Ego te exorciso

w imię Ojca

widziałem nie ma przebaczenia

w Imię

podobno dałeś nam wolność

a jednak żonie Lota jej

nie dałeś

w słonej bryle strachu

krzyczy cały czas do Ciebie

w Imię

odpuść nam nasze winy

nierozpoznane, zagłuszone

w Imię

oczyść nam skrzydła

nim w czerni sczezną do cna

jeszcze trochę w nich bieli

zostało

 

i tak upuścisz łzę nad tym co stworzyłeś

Średnia ocena: 3.2  Głosów: 14

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (83)

  • Freya 05.10.2019

    Dziwnym jest, że marsjasz ma jakieś wątpliwości & nadzieję tego. ;))

  • Freya 05.10.2019

    Jak się rozpierdalają widoczne stąd galaktyki.
    A tutaj astro naloty, kontynenty ruchome, wulkany, trzęsienia ziemi, tsunami, tajfuny, tornada, susze, zlodowacenia, powodzie – nie ma co liczyć na cokolwiek w tej zabawie :))

  • piliery 05.10.2019

    Freya Nie ma wiary bez wątpliwości. Dzięki

  • JamCi 05.10.2019

    Pięknie niejednoznacznie.

  • JamCi 05.10.2019

    Znaczy jest pytanie, jest rozterka, wątpliwość, cień jakby gorzkiej nadziei, ale wszystko subtelnie. Nic nahalnie, chociaż niby wprost. Ot sztuka.

  • Freya 05.10.2019

    Eee.. bo gdyby to było wołanie odnośnie symbolu godła, to też strasznie.
    Nie ma takiego ptaka i wiadomo, że nie jest orłem ;((

  • piliery 05.10.2019

    JamCi Bardzo Ci dziękuję.

  • betti 05.10.2019

    Bardzo dobry wiersz. Zastanawia, pyta i udziela odpowiedzi. Nie musimy widzieć Boga, żeby wiedzieć, że jest. Kwestia zaufania i jednocześnie podkreślenie, że my tylko na wzór, ale dalecy od oryginału, właśnie poprzez słabość. Niemniej świadomość, że Bóg wie, co stworzył, nie pozwala sczernieć skrzydłom.
    Świetne nawiązanie do Sodomy i Gomory.

  • piliery 05.10.2019

    Dzięki Betti za piękny komentarz.

  • Tjeri 05.10.2019

    Mam nieco ambiwalentne odczucia.
    Generalnie fajny pomysł z elementami jakby litanianiowymi (bez pejoratywnych skojarzeń), z drugiej - akurat "w imię Ojca" kojarzy mi się z poprzedzaniem działania, gromadzenia się. Nie pasuje mi do rozważań, które następują potem. I gdy sobie czytam bez, wszystko układa mi się lepiej.

    Dalej, mam pytanie do tytułu. "Ja tobie" ,"Ja Ciebie"? Niestety nie znam łaciny, żeby wyciągnąć więcej.

    A rozważania - po prostu ludzkie, na plus.

  • Tjeri 05.10.2019

    Wcięło podsumowanie - czyli treściowo ciekawie, ale formę poprawiłabym.

  • piliery 05.10.2019

    Tjeri Dzięki. Co do łaciny: wg mnie oba tłumaczenia są poprawne. Popytam jeszcze łacinników.

  • Tjeri 05.10.2019

    piliery ja wiem, że oba. Tyle że myślałam że cuś więcej tam jest. No i "te" małą literą? gdzie potem jednak ojcujesz itp wielką? Nie trafia to do mnie jakoś.

  • piliery 05.10.2019

    Tjeri co boskie Bogu i w wierszu tylko o Nim z dużej litery.

  • Tjeri 05.10.2019

    piliery czyli nie zrozumiałam tytułu ;)

  • piliery 05.10.2019

    Masz rację. Od tego rozpoczyna się każde działanie. Rozpoczyna i ponawia jeśli zostanie przerwane.

  • Tjeri 05.10.2019

    piliery nie za bardzo rozumiem, ale i nie muszę ;).

  • piliery 05.10.2019

    Tjeri miałaś wrażenie że Cię przymuszam? O_O

  • Tjeri 05.10.2019

    piliery? Nie, nie miałam.

  • Tjeri 05.10.2019

    Po prostu nie wszystko musi po mojej linii rozumowania.

  • piliery 05.10.2019

    Dzięki za anonimowe trzy jedynki za jednym zamachem. (Szewczyk dratewka był lepszy) Mam dzięki temu pewność że wiersz nie jest nijaki.

  • betti 05.10.2019

    Jest bardzo dobry, wystarczy ''wejść''.

  • Bogumił 05.10.2019

    Dałem anonimową piątkę, ale to i tak dało średnią 2,7. Chyba wytypuję tych sfrustrowanych jedynkowiczów z nicków, bo wstawiają jedynki tylko pod wybranymi przez siebie autorami.

  • piliery 05.10.2019

    Dzięki Bogumił. To nie jest ważne. Niech stawia. Mam tylko nadzieję że ta osoba przeczytała.

  • Jacom JacaM 05.10.2019

    No pięknie, obrażasz się na swojego boga, że zamienił żonę Lota w słup soli :-) dał jej przecież wolność wyboru, wyszła z Sodomy i mogła się nie odwracać .

  • piliery 05.10.2019

    Nie obrażam się. Nie ja. Ktoś inny się obraził.Zgodzę się z Tobą co do żony Lota. Chyba zrozumiała za późno że poszerzanie wolności jest wyjściem poza wolność.

  • piliery 05.10.2019

    Dla mnie to jest mój Bóg. Nawet jeśli dla Ciebie nim nie jest - uszanuj to.

  • Jacom JacaM 05.10.2019

    piliery hm..żądasz szacunku dla boga a priori, a nie dostrzegasz, że szacunek dla boga nie musi iść w parze z szacunkiem dla religii i często odmawiasz innym prawa do ich własnego zdania na jej temat, na temat każdej zresztą religii. To tak na marginesie :-)

  • piliery 05.10.2019

    Jacom JacaM Prosiłem Cię o to byś mnie nie obrażał. Jakie są Twoje poglądy na religię wiem. Jeśli o kimś można powiedzieć ze jest nietolerancyjny to własnie o Tobie. Nie odmawiam nikomu prawa do posiadania własnego zdania. Odmawiam prawa do obrażania tego co dla nich święte.

  • Jacom JacaM 05.10.2019

    piliery twoja świętość to tylko twoja świętość i nie masz prawa jej nikomu narzucać, koniec tematu

  • piliery 05.10.2019

    Jacom JacaM Nie narzucam jej. Używając określenia "swojego boga" wchodzisz na teren mojego wartościowania - nie zmieniaj go bo właśnie w ten sposób obrażasz mojego Boga i mnie .

  • Zaciekawiony 05.10.2019

    Kojarzy mi się trochę z piosenką Kaczmarskiego o dzieciach Hioba.

  • piliery 05.10.2019

    Dzięki za przeczytanie.Skąd takie skojarzenie?

  • Zaciekawiony 05.10.2019

    piliery Chyba głównie przez tematykę

  • piliery 05.10.2019

    Poczytałem sobie. Coś w tym jest. :)

  • piliery 05.10.2019

    tekst mi się sam zduplikował O_O

  • JamCi 05.10.2019

    Ło matko co to za tłuczki tymi jedynkami jadą? Choćbym się chciała jak nie wiem co przypieprzyc, to nie ma do czego. Więc o co kaman? Może by tak napisali odważni zza winkla?

  • Tjeri 05.10.2019

    JamCi, patrzenie tutaj na oceny jest bezsensowne. Ocenianie zresztą też.

  • JamCi 05.10.2019

    Tjeri no może. Ale to głupie jest.

  • Tjeri 05.10.2019

    JamCi zapewne. Ale ta głupota podtrzymywana jest przez to, że ktokolwiek na te oceny zwraca uwagę. Z ręką na sercu - nie mam pojęcia jak zostały tu ocenione moje teksty. Nie patrzę na to, bo przecież nic taka ocena mi nie powie. Jedynie komentarze mają sens.

  • JamCi 05.10.2019

    Tjeri no masz rację pewnie.

  • betti 05.10.2019

    Piliery łapie mój poziom, czyli jest bardzo dobrze...

  • piliery 05.10.2019

    Betti. Nie godnym. :)

  • piliery 06.10.2019

    popr.: niegodnym

  • betti 06.10.2019

    piliery co Ty pleciesz, to ja nie wiem...

  • piliery 06.10.2019

    betti poprawiłem maszynowy błąd i tyle

  • betti 06.10.2019

    piliery ja nie o błędzie, tylko o znaczeniu słowa.

  • jesień2018 05.10.2019

    Piękny. Bliskie mi refleksje.

  • jesień2018 05.10.2019

    (Czytałam już wcześniej i wróciłam).

  • piliery 05.10.2019

    jesień2018 jak zawsze witam Cię z radością. Dziękuję.

  • piliery 06.10.2019

    Teraz kiedy dyskusja wygasła zdecydowałem się dopełnić tytuł.

  • Tjeri 06.10.2019

    Właśniem zauważyła. Teraz jest... nadal niejasny :)

  • piliery 06.10.2019

    Tjeri jasniej już sie nie da :)

  • Tjeri 06.10.2019

    piliery źle się wyraziłam. Znaczenie tytułu jest jasne. Natomiast powiązanie z treścią nie wpisuje mi się.

  • Tjeri 06.10.2019

    W sensie kto kogo. (prędzej bym widziała exorcizat me)

  • Marsjasz 06.10.2019

    Tjeri to mnie zaskoczyłaś :) Formuła jest bardzo precyzyjna. Nie można jej zmieniać. Może oglądałaś "Adwokat diabła"?

  • Tjeri 06.10.2019

    Marsjasz - celowo nieprzelogowany?
    Ja wciąż nie o tym...
    W wierszu zwracasz się do Boga. Po prostu mam problem podmiotowy.

  • Tjeri 06.10.2019

    Piliery, adwokata oglądałam, choć dawno (świetny film), szczegółów nie pamiętam za bardzo.

  • piliery 06.10.2019

    Tjeri nie celowo, przypadek. Nie da sie tak funkcjonować. Nie potrafię. Trochę szkoda bo chciałem coś pokazać. Częściowo się udało. To był mój ostatni wpis jako M.

  • Tjeri 06.10.2019

    Mnie chodzi tylko o to, że cały wiersz to wątpliwości podmiotu lirycznego kierowane do Boga. Myślałam, że tytuł zachowuje tę podmiotowość, czyli że PL zwraca się do Boga. Albo jakoś będzie podsumowywał to wołanie. A tu jest nieco przewrotnie, co tym razem (bo zwykle przewrotność lubię) doprowadza do pewnej niefortunności. Ja dokładnie rozumiem, że się zafiksowałam, ale zastanawiam się czy to zafiksowanie nie jest naturalną reakcją.

  • piliery 06.10.2019

    Tjeri Jedna z ostatnich scen to odpowiedź Boga na krzyk Szatana: Łza Miłosierdzia

  • piliery 06.10.2019

    Powinienem od razu dać cały tytuł.

  • Tjeri 06.10.2019

    piliery być może gdybym skojarzyła, odebrałabym inaczej. Ale pytanie "kto komu" w kontekście treści wiersza pozostaje otwarte.
    Bo co innego, gdybym coś takiego przeczytała np. kursywą jako swoistą puentę, odpowiedź. W tytule po prostu mam zgrzyt.

  • Tjeri 06.10.2019

    piliery -zapewne.

  • piliery 06.10.2019

    Tjeri jak wiesz nie da sie tu stosować takich technik jak kursywa

  • Tjeri 06.10.2019

    piliery -teoretyzuję. Niekoniecznie też to brzmialoby dobrze. Chodzi mi tylko o kolejność skojarzeń, logikę.

  • Tjeri 06.10.2019

    Zresztą, może, gdybyś dał tytuł w tym brzmieniu od początku, odebrałabym inaczej. Bo wiadomo, tytuł jest decydujący w interpretacji. A tak - do gotowego obrazu dołożyłeś rodzynek.

  • piliery 06.10.2019

    Tjeri Szczerze powiedziawszy bałem sie podać cały tytuł uznajac ze może być zbyt dosłowny

  • piliery 06.10.2019

    Dzięki za twoja szczerość - to ważne.

  • Tjeri 06.10.2019

    Dosłowność... W zasadzie łacina ją wyklucza raczej. Nie sądzę, by wszyscy tutaj nią władali (ja np. nie) albo byli na tyle dociekliwi, by tytuł rozgryzać.

  • Tjeri 06.10.2019

    W zasadzie wprowadzenie łaciny, to jak stworzenie metafory ;).

  • piliery 06.10.2019

    Tjeri myślałem też że "czarne skrzydła" dopowiedzą

  • Tjeri 06.10.2019

    piliery mnie nie dopowiedziały. W końcu w każdym kawałek czarnego skrzydła siedzi.

  • Tjeri 06.10.2019

    Uznałam to za metaforę.

  • piliery 06.10.2019

    Tjeri bo to jest metafora ale... nie chciałbym wchodzić w teologiczne rozważania :)

  • Tjeri 06.10.2019

    piliery myślę,.że tym razem się rozumiemy.
    A tak w ogóle, Ojcze nasz to najprostszy egzorcyzm - pod tym względem ładnie gra.

  • piliery 06.10.2019

    Tjeri Jak to zrobić żeby ludzie się rozumieli? Chyba ten temat rozwinę w kolejnym wierszu. :)

  • Tjeri 06.10.2019

    piliery - hehe. Nie da się.
    Ale na pewno źle zrobiłeś nie dając całego tytułu.

  • piliery 06.10.2019

    Tjeri Mea culpa

  • Tjeri 06.10.2019

    piliery tu chyba nie ma możliwości przesyłania plików, w zakładce "o mnie" jest mój mail, wyślij mi swojego, to plikowo dopełnię tematu (jestem szczepiona, wirusów nie rozsyłam).

  • piliery 07.10.2019

    Tjeri w mojej zakładce tez umieściłem swój. Szczepionkom nie ufam ale ludziom - tak :)

  • Wrotycz 08.11.2019

    Patosu trochę, ale... temat usprawiedliwia.
    Taka luźna refleksja, ale związana z wierszem. Po opuszczeniu Sodomy, córki Lota współżyły z ojcem.
    W czyje Imię? Wolności?
    Pozdrawiam,

  • piliery 09.11.2019

    Dzięki za odwiedziny i komentarz. Bardzo luźny ten związek ale ciekawy. Jego imię, w czynie córek które wykorzystały własnego ojca, brzmi Strach.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania