wnioski

(...)

Przekomiczna pewność siebie, z wyżyn swego jestestwa wyrażanie zgody na akt „brania” przez diabła, Najjaśniejszego we wszechświecie. Bez jej pozwolenia byłby bezradny. Narratorka panuje nad wszystkim, nad piekłem, nad Nemezis, boginią przeznaczenia, sprawiedliwości, przedstawianą w mitologii i literaturze jako uosobienie gniewu bogów, konkretnie ich zemsty za brak umiaru w postępowaniu, umiaru, który narusza równowagę dobra i zła w świecie. Zarówno w mitologiach jak i w literaturze Nemezis przede wszystkim karze za pychę.

Pycha w "Bierz mnie!” wylewa się spod każdej linijki.

Średnia ocena: 4.1  Głosów: 22

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (44)

  • Zaciekawiony 04.11.2019
    Recenzja literacka ad personam?
  • Wrotycz 04.11.2019
    Nie, tylko wnioski z publikowanego tekstu, potwierdzone przez aktywność portalową jego autorki.
  • akwamen 04.11.2019
    Wrotycz brawo Ty! :)
  • Wrotycz 04.11.2019
    Akwamen, dzięki.
  • betti 04.11.2019
    Wrotycz, mylisz się jak zawsze. To była tylko ironia, od początku do końca. Ale ty wzięłaś to jak zawsze dosłownie, tak jak bierzesz metaforę...
    Ja nie wiem nawet czego ci życzyć... nauczyć się, to raczej niczego się nie nauczysz, skoro do tej pory takie to trudne. Współczuję jedynie. Tylko tyle mogę.
  • Wrotycz 04.11.2019
    Jeżeli scenki prezentowane w "Bierz mnie!" są w autorskim zamierzeniu potoczną czy literacką ironią, to moje wnioski rzeczywiście niesłuszne. Suka chodząca za narratorką jest obserwującym, wiernym komentatorem, szatan-aniołem, a bierz mnie - zamienia się w brak zgody na ten akt, czyli przegraną, zero satysfakcji ze spotkania z aniołem, dobre złote chwile to de facto odczucie swojej mierności.
    Bo ironia betti... to jak powiedzieć o głupim: Jakiś ty mądry! Albo o linii prostej: Jaka ona powyginana!
    Rozumiesz?

    Tak więc, jeżeli tekst jest metaforycznie ironiczny, szacun. Zdolna jesteś do poznania i napisania prawdy o sobie.
    Mea culpa.
  • betti 04.11.2019
    Wrotycz kombinuj dalej, bo nadal cienko... poczekam aż trafisz.
  • refluks 04.11.2019
    O, i eka wkracza cała we bieli.
  • refluks 04.11.2019
    A wkleję mój komentarz z osmego do eki/wrotycz

    Powodem, dla którego znakomita większość juzerów stąd odeszła jesteś ty, eka.
    Wiesz dlaczego?
    Bo lubujesz się, tylko z dla siebie zrozumiałych powodów, w doszukiwaniu się cudów grzebiąc patykiem w kupie.
    Bo i kupą bywała tu niektórych, w tym moja, twórczość.
    A że ty zielona funkcyjna wtedy, to i zawierzano twoim słowom.
    A potem zderzenie gdzie indziej z krytycznym, prawdziwie obiektywnym zdaniem.
    I to nie jest tak, że jesteś dobra, życzliwa.
    Bo nie jesteś.
    I wiedz, że nie ma tu po co być, bo po co.
    Nie wspomnę już o twoim syfiozowatym czynie, gdy zmodyfikowałaś treść mojego posta na starym forum nie pojawiając się w komunikacie o modyfikacji jako jej autor.
    Jesteś dwulicowa i nie jest to tylko moje zdanie.
    Podobna do cię jest tabakiera, też ma swój udział w rozmydleniu tego portalu.
    I nie strasz elki, mimozo, bo ona zawsze miała odwagę występować sama, w obronie swoich, o jakże nie trendy poglądów, w obronie wiary, patriotyzmu, nigdy nie szukała komitywy.
    W przeciwieństwie do ciebie.
    Obleńcu.
    Swoją drogą wrotycz to ziele na pasożyty i robactwo.
    W sam raz dla ciebie.
  • akwamen 04.11.2019
    refluks ha, ha, ha
  • Krzysztoff 04.11.2019
    akwamen co w tym śmiesznego?
  • Krzysztoff 04.11.2019
    akwamen dlaczego pan się tak ciągle śmieje hi, hi, hi, ha, ha, ha.
  • Wrotycz 04.11.2019
    Refluks, wy z betti to lubicie portale łączyć, a to cudzy wiersz się przeniesie bez zgody, a to autokomentarz z niego wklei, żeby... ?
    Okey, zostawiłam Ósme, aby nie padło, o ile oczywiście ilość szkód przeze mnie tam poczynionych nie była tak fundamentalna, że nic się już nie da zrobić dobrego. Może ty, mógłbyś/mogłabyś tchnąc w ten portal pozytywną energię?
    Pozdrawiam.
  • No pasarán 04.11.2019
    To było piękne i w moim prywatnym przekonaniu bardzo trafne.
  • betti 04.11.2019
    Piękne, że Wrotycz nie zna się na ironii? Czy ja wiem, dla mnie żałosne.
  • No pasarán 04.11.2019
    tak, dla ciebie wszystko jest żałosne.
  • betti 04.11.2019
    No pasarán co ja na to poradzę, że wystarczy odrobina ironii, żeby sława z ósmego zaplątała się we własne sidła... bawi mnie to coraz bardziej.
  • No pasarán 04.11.2019
    betti a podobno zbierać się miałaś?
  • betti 04.11.2019
    No pasarán przecież się zbieram...
  • No pasarán 04.11.2019
    betti nie widać, niestety...
  • betti 04.11.2019
    No pasarán poczekaj, co ci się tak spieszy, przecież tu i tak nikogo nie ma? Wszyscy przecież odeszli...
  • No pasarán 04.11.2019
    betti idź proszę w ich ślady
  • betti 04.11.2019
    No pasarán a to twój portal?
  • No pasarán 04.11.2019
    betti przecie tylko proszę, jak by był mój,to bym na kopach wywaliła
  • betti 04.11.2019
    No pasarán wątpię, że na twój ktoś by poszedł, to raz, a dwa to trzeba mieć głowę, żeby stworzyć dobry portal. To dla ciebie za trudne...
  • No pasarán 04.11.2019
    betti nie tylko dla mnie ;)
  • betti 04.11.2019
    No pasarán dla ciebie bardziej...
  • dorota brzózka 04.11.2019
    betti kim jest no pasarán? Znasz ją?
  • No pasarán 04.11.2019
    betti z obseteacji wynika, że niekoniecznie, ale trwaj e tym przeświadczeniu.
    Przeptaszam Wrotycz za spam, więcej nie będę.
  • No pasarán 04.11.2019
    *obserwacji
  • Wrotycz 04.11.2019
    No pasarán, nie ma sprawy.
    Pozdrawiam.
  • dyrdymały 04.11.2019
    Uuuhuhu, ależ to jest pióro. Śmiemy twierdzić, że najlepsze na opowi. Ścisłość, elegancja, dynamika i do tego tak swobodnie, jakby od niechcenia wpleciona erudycja. Być cytowanym przez takiego kogoś to zaszczyt, nawet być cytowanym w kontekście negatywnym. Potęga. Brawo.
  • Wrotycz 04.11.2019
    Dyrdymały, proszę... tu jest/było o wiele lepszych piór, Nachszon, Agnieszka Gu, Jolka, Canu, Ritha, Szopciuszek, Coffetea, Mane, Pasja... długo można wymieniać.
  • betti 04.11.2019
    Hahahaha
  • betti 04.11.2019
    Powinien się wypowiedzieć jeszcze Nachszon. W sumie, to powinien mnie okrzyczeć, jak śmiałam pozwolić sobie na ironię. Może się i wypowie, tylko żona musi mu na to pozwolić...
  • Rodson 04.11.2019
    betti dlaczego jesteś taka złośliwa? Dlaczego zaczepiasz żonę Nachszona? Powinno się ciebie zglosić do admina za wtrącanie sie do rodziny uzerów.
  • betti 04.11.2019
    Rodson sam Nachszon wspominał o żonie, więc z czym ty tutaj wyskakujesz?

    W tym miejscu pozdrowienia dla żony Nachszona.
  • Ludzie czyście powariowali. Po co te wzajemne złośliwości!
  • krajew34 04.11.2019
    To lepiej nie wchodź na forum. Chyba wszyscy się dzisiaj szaleju najedli.
  • fanthomas 04.11.2019
    krajew34 i popili sokiem z gumijagód
  • Wrotycz 04.11.2019
    Nie zaczepiałam, ignorowałam długo fałszywe, złośliwe, pogardliwe wpisy na mój temat za strony betti.
    Każdy ma jednak swoją miarę cierpliwości, sądzę, że ja dużą, ale w końcu człowiek nie wytrzymuje.
  • betti 04.11.2019
    Wrotycz trzymaj się!
  • Pasja 04.11.2019
    Witam Wrotycz
    Człowiek często dokonuje - sprawozdania chociaż pisałam ci, że nie lubię tego słowa. Rozliczenia, może spowiedzi bez konfesjonału. I zawsze obiecuje sobie, że to ostatni raz daje się tak kaleczyć, daje się poniżać i pozwala na słowny dotyk. Każdy z nas bez wyjątku potrafi zadać ból głosem. Jednak budzi się i zaczyna analizować swoje postępowanie. Przeprasza lub nie, milczy lub krzyczy, dokonuje samooceny lub usprawiedliwienia. Wyciąga wnioski lub tkwi dalej w błędzie.

    Zastanawiam się często czy ja jestem tutaj za karę, czy dla przyjemnośći? I co ja tu robię? Przecież to tylko epizod w moim życiu i chęć porozmawiania z kimś po drugiej stronie.
    Czy to tylko ekran monitora? A jednak to Nemezis, nieubłagana, karząca sprawiedliwość, niemożliwy do pokonania wróg.

    "Ci ktorzy czytają poszerzają swoją świadomość, a zmiejsza im się ego. Tym którzy nie czytają , puchnie ego i kurczy się świadomość" - Olga Tokarczuk

    Pozdrawiam
  • Wrotycz 05.11.2019
    To skomplikowane? Wiele jest możliwych odpowiedzi. Pisanie jak spowiedź... a chyba przede wszystkim jak podstawowa potrzeba człowieka - snucie opowieści o sobie. Człowieka bez opowieści w przestrzeni publicznej nie ma. Ludzkości, patrząc kulturotwórczo, też zresztą nie. Co byśmy wiedzieli o przeszłości, zanim powstały takie nośniki jak camera obscura, film? Owszem przed Wedami, Gilgameszem, Biblią, Homerem, Herodotem były rysunki naskalne, później malarstwo, kod na pięciolinii, lecz ile się da nimi opowiedzieć?
    Pisanie równa się ryzyko, ale w wypadku genialnych piór - nieśmiertelność, dla przeciętnych, portalowych na zawsze, jakieś tam zaistnienie - pewnie dlatego piszę.
    Kara i przyjemność. We wszystkim można znaleźć dobro i zło. Zależy z czyjej perspektywy, z jakiego odcinka czasowego jest ocena.

    Aż, nie - tylko - ekran monitora! To przygoda, i jak w każdej są wątki pełne brudu i pełne piękna. Fascynacja rodzi się szybko, wystarczy odzew. Wyobraźnia. A także to, jak deszyfrują nas inni mieszkańcy wirtualnej przestrzeni.
    Jak my - ich. Wystarczy sama droga do poznania, niekoniecznie osiągnięcie celu. Rozpoznałam kilka avatarów jednego człowieka, będąc z nimi, tego człowieka odsłonami, w mniej lub bardziej głębokiej relacji. Fascynujące, mistrz pióra, stylizacji. Warto było wejść w ten świat bez bezpośredniej fizyczności.

    Wszystko można wpisać w Nemezis. Ciąg przyczynowo-skutkowy funkcjonuje od zaistnienia Wszechświata. Tak miało być.
    Jedyną dla nas, maluczkich, nieosiągalną rzeczą jest poznanie przyszłości. Ajschylos w jednym z dramatów napisał, że Prometeusz, kochając ludzi, zabrał im ową umiejętność widzenia przyszłego losu, nadzieję w ten sposób dając człowiekowi.
    No to ją miejmy, zdecydowanie większą od pesymizmu.
    Btw, czy istnieje wirtualny instynkt samozachowawczy w necie? :)
    Pozdrawiam, Pasjo.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania