  • kalaallisut 08.10.2018
    Canulas hmm na samym początkuAsiu, idź posprzątać pokój. — zawołała mama tu bez kropki?
  • kalaallisut 08.10.2018
    Ze znakami gdzieś czytałam że można ??! tak dałam na próbę
  • kalaallisut 08.10.2018
    Po denerwować nie ma kropki nie widzę przy najmniej;)
  • kalaallisut 08.10.2018
    Co do gówniarzu zostaje, ale wiem o co Ci chodzi.
  • kalaallisut 08.10.2018
    Ok, dwa następne teksty mają być bez tych błędów już. Rozumiemy się?;)
  • Canulas 08.10.2018
    kalaallisut,
    "— Asiu, idź posprzątać pokój. — zawołała mama" - jeśli słowo nawiązuje do sposobu wypowiedzi, dookreśla ją w jakiś sposób, stosujemy zapis z małej litery. Nie stawiamy wówczas kropki.
    Kilka słów, dookreślających sposób wypowiedzi.

    Powiedział
    Spytał
    Rozkazał
    Rzekł
    Zapytał
    Wskazał
    Odparł
    Zagadnął
    Nakazał
    Oznajmił
    Skrytykował
    Odpowiedział
    Zawyrokował
    Odrzekł
    Zgodził się
    Odezwał się
    Zaklął
    Wściekł się
    Warknął
    Stwierdził
    Krzyknął
    Wykrztusił
    Wyraził zdumienie
    Zdenerwował
    Mruknął
    Zaproponował
    Wrzasnął
    Wymamrotał
    Zaprotestował
    Rzucił polecenie
    Jąknął
    Poskarżył się
    Zakomenderował
    Gderał
    Wrócił do tematu
    Wtrącił
    Ciągnął
    Zdziwił
    Wyjaśnił
    Zaciekawił
    Zauważył
    Zawył
    Wyznał
    Szepnął
    Zełgał
    Wyszeptał
    Skwitował
    Odburknął
    Palnął
    Burknął
    Wspomniał
    Pisnął
    Skłamał
    Zaskomlał
    Zakpił

    Jeśli natomiast kontekst wymaga byśmy postawili znak zapytania czy wykrzyknik, to, UWAGA. wyżej wymienione słowa również z małej litery.
  • Canulas 08.10.2018
    No właśnie nie ma, a powinna być. Zobacz, że słowo: "Idę" masz z wielkiej. Słowo "Idę" nie jest bezpośrednim dookreśleniem wypowiedzi. Powinno być z wielkiej i jest, ale musisz poprzedzić kropką, by owa wielka lilera miała uzasadnienie.
    Tutaj masz tutorial didaskaliów

    https://www.ekorekta24.pl/interpunkcja-w-dialogach-czyli-jak-poprawnie-zapisywac-dialogi/
  • kalaallisut 08.10.2018
    Canulas Nieee! — zaczęłam głośno krzyczeć. - to tu też bez kropki?
  • Canulas 08.10.2018
    kalaallisut . chodzi mi o to, że ojciec odnosi się do córki, więc poprawniej byłoby "gówniaro". Jednak to jest wypowiedź, a ona ma większy marnies na takie odchylenia. Ojciec w szale mógł na przykład nie zwracać uwagi na poprawność i odezwać się do córki w ten sposób. Czyli ukazuję Ci, jakby było poprawnie, jednocześnie nie uważając Twego zapisu za błąd.
  • kalaallisut 08.10.2018
    Canulas było jak było. Ale chwila bo się zakrecilam.
  • kalaallisut 08.10.2018
    — Asiu, idź posprzątać pokój. — zawołała mama. ?
    Canulas Nieee! — zaczęłam głośno krzyczeć.
    Tak? Ten przykład i zalapie.
  • Canulas 08.10.2018
    kalaallisut, tutaj sprawa złożona, bo z jednej strony na piedestał wysuwa się słowo "zaczęłam", ale w tle jednak czai się słowo "krzyczeć", które już się do sposobu wypowiedzi odnosi. Szczerze mówiąc, nie mam pewności. Zabiłaś mi klina.
    Ench, Adam T. Lucinda. Oni wszyscy są o trzy poziomy wyżej, więc będą wiedzieć. Ja, jeśli się dowiem, napiszę Ci.
    Bardzo ciekawy problem. Jak nie ugryziesz, tak będzie.
    Ja bym dał chyba Z wielkiej. Bo zobacz tu:

    "Didaskalia mogę też opisywać tzw. tło dialogowe, czyli to, co dzieje się dookoła rozmawiających bohaterów, to, jak oni sami się zachowują, jak wygląda otoczenie itd.

    "– (…) Teraz jest trochę lepiej. – Uśmiechnęła się figlarnie i dodała: – Nasza praca świadczy o nas." - przykład ze stronki.
  • Canulas 08.10.2018
    — Asiu, idź posprzątać pokój [!] — zawołała mama (wzmocniłbym wypowiedź wykrzyknikiem, bo to w sumie rozkaz. Po wykrzykniku dalej z małej.
    — Canulas [.] Nieee! — Zaczęłam głośno krzyczeć. (Po Canulas: albo kropka. Albo przecinek i "nie" z małej)
  • kalaallisut 09.10.2018
    Canulas –" Wcale ich nie ma na niebie – powiedział Warszawiak."
    Kapuje tzn kropka dopiero ląduje na końcu.
  • kalaallisut 09.10.2018
    — Zaraz kładziesz się spać, a pokój wygląda jak po przejściu trąby powietrznej — ponowiła prośbę.

    Taaa?
  • Canulas 09.10.2018
    kalaallisut, Taa, jest git.
  • kalaallisut 09.10.2018
    Dobra chyba kumam już wszystko. A teraz od nie techniki czego brak? Albo gdzie uwypuklić? Jak stworzyć fajny żywy dialog rzeczywisty? Masz jakieś linki?
  • kalaallisut 09.10.2018
    Jeszcze toNie! — Wzrok wlepiając pomiędzy zabawkami na podłodze.

    Wzrok z dużej ?
  • Canulas 09.10.2018
    kalaallisut, tak. Wzrok się nie odnosi do sposobu wypowiedzi. To już czynność około-narracyjna. Z wielkiej.
  • Canulas 09.10.2018
    kalaallisut, fajny dialog jest mixem regionalnosci, jakichś nalecialosci charakterologicznych, podkreślających postać nawyków.
    Trzeba pisać, a będzie coraz lepiej.
    Wplatać, zmieniać, kombinować. Nie ma recepty na zloto
  • kalaallisut 09.10.2018
    Canulas ...tam idź posprzatac pokój— Nie dam rady. Nie mam stawów kolanowych i łokciowych. Nie zegnę nawet ręki. Sama popatrz. — Podchodzę do mamy na sztywnych nogach, z wyprostowanymi na sztywno rękami... Będę męczyć dziś lub jutro krótkie dialogi cdn.
  • Canulas 09.10.2018
    kalaallisut, sztywnych, sztywnymi :)
  • kalaallisut 09.10.2018
    Canulas tamto to jednak nie była fanaberia... grzebię trochę Poprosiła go, by nakrył do stołu przed niedzielnym obiadem. 6-latek odmówił, zapatrzony w telewizor. Proszony ponownie, krzyknął ze złością: “Sama sobie nakryj!”.
    "Sam sobie maszeruj" - realna odpowiedz dziecka.
  • kalaallisut 09.10.2018
    Uważam, że warto jednak nie ominąć tej kwestii.
  • kalaallisut 09.10.2018
    W sensie jakieś to jest znaczące do ukazania np pyskowania.
  • Zawodniczka 09.10.2018
    Z takich technicznych rzeczy to jeszcze "bąknęłam", a nie "bąkłam". Sam tekst daje do myślenia.
  • kalaallisut 09.10.2018
    Dziękuję
  • Dekaos Dondi 09.10.2018
    Chciałem zerknąć, bo też lubię pisać dialogi , a tu jeno tekst, obgryziony do gołej kropki pod pracą. I cóż? I nic.
  • kalaallisut 09.10.2018
    Wstawię na chwilę. Potem usunę akurat ten. Więc śmigaj. Ja tu walczę z dialogami, moja słabsza strona. A tak apropos dawno nie wstawialeś czysto dialogowego. Robot był wyśmienity.
  • Canulas 09.10.2018
    kalaallisut , wiesz, zrobisz jak zechcesz. Ja chętnie sobie tutaj z Tobą powalczę dialogowo, bo i mnie się przyda, ale główna to raczej miejsce na skończone teksty. Mona na to na forum zaadoptowac jakiś stary watek i tam podziałać.
  • kalaallisut 09.10.2018
    Canulas Będę tutaj męczyć. Zresztą do czasu. Ci co nie chcą będą omijać tytuł będzie ten sam:) Nie bywam na forum. Ale nie wiem nie kiedyś, póki ci tu.
  • kalaallisut 09.10.2018
    * może
  • Canulas 09.10.2018
    kalaallisut, spox. Jakbyś cuś tam chciała, to jestem ;)
  • Dekaos Dondi 09.10.2018
    No zdążyłem. Przeczytałem. Trudno mi oceniać dialogi, bo każdy pisze trochę inaczej.
    Raczej jak tekst pozwala, gustuje w ''gołych dialogach'' Bez tych wszystkich: powiedział, krzyknął itp. Bardziej gładko się czyta.
    Ale czasami trzeba cosik w środku dopowiedzieć. Treść mi podeszła. Na początku bardziej by pasowało: Ależ mamo! Jestem już taka wyczerpana. Drugie można by zastąpić: ...zmęczona..No dobrze. Już nie marudzę:~)
  • kalaallisut 09.10.2018
    Te ależ bardzo mi pasuje :) Oj marudź, marudź oto chodzi!
  • Dekaos Dondi 09.10.2018
    W Panu Oxy...są dialogi:~)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania