Czekam

Czekam na Ciebie najmilszy;

stojąc nieruchomo w szarości pokoju,

wypatruję choć jeden cień twój najlichszy.

 

Czekam aż kawałki obrazów,

pożre motyl nadludzko stary;

i czekam na darmo,

wzywając lube imię.

 

Ukaż się bezgłośnie!

Niech te usta przedwieczne,

uwolnią duszę mą,

pocałunkiem z Pól Elizejskich.

 

17.11.2012

(Z notatek licealnych; wariacje na temat poezji Leśmiana i jemu podobnych)..

Średnia ocena: 4.2  Głosów: 5

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (42)

  • „ Czekam choć wiem, że serce drogie
    Dawno już w mroku śmiertelnym zatraciło się.
    Czekam boleśnie,
    I wołam imię lube rozpaczliwie.”
    Ta zwrotka fałszywie rezonuje, coś w niej nie gra. W drugim wersie za dużo chcesz podać informacji, przez to za dużo słów, przez to wers jest za długi, pozostałe dwa już nie mogą tego polatać.

    W ostatniej zwrotce też masz trochę bałaganu, tam łatwiej dałoby się to wyprostować, ale masz trochę za „dużo dobra” tam. Gdyby trochę przerobić, przebudować, okroić...

    Teraz wnioski. Znowu mi się podoba, bo jestem z tych co takie rzeczy lubią, to co wyżej napisałem, to takie głupoty, którymi nie musisz się przejmować, bo sobie z nudów tak popisałem :)
    Ogólnie lubię taki typ poezji, nawet jak mi coś tam lekko nie gra, to po prostu lubię.
    Pozdrawiam
  • LiniaŻycia1894 03.05.2018
    Ależ proszę krytykować i oceniać do woli :) Każda nota zawierająca jakiekolwiek budujące spostrzeżenia na temat danych niedociągnięć przyda się przy wznoszeniu przyszłych lirycznych rusztowań :) Bardzo dziękuję za surowy głos odnośnie powyższych wypocin i w wolnej chwili zapraszam do śledzenia kolejnych zmagań ;)
  • LiniaŻycia1894 ja się już wcześniej sam zaprosiłem bez pytania:)
    To co najważniejsze napisałem w tym ostatnim zdaniu, po prostu lubię taki typ poezji, techniczne sprawy to pikuś, jeśli ktoś tak czuje jak Ty:)
  • LiniaŻycia1894 03.05.2018
    Maurycy Lesniewski Jeszcze raz bardzo dziękuję, pozwoliłam sobie zedytować parę rzeczy aby nadać mu bardziej stonowany ton :)
  • LiniaŻycia1894 nie obraź się ale tamta wersja była lepsza. Możesz ją cofnąć? Spróbowałbym konkretniej powiedzieć o co mi chodziło.
  • Z resztą jest oki, Kim lubi. Więc może i niech tak zostanie.
  • LiniaŻycia1894 03.05.2018
    Maurycy Lesniewski Niestety, nie mam zapisanej kopii - takie są skutki uboczne działania pod wpływem impulsu :P Kolejne teksty już w drodze :)
  • LiniaŻycia1894 na drugi raz się w jęzor ugryze :)
    Albo powiem dokładniej o co mi biega.
    Mozna dodawać dwa teksty na dobę, jeśli dasz wiecej nie pojawią się na głównej. To tak gdybyś nie wiedziała.
    Na pewno mnie zobaczysz pod kolejnymi publikacjami.
  • LiniaŻycia1894 03.05.2018
    Maurycy Lesniewski W porządku, nie ma problemu i ja także obiecuję powstrzymać swoją nazbyt rozbieganą wyobraźnię i chęci do natychmiastowych poprawek :) Teksty dodaję codziennie więc do końca przyszłego tygodnia powinnam mieć już cały komplet dotychczasowych zapisków na profilu
  • LiniaŻycia1894 spoko, będziemy „obadywywać” :))
    Pamiętaj ja nie jestem wyrocznią, mogę się mylić, nie bierz wszystkiego co piszę od razu w ciemno za dobrą monetę.
  • LiniaŻycia1894 03.05.2018
    Maurycy Lesniewski Oczywiście, jakkolwiek wszelkie konkretyzmy odnośnie poprawek biorę za dobrą monetę :)
  • LiniaŻycia1894 no ja raczej staram się nie oszukiwać, nie mowić złośliwie w komentarzach, jeśli coś piszę to przeważnie w to wierzę, a już na pewno chcę dobrze. Tylko bierz na mnie też poprawkę, bo mogę być akurat pijany albo coś... wtedy to nie radzę iść z moimi radami:)
  • LiniaŻycia1894 03.05.2018
    Maurycy Lesniewski Bez obaw, nawet jeśli trafią się złośliwości a są one skonstruowane w przemyślany sposób, aby dawać kopniaka motywacyjnego do dalszych ulepszeń to ja jestem jak najbardziej na tak :)
  • LiniaŻycia1894 hej a mogę ci pokazać jakbym ja to poskładał? To by była bardziej nowsza wersja Twojego utworu? Będziesz chciała sobie ją zabierzesz nie to nie. Chyba, że nie lubisz jak ci ktos grzebie w utworach, to wtedy oczywiście zostawiam ten temat.
    Co myślisz?
  • LiniaŻycia1894 03.05.2018
    Maurycy Lesniewski Może być, jak najbardziej. Zawsze to jakaś inspiracja i porada na przyszłe notatki.
  • LiniaŻycia1894 nie wiem czy to będzie dla Ciebie coś warte... chwilę zaraz cos pokombinuje
  • LiniaŻycia1894 03.05.2018
    Maurycy Lesniewski Wszystko ma swoją wartość jeśli jest tworzone w dobrym celu.. Poczekam cierpliwie
  • LiniaŻycia1894 teraz tak, pozbyłem się wszystkich wyrazów, które można określić mianem „patosowe”. Myśle, że w takiej wersji nikt nie mógłby zarzucić mu patosu. Choć ja lubię czasem nieco go dodać :)
    Propozycja poglądowa:

    stoję w smutnym pokoju
    czekam na szept mi najmilszy
    cień choćby jego
    czy przyjdzie
     
    w zawieszeniu obrazy
    nadludzko stare
    wołają imię
    tęsknię za nim boleśnie

    wejdź tu bezgłośnie
    niech one
    usta te twoje
    pocałunkiem uwolnią mi duszę

    bramy Hadesa nieco uchylą
    tą chwilą ostatnią
    nic to że krótką
    że jedną
  • Kim 03.05.2018
    Maurycy Lesniewski ładne to twoje tyż :>
  • Kim ja tylko to poprzestawialem :)
  • Kim 03.05.2018
    Maurycy Lesniewski to żeś waść ładnie zamotał i poprzestawiał, to co.
  • Kim 03.05.2018
    ehm *ot co. Wybacz :P
  • Kim no to się cieszę, zobaczymy co właścicielka na taki remont powie :)
  • LiniaŻycia1894 03.05.2018
    Maurycy Lesniewski Serdecznie dziękuję i daję zielone światło na zamieszczenie tekstu na profilu osobistym :) Poprawka bardzo mi się podoba, dla takiej adeptki jak ja każda forma będzie przydatna w przyszłych eksperymentach.
  • betti 03.05.2018
    Maurycy Lesniewski dlaczego w ''smutnym pokoju'', czy są też ''wesołe pokoje'' i po czym to poznać? Chyba ''tę'' chwilę, chociaż ja już niczego nie jestem tu pewna od kiedy dowiedziałam się, że Bogusław posiada wiedzę tajemną...
  • betti jest takie coś jak metafora, może słyszałaś? Smutny pokój to nie pokój a „tę” to mogę się zgodzić.,
  • betti 03.05.2018
    Maurycy Lesniewski nigdy bym na to nie wpadła, że smutny pokój, to metafora. Może dlatego, że brzmi groteskowo... czy jednak o groteskę chodziło?
  • LiniaŻycia1894 to twój tekst, twoje myśli, tylko przekombinowane przeze mnie. Jeśli masz ochotę to sobie go wykorzystuj jak i gdzie chcesz. Pozdrawiaki :)
  • betti wszelkie interpretacje dozwolone.
    Jak jeszcze będziesz miała problemy na coś wpaść to po prostu pytaj, będę tłumaczył.
  • LiniaŻycia1894 03.05.2018
    Maurycy Lesniewski Nie mam w zwyczaju zawłaszczać czyjejś pracy dlatego pozostawiam go Tobie do reklamowania pod swoim szyldem :) Azaliż literatura składa się z różnych różnorodności :) Pozdrawiam wieczornie i dziękuję za cierpliwą pomoc :)
  • LiniaŻycia1894 dobrej nocy :)
  • betti 03.05.2018
    Maurycy Lesniewski chyba będę musiała, bo jak dotąd to inne zdanie miałam na temat metafory, nawet używałam,,, i chyba źle wg najnowszej teorii.

    A tak na serio poczytaj sobie o metaforach, przyda Ci się, jak wpadniesz znowu na pomysł poprawiać czyjeś prace.
  • betti 03.05.2018
    Maurycy Lesniewski ''smutny pokój'' to nie pokój czyli co? Stoisz na deszczu, pod rynną, w parku, bo ni w ząb nie czaję i te ''obrazy nadludzko stare'' to z wcześniejszych żyć, jak w grze?
  • Nuncjusz 04.05.2018
    smutny pokój >nie pokój > niepokój
    zabawa słowem i znaczeniami
  • Kim 03.05.2018
    Ooooo, jakie śliczne i romantyczne. Ja nie jestem w ogóle wierszowa, nie mam zielonego pojęcia o odbiorze profesjonalnym, zatem czytam poezję tylko serduchem. Maurycek mnie tu sprowadził i nie pożałowałam. Jakiż ten tekst delikatny i miły. Jestem oczarowana dogłębnie.
    Pozdrawiam :)
  • LiniaŻycia1894 03.05.2018
    Dziękuję pięknie za miły komentarz :) Daleko mi do mistrzów współczesnej poezji a nawet tych dawniejszych niemniej jednak cieszę się wiedząc, że moje marności cieszą jeszcze czyjeś serca :) Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do dalszych obserwacji :)
  • betti 03.05.2018
    Jaki piękny patos i ten styl archaiczny... cudności. Jak ja dawno nie czytałam ''lube'' i ''me''
  • LiniaŻycia1894 03.05.2018
    Dziękuję serdecznie za komentarz, utwór powstały dawno temu, przed czasami ,,modernistycznymi'' :)
  • Canulas 03.05.2018
    Bardzo lubię Leśmianizmy. Modne, nimodne - wszystko jedno. Nigdy się do końća z nimi nie rozstałem.
    "Wołając z gorzka lube imię" - tutaj Ci kropkę zjadło.

    Ładny utwór w swej własnej klasie. - Pozdroxix
  • LiniaŻycia1894 03.05.2018
    Dziękuję bardzo za dalsze śledzenie i obiektywną notę :) Następne utwory będą już zawierały większą ,,życiowość'' i rozleglejsze strofy :) Pozdrawiam majowo :)
  • Canulas 03.05.2018
    LiniaŻycia1894 , wcale nie oczekuję większej żywiołowości, choć jeśli będą - ok. W sumie niczego nie oczekuję, nie nastawiam się. Wchodzę, czytam - wtedy wiem.
    Taki model mi pasuje, ponieważ jest w tym zawarty pewien świadomy hołd. Nieodżegnywanie się od drogi. Dobrze tak się samemu scementować czasem.
  • LiniaŻycia1894 03.05.2018
    Canulas Powyższy kawałek został napisany zupełnie nieprogramowo lecz jak powiadają niektórzy - podobno dobre rzeczy wychodzą nie będąc dokładnie przemyślanymi szkicami. W temacie cementowania to myślę, że obecnie brakuje właśnie takiej delikatności archaicznej we współczesnej poezji aczkolwiek nic nie trwa wiecznie a sam język ciągle się rozbudowuje...

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania