Dziennik z 11 października 2023 roku

Dziś był dla mnie wyjątkowy dzień. Miałem zaszczyt wygłosić odczyt na Uniwersytecie w Salamance, jednym z najstarszych i najbardziej prestiżowych uniwersytetów w Hiszpanii. Tematem mojego wystąpienia była historia i kultura Polski, mojej ojczyzny.

 

Przyjechałem do Salamanki dzień wcześniej, aby zwiedzić to piękne miasto. Byłem zachwycony jego architekturą, zabytkami i atmosferą. Zwłaszcza podobała mi się fasada uniwersytetu, która jest prawdziwym arcydziełem stylu plateresco, pełnym symboliki i detali. Podziwiałem też bibliotekę uniwersytecką, która zawiera ponad 150 tysięcy książek, w tym wiele cennych rękopisów i map.

 

Rano udałem się do sali wykładowej, gdzie miałem się przedstawić. Była to stara i elegancka sala, w której studiowali wielcy hiszpańscy pisarze i myśliciele. Czułem się trochę onieśmielony tym miejscem, ale też dumny, że mogę tu być. Sala była pełna ludzi - studentów, profesorów i gości. Wszyscy byli ciekawi mojego tematu i zadawali mi wiele pytań. Starałem się odpowiedzieć na nie jak najlepiej, pokazując im bogactwo i różnorodność polskiej kultury. Opowiadałem im o naszej historii, literaturze, sztuce, muzyce i tradycjach. Pokazywałem im zdjęcia i fragmenty filmów. Widziałem, że słuchali mnie z zainteresowaniem i sympatią.

 

Po odczycie zostałem zaproszony na lunch przez rektora uniwersytetu. Był to bardzo miły i życzliwy człowiek, który podziękował mi za mój wkład w wymianę kulturalną między naszymi krajami. Powiedział mi też, że jest pod wrażeniem mojej wiedzy i pasji. Pochwalił też moją znajomość języka hiszpańskiego, którą zdobyłem dzięki nauce w szkole i podróżom po Hiszpanii. Zaprosił mnie też do ponownej wizyty na uniwersytecie, gdy tylko będę miał okazję.

 

Był to jeden z najpiękniejszych dni w moim życiu. Czułem się spełniony i szczęśliwy. Oto kilka cytatów i fragmentów rozmów, które zapamiętałem z tego dnia:

 

- "Prawdziwa nauka bardziej polega na zadawaniu odpowiednich pytań, aniżeli na dawaniu odpowiedzi." - Josef Albers. To powiedział jeden z profesorów historii, gdy zapytał mnie o źródła moich informacji o Polsce.

 

- "Zawsze uważałem, że kształcenie polega na tym, by uczyć prawa do własnego zdania." - Nancy H. Kleinbaum. To powiedziała jedna ze studentek filologii polskiej, gdy podzieliła się ze mną swoimi spostrzeżeniami o polskiej literaturze.

 

- "Nauczyciel widzi więcej niż tylko twarze dzieci – stara się zobaczyć ich dusze." - Barbara Cage. To powiedział rektor uniwersytetu, gdy opowiadał mi o swojej filozofii nauczania.

 

- "Ja nie mogę nauczyć nikogo niczego. Ja tylko mogę sprawić aby inni zaczęli myśleć." - Sokrates. To powiedziałem ja, gdy podsumowywałem cel mojego odczytu.

 

Reakcje publiczności na mój odczyt były bardzo pozytywne. Otrzymałem wiele oklasków, uśmiechów i podziękowań. Ludzie byli zaciekawieni moim tematem i chętnie zadawali mi pytania. Niektórzy z nich nawet podzielili się ze mną swoimi doświadczeniami z Polską lub wyrazili chęć odwiedzenia mojego kraju. Byłem bardzo zadowolony z tego, że mogłem podzielić się z nimi moją pasją i wiedzą.

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 1

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (1)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania