drzazgi

na metalowym płocie

wiszą dziecięce buciki

przecież nic się nie stało

dwa tysiące lat historii

i skrawki materii na deszczu

 

powiedz chociaż słowo

patrząc ze sztandarów

kto za kogo umiera

 

świece się palą

w budynku o kształcie łodzi

unosi się duch cieśli

szyby jak żagle wypełnia smutek

choć wioślarze w ławkach

mamroczą puste modlitwy

Średnia ocena: 2.8  Głosów: 13

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (23)

  • Angela 14.09.2019
    Pewnie Cię zaraz zjedzą i mnie też przy okazji, bo wiersz cholernie mi się podoba i z czystym sumieniem dam 5.
    Pozdrawiam.
  • betti 14.09.2019
    Angela, a wiesz o czym ten wiersz? Zrobisz interpretację? Bo nigdy nie robisz, jakbyś nie umiała...
  • Angela 14.09.2019
    Od interpretowania na forum jesteś Ty, mnie wystarczy, że wiem o czym jest i z czego kpi.
  • betti 14.09.2019
    Angela a ja nie wiem i chciałabym się dowiedzieć. Skoro zrozumiałaś, to nie masz chyba problemu podzielić się wiedzą?
  • Angela 14.09.2019
    Jak widzę, ten od stawiani jedynek też wie i swoją "świętą" misję realizuje, a Ciebie proszę
    grzecznie, nie szukaj ze mną zaczepki.
    Nie uda się.
  • IgaIga 14.09.2019
    betti - nie jesteśmy w szkole, więc nie wywołuj, proszę, nikogo do tablicy.
  • betti 14.09.2019
    Angela NIE SZUKAM. Myślałam, że pomożesz mi zrozumieć... Ale skoro też nie wiesz, trudno...

    Nie wywołuję, ot koleżeńska pomoc w zrozumieniu...
  • IgaIga 14.09.2019
    Poruszający wiersz. Te dziecięce buciki... Brrr...
    Poruszający i odważny. A przy tym bardzo dobry.

    Ostatniej, to Ci zazdroszczę.
  • zygula 14.09.2019
    betti - niech ktoś w końcu cię zamknie.. samą ze sobą w sobie, pław się w swoim dumnym rozumie, a innym daj tworzyć piękne rzeczy bez twoich nic niewartych słów. Jacenty robisz to świetnie.
  • betti 14.09.2019
    A Ty wiesz, o czym jest ten wiersz? Podzielisz się interpretacją?
  • piliery 14.09.2019
    betti Nie wiedzą bo nie chcą wiedzieć a ten kto go napisał nie wie o czym pisze. Raz kolejny. Miał rację Marsjasz: to pustezja.
  • Jacom JacaM 14.09.2019
    piliery :-) ;-) :-)
  • Bogumił 15.09.2019
    Zygula ten gniot nazywasz pięknym?
  • betti 14.09.2019
    Jacom... nikt nie chce podjąć się zrozumienia Twojego cudnego wiersza... Spróbujemy?

    Dwa tysiące lat, buciki na metalowym płocie, narodziny Jezusa? A jeżeli tak, to dlaczego na płocie?

    powiedz chociaż słowo
    patrząc ze sztandarów
    kto za kogo umiera

    Śmierć to nieodzowny element życia. Tutaj ktoś umiera za kogoś. Za kogo? To pytanie do Jezusa jak rozumiem. Ale dlaczego padło, z jakiego powodu? Jesteśmy w stanie wojny?

    Końcówka, to jakby Arka, budynek w kształcie łodzi. Na Arce wiara w Boga była bardzo silna, tutaj w ogóle jej nie ma ''puste modlitwy''.

    No i teraz konia z rzędem temu, kto połączy...

    Piliery. Brak słów po prostu. Piszą pięknie, chociaż nie wiedzą o czym. Chwalą pięknie, chociaż nie wiedzą co...
  • IgaIga 14.09.2019
    Jacom - myślisz, że Oni tak serio? Że naprawdę można być tak opornym na przyswajanie słów?
  • Jacom JacaM 14.09.2019
    betti...po kolei,
    dziecięce buciki, są czytelnym symbolem
    trój-wers nie jest o wojnie, jest o sprzecznościach, stąd pytanie i wątpliwość czy na pewno za to umierał
    ostatnia to kolejna wątpliwość , eklesias - zbór , czy ten zbór nie zboczył przypadkiem ??
    dla mnie to bardzo prościutki tekst i w zamyśle i w wykonaniu
  • Jacom JacaM 14.09.2019
    IgaIga ;-) nie wiem
  • Zaciekawiony 15.09.2019
    Trochę się dziwię, że nie skojarzyłaś tych bucików, przecież były i u nas wieszane na płotach. W tym kontekście reszta porównań jest jasna. Można trochę spekulować, czy wiersz aby za bardzo nie zrównuje, sprowadza wszystkich do jednej kategorii, ale ma w swojej tezie dostateczną subtelność.
  • betti 15.09.2019
    Ale skąd te wątpliwości, za kogo umierał? Przecież to jasne, ze za nas.

    No i dlaczego zboczył ten zbiór? Uważasz, że ludzie są teraz ''pustą modlitwą''? Mnie się wydaje, że ta wiara odkąd jest piętnowana, wyszydzana, stała się jeszcze silniejsza?

    Czy nie jest tak, że chcesz, starasz się pokazać wiarę w krzywym zwierciadle? Te buciki na ''metalowym płocie'', to jak profanacja krzyża.
    Dlaczego w ten sposób?

    No i jakie jest połączenie całości? Co ten wiersz przekazuje?
  • Tjeri 15.09.2019
    Dobry wiersz, choć dwa momenty mi nie leżą.
    W drugiej strofoidzie fraza "kto za kogo umiera" jest w mojej ocenie bez sensu.
    Bo czy tu występuje jakakolwiek wątpliwość kto i za kogo? Grzesznikami są wszyscy.
    I nie podobają mi się jeszcze "żagle szyb" i nie jest tak że ścigam wszystkie dopełniaczówki, bo czasem niektóre nie rażą i pasują. Ta razi.

    Wiersz jest czytelny jeśli rekwizyt z pierwszej strofoidy umieści się na właściwej półce. Czyli dziecięce buciki rozwieszane na bramach kościołów, w ramach pamięci dla ofiar księży pedofili (Baby Shoes Remember).
  • Tjeri 15.09.2019
    Jeszcze co do frazy "kto za kogo umiera" to domyślam się czemu miała służyć, ale wyszło niefortunnie. Myślę, że jest wymowniej bez niej - kończąc na sztandarach.
  • Jacom JacaM 15.09.2019
    Tjeri ...z tymi szybami to trochę racji masz :-)
  • JamCi 15.09.2019
    A świat, choćby się nie wiem jak chciało, nadal nie chce być czarno biały. Tu byłam: miłośniczka szarości. Wszystkich odcieni. I człowieczeństwa i wiary.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania