Poprzednie częściSierpień '44. Oczarowanie

Sierpień. Kraków - Aleja Trzech Wieszczów

I.

Mają ulice promieniste dłonie

na bakier zakładają kapelusze słoneczne -

Wtedy zieleń żółcieje od środka

wlokąc za sobą drzewa rachityczne -

- - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - -

Szczerzy się bladoniebieska posucha

 

II.

Ulica ma stopy deszczu

i mgły opuszczoną woalkę

pośrodku zieleń układa się we fladry

alei rozpuszczonej wiatrem -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

posrebrzonej od błyskawic i grzmotów

Następne częściSierpień, i?

Średnia ocena: 3.3  Głosów: 11

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (31)

  • befana_di_campi 12.08.2020
    Trolla zapraszam uprzejmie do wlepienia pały :p Jak pojawi się ich więcej, też nie będę obrażona :-D
  • befana_di_campi 12.08.2020
    I proszę, skunks zamarkował drogę ;-) No pewnie, rządzi tu on . Swoim tchórzowskim cuchem :-D
  • Jarema 12.08.2020
    Podciągnąłem do czterech, dałem 5.
  • befana_di_campi 14.08.2020
    Za to troll mi obfajdał kolejny wiersz ;-)
  • Onyx 12.08.2020
    Ładny tekst, plastyczne opisy. Podoba mi się ;) piątak
  • befana_di_campi 12.08.2020
    :)
  • wicus 12.08.2020
    Całkowicie zgadzam się z Przedpiścami (genialne określenie, które zapożyczam od Morusa): niezwykle piękny i mądry utwór!
  • befana_di_campi 12.08.2020
    Co to są "Przedpiśćce"? Cała g-upia jezdym :-D
  • wicus 12.08.2020
    befana_di_campi Najlepiej na to pytanie zapewne umiałby odpowiedzieć Morus, w każdym razie ja mówiąc o "Przedpiścy" myślę o tym, który przede mną pisał.
  • Jarema 12.08.2020
    Tu grasuje ten sam troll co u mnie, trzy razy się przelogowuje i wstawia jedynki.

    A wracając do tematu, bo chyba niewielu wie o co chodzi. Aleja Trzech Wieszczów (wiadomo jakich) to druga obwodnica Krakowa. Ale czy dziś ktoś jeszcze pamięta, że to była obwodnica. Jeszcze ze sto pięćdziesiąt lat temu za Plantami były wsie. Później właśnie za Alejami w zasadzie kończył się Kraków. A dziś to wewnętrzna ulica Krakowa, i mimo trzech pasów niemal notorycznie zakorkowana. Ale ma swój urok i oczywiście potencjał na wiersz, co widać wyżej.
  • Karawan 12.08.2020
    Niewielu wie również, że owe aleje (a nie "aleja"!!) były areną wyścigów motocyklowych :)
    [Być może obecnie te aleje "przechszczono" na aleję, ale nikt dawniej nie mówił aleja - no cóż tempora mutantur...]
  • Jarema 12.08.2020
    Tak, z tego co się orientuję, bo nie jestem z Krakowa, to taka zbiorcza nazwa dla trzech odrębnych ulic, i w urzędowej nomenklaturze chyba nie występują. Bo adresy zamieszkania są przy Al. Mickiewicza, Słowackiego, albo Krasińskiego, a nie przy Alei, Alejach Trzech Wieszczów. Szkoda, że zapomniano o Norwidzie. A jeśli chodzi o obwodnicę, to wlicza się do niej jeszcze jakieś inne ulice, m.in. 11 Listopada w kierunku W-wy.

    A cóż to za wyścigi były?
  • befana_di_campi 12.08.2020
    Jarema Tak, prawda. Nazwa zbiorowa dla trzech odrębnych Alej: Słowackiego, Mickiewicza, Krasińskiego, co wyraźnie widać na planie miasta Krakowa.

    Serdecznie :)

    P.S. Norwid nie był jeszcze w modzie, kiedy tę obwodnicę wytyczono.
  • befana_di_campi 12.08.2020
    Karawan Nie słyszałam o wyścigach, mimo że tam gdzie pracowałam (Collegium Paderevianum) to budynek miał wówczas numer 9 / 11. Teraz straszy ruderą, nowy zaś otrzymał nr 9A.
  • Jarema 12.08.2020
    befana_di_campi może to o to chodzi:

    Wyścigi motocyklowe na Alejach Trzech Wieszczów
    26 sierpnia 2015
    Otrzymałem skargi od mieszkańców dotyczące odbywających się w godzinach nocnych wyścigów motocyklowych na Alejach Trzech Wieszczów, zwracam się z prośbą o podjęcie interwencji w tej sprawie.
  • befana_di_campi 12.08.2020
    Jarema Pewnie nielegalne ;) Ja z Alei Mickiewicza wyprowadziłam się 30 września 2009.

    :)
  • befana_di_campi 14.08.2020
    Karawan, kurczę, dopiero teraz dopatrzyłam orta! Zamiast pouczać, to wpierw się naucz pisać "przechrzczony". Mądrala jak z koziej [...] Reisetasche, a ja, tępota, tłumaczyłam się przed nim dlaczego "Aleja"?
  • Jarema 12.08.2020
    Środa, 10 czerwca 2020, 08:01AAA
    PO ALEJACH TRZECH WIESZCZÓW W KRAKOWIE BIEGAŁY KONIE.

    Konie z Alei Trzech Wieszczów w Krakowie są całe i zdrowe. Około 8.00 spłoszone zwierzęta przebiegły przez centrum miasta. Złapano je w pobliżu ulicy Czarnowiejskiej i przetransportowano do stadniny przy ulicy Mydlnickiej w Krakowie, gdzie oczekiwały na zgłoszenie się właściciela. Okazało się, że konie uciekły z ośrodka jeździeckiego przy ul. Nad Zalewem w krakowskich Bronowicach.

    Konie udało się złapać po kilkudziesięciu minutach, ale krakowianie - jak zgodnie podkreślają - mają co wspominać. "One biegły pod prąd. Myślałam, że mam przewidzenia. Było to zaskoczenie. Zastanawiałam się, czy za nimi nie będzie biegł właściciel. Ale nie, konie biegały w kółko. Potem radiowozy nie wiedziały, co z nimi zrobić, i jeździły za nimi. Dla kierowców mógł to być problem. Konie mogły doprowadzić do jakiegoś wypadku" - mówią.

    Na szczęście nikomu nic się nie stało. Konie znajdują się już w ośrodku jeździeckim w krakowskich Bronowicach, skąd uciekły wczesnym rankiem.

    Hi, hi, to nawet nie tylko nielegalne wyścigi motocyklowe, ale także konie:)))
  • befana_di_campi 12.08.2020
    Konie - przeczytałam w jednym z lokalnych Biuletynów - podobno komuś się urwały :-)
  • Ant 12.08.2020
    Bardzo kwieciste, fajne!
  • befana_di_campi 13.08.2020
    :-)
  • Karawan 13.08.2020
    Smutne, że osoba mająca się za kulturalną i polonistycznie obytą daję wiarę planowi miast posłużyć się logiką i obowiązującym nazewnictwem. Skoro nadal są trzy aleje, każda innego wieszcza, to nie jest to jedna aleja trzech wieszczów. A jak chodzi o wyścigi to były one legalne i miały miejsce w ubiegłym stuleciu w latach pięćdziesiątych. :)
  • befana_di_campi 13.08.2020
    Przecież tak się mówi w Krakowie! Nie tylko potocznie, bo ta nazwa arterii jest używana w lokalnych mediach, więc co ma być niby "smutne"?
    Wyścigi motocyklowo-samochodowe nigdy mnie nie interesowały; tym bardziej ówczesne dziecko.
  • Pan Buczybór 13.08.2020
    Trochę nie w moim guście, ale porządna poezja.
  • befana_di_campi 13.08.2020
    To miło ;-)
  • Karawan 14.08.2020
    "Przecież tak się mówi w Krakowie!" Mówi się także "idze idze bajoku" ale czy to poprawna polszczyzna aby? A co ma lubienie dzieci do wyścigów ? Na prawdę nie wiem! Wyścigi motocyklowe, jak bunt w Nowej Hucie ( późne pięćdziesiąte zeszłego stulecia) to okruchy historii - można nie lubić buntów, motocykli i historii, tyle, że są one faktami, a te istnieją niezależnie od emocji. Lokalne media zaś jak i całe media używają częściej kolokwializmów niż zwykli ludzie i to zawsze miałem im za złe, bo oczekiwałbym od nich kształtowania poprawnej polszczyzny a nie bełkotu podmiejskich żuli. Smutne zaś dla mnie jest to, że Osoba pisująca coś co nazywa poezją, aspirująca do literackiej pochodni oświaty, nie zwróciła uwagi na fakt braku logiki i poprawności. Jak mawiali na Południu; "O, tempora! O, mores!" :)
  • befana_di_campi 14.08.2020
    A idze, idze, bajoku jedyn! Do niczego skromna befana nie aspiruje; o gwarze krakowskiej pisali wybitniejsi od niej - poeci, bo ona nie poetka i przestań smędzić i mędzić, a od mojej Ojczyzny-Polszczyzny się odpimpaj.
    I tyle w temacie ;-)
    "Naprawdę" pisze się razem - "ucicielu:" z Kłaja, bo nie z Pcimia, skąd pochodzi Pan Prezes Obajtek :-)
    "O tempora, o mores" powiedział Ciceron, z tego co zapamiętałam z licealnej łaciny. Oraz kup sobie koniecznie ortograficzny słownik ;-)
  • Karawan 16.08.2020
    befana_di_campi Nie do polszczyzny a do kolokwializmu i braku logiki. Naprawdę nie pisze się (błąd to jest że coś się pisze, bo samo się nie pisze!!) a faktycznie na prawdę błąd faktyczny, ale sama se Pani kup słowniki :) ! A Cyceron to On na Północy mieszkał, czy może na Południu? :) Ale befana skoro nie aspiruje to i dobrze, może jako i ja pisacz-grafoman byki walić w ilości dowolnej :), bo jużem (też krakokolokwializm) sie martwił, że to kolejna betti nam nastała :)
  • befana_di_campi 16.08.2020
    Karawan Betti zaczepia(ła), bo chyba ją odkryłam pod innym nickiem? Befana natomiast się broni oraz wyłapuje orty ;-) więc porównania: ad kosz :-D
  • Karawan 16.08.2020
    I całkiem na marginesie; Te aleje, a tych ?? Konie więc nie biegały po alei ale po tych alejach ale wyłapano je z z tych alei (lub alej - po staropolskiemu) :)
  • befana_di_campi 16.08.2020
    Odkarawań się, belfrze, nabytku kolegi Broniarza od interperetacyjnej wyobraźni befany!!! ;-)

    P.S. Aleja / Aleje to arteria, dlatego może być jedna w trzech lub trzy Aleje w jednym ciągu alei, a przede wszystkim rozbita jest ona na poszczególne segmenty (Al.Al. Słowackiego, Mickiewicza, Krasińskiego) ponieważ każda z nich posiada indywidualne numery posesji. A w wierszu może być wszystko, co zresztą podałam w jednym z powyższych postów, że moje - zresztą pierwsze oraz ostatnie - miejsce zatrudnienia mieściło się na Alei Mickiewicza w Collegium Paderevianum UJ pod numeracją 9/11.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania