*

*

Średnia ocena: 3.6  Głosów: 9

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (30)

  • Margerita 21.01.2017
    Mam nadzieję, że ta część jest lepiej napisana od poprzedniej czyli nie jest chaotyczna bo ja się staram żeby tak było
  • Pan Buczybór 21.01.2017
    Mieszanka M jak Miłość, Wspaniałego Stulecia i Kryminalnych Zagadek Nowego Jorku. Ciekawe połączenie jednak niezjadliwe. Bynajmniej w takiej formie.
  • Margerita 21.01.2017
    nie rozumiem za bardzo
  • TeodorMaj 21.01.2017
    Margerita To znaczy, że jest tragicznie :)
  • TeodorMaj 21.01.2017
    TeodorMaj Chaos, błędy takie jak zawsze.
  • Margerita 21.01.2017
    TeodorMaj

    Olek w szpitalu spędził parę dni na obserwacji zaraz po wyjściu policjantów. Dostała telefon od lekarza prowadzącego.

    Lepiej?
  • TeodorMaj 21.01.2017
    Margerita Nie i proszę Cię, przestań zgadywać, a naucz się wreszcie korzystać z porad, których dostałaś setki. Miłego :)
  • Margerita 21.01.2017
    TeodorMaj
    Olek w szpitalu spędził parę dni na obserwacji. Zaraz po wyjściu policjantów dostała telefon od lekarza prowadzącego.
    Teraz mam dobrze bo mamy się spytałam
  • Freya 21.01.2017
    Margerita To pokaż mamie cały tekst i ona ci wyjaśni gdzie powinnaś zrobić zmiany i dlaczego. ;)
  • Okropny 23.01.2017
    Ha!
  • TeodorMaj 21.01.2017
    — Nie wieżę z zazdrości pozbawiłaś człowieka życia? Widzisz tutaj błąd? Bo wali po oczach...
  • Freya 21.01.2017
    Lubisz grać w szachy?
  • TeodorMaj 21.01.2017
    Freya nie gram w szachy...

    PS. Mar, nawet w tytule masz literówkę. Właśnie zauważyłem.
  • TeodorMaj 21.01.2017
    Może Autorka lubi grać ;)
  • Margerita 21.01.2017
    poprawiłam wierzę pisze się przez rz
  • zaciekawiony 21.01.2017
    Po przejrzeniu kilku ostatnich odcinków i komentarzy, mam dziwne wrażenie że autorka próbuje odgadnąć gdzie powinny być przecinki. Spróbuj po prostu poszukać czegoś na ten temat:
    http://www.prosteprzecinki.pl/
    albo skorzystaj z podpowiedzi w MS Word.

    Bo na razie wygląda to tak:

    "Magda, poszła do sklepu po, buraki i ziemniaki"
    - źle
    No to spróbuję jeszcze raz:
    "Magda, poszła do, sklepu po buraki, i ziemniaki"
    - źle
    Pomyliłam się, przestawię przecinek jeszcze inaczej:
    "Magda poszła, do sklepu po buraki i, ziemniaki"
    - źle
    To przestawię jeszcze inaczej, może w końcu trafię:
    "Magda poszła, do, sklepu po buraki i ziemniaki.
    - źle
    A to przestawię jeszcze inaczej:
    ",Magda, poszła do, sklepu, po..."
  • Pan Buczybór 21.01.2017
    Cała prawda Panie Ciekawski
  • Zdzisław B. 21.01.2017
    Margerito, zbyt dużo błędów różnego rodzaju, abym je wymieniał. Nie wiem, co napisać...
    Wiesz, w dzieciństwie i młodości pochłaniałem książki. Dużo mi to dało. co do stylu pisania, zapisu dialogów, łączenia z narracją, niewydłużania zdań ponad normę. Orty - wątpliwe wyrazy lepiej sprawdzić; interpunkcja - tego można się nauczyć, porady są łatwe do odnalezienia.
    Pzdr. :)
  • Margerita 21.01.2017
    dziękuję za odwiedziny
  • Tina12 21.01.2017
    No cóż, błędy są wszechobecne.
    4 na zachęte.
  • Margerita 21.01.2017
    dzięki
  • Johnny2x4 21.01.2017
    Jak to mawiał Stephen King - dużo pisać i jeszcze więcej czytać. Aaa i nie używać za dużego słowotoku, bo im większy słowotok, tym więcej pieprzenia. A pieprzenia nie lubimy. Błędy są wszędzie, ale ja nie lubię nikomu wytykać błędów. Jestem artystą w moim wnętrzu, a nie korektorem po filologii. Tekst mi się ogólnie nie podoba. Jest chłamem fabularnym; kompletnie niezjadliwym dla przeciętnego czytelnika. Skup się na na wykrystalizowaniu emocji w swoich tekstach. Nie pisz dla oceny na Opowi, nie pisz dla stylu, błędów, ale dla siebie. Niech te opowiadania mają duszę.
  • Margerita 22.01.2017
    Dzięki za radę ja się staram nie rozpisywać za dużo żeby nie było zbyt nudne
  • Ritha 23.01.2017
    Pogubiłam się w tej fabule, co nie zmienia faktu, że niektóre fragmenty mnie rozśmieszyły ;)
  • Okropny 23.01.2017
    Kobiety zaczęły się szarpać, ale na szczęście Endymion zdążył z pomocą w samą porę następnie złapała Marię za kołnierz i zaciągnął do piwnicy, gdzie zamknął na klucz potem poszli spać, bo zrobiło się bardzo późno.
  • Ritha 23.01.2017
    Dzięki Okropny, Ty to umiesz mi elegancko wszystko wytłumaczyć :)
  • Margerita 23.01.2017
    Ritha
    miło że dalej czytasz mnie
  • Okropny 23.01.2017
    Jsk dla mnie, to takie kopiuj-wklej z seriali tv, tu m jsk miłość, tu tureckie sultany, tu tajemnica, tu klan, a wszystko w takiej niezjadliwej zbytnio otulinie, jak drut spawalniczy.
  • Mieszkaniec 23.01.2017
    Droga Margerito,

    widzę dobitnie, że Twoim pragnieniem jest pisać (popraw mnie jeżeli się mylę). Jeżeli masz takie marzenie, to warto za nim podążać, ale czeka Cię jeszcze długa droga, aby osiągnąć zadowalające efekty. Te wszystkie komentarze powyżej, mogą być raniące, ale są życzliwe i mówią prawdę. Wczytaj się w nie ze zrozumieniem.

    Jeżeli chcesz pisać i chcesz to robić dobrze, to musisz w siebie zainwestować. Myślę, że umiejętności dobrego pisania można się w ok. 95 procentach nauczyć, a te pozostałe 5 procent to tylko talent. Można dojść do tego na różne sposoby. Są na rynku pozycje, które podejmują temat tego, jak dobrze pisać. Rozejrzyj się, poczytaj, odnieś to do siebie. Ja kiedyś się nauczyłem, że nie należy żyć w przekonaniu, że pisanie to kwestia natchnienia i wystarczy na papier przelać to co się czuje. Nie! To nie działa tak. Właśnie te ok. 95 procent, to ciężka codzienna harówka nad swoim warsztatem, rzemiosłem, doskonaleniem umiejętności, zbieraniem doświadczenia... Dopiero, gdy się to zdobędzie to wtedy można liczyć na to, że te ok. 5 procent przeznaczone na talent zrobi różnicę.

    Nie pamiętam teraz tego dosłownie, bo piszę szybko i z pamięci, ale Lew Tołstoj kiedyś zapytany, co jest potrzebne, aby dobrze pisać odpowiedział, że wystarczą trzy rzeczy: uczciwość przekazu, godny temat i mistrzowski warsztat. Z biegiem lat dochodzę do wniosku, że to właśnie o to chodzi.

    Gdybym miał Ci poradzić w kilku punktach, co zrobić, to poradziłbym Ci tak:
    A. Znajdź kogoś z wykształceniem filologicznym, aby mógł rzeczowo i profesjonalnie ocenić Twoje teksty. Stała współpraca jest wskazana, ale musisz wziąć pod uwagę, że nikt tego nie zrobi za darmo. Tak jak wspomniałem musisz w siebie zainwestować.
    B. Zapisz się na kursy kreatywnego pisania, filologiczne studia podyplomowe, warsztaty dla pisarzy, cokolwiek - żeby mieć tylko możliwość pracy nad swoimi umiejętnościami.
    C. Czytaj wszelkiego rodzaju poradniki dla pisarzy. Możesz zacząć od Orwella jeżeli gdzieś znajdziesz tłumaczenie jego eseju ‘Politics and the English Language’, w którym pisze o tym, jak należy pisać, żeby pisać dobrze. Podaje on tam na przykład 6 zasad przejrzystego pisania:
    1 Nigdy nie używaj metafor, porównań i innych figur retorycznych, na które natykasz się w druku.
    2. Nigdy nie używaj długiego wyrazu, jeśli możesz użyć krótkiego.
    3. Jeśli możesz wykreślić jakiś wyraz, zawsze to rób.
    4. Nigdy nie używaj strony biernej tam, gdzie możesz skorzystać ze strony czynnej.
    5. Nigdy nie używaj obcojęzycznych wyrażeń, naukowych słów lub żargonu, jeśli znasz codzienny odpowiednik w swoim języku.
    6. Prędzej złam którąś z tych zasad, niżbyś miał wyrazić coś ewidentnie niecywilizowanego.

    Na polskim rynku pojawił się kiedyś zbiór esejów znanych pisarzy pt. „Lekcja pisania”, to też jest dobra pozycja. Ale jak się rozglądniesz, to znajdziesz wiele książek na ten temat.

    D. Dużo czytaj!!!!

    Jestem daleki od twierdzenia, że potrafię dobrze pisać. Przyznam się, że sam robię to wszystko co poleciłem Tobie powyżej. Mogę tylko powiedzieć, że mi to pomaga, bo widzę, jak z czasem poprawia się moja umiejętność pisemnego wyrażania się. No ale wciąż nie mam patentu no to, jak uaktywnić te pięć procent ;) Może po prostu ich brak, tak też może się zdarzyć.

    To takie moje refleksje, które nasunęły mi się po lekturze Twoich tekstów i które zebrałem w biegu, na gorąco. Może się przydadzą. Chociaż ostatecznie, to przecież każdy samodzielnie podejmuje decyzje i wie co mu pomaga najlepiej.
    Pozdrawiam serdecznie!

    PS zostawiam 5 za marzenia ;)
  • Margerita 23.01.2017
    dziękuję

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania