-

-

Średnia ocena: 3.6  Głosów: 5

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (8)

  • Nuncjusz 01.12.2016
    Limeryk jest rymowaną anegdotą. Pierwszy wers przedstawia głównego bohatera i miejsce akcji. Wers ten najczęściej kończy się nazwą miejscowości.

    Płetwonurkowi z miasta Pekin

    W następnej linijce powinna sie zawiązać akcja i pojawić zapowiedź dramatu, konfliktu, kryzysu. Może się też objawić druga postać. Rymuje się z pierwszym wersem (aa).

    Urodę życia odgryzł rekin.

    Trzeci i czwarty wers w klasycznym limeryku jest zawsze krótszy; chodzi o to, by wzmocnić efekt niespodzianki. W tym miejscu rozgrywa się zasadnicza akcja, tu mamy do czynienia z kulminacją wątku dramatycznego. Pojawia się nowy rym (bb), który silnie wiąże ze sobą oba te wersy.

    I choć czytał Mao,
    Lecz nie odrastao,

    Ostatnia linijka przynosi rozwiązanie, najlepiej nieoczekiwane, nonsensowne, no i, ma się rozumieć, zabawne. Rymuje się z pierwszym i drugim wersem, dając strukturę (aabba). Kiedyś była echem linijki pierwszej, ale większość współczesnych limerystów zrezygnowała z tego, uważając, że takie powtórzenie zubaża i treść, i formę.

    Więc pracował jako damski manekin.

    Schemat fabularny jest prosty, jak w klasycznym limeryku przystało: bohater pochodzący z określonego miejsca robi (tu raczej: zdarza mu się) coś niezwykłego, co pociąga za sobą zaskakujące (dla czytelnika) następstwa.
  • Pan Buczybór 01.12.2016
    Nuncjusz - żywa wikipedjah
  • Pan Buczybór 01.12.2016
    Pan Buczybór *wikipedia
  • TeodorMaj 01.12.2016
    Ja tam się nie znam, ale wydaje mi się, że limeryk powinien mieć pięć wersów...
  • Nuncjusz 01.12.2016
    Tak, plus układ rymów aabba
  • Violet 01.12.2016
    Na dobry początek i zachętę 4. Pozdrawiam.
  • Margerita 01.12.2016
    dzięki
  • Pan Buczybór 01.12.2016
    Masz ochotę na małe bara-bara?

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania