Pokaż listęUkryj listę

Opoowi *** LBnP - XIX - Zimne Serca

Jest to alternatywna wersja tekstu, którego kiedyś wrzuciłem.

Dałem na Bitwę, bo tekst w pewnym sensie nawiązuje do tematu.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~//~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Powierzchnię podłogi zakłóca delikatna szata wirujących śnieżynek. Nieustannie zmieniają swoje położenie, lecz wiele z nich wędruje do innego świata, zamieniając się w wodę. Wewnątrz jest nieco cieplej. Od strony wejścia widać ciemniejsze smugi. Wiatr nawiewa nieustannie maciupeńkie krainy śniegu. Niczym pies pasterski, zagania zimne owieczki do niewiele cieplejszej komnaty. Niektóre osiadają na meblach niczym srebrzyste gwiazdki.

Tyle, że zimne. Na tym odludziu, nawet pasują.

 

Drzwi są otwarte. Zlodowaciałe. Ruszyć się nie mogą, żeby chociaż poskrzypieć zawiasami o swoim uwięzionym losie. Ale z drugiej strony, przed kim miały by się żalić? Przecież już nikt nie słucha.

Nawet bałwan, który stoi na zewnątrz.

Blisko niego, na oblodzonej gałęzi, siedzą dwa kruki. Nie mają zamiar odfrunąć. Czekają.

 

Na progu, w okowach futryny, przycupnęła figurka. Gdyby nią popukać o drewniane boki, można by usłyszeć głuche stukanie. Nie cała jest otulona: gęstą śnieżną poświatą. Tu i ówdzie, widać trochę kolorów. Jakby chciała zapomnieć o tym, co przed chwilą nastąpiło, w jej smutnym świecie. Najbardziej przygnębiający jest fakt absolutnego bezruchu oraz otwarte oczy, niczym zepsuta migawka aparatu fotograficznego, która już nigdy nie zaprosi obrazów, by zagościły w krainie matrycy.

 

Dziecko jest zamrożone. Odczuwało zimno tylko na początku. A później... mroźne powietrze, utuliło niewielkie ciałko, w kołysce błogiego odpływania. Niektóre śnieżynki przysiadły na powierzchni ust, które jeszcze tak niedawno zadawały pytania, mówiły słowa, których nie chciano słuchać. Aż wreszcie zamilkły na zawsze. W szklistych, martwych oczach, odbija się światło.

 

{Jakiś czas temu}

 

– Jesteś naszą największą zakałą i zmartwieniem. Masz siedem lat, a rozumu tyle, co w psiej kupie . Same utrapienie z tobą. Czy kiedykolwiek zmienisz swoje postępowanie? Dasz nam trochę radości?

– Ależ tato...

– Cicho bądź. Jestem twoją matką i myślę tak samo jak twój ojciec. Sprawiasz nam same kłopoty. Jesteś nieusłuchana, bezczelna i masz sieczkę w głowie, zamiast rozumu. Czy ty w ogóle pojmujesz, co do ciebie mówię? I nie patrz tak na mnie, tym swoim tępym krowim wzrokiem. Przyrzeknij poprawę, bo dostaniesz po dupie.

– Słuchaj co matka mówi. Widzisz ten pasek na ścianie?

– Tak... ale ja nie wiem, co to jest sieczka. I nic złego nie zrobiłam.

– Nie wiesz co to: sieczka? Dobre sobie! Nie dosyć, że jesteś jak jesteś, to jeszcze sobie żarty stroisz ze swoich rodziców? Za chwilę wyjeżdżamy. Jakiś czas nas nie będzie. Zostaniesz za karę sama w domu.

– Za jaką karę?

– Za jaką karę? Co to w ogóle za pytanie? I nie dłub w nosie, bo ci ten paskudny palec utniemy i wyrzucimy przed dom, żeby zamarzł.

– Co ja takiego złego zrobiłam?

– Jeszcze się głupio pytasz? Drzwi nie będą zamknięte na klucz. Nie chcemy, żebyś siedziała jak we więzieniu. Może ktoś cię odwiedzi i rozumu nauczy. Z ciebie przy każdej sposobności, świrnięty bachor wyłazi. Aż przykro patrzeć. Jeszcze nam oczy wylecą od twojego widoku.

– Nic ze mnie nie wyłazi i nie chcę zostać sama. Będę się bać.

– Przestań pyskować! Możesz sobie nie chcieć, ale zostaniesz.

 

Siedzi na progu kiedy odjeżdżają. Ma wrażenie, że nie ma dla niej miejsca w domu. Natłok myśli, strasznie ją gnębi i przytłacza. Nie bardzo wie, za co jej tak nie lubią. Czuje się odtrącona i niepotrzebna. Macha im ręką bardzo długo, chociaż zupełnie niepotrzebnie. Nawet nie spojrzeli w jej stronę, by zobaczyć jak im kiwa na pożegnanie. Nie zdają sobie sprawy, że przegapili ostatnią szansę, by zobaczyć ją żywą. Jest coraz dalej od nich, chociaż siedzi ciągle w tym samym miejscu.

 

Rodzice odjechali, ale chłód ich serc pozostał. Na pewno nie cały. Bo wtedy by po nią wrócili. Ale w dostatecznym stopniu, by zacząć przeobrażenie w coś na kształt: człowieka. W mroźną mgłę o ludzkim kształcie. Dziewczynka nie odczuwa lęku i chłodu. Chociaż wokół jest zima, powietrze nie jest aż tak mroźne, a ona ma na sobie odpowiednie ubranie. Patrzy ciekawie na dziwną, migotliwą postać, która przy niej siada i ją przytula. Słyszy jakby słowa:

– Nie siedziałbym przy tobie, gdyby nie wieczna zima w sercach twoich rodziców.

 

Po jakimś czasie owa postać wstaje i zaczyna wolno spacerować wokół budynku.Temperatura powietrza diametralnie spada. Wszystko wokół zaczyna nagle zamarzać. Ból i łzy zostają zamrożone, a myśli które tak bolały, zatrzymują się w pół kroku i tak już zostają, niezdolne do zadawania ran. Dziewczynka przestaje cierpieć.

 

Dziwny stwór, zamienia swoją mgłę w zwykłego bałwana i zaczyna cierpliwie czekać, by móc powrócić jeszcze bardziej zimny, w to samo miejsce, które niedawno opuścił.

 

*~?

Policja została zawiadomiona przez przypadkowego turystę, jakiś czas później, kiedy aura się zmieniła i było o wiele cieplej. Znaleziono martwe dziecko, siedzące na progu. Ciała rodziców leżały przy ścianie. Sztywne i zamrożone. Kruki stukały dziobami po ich szklistych oczach.

Została jeszcze jedna zagadka do wyjaśnienia. Część ziemi nadal pokrywał zlodowaciały śnieg. Wyryte były na nim: dwa duże serca. Wewnątrz nich, wyrosły wiosenne kwiatki. Niektórzy w utworzonym kształcie, widzieli małe serduszko.

Sprawiało wrażenie... jakby chciało coś powiedzieć... lub już powiedziało.

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 8

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (14)

  • Enchanteuse 18.12.2018
    Bardzo ładna bajka, Dekaosie. W stylu braci Grimm, z pazurem, jak się patrzy. Ciekawe jest to, że uśmierciłeś wszystkich, nie spodziewałam się tego. (Obstawiałam rodziców, typowe, wiem)
    "A później... mroźne powietrze, utuliło niewielkie ciałko, w kołysce błogiego odpływania"
    to jest straasznie ładne. Mogę sobie zabrać?
    I generalnie, tam w niektórych miejscach przecinki, ale poza tym naprawdę kawał dobrego tekstu. Dla starszych dzieci, może. Na pewno nie dla maluchów, bo ich poczucie sprawiedliwości byłoby nieutulone.
    Pozdrawiam cieplutko :)
  • Dekaos Dondi 18.12.2018
    Dzięki Enchanteuse. Możesz zabrać:) Chciałem tak bardziej...oszczędnie. Pozdrawiam.
  • kalaallisut 19.12.2018
    Zimowo klimatycznie ładnie ale smutno... bardzo...metaforycznie jakąś tam smutną prawdę przedstawiłeś.
  • Dekaos Dondi 20.12.2018
    Dzięki Kalilka Pozdrawiam
  • pkropka 23.12.2018
    Bardzo smutne, ale też bardzo piękne. Aż chłodno mi się zrobiło.
  • Dekaos Dondi 23.12.2018
    Dzięki pkropka Pozdrawiam
  • Ciekawe opowiadanie, takie pomiędzy baśnią, wierszem i tragedią. Bardzo ciekawie to wszystko wymieszałeś ze sobą.
    Pozdrawiam
  • Dekaos Dondi 24.12.2018
    Dzięki ML Pozdrawiam
  • Witamy pierwszego uczestnika w Bitwie
  • Witamy
    Dziękujemy Autorowi za udział i zapraszamy do zagłosowania na najlepszy tekst. Forum otwarte całodobowo.
  • Pasja 15.01.2019
    Witam
    Smutna, ale bardzo dająca do myślenia opowieść o zimnych sercach. Czasami nie zdajemy sobie sprawy z tego, że dziecko też jest człowiekiem i ma swoje prawa. Końcówka mówi wszystko.
    Pozdrawiam serdecznie
  • Dekaos Dondi 15.01.2019
    Pasjo Dzięki Pozdrawiam
  • @utor 15.01.2019
    Bardzo dobry tekst. Przykułeś moją uwagę od samego początku ;-) Fajnie budujesz nastrój i używasz do tego dobrych form.
    Ten smutek w pisany w tekst naprawdę działa i odzywa się w wyobraźni i sercu...
    Piąteczka
  • Dekaos Dondi 15.01.2019
    Dzięki@utor Raczej różnie piszę. Pozdrawim

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania