Dziesięć Przykazań Materializmu Dialektycznego

1. **Materia jest podstawą rzeczywistości**: Wszystko, co istnieje, jest materialne i istnieje niezależnie od świadomości.

 

2. **Ruch jest nieodłączną właściwością materii**: Wszystko w przyrodzie jest w ciągłym ruchu i zmianie.

 

3. **Rozwój zachodzi poprzez sprzeczności**: Postęp i zmiana są wynikiem wewnętrznych sprzeczności i konfliktów.

 

4. **Zmiany ilościowe prowadzą do zmian jakościowych**: Gromadzenie się ilościowych zmian w końcu prowadzi do skokowej zmiany jakościowej.

 

5. **Przeciwieństwa są wzajemnie zależne**: Przeciwieństwa nie tylko walczą ze sobą, ale także polegają na sobie i definiują się nawzajem.

 

6. **Najmniejsze zmiany mają znaczenie**: Nawet najmniejsze zmiany w jednym elemencie systemu mogą wpłynąć na całość.

 

7. **Rozwój jest nierównomierny**: Rozwój w przyrodzie i społeczeństwie nie zachodzi w równym tempie; niektóre części mogą rozwijać się szybciej niż inne.

 

8. **Rozwój jest spiralny**: Historia nie powtarza się dosłownie, ale może przybierać podobne formy w różnych kontekstach.

 

9. **Wolność jest rozumiana jako świadomość konieczności**: Wolność polega na rozumieniu i działaniu zgodnie z obiektywnymi prawami przyrody i społeczeństwa.

 

10. **Praktyka jest kryterium prawdy**: Wiedza jest sprawdzana i potwierdzana przez praktyczne działanie i jego rezultaty.

Średnia ocena: 4.0  Głosów: 1

Zaloguj się, aby ocenić

    Napisz komentarz

    Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania