Buty [artykuł] — kalaallisut

Prawda chodzi w stumilowych butach. Wędrując boso przez świat, pokaleczysz stopy, dlatego doceń swoje buty, bo Śmierć zazwyczaj je zdejmuje.*

 

To one nie raz odgrywały ważne role w filmach i w bajkach, królowały na dworach. Maria Antonina miała ich aż 500 par. Tak naprawdę Kopciuszek udał się na bal nie w pantofelkach ze szkła, ale zrobionych z futra. Kto z nas nie pamięta słynnej europejskiej baśni ludowej „Kot w butach"? „Buty w tańcu przetarte" — Braci Grimm, „Siedmiomilowe buty" w wierszu Jana Brzechwy.

Buty to czasami prawdziwe dzieło sztuki, ale ważniejsza jest wygoda i ochrona, taka była potrzeba i główny cel ich wytworzenia.

Kiedyś nie uwzględniano podziału na lewy i prawy. Podeszwa była zrobiona z niedźwiedziej skóry, środek wypełniano sianem lub był to po prostu kawałek splecionych traw. W starożytnym Egipcie wykorzystywano łodygi papirusu i liście palmowe. Tamtejsze buty formowano osobno dla każdej z stóp. W ciepłych krajach dominowały sandały. Japończycy tworzyli różne dla różnych warstw społecznych. W Grecji buty sięgały kolan. Babilończycy chodzili w mokasynach. W średniowieczu panowała moda na tak zwane poulaine z zadartymi szpicami, których długość określało prawo. Ze względu na zagrożenie życia ostatecznie wprowadzono zakaz użytkowania takiego obuwia.

Jedną z niezwykłych lokalizacji jest Muzeum Bata w Toronto, gdzie znajduje się jedna z największych kolekcji butów.

W 1845 roku pojawiła się maszyna rolująca, która zastąpiła kowadło i młotek. Kolejnym wynalazkiem w 1858 roku była maszyna do przyszywania podeszew i urządzenie firmy Goodyear.

To buty piszą prawdziwą historię ludzkości, odkrywania kolejnych lądów, ale i historię wojen, bo kiedyś zwyciężali ci, co mieli nie więcej broni a więcej lepszych butów.

 

***

 

Włóż wygodne buty, one zaprowadzą cię, gdzie tylko zechcesz. Pamiętaj, dbaj o nie, bo niektórzy ludzie spoglądają najpierw na buty, a potem w oczy, a niektórzy poprzestają tylko na butach. Niech uśmiechnięte paluszki stóp nie zwalniają z obowiązku ust.

 

---------------

 

Swoją drogą, dzisiaj podczas oczekiwania na wizytę u lekarza, obserwowałem buty pozostałych pacjentów. Jedna pani z nogą założoną na nogę, z niecierpliwością wymachiwała góra/dół butem, obok pan komicznie potupywał robiąc mini falę od jednej stopy do drugiej, niektóre ustawienia butów przypominały literę V i odwróconą w kształcie daszku.

Pobyt w poczekalni strasznie się dłużył, na te subiektywne odczucie wydłużającego się czasu, na pewno miał wpływ, uporczywy odór kupy przyklejonej do jednej z podeszwy buta. Na szczęście nie mojego.

 

* Zginął w wypadku, ciało zmasakrowane, z nóg spadły mu wysoko sznurowane żołnierskie buty. Śmiertelne ofiary wypadków bardzo często nie mają na nogach butów. Podobno tam idzie się boso...

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 6

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (21)

  • yanko wojownik 25.04.2019
    Artykuł jest wartościowy pod wieloma względami, poniekąd nawet jakoś tam dotyka moich osobistych zainteresowań.
  • fanthomas 25.04.2019
    Stawiam na yanko wojownika jao autora
  • yanko wojownik 28.04.2019
    Chciałbym i byłbym dumny, że tak potrafię. Jednak tylko z fascynacji tematem obserwuje i idę w spekulacje - kto, co... Tu autor ma wiedzę w temacie, i intensywnie czyta treści na portalu - dobrze się zakamuflował. Wątpię by był to Ogoniasty, ale wszedł tu o nietypowej dla siebie porze i nawet odnotował to gdzieś w komentarzu - z jakiegoś powodu to uczynił... .
  • Pasja 25.04.2019
    Świetne ciekawostki o butach. Tutaj nasz Autor stał się obserwatorem chorych butów, które przyniosły kał do badania.
    Dekaos ty potrafisz lawirować cudnie po umysłach czytelników.
    Pozdrawiam
  • Pasja 01.05.2019
    A jednak pudło. Też dobry kamuflaż z tym artykułem.
    Pozdrawiam
  • Angela 25.04.2019
    DD tym razem Cię mam : )
  • kalaallisut 25.04.2019
    Przeczytałam z zainteresowaniem, hmm też jeszcze tutaj wrócę, Dekaos albo hmm jeszcze z kimś mi się kojarzy
  • Margerita 26.04.2019
    zaciekawiony
  • Bożena Joanna 26.04.2019
    Ujęcie tematu historyczne. Może to Ozar?
  • pkropka 27.04.2019
    Dekados, albo Ozar.
  • Light 27.04.2019
    Ozarowy styl, ale pisał DD.
  • Może artykuł w tytule dla zmyłki, żeby ktoś pomyślał, że to zmyłka jakaś. Zaciekawiony?
  • kalaallisut 28.04.2019
    Też obstawiam ,że ten artykuł tylko dla zmyłki.
  • Ozar 29.04.2019
    Obstawiam DD, ale jak ktoś pisze coś zahaczającego o historię, to jest kilku "pewniaków" hahahahaha.
  • yanko wojownik 29.04.2019
    Dekaos Dondi - przyznał się do ilości, więc to jeden z jego sześciu Cieni.
  • Dekaos Dondi 30.04.2019
    No wiesz K a l i l k a. Taka Kamuflażka z Ciebie:)) Ojty, ojty. Dobra zagrywka z tym - artykułem. Tekst mi się podobał.
    Byłem tu pod ''Niepowtarzalnym'' :))
  • kalaallisut 30.04.2019
    Hahaha no kurde tylko teraz mnie oświeciło- dni mi się pomyliły!!! Maskara jakaś ale jutro mnie nie ma.
  • Angela 01.05.2019
    ŁADNIE zakamuflowany tekst : )
  • kalaallisut 02.05.2019
    Angela :)))
  • pkropka 01.05.2019
    Dobry kamuflaż! Nie zgadłabym.
    Tekst przeczytałam z zainteresowaniem, szczególnie podobało mi się zakończenie. Lubię takie obserwacje wybranego skrawka świata :)
  • kalaallisut 02.05.2019
    Dziękuję i pozdrawiam kropeczka!

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania