LBnD34 - Drabble - dziadek do orzechów

Na imię miał Józef, ale we wsi nazywano go Dziadkiem. Był starszym, postawnym mężczyzną z wąsem à la marszałek Piłsudski. Na głowę zakładał wysłużoną Maciejówkę, a ulubioną klacz nazwał Kasztanką. Mówił z kresowym zaśpiewem, nie przebierając w słowach. Józef Orzech posiadał szczególne upodobanie do nalewek. Wyspecjalizował się w produkcji z orzecha włoskiego.

 

Wiedział, że na świecie jest dużo draństwa, może dlatego znalazł dla siebie remedium. Nie skąpił, ponieważ potem każdy wydawał się lepszy. Wypełniał się orzechowym blaskiem, który wydobywał z wnętrza beztroski, cichy śmiech dziecka. Powiem jedno: Dziadek pokazuje jak cenne bywa uważne poznawanie świata i poczucie przynależności do historii.

Średnia ocena: 4.9  Głosów: 8

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (17)

  • Anyż 24.10.2021
    Orzechowy blask- no ładne.
  • cos_ci_opowiem 24.10.2021
    Skojarzyło mi się z uczuciem po nalewce orzechowej :)
  • kikimora 24.10.2021
    Dzięki.
  • Trzy Cztery 24.10.2021
    Podoba się. Ciekawe jest też to, że nie wiadomo, czy Dziadek nie skąpił remedium tylko sobie. Może nie skąpił też i całej wsi.
    Możliwe, że po orzechówce sam "widział inaczej", i we własnym umyśle słyszał dziecięcy śmiech w każdym człowieku, "ponieważ potem każdy wydawał się lepszy. Wypełniał się orzechowym blaskiem". A może to inni, częstowani, współpijący "pękali", choćby i byli najzatwardzielszymi "orzechami", to "jaśnieli", łagodnieli. To tajemnica orzechówki...

    Poza tym - po polsku. Patriotycznie i... z nalewką.
  • kikimora 24.10.2021
    Czasami niepotrzebne są toasty - dzięki za komentarz.
  • Dekaos Dondi 24.10.2021
    Kikimora↔Ładnie ujęte przesłanie. Czy wielu, w obecności dziadka, tylko dla dziadka wydawało się lepszych, czy faktycznie lepszymi byli, na zasadzie: im bardziej jestem szczęśliwym ("orzechowy blask") to potrafię dać więcej szczęścia innym.
    A poza tym–jak rzekła Trzy Cztery→tak po słowiańsku, patriotycznie:)
    Pozdrawiam:)↔5 %→ech... trochę słaba ta nalewka
  • kikimora 24.10.2021
    Kochasz słowa i jak Ciebie nie lubić...
  • Piotrek P. 1988 24.10.2021
    Klimatyczne i nostalgiczne opowiadanie, jak podróż do czasoprzestrzeni alternatywnej i zamierzchłej, kiedy na świecie było znacznie mniej zanieczyszczeń i odpadów.
    5, pozdrawiam :-)
  • Bajkopisarz 24.10.2021
    Na zasadzie najpierwszego skojarzenia: człowiek, który miał swoje marzenia, zrozumiał, że już nie zdoła ich spełnić. Aby nie popaść w całkowitą acedię i splin zaczął aplikować sobie orzechowy eliksir, który pozwalał widzieć, choćby na chwilę, świat takim jakim według Dziadka powinien być. Cóż, lekarstwo jak każde inne, czasem gorsze od choroby, a czasem nie…
  • kikimora 24.10.2021
    Lubię czytać Twoje komentarze - są lepsze od moich tekstów:)
  • Bajkopisarz 24.10.2021
    kikimora - bez przesady ;)
  • Ocmel 24.10.2021
    Lubię teksty z przesłaniem, zwłaszcza, jak jest ładnie wplecione ;) Wyszło Ci świetnie.
  • Nalewki szczególnie na ziołach, na owocach i orzechach włoskich - za słodkie, bo to z zielonych i cukier potężną tam bazą, chyba że też taka z ziaren? Chodzi o to, że nalewki dużo człek nie wychla, bo zemdli od słodkości. Kieluniem można iść w delektowanie, smakowo jest - nie powiem - może tyle dziadkowi starczało, by napełnił go blask?
    Raczej przywiązany do tradycyjnych był specyfików ludowych. Przez skojarzenia zwano, jak zwano, jako by ze srebrnych monet sprzed wojny. Jako inne dziadki, dymka pewnie też puszczał.
  • LBnDrabble 25.10.2021
    Witamy kolejne stosłówek w Bitwie! Życzymy dobrej zabawy

    Literkowa
  • Zapraszamy do wzięcia udziału w Bitwie na Prozę!
    Tematy to:
    1) Ucieczka na inną planetę
    2) Pokochałam(em) wroga
    więcej znajdziesz:
    https://www.opowi.pl/profil/literkowa-bitwa-na-proze/
    Piszemy do 31 października!!!
    Liczymy na Ciebie!
    Literkowa
  • LBnDrabble 26.10.2021
    ZAPROSZENIE!
    Rozpoczynamy głosowanie. Czytamy, komentujemy i głosujemy według zasady: 3 - 2 - 1 - plus uzasadniamy dlaczego?
    Głosujemy do 31 października /niedziela/ godz. 23.59
    Dziękujemy za udział i zapraszamy do zagłosowania.
    Literkowa
  • Pan Buczybór 28.10.2021
    temat przyziemny, a ukazany z pewną dozą baśniowości. Udane drabble.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania