Raniąc tych, których kochamy najmocniej...

W słowach, od zawsze drzemie ogromny ładunek emocjonalny, ale też niezbadana potęga. Proste, wysublimowane, wyrafinowane, trudne, skomplikowane, śmieszne, poważne. Wypowiadane w różnych, momentach, sytuacjach, stanach, potrafią w jednej chwili zamienić idylliczną sielankę w koszmar - rodem z piekieł. Pozostawiając po sobie niczym tsunami -złamane, zdeptane resztki godności. Rzucając w otchłań smutku oraz samotności. W innych przypadkach dodają sił, motywują do nadludzkich starań, uskrzydlają, dają nadzieję, dodają otuchy… Zwłaszcza te, padające z ust najbliższych. Osób tak ważnych w naszym życiu i tych, przez nas ukochanych. To właśnie ich wypowiedzi mają największe znaczenie i sens.

Każdy z nas, doskonale pamięta sytuacje z dzieciństwa lub okresu dojrzewania, kiedy zawiedliśmy rodziców. Wystarczyło, że powiedzieli: „ Zawiodłeś mnie”, a od razu w sercach czuliśmy ogromny ciężar oraz wszechogarniającą skruchę albo, gdy nam coś wyszło. Wygraliśmy zawody, konkurs czy wystarczyła dobra ocena z klasówki, by opiekunowie uśmiechnięci mówili: „ Jesteśmy z Ciebie dumni”, a wtedy nasze ciało oplatało zadowolenie.

Słowa są motorem napędzającym do działania czasami jednak potrafią wyssać resztki życiodajnych soków. Niestety faktem jest, iż najdotkliwiej ranimy tych, których kochamy najmocniej… Ale może również najbardziej gniewamy się na ludzi, których najmocniej kochamy… A może miłość sprawia, że w swoim gniewie czujemy się bezpieczni...

***

Apodyktyczna, surowa i bardzo wymagająca Sabina, uparcie dążyła do osiągnięcia perfekcji. Idealnego stroju, makijażu, wyglądu, zachowania. Poprzeczkę ustawiła wysoko, zarówno sobie, jak i rodzinie. Tyczyło się to głównie nastoletniej córki – Julii.  Dziewczynka miała swoiste poczucie, że wciąż jest nie wystarczająco dobra. Dla mamy, chłopaka, nauczycieli, ponieważ z ust matki wypływały jedynie siarczyste naganny. Powinnaś schudnąć, dlaczego dostałaś z testu tylko 4, Jasiu jest dla ciebie nie odpowiedni, nieładnie się ubrałaś, ten makijaż Ci nie pasuje. Pod gradem nieustannych ALE i NIE codziennie, rozpadała się na miliony kawałeczków Wszystkie wybory, decyzje, postanowienia były negowane i oczywiście nieaprobowane. Sabina chciała wychować swoje dziecko na silną, mądrą, odważną kobietę, jednak jej zabiegi wywołały zupełnie odwrotny efekt. Nie zdawała sobie sprawy, jak dotkliwie krzywdzi córkę. Jak skutecznie łamie kruchutkie ego. Jak skrupulatnie wpaja jej niepewność we własne możliwości. Jak depcze niepewne poczucie własnej wartości. Julia wkraczając w nowe dorosłe życie wciąż słyszała odbijające się w głowie echo i kaleczące piętno słów matki. Nawet po latach nie potrafiła o nim zapomnieć i pokochać siebie taką, jaką jest. Widzi jedynie obraz wykreowany i utrwalany przez Sabinę. Wizerunek zawierający wiele skaz oraz niedoskonałości.

***

Aldona właśnie ukończyła studia i poznała cudownego mężczyznę. Przystojny, delikatny, szarmancki. Stał się dla niej epicentrum całego wszechświata. Jej myśli zaprzątał jedynie Krzysztof oraz tych niewiele chwil spędzanych razem. Zamykając oczy widziała jego odbicie. Kładąc się wieczorem spać czuła na sobie jego zapach, a na ustach słodki smak pożegnalnego pocałunku. Nie wiedząc, kiedy - zakochała się. Serce przyspieszało, gdy mieli się spotkać. Ciało szalało pod dotykiem ciepłych dłoni. Odpływała w silnych ramionach Krzyśka. Niestety okrutna rzeczywistość odnalazła do nich drogę. Morze zobowiązań ostudziło pożądanie. Brak czasu nie sprzyjał spotkaniom. Zmęczenie odbierało chęci nawet do rozmowy. Dziewczyna starała się być wyrozumiała. Dusiła w sobie łzy. Nie rozumiała, dlaczego jej rycerz przestał mówić: „ Kocham Cię”, „Pragnę”, „Szaleję za Tobą”, „Tęsknię”?  Aldona przypomniała sobie palące: „ … Nie mam czasu w ciągu dnia myśleć o Tobie…” Z jakiego powodu stał się, taki oziębły? Zapytała go o problemy, może to był właśnie powód utrapień, usłyszana odpowiedź wbiła ją w ziemię:, „ … po co mam Ci mówić o swoich kłopotach skoro i tak nie jesteś w stanie mi pomóc…” Aldona skończyła tą rozmowę łamiącym się głosem. Poczuła się odepchnięta, niechciana, nie potrzebna, niekochana. Usiadła na trawie i rozpłakała się. Za kompana miała wiernego czworonoga, który językiem osuszył kapiące perełki.  W ciszy trwali razem. Spokojny pies oraz jego pani, która stała się widmem dawnej siebie...

 

Gdybyśmy zastanawiali się nad wagą słów i umiejętniej je dobierali, takie historie nie miałyby miejsca, a po świecie stąpałoby mniej nie wystarczająco dobrych oraz ludzi żyjących z wyrwanym sercem...

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 2

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (8)

  • betti 17.07.2019
    Ludzie przeżywają prawdziwe dramaty - cierpią, a Ty podajesz takie przykłady, jak w przedszkolu dla dzieci.

    Weź chociaż mowę nienawiści, jaka od pewnego czasu dominuje w przestrzeni publicznej. Weź portale literackie, gdzie słowa nie można napisać, bo do majtek nawet zajrzą... Weź napisz, że jesteś katolikiem, to ze skóry gotowi obedrzeć... To są przykłady.

    A to, że dwoje ludzi nie może się dogadać, bo do związku niedorośli - jest śmieszne. Może wystarczy pieluchy im zdjąć?
  • akwamen 17.07.2019
    Bettonka o majtkach, o zakładaniu koronkowej bielizny i gołych dupach sama wciaż gadasz Hi, hi
  • TeodorMaj 17.07.2019
    akwamen a teraz jeszcze o pieluchach :D
  • puszczyk 17.07.2019
    Trollowatych debili jednak nie sieją...
  • akwamen 17.07.2019
    puchacz nie zaczepiaj, trollu stary hu, hu, hu
  • Upadły(D.F) 17.07.2019
    Przyznaje tekst mnie ujął. Chwyta za serce. Tych których kochamy najmocniej potrafimy najmocniej zranić przez swoją pieprzoną głupotę lub emocjonalność. Gdy nawet nie chce ich ranić robimy to nieświadomie. Różnego rodzaju sytuacje czy brak zrozumienia każą nam zamykać się w sobie. Cierpieć i ranić osobę którą kochamy. Niestety często gdy chcemy coś poprawić jest zbyt późno. Uczucia opadają nawet gdy się jak najbardziej staramy. Cierpimy bo nie mamy oparcia w drugiej osobie od której oczekujemy że ''kocham cię ,dasz radę'' powie
  • Canulas 18.07.2019
    Zgadzam się, że podjęty temat, podparłaś dość trywialnymi przykladami, ale być może z racji młodego wieku masz jeszcze taką hierarchię, więc też trudno mieć Do Ciebie pretensje, wymagając chłodnego, reporterskiego oka.
    Pierwsza część tekst podobała mi się. Od momentu pojawienia się Sabiny już mniej.
    Pozdrox
  • ausek 19.07.2019
    Odnoszę wrażenie, że jesteś młodziutka autorko. Ale wiesz co? Coś w Twoim pisaniu jest... Postrzegania świata przez Twoje okulary nikt Ci nie zabierze. Są tylko Twoje. Widzę tu potencjał. Dużo czytaj i pisz. Zachowaj ten i podobne teksty i wróć do nich za rok, dwa. Zapewniam, że dostrzeżesz zmiany w interpretowaniu pewnych zjawisk. I nie daj sobie wmówić, że "... podajesz takie przykłady, jak w przedszkolu dla dzieci." Każdy z nas przechodzi w życiu kolejne etapy. Każdy z nas musi sam dojść do pewnych wniosków; musi się przewrócić, by wstać. Ile ludzi tyle opinii. Powodzenia w pisaniu. ;)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania