Poprzednie częściCogito ergo... - rozdział 1

Cogito ergo... - rozdział 6 (przedostatni)

Piszę te słowa, pomny na wiedzę jaką posiadam; ostrożnie chwytam za lejce życia, dążąc do celu, jakim niechybnie jest odpowiedź.

Na jakie pytanie? Boskie, nieuchwytne, czy też ludzkie, pogrążające resztki mojej jaźni w niebycie?

Niebyt. Wąska szczelina, która skupia w sobie ból, w najszerszym znaczeniu tego słowa. Człowiek pyta, zostaje filozofem, miłującym ideę abstrakcyjnego konstruktu umysłu.

W imię czego?

 

Przeżyłem sporo, aby dowiedzieć się, że moje ja to wymysł.

Odwiedziłem miejsca, których żywa istota nie powinna zobaczyć. Stało się. Mój towarzysz, urodzony idealista i racjonalista, z dumą odrzucał sprawy moralne. Zdawał się skupiać na tym, co nazwać można "nad".

Tymczasem Sceptyk, czyli ja, w sile wieku, opuszczam szczelinę.

To, co widziałem, uznałem za prawdę. Tymczasem to, co prawdziwe, kryje się w źródle.

Tam nastąpiło moje odkupienie.

 

Dziękuję.

Palcem wskazuję przed siebie.

 

***

 

IDEA

 

Udałem się w góry, aby chłonąć słodką woń natury, niedostępnej w ludzkich aglomeracjach. Podążałem sam, stając się pustelnikiem.

Podążałem z kimś, stając się niewolnikiem.

Nie ma prawdy absolutnej, nie ma odpowiedzi kategorycznej. Jesteśmy tym, co dokonamy. Jesteśmy tym, co myślimy.

Towarzysz nie istniał, aczkolwiek chłonął. Istniał nie istniejąc.

Zatrzymaliśmy się na jednym ze szczytów, aby poznać i spojrzeć na roztaczający się, majestatyczny widok.

W pewnym momencie, skoczyłem w przepaść. Zerwałem umowę. Zniszczyłem kajdany.

Odmówiłem zeznań wobec niewidocznych sił.

W pewnym momencie, padłem na kolana. Modliłem się. Pierwszy raz. Od dawna.

Mój towarzysz zespoił się ze mną, w jedność.

 

Góry rozwarstwiły się. Widok zamienił się w kaskadę krwi i ognia. Niebo zapłakało.

Nad obrazem, człowiek. Samotny. Zakuty w kajdany.

Bestia głaszcze istotę marną.

To Filozof. Padł, w obliczu samego siebie. Niepowstrzymanej natury.

Bestia znika. Filozof wisi. Bez życia.

 

Góry przemieniły się. Widok zamienił się w kaskadę światła i blasku. Piekło zniknęło.

Nad obrazem, człowiek. Stoi. Wolny. Uśmiechnięty.

Obok niego mężczyzna.

Zdają się istnieć w miejscu, którego pragniemy.

 

Znikam.

Unoszę się nad girlandami gwiazd.

Myśl jest jedyną prawdą.

 

***

 

ZOBACZ

 

Unoszę się nad ulicami.

Filozof na piedestale. Głosi naukę.

 

Ci, co myślą, osiągną cnotę, a cnota zaprowadzi do wolności.

 

Ludzie nie słuchają. Zdają się pochłonięci problemami.

 

Ci, co przejrzą, dostąpią wolności.

Ci, co przejrzą, dostąpią zbawienia.

 

Godziny mijały. Starzec wciąż, z młodzieńczą werwą, nauczał. Wierzył w to, co jemu samemu dodawało otuchy.

Pewnego dnia, ziemia rozpadła się na dwie części.

Miasto uległo zniszczeniu.

Filozof zyskał wielu naśladowców.

 

Ci, co przejrzą, będą nauczać miliony.

Idźcie, połóżcie kres ogłupieniu.

 

Ruszyli z ochotą, godnością i nadzieją. Zaatakowali złych.

Pozyskiwali adeptów.

Świat rozpadł się na cztery części.

 

Miasto pochłonęła zaraza i śmierć.

Dawna chwała minęła.

Filozof został stracony.

Odwrócili się ci, którzy uwierzyli, otrzymując zapłatę.

 

Ile jesteś warta, słodka wolności?

Ile jesteś wart, słodki rozumie?

 

***

 

ZAPIS

 

Musisz przejrzeć, aby dojrzeć to, co nieznane. Miłość nie stanie się miłością, jeśli wypowiesz proste "kocham cię".

A jak przejrzeć?

Czytaj. Pytaj. Szukaj odpowiedzi. Myśl.

Czy mogę uwierzyć w Absolut, rezygnując z religijnych dogmatów?

Na tym polega wiara. Nie jest religią. Gdyby ten, z którym rozmawiałeś, chciał niewolników, to nie stworzyłby człowieka.

Kim jesteś?

Tym, z którym żyjesz, od dnia narodzin.

Czy ja śnię?

Tak.

Czyli to nie jest prawda.

A czy sen zawsze musi oznaczać imaginację umysłu? Człowiek wskazuje konkretne twierdzenia, z pełnym przekonaniem wierząc, że ma rację. Tymczasem, najczęściej się myli.

Sen jest prawdą?

Nie zrozumiałeś. Pomyśl, a uzyskasz satysfakcjonującą odpowiedź.

Jaki jest następny cel?

Źródło.

Czy źródłem jest raj?

A czym jest dla ciebie raj?

Miejscem, gdzie spotkam Absolut, i uzyskam odpowiedzi.

Byłeś w raju, ale źródło leży głębiej. Przenika kości bytu. To dlatego gorączkowo poszukujesz. Twój towarzysz, Filozof, jest tylko wytworem wyobraźni.

Jak to?

Stworzyłeś go w dniu, w którym postanowiłeś zerwać z dotychczasowym życiem. Usłyszałeś wołanie źródła. Poszedłeś indywidualną drogą.

Każdy ma swoją drogę.

I warto z niej korzystać. Niestety, większość żyjących, myślących istot, woli więzienie i kajdany, aniżeli powiew świeżego powietrza.

Czy zbliża się koniec?

To zależy, jak na to spojrzysz.

 

Zapis urywa się.

 

***

POŻEGNANIE

 

Grób. Wokół trupie zebranie.

Ludzie, którzy byli, a nie są. Żegnają stwórcę.

Lamentują.

 

Żegnaj, panie. Żegnaj ty, który szukałeś.

 

Obserwował to, w formie duchowej.

Za nim kosiarz.

Mówi.

 

Wszyscy tak skończą, niezależnie od poglądów.

 

***

POWROTY

 

Obudziłem się, zdrętwiały z bólu i przerażenia. Sen, jakby na jawie, zakończył swoją projekcję.

Mój towarzysz spał nieopodal.

Następnego dnia mieliśmy ruszyć.

Ucieszyłem się.

Zaniepokoiłem się.

 

Czy to jest rzeczywistość?

Zapadam się. Zasypiam.

 

***

POWTÓRZ "RZECZYWISTOŚĆ"

 

Przybyłem do miasta, aby zaczerpnąć wiedzy. Jestem nikim, i nikim pozostanę. Filozof głosił naukę, na ulicach. Rozmawiałem z nim często, wracając z pracy, której szczerze nienawidziłem.

Stworzyliśmy swój obraz świata.

Ideę. Nikt, poza nami, nie miał do niej dostępu.

Zostaliśmy przyjaciółmi.

 

Dziś, mój towarzysz, ma zostać stracony.

I nic nie mogę zrobić.

 

Wyglądam za okno.

Wściekły tłum, prowadzi starca przed sąd.

Poniżają go. Opluwają.

Wykrzykują nienawiść.

 

Każdy powtarza ruch po sobie. Konformistycznie.

Tym jesteśmy.

Tym się staliśmy.

 

Przepraszam.

Żegnajcie...

Średnia ocena: 3.8  Głosów: 10

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (7)

  • Kocwiaczek 17.05.2020
    "Przeżyłem sporo, aby dowiedzieć się, że moje ja to wymysł."
    i
    "Jestem nikim, i nikim pozostanę "

    Te dwie kwestie dają ostro po głowie. Tekst zmusza do "przyklapnięcia na tyłku" i zastanowienia się nad życiem. Nie będę wam kadzić, że brawo, że mi się podoba, ale tylko powiem, że robicie swoją robotę. Dzięki:)
  • Johnny2x4 17.05.2020
    Dziękujemy za odwiedziny, i lekturę. :)
  • Dekaos Dondi 18.05.2020
    Johnny2x4→Jak ja lubię czytać takie niejednoznaczne teksty.
    Co nie wszystko ''otwierają'' i nie wszystko ''zamykają"
    Tylko skąd wiemy, że wiemy, że tak mało wiemy?→
    Gdzie jest tego początek naszej świadomej tożsamości, bo wierzę, że końca nie będzie.
    Jeżeli coś nie ma końca, to nie może mieć początku. Bo by można wrócić... na początek:))
    Szkoda, że przedostatni:)↔Pozdrawiam:)↔5
  • Johnny2x4 18.05.2020
    Dziękuję za odwiedziny :)
  • Johnny2x4 18.05.2020
    W imieniu swoim i współautora
  • Bajkopisarz 30.05.2020
    Podsumuję tę wędrówkę po odpowiedzi taką oto anegdotką.
    W bardzo dawnych czasach, w kraju gdzie łacina była powszechnie znana przez wszystkich, pewien ślepiec spacerował po plaży i napotkał rybaków.
    - Jak udał się połów? – zapytał.
    - “Quod perdimus, perdidimus, quod habemus cuius” – padła odpowiedź.
    <Co oznacza: cośmy złapali wyrzuciliśmy, a czegośmy nie złapali, mamy ze sobą>

    Ślepiec pokiwał głową i odszedł, zastanawiając się nad usłyszaną odpowiedzią. Ponieważ nie mógł jednak dociec, co właściwe ona znaczy, rozmyślał tak długo, że umarł ze zgryzoty.
  • Clariosis 21.06.2020
    Hm, dość niespodziewany zawrót akcji, że aż się zastanawiam, czy na pewno w dobrej kolejności przeczytałam. Chyba, że to sen, którym śni Sceptyk o czasach dawnych, nim trafił do tego miejsca. Jakiego? To nie wiadomo na pewno. Według mnie to droga przez wszechświat, który w każdym z nas się znajduje. Niezależnie od wiary, czy nawet braku wiary, wewnątrz nas to jest i się znajduje. Podlegamy tym samym biologicznym zasadom, wszyscy narodziliśmy się z tej ziemi i w tym nieogarniętym wszechświecie. A czym jest wszechświat? Czy wszechświat to Absolut? Ale czym i jest Absolut, czy jest prawdą samą w sobie, czy jednak prawd jest wiele? Wierzę, że tylko ten, który sięgnął gwieździstego nieba, wcześniej przechodząc drogę ciemną i zgubną, jest w stanie to pojąć. Ten, który nie porzucił ludzkiej miłości, ale trwał dla niej, czymkolwiek ona była i do kogokolwiek była skierowana. Wierzę, że prawda jest bardziej "banalna" niż człowiek mógłby podejrzewać, otacza nas wokoło, lecz tylko ten który wzniesie się ponad uprzedzenia i dosłowność będzie w stanie ją ujrzeć. Wszystko jest tutaj. Tylko trzeba umieć patrzeć.
    Piątka.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania