XXX

XXX

Średnia ocena: 1.4  Głosów: 10

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (128)

  • Kapelusznik 09.09.2019
    HAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAAHHAHHAHAHA!
    (Oddech)
    (Wydech)
    (Oddech)
    HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!
    ...
    oj bogumiłku, bogumiłku
    Jaj nawet nie masz by komentować, ani się odnieść
    Tak jak twój ukochana magiczna książeczka - używasz chwytów marketingowych na najniższym poziomie
    A już miałem nadzieję że będzie jakiś nienawistny tekst, posyłający moją osobę do piekła
    Zawiodłem się - oj zawiodłem
    Przecie Bóg potrzebował twojej pomocy w walce z ze mną dawniej - czemu nie walczysz teraz?
    Gdzie twój miecz i zbroja - o bogumile - rycerzu chrystusa?
    HAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHA~!
    A przynajmniej do innych czytelników miałbyś cholera szacunek.
  • Bogumił 09.09.2019
    Podobieństwo do Twojej łzawej historyjki historii ostatniego wielkiego mistrza, który też się na Maryję obraził, jest wprost uderzające. Nie mogłem kapelusznik tego zostawić, bo natychmiast po Twoich wynurzeniach mi przyszło do głowy to skojarzenie z ostatnich wakacji na Mazurach i Warmii.
  • Bogumił 09.09.2019
    Tyle, że Albrecht w ramach zemsty spustoszył wówczas całą Warmię, mordując ludność polską i niemiecką doprowadzając do prawie całkowitego wyludnienia warmińskiej wsi.
  • Kapelusznik 09.09.2019
    Bogumił
    prawie wygląda tak - jakby boga nie było
    Modlitwy nie działały
    I to geniusz i strategia polskiej armii dała nam zwycięstwo
  • Kapelusznik 09.09.2019
    Bogumił
    A Albrecht żył szczęśliwie
    A państwo krzyżackie zamieniło się w Prusy i rozjebało Polskę
    Prawie tak - jakby boga nie było
    modlitwy nie działały
    I to geniusz króla pruskiego, strategia i profesjonalizm pruskiej armii - wpłynął na upadek polski
  • Bogumił 09.09.2019
    Kapelusznik to była szczególnie paskudna modlitwa nic nie wnosząca do dobra wspólnego ludzkości. Chyba się ze mną zgodzisz, że takich modlitw nawet Ty byś nie spełnił, gdybyś mógł.
  • Bogumił 09.09.2019
    Kapelusznik człowieku to było 300 lat później.
  • Złośliwość Bogumiła nie potrzebna. Lepiej niech przeczyta tekst Kapelusznika i zbije jego argumenty.
  • Bogumił 09.09.2019
    Marek Adam Grabowski odpowiem tak jak Ty. Nie mam dziesięciu godzin żeby prostować te idiotyzmy. Jutro idę do roboty a kapelusznik pewnie wyłudza rentę i ma czas na pisanie antykatolickich pierdoletów.
  • puszczyk 10.09.2019
    Kapelusznik, to my som same rencisty i tylko ten biedak na nas pracuje.
    Chyba faktycznie jako katecheta ku porażce młodzieży.
    Oo, sorry, ja łykam niemieckie ojro :)))
  • Kapelusznik 09.09.2019
    Albo zwyczajnie
    "Bóg się od nas odwrócił"
    Sam nie wiem!
  • Bogumił 09.09.2019
    Później widocznie nie zasługiwaliśmy. Tyle że prawdziwi katolicy nie porzucają wiary, gdy coś idzie nie tak. Po tym poznasz prawdziwie wielkiego człowieka.
  • Kapelusznik 09.09.2019
    Bogumił
    ...
    Prawdziwie wielkiego człowieka poznajesz po tym, że próbuje zrobić wszystko co może by uratować, to na czym mu zależy.
  • Bogumił 09.09.2019
    A cóż jak Bóg jest większego. Wszystko inne to nihilizm.
  • Bogumił 09.09.2019
    Kapelusznik nie pisz takich skrótów, bo wiesz jacy tu są historycy, gotowi pomyśleć, że to było zaraz, a przez dwieście lat krzyżacy dawali swoje kontyngenty na walkę z Turkami, czy Tatarami na Kresach. Zabory, wzrost potęgi Prus przyszły dopiero dużo później.
  • Kapelusznik 09.09.2019
    Bogumił
    No
    "Bóg działa w tajemniczy sposób" itd.
  • Bogumił 09.09.2019
    A ta jedynka szczególni źle o Tobie świadczy:)) No ale skoro musiałeś i Cię podbudowała to voala.
  • Kapelusznik 09.09.2019
    Wierz mi lub nie - ale nie zniżyłem się do ocenienia tego tekstu
    Ogólnie - porzuciłem ocenianie twoich tekstów już jakiś czas temu - więc - to nie moja jedynka
  • Bogumił 09.09.2019
    Kapelusznik Żartowałem, nie zależy mi na ocenach.
  • Kapelusznik 09.09.2019
    Bogumił
    ... ok
    Jakby - nie moja sprawa, więc się nie interesuję
    Twoje oceny, jak nazwa wskazuje - są twoje
    nic mi do nich
  • stefanklakson 09.09.2019
    Bogumił, wiara jest uzależniona od tego, gdzie się ktoś urodzi. Gdybyś urodził się w enklawie ateistów i był wychowywany przez ateistów, też byłbyś ateistą... Ukazujące się komuś Święte Panienki są zwyczajnie kuriozalne.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Bogumił, odnieś się do argumentu o enklawie. Nie uciekaj.
  • Bogumił 09.09.2019
    stefanklakson odniosę się. Zaraz.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Ile mam czekać jeszcze?
  • Bogumił 09.09.2019
    stefanklakson aż mi odpowiesz na czyje złocienie pisane są teksty.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Bogumił, a skąd ja wiem? Ale takie wrażenie robią te dłuższe...
  • Bogumił 09.09.2019
    Nikt ich nie zamawia indywidualnie, to są teksty do książek o różnej tematyce.
  • Bogumił 09.09.2019
    Sam sobie możesz rozwiać wątpliwości, jak się zastanowisz i wytłumaczysz mi skąd się wzięli chrześcijanie w enklawie dość sporej bo sięgającej od Słupów Herkulesa po Eufrat i od Brytanii po Północną Afrykę, w której wierzono w Zeusa, Heliosa i setki, o ile nie tysiące tego rodzaju postaci? Gdyby tak było jak piszesz, nigdy nie rozwinęłoby się tam chrześcijaństwo. Tym bardziej, że za wyznawanie Jezusa karano śmiercią, lub ciężkimi torturami w całym cesarstwie rzymskim i to przez kilkaset lat.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Bogumił, widzisz, a w Indiach wiele osób wierzy w Baba Hanumana. Czy słyszałeś o nim?
  • Bogumił 09.09.2019
    stefanklakson jakie to ma znaczenie, jeśli nie słyszałem o wielu innych rzeczach. A czy wiesz, że w enklawie zwanej Indie jest bardzo wielu katolików, a wiesz jakie pogromy katolików tam się odbywają? Czyli boją się katolików. Dalszy rozwój katolicyzmu hamuje wyłącznie terror, bo na wolnym rynku idei ten Twój Hanumana odszedłby już dawno do niebytu, jak Zeus i Helios.

    To samo jest w Chinach, rozwój chrześcijaństwa hamuje wyłącznie krwawy terror. Tak samo jak przez pierwszych trzysta lat w Cesarstwie Rzymskim.

    Czyli tylko i wyłącznie przemoc. A dlaczego w komunistycznej Rosji wymordowano wszystkich (z małymi wyjątkami) księży, dlaczego wymordowano katolickich księży w Rosji, czy na naszych Kresach, dlaczego Hitler zlikwidował 1/3 księży katolickich i zamknął 80 procent na początek kosciołów? A co robiono w czasie Wielkiej Rewolucji Francuskiej. Chrześcijaństwo nie opanowało całego świata wyłącznie przez ślepy, idiotyczny, ludobójczy terror.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Bogumił, fakty niezaprzeczalne są takie, że na terenie Indii rdzenni mieszkańcy wierzą w Hanumana, zaś np. na ternie Polski ludzie wierzą w większości w Chrystusa (porównanie z Hanumanem). Czy z tym się da dyskutować? No nie da się, ludzie przyjmują taką wiarę, jaka istnieje już od wieków na danym ternie, jakkolwiek nie chciałbyś argumentować. Mało tego - wierzący są zwykle agresywnie nastawieni do wiar nienatywnych. To jest czysta logika.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Urodziłbyś się w Indiach - wierzyłbyś w wyglądającego jak małpa Hanumana, który jest tak samo kuriozalny jak ukazująca się komuś Święta Panienka. Są to rzeczy istniejące jedynie w ludzkiej wyobraźni, a wzięte ze świata.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Masz, Bogumił, patrz:

    https://www.youtube.com/watch?v=ANk4fmRNyuE

    To ma 40 milionów wyświtleń, z tym się nie da dyskutować...
  • stefanklakson 09.09.2019
    Chłopie, 40 milionów, ci ludzie, gydbyś im powiedział, że to brednie zjedliby cię żywcem, a to dziecko śpiewa hymn do małpy, nie wiadomo czy się śmiać, czy płakać, na tym polega tragedia braku edukacji i kultury.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Brak edukacji, kultury i logicznego rozumowania dotyczy też niestety Polski na takiej samej zasadzie. Chrystus jest dokładnie tak samo kuriozalny jak ten Hanuman. I też śpiewają dla niego piosenki.
  • Bogumił 09.09.2019
    stefanklakson jakby tak myśleli zachowawczo i wstecznie apostołowie to by nie poszli głosić dobrej nowiny całemu światu i dziś nie byłoby wiary w Jezusa na ziemi. Chrześcijanie sà wszędzie. Nie pamiętam chyba 2 miliardy. Nie ma ich tylko tam lub są w mniejszości gdzie panuje krwawy terror.
  • Bogumił 09.09.2019
    stefanklakson ale dziękuję za pomysł na tekst
  • stefanklakson 09.09.2019
    Bogumił, to nie chodzi o myślenie zachowawcze, a o zrzucenie przesądów z siebie. Tak czy inaczej, z czasem się to stanie lub też nie, gdyż jeden rak połknie drugiego.
  • Bogumił 09.09.2019
    stefanklakson he he tacy prorocy wieszczący już dawno piach gryzą i są w każdej epoce;)) owszem znam apokalipsę i wiem że w czasie ostatecznym wielu ulegnie niewierze. Ale czy ja się mam nimi przejmować? Mówię, tłumaczę a oni z tym zrobią co chcą.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Bogumił, problem tak naprawdę nie jest taki złożony. Edukacja jest obecnie na poziomie rynsztoku, ludzie nie kształcą się w większości, nie czytają dzieł wielkich filozofów, nie znają Woltera, Kanta, Spinozy, nie znają książek, i potem nie są w stanie myśleć logicznie, ale nie każdy może, nigdy tak nie było i nie będzie. To że natomiast Polska tak wygląda jak wygląda to jest tragedia, nie ma się z czego cieszyć.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Bogumił, tu ja widzę tylko dwie możliwości: albo nie jesteś w stanie rozumieć logicznych argumentów, albo jesteś opłacany do pisania tych rzeczy.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Czyli opłacany również do argumentowania w taki, a nie inny sposób i cokolwiek ktoś nie napisze będziesz nucił jedną melodię.
  • Bogumił 09.09.2019
    stefanklakson jeżeli mój argument jest logiczny to co za znaczenie ma czy jest opłacany? REKLAMA; SPONSOR MIŁE WIDZIANY.
    To raczej Ty nie potrafisz zrozumieć moich logicznych wywodów.
  • Bogumił 09.09.2019
    stefanklakson ja nie zmieniam poglądów. I zapamiętaj sobie w nauce też są dogmaty. Nazywają się aksjomaty.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Bogumił, ale schodzisz z tematu. Mnie interesuje, dlaczego w Indiach rdzienni mieszańcy wierzą w Hanumana, a nie w Chrystusa? Rozmawiaj na temat, bo lubisz się ześlizgiwać.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Gdybyś się nazywał Aarav Aditya Reyansh i mieszkałbyś w Bombaju to dowodziłbyś na tamtejszym portalu prawdziwości Hanumana podobnego do małpy. Nie widzisz podobieństwa. Tylko proszę nie ześlizguj się. Opowiadaj na moje grzeczne pytania :)
  • stefanklakson 09.09.2019
    Bogumił, zasłabłeś?
  • Bogumił 09.09.2019
    stefanklakson już pierwszego apostoła ucznia Chrystusa zamordowano w Indiach w I wieku. Tylko dlatego że dzieło terroru jest kontynuowane do dziś.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Bogumił, schodzisz z tematu. Mnie interesuje, dlaczego w Indiach rdzienni mieszańcy wierzą w Hanumana, a nie w Chrystusa.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Bogumił, schodzisz z tematu. Mnie interesuje, dlaczego w Indiach rdzienni mieszańcy wierzą w Hanumana, a nie w Chrystusa.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Bogumił, schodzisz z tematu. Mnie interesuje, dlaczego w Indiach rdzienni mieszańcy wierzą w Hanumana, a nie w Chrystusa.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Bogumił, schodzisz z tematu. Mnie interesuje, dlaczego w Indiach rdzienni mieszańcy wierzą w Hanumana, a nie w Chrystusa.
  • Kapelusznik 09.09.2019
    stefanklakson
    ponieważ hinduizm to religia zrodzona z kultury indyjskiej
    a nie semickiej
    Bogumił nie odpowiadał - to się pojawiłem :)
    Zawsze przybywam z pomocą - niczym rycerz na białym koniu - potrzebującym :)
  • Bogumił 09.09.2019
    stefanklakson bo pomordowali wyznawców Chrystusa również rdzennych. Zamiast Indii wstaw sobie słowo Aleppo. Pomordowani chrześcijańskich mieszkańców albo uciekli.
  • Kapelusznik 09.09.2019
    Bogumił
    ...
    Aleppo to nie Indie
    tak
    tak jakby trochę daleko od siebie
  • stefanklakson 09.09.2019
    Kapelusznik, chodzi o to, że wierzą w Hanumana, bo są tam urodzeni, tak samo jak Bogumił jest tutaj i wierzy w inne brednie. Ot, i wszystko.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Ale Bogumił pytany zmienia temat.
  • Kapelusznik 09.09.2019
    stefanklakson
    No - popieram
  • Bogumił 09.09.2019
    Kapelusznik rżniesz idiotę nie słyszałeś o krwawych prześladowaniach chrześcijan w Indiach? Ale w Aleppo chyba słyszałeś. A jazydach w Egipcie słyszałeś? Późnie zostają tylko takie egzemplarze jak Ty. Ciebie nikt nie rusz boś pożyteczny.
  • Kapelusznik 09.09.2019
    stefanklakson
    Czy kiedykolwiek było inaczej?
    Z Markiem się lepiej dyskutuje - ten przynajmniej odpowiada
    I (o boże XD) odpowiada z jakimś sensem
  • stefanklakson 09.09.2019
    Albo dlaczego w Indiach nikomu nie ukazuje się Święta Panienka, tylko Hanuman? Bogumił, odpowiedz, nie zmieniaj tematu.
  • Kapelusznik 09.09.2019
    Bogumił
    Wiem o konfliktach religijnych
    Ale lepiej było podać przykład... no wiesz - Z INDII
    a nie bliskiego wschodu
    Jakby... bardzie adekwatny do dyskusji
  • stefanklakson 09.09.2019
    Z Bogumiłem nie ma sensu, bo on pytany o coś gada o czym innym.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Po prostu na logiczny argument mózg mu się gotuje, następuje reset i zmiana tematu.
  • stefanklakson 09.09.2019
    W Indiach Bogumił też są objawienia, ale popatrz! - nikomu się tam nie objawia Święta Panienka, tylko Hanuman. Ten komu objawiłaby się Święta Panienka zostałby zamknięty do czubków, gdyby o tym opowiadał publicznie. Bogumił nie odpowiada na logiczne argumenty, bo mózg zagotowany i następuje reset :D
  • Bogumił 09.09.2019
    Kapelusznik to nie konflikty tylko ludobójstwa na chrześcijanach na cywilach. Tylko nie zgrywaj głupa na tych tematach. W Syrii to jest regularna rzeź.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Bogumił, nie ma sensu z tobą dyskutowanie, bo po prostu wymiękasz na logiczne argumenty. to tak jakbyśmy rozmawiali ja o pogodzie, a ty - o gotowaniu. Mózg zagotowany i to od razu widać - następuje spięcie.
  • Kapelusznik 09.09.2019
    Bogumił
    ...
    Po pierwsze - konflikt religijny bardzo często wiąże się z morderstwami
    Ok - "w syrii to regularna rzeź" - może dlatego że w Alepp stacjonowało ISIS?
    Nie wiem - może to po prostu pech
    - Fakt faktem - aleppo to nie Indie
    Jak już podajesz przykład ludobójstwa w odniesieniu do dyskusji o indiach - podaj przykład z Indii
    Małe wyzwanie
  • Bogumił 09.09.2019
    Kapelusznik nie tylko Aleppo ale większa część Syrii. Kolejny Irak. Później powiesz że chrześcijaństwo jest w odwrocie. Nie jest bo to jak napisała Wrotycz awangardowa idea.
  • Kapelusznik 09.09.2019
    Bogumił
    ...
    Znaczy...
    Chrześcijaństwo na pewno jest w odwrocie na Bliskim Wschodzie - i jakby sam to zaznaczasz.
    Powiem nawet że jest "rozbijane"
    Nie żeby podobało mi się że jedna religia zastąpi drugą - wolałbym żeby wszystkie upadły
  • Bogumił 09.09.2019
    Kapelusznik przy wolnym rynku idei chrześcijaństwo zawsze wygrywa. Ten system etyczny o ile jest przestrzegany może doskonale funkcjonować bez istnienia Boga. Dlatego jest tak dobry.
  • Kapelusznik 09.09.2019
    Bogumił
    ...
    Spójrz na Czechy
  • Bogumił 09.09.2019
    Co Czechy. Husyci mordowali chrześcijan. Setki przyjładów ze śląska. Wojny husyckie.
  • Bogumił 09.09.2019
    Przykładów
  • stefanklakson 09.09.2019
    Bogumił, trajkoczesz bez ładu i składu od pół godziny. Ja się pytam, dlaczego tu promujesz wiarę katolicką, a nie wiarę w Hanumana? Podpowiem ci zanim mózg ulegnie zagotowaniu :D - bo się tu urodziłeś.
  • Kapelusznik 09.09.2019
    Bogumił
    Też sporo przykładów mordów chrześcijan na husytach...
    Statystyka 3/4 - jest dla ciebie podpowiedzią
  • Bogumił 09.09.2019
    Kapelusznik może nie znam tej sprawy dokładnie.
  • Bogumił 09.09.2019
    Kapelusznik tyle że agresorem byli husyci.
  • Kapelusznik 09.09.2019
    Bogumił
    Po oporze husytów, by ich cesarz był katolikiem i dążył do ich nawrócenia - wyrzucili jego posłów przez okno
    Cesarz w odpowiedzi przyszedł z armią
    ... i wymordował blisko 3/4 populacji Czech
    Od tamtego momentu - religijność w Czechach spadła bardzo mocno
    I teraz jest to jeden z bardziej ateistycznych krajów n świecie
  • piliery 09.09.2019
    Bogumił nie daj się husyci to chrześcijanie :)
  • Kapelusznik 09.09.2019
    Bogumił
    Ktoś rzuca kamieniem - a ty w odpowiedzi odpowiadasz zmasowanym ogniem rakietowym rozwalasz jego dom...
    odpowiednia odpowiedź do odpowiedniej agresji
  • piliery 09.09.2019
    ten facet wszystko miesza jak w kotle i od czasu do czasu wyciaga z kapelusza króliki mówiąc ze to zające
  • Bogumił 09.09.2019
    piliery ale wywrotowcami tacy folksdojcze w łonie Kościoła odszczepieńcy.
  • Kapelusznik 09.09.2019
    piliery
    ...
    zaczynam stawiać cię poniżej Bogumiła - na pewnej skali.
    ...
    A myślałem że niżej nie da się upaść.
  • Bogumił 09.09.2019
    Kapelusznik ale pilieri ma rację. Napisz tasiemca i myślisz że ktoś ma czas ten bełkot prostować.
  • Bogumił 09.09.2019
    Kapelusznik a ja ciebie swoim satyrycznym tekstem znokautowałem kapelusznik.
  • piliery 09.09.2019
    Kapelusznik Piszesz o czymś co ledwie liznałeś, mylą Ci się pojęcia (podstawowe)
  • Kapelusznik 09.09.2019
    Bogumił
    Nokaut?
    Jeśli nokaut to go nie zauważyłem - bo cały czas stoję
  • Kapelusznik 09.09.2019
    Bogumił
    Ech... kończę z wami na dziś
    Fajnie się pisało - ale nie ma dla was nadziei - więc i po co pisać
    (ziewnięcie.mp4)
    Już trochę późno - nie mam ochoty na dyskusję z wami
    Dobrej nocy
  • stefanklakson 09.09.2019
    Nie ma dla was nadziei :D
  • Bogumił 09.09.2019
    Kapelusznik jeszcze na koniec ucieczka z ringu. Kompletna porażka walkowerem.
  • Kapelusznik 09.09.2019
    stefanklakson
    Mam już nawet powiedzenie:
    "Najlepszym lekarstwem na wiarę w ludzkość, są osoby wierzące"
  • stefanklakson 09.09.2019
    Odezwał się heros, co zmieniał temat 3 razy.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Ten kot jest odważniejszy od ciebie.
  • Kapelusznik 09.09.2019
    Bogumił
    A wygrywaj sobie w swoim małym świecie
    Cały czas biłeś słupek po przeciwnej stronie ringu, więc już - z litości - ci odpuściłem
    Nadal nie odpowiedziałeś na większość pytań i stwierdzeń
    I pamiętaj - nie przyszedłem tu (później) żeby cię zaatakować
    Jedynie zwróciłem uwagę że Aleppo to nie Indie - jakby - trochę daleko od siebie - a ty od razu walka
    Z kim walczyłeś na ringu - nie wiem - nie ze mną - tyle ci powiem
    Myślałem że walczyłeś z stefanem, to zaledwie zajrzałem zaciekawiony co się dzieje
  • Kapelusznik 09.09.2019
    stefanklakson
    Dobre
  • stefanklakson 09.09.2019
    U wierzących na logiczne argumenty mózg dostaje pierdolca i następuje reset, widzieliśmy to parę razy dzisiaj.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Do mózgu dociera logiczny komunikat i mózg się zawiesza :D
  • stefanklakson 09.09.2019
    I pillery też był zabawny. Taki sąsiad.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Ech, my to wszystko znamy przecież :D Boguś, pogłaskaj kotka ode mnie :D Papatki.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Tak jest - Marek jedyny na poziomie rozmawia. Spadam.
  • Bogumił 09.09.2019
    Kapelusznik Stefan to już wogóle cienki Bolek
  • stefanklakson 09.09.2019
    Bogumił, dlaczego nazwałeś kota Bolek??? Ładniej by było np Archanioł Gabriel.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Albo Serafin.
  • stefanklakson 09.09.2019
    Bogumił, twój mózg na logiczne argumenty rozpala się jak policyjny kogut, robi łiju łiju łiju i... następuje zmiana tematu. Pozdrów Bolka i kup mu Whiskas :D
  • stefanklakson 09.09.2019
    O tym jak Bogumił umknął przed argumentami i schował się ze strachu za swoim kotem Bolkiem :D
  • Canulas 09.09.2019
    Jeśli chodzi o clickbajtowość, redaktorzy Onetu biliby Ci brawo. Przeczytałem kawałek, ale kiedy okazało się, że nasz lokalny zuch jest tylko wyimkowym podzbiorem, na modłę końskiego smakołyka: dałem se siana.
  • Bogumił 09.09.2019
    Zachęcam do przeczytania całości.
  • Canulas 09.09.2019
    Bogumił , rozpatrzyłem zachęcenie pomyślnie. Tekst niczego sobie. Zapewne ciężko weryfikowalne wydarzenia, ale od strony treści ok.
  • Bogumił 09.09.2019
    Canulas połaskotałeś moje ego.
  • Bogumił 09.09.2019
    Canulas dziękuję.
  • Canulas 09.09.2019
    Bogumił, "czym" mnie Boże za rynce i nogi, bym Cię miał we zamiarze gylgotać. Mówię jak jest. Z tą szubienicą dobry patent. Ciekawe czy powiesili tam kogoś. Pewnie tak.
  • Bogumił 09.09.2019
    Canulas tego nie wiem ale już jej nie ma.
  • Zaciekawiony 09.09.2019
    "Ostatnia wielka wojna między Polską i Krzyżakami wybuchła w 1519 roku i trwała do 1521. I to właśnie o zwycięstwo w tej wojnie wielki mistrz prosił Maryję w Świętej Lipce. Nie pobłogosławiła Najświętsza Pani intencji wielkiego mistrza zakonu, który Maryję miał w swojej nazwie i wojna zakończyła się hołdem, który Albert, (po sekularyzacji zakonu zmienił imię z Albrecht na Albert), acz z wielką niechęcią i pod przymusem, złożył swojemu stryjowi w Krakowie.

    Odczuł to jako wielką osobistą porażkę i zrzucając płaszcz zakonny, został całkiem świeckim księciem, aczkolwiek lennikiem Polski. Nie zapomniał jednak Maryi tego, że nie spełniła jego prośby.

    Podczas wojny najechał ogniem i mieczem Warmię, nie omijając Świętej Lipki,"
    - ba! Tylko kiedy nastąpiło co i wskutek czego?
    Hohenzollern udał się na pielgrzymkę do Lipki w roku 1519, wojna zakończyła się jego porażką w 1521, kiedy to przestał być mistrzem zakonu i został księciem. Tymczasem tekst twierdzi, że najechał na Lipkę po zrzuceniu szat zakonnych, wskutek zemsty za przegraną wojnę, ale jeszcze w trakcie tej wojny gdy jeszcze był mistrzem... Tak że coś ci się pomieszało.
    Kaplica w Lipce została zniszczona w 1524 roku, a więc już po wojnie, i nie wskutek najazdu Hohenzollerna a wskutek napadu protestantów z Kościana, podburzonych przez kaznodzieja nawołującego do niszczenia obrazów i figur, którym miano oddawać cześć bałwochwalczą. I tak pięknie zawiązany ciąg przyczynowo-skutkowy się posypał.
  • Bogumił 09.09.2019
    Wojnę Albrecht przegrał już na samym początku, stracił poparcie tak papierze, jak i cesarza niemieckiego, więc jeszcze kąsał. Warmię najechał z zemsty mordując z nienawiści wszystkich chłopów, także Niemców. Najprawdopodobniej stało się to wtedy choć niektóre źródła że po sekularyzacji Prus w 1525 roju na jego rozkaz.
  • Zaciekawiony 09.09.2019
    Bogumił
    W dużo późniejszych czasach polscy historycy chcieli mu wszystko przypisać, ale mamy źródła z tamtych czasów (z których zresztą zaczerpnięto legendę o powstaniu sanktuarium). Poza tym Lipka nie została zniszczona podczas żadnego najazdu Albrechta na Warmię.

    *Kiedy nastał okres reformacji i czas sekularyzacji zakonu krzyżackiego, cześć oddawaną świętym uznano za bałwochwalstwo. Wówczas zniszczono również i Świętą Lipkę (1524 r.). Ciaritius opisuje, jak starosta z Kętrzyna Wolff von Heideck zebrał gromadę ludzi i po przybyciu do kaplicy zniszczył ją, a figurę Matki Boskiej wrzucił do Jeziora Wirowego. Ponieważ wypływała na wierzch, zakopano ją „w ciemnym i brudnym miejscu”. Ona jednak pojawiała się ciągle na gruzach kaplicy. Wtedy zniszczono ją zupełnie „albo ogniem, albo innym niegodziwym sposobem”. Lipę wycięto, a cegły i belki z kaplicy wywieziono do Kętrzyna i użyto przy budowie fundamentów stajni zamkowej. Jednak wraz ze zburzeniem kaplicy nie ustał kult Matki Bożej na tym miejscu. O tym, że nieustannie przychodzili tu pielgrzymi, pisze Henneberger: „To bałwochwalstwo było tak głęboko zakorzenione u wielu, zwłaszcza mieszkających blisko Warmii biskupiej, że przychodzili nocami, zapalali świeczki i wykonywali bałwochwalcze praktyki, mimo że kaplica była już zburzona, a pielgrzymki zabronione pod karą szubienicy i niektórzy z tego powodu już powieszeni”.*
    https://www.gosc.pl/doc/1979017.Pielgrzymi-z-bliska-i-daleka

    Podobnie wygląda sprawa tej szubienicy - późne opisy twierdziły, że postawiono ją w miejscu ściętej lipy (a nawet z niej ją wykonano) wcześniejsze mówią tylko o postawieniu symbolicznej szubienicy gdzieś koło miejscowości.
  • Bogumił 10.09.2019
    Zaciekawiony "Warmię uznawał za podstępnie odebraną i okupowaną od 53 lat. Autonomia tych ziem nic nie była warta dla mistrza, a zamieszkałą tam ludność uważał za spolonizowaną, choć w olbrzymiej mierze była niemiecka i jeszcze pruska. Wojska krzyżackie przetoczyły się przez Warmię (...) paląc, rabując i mordując mieszkańców w trakcie przegranej wojny polsko - krzyżackiej w latach 1519 - 1521. Albrecht pogniewał się na Maryję, że nie wysłuchała jego prośby, a przecież on pielgrzymując zdarł sobie stopy do krwi. W 1524 roku wspomniał w gniewie swoje spotkanie z Matką Bożą w Świętej Lipce i wydał rozkaz zrównania jej kaplicy z ziemią. Postawił tam szubienicę, by odstraszała pielgrzymów. Taki był efekt jego świeżej znajomości z Marcinem Lutrem".
  • Zaciekawiony 10.09.2019
    Bogumił
    A źródło cytatu?
  • Bogumił 10.09.2019
    Zaciekawiony Grzogorz Kasjaniuk, Sto sześćdziesiąt objawień maryjnych dla Polski. On to skądś cytuje, ale nie podaje przypisów ani źródeł końcowych.
  • Pan Buczybór 09.09.2019
    debil
    Wiadomo, że na Opowi jest totalna wolność, ale co niektórzy czują się chyba zbyt pewnie i beztrosko bez bata moderacji. Nie tylko ty Bogumił.
    debil
  • Bogumił 09.09.2019
    Po laurce Canu twoim komentarzem to wiesz co mogę sobie zrobić.
  • Bogumił 09.09.2019
    Sam zresztą uważam ten tekst za wyjątkowo udany.
  • Misiu M 10.09.2019
    właśnie piszesz o sobie Buczyborze
  • Bogumił 10.09.2019
    Stefan, jak chcesz wiedzieć, dlaczego chrześcijaństwa nie ma w Indiach to przeczytaj sobie to, może ci włosy zbieleją, że jesteś taki głupiutki:

    Graham Staines, 58-letni australijski misjonarz z kręgów baptystycznych od 1965 roku służył w Indiach głosząc Ewangelię plemionom żyjącym na niedostepnych terenach, pomagając trędowatym i dalitom, ludziom z najniższej kasty „niedotykalnych”. Pod koniec stycznia 1999 r. podróżował do położonego w dżungli obozu w Manoharpur, gdzie miało się odbyć doroczne spotkanie chrześcijan z tego rejonu, położonego w stanie Orisa, we wschodnich Indiach. Mając przed sobą ostatni etap podróży, noc z 22 na 23 stycznia miał spędzić w starym samochodzie, którym podróżował wraz z dwoma synami, 7-letnim Timothym i 9-letnim Philipem. Reszta rodziny, jego żona i córka pozostały w Baripadzie. Kiedy cała trójka ułożyła się już do snu wokół ich samochodu zaczął się zbierać tłum. Około 50 ludzi uzbrojonych w siekiery i inne niebezpieczne narzędzia nie przyszło tam w pokojowych celach. Samochód podpalono, nie pozwalając Stainesom go opuścić. Cała trójka zginęła w męczarniach. Policja po przybyciu na miejsce znalazła trzy ciała splecione ze sobą, jakby ojciec próbował chronić swoich synów przed nadchodzącym złem. Kilka lat przed tym wydarzeniem, w Barpipandzie, gdzie mieszkali Stainesowie miał miejsce straszny pożar. Zginęło w nim ponad sto osób, a wiele było straszliwie poparzonych. Małżeństwo misjonarzy (żona Grahama była zawodową pielęgniarką), dniami i nocami opiekowali się poszkodowanymi.
  • Bogumił 10.09.2019
    Zbrodnia na australijskim misjonarzu i jego dzieciach nie była jakimś tragicznym wyjątkiem. Już w latach 1986-1998 w stanie Orisa zanotowano 60 ataków na kościoły chrześcijańskie. Choć w żadnym innym stanie nie zanotowano aż tylu ataków, nie znaczy to, że gdzie indziej takich ataków nie było. Indie od dawna są bowiem krajem nieprzyjaznym chrześcijanom. Oto niektóre tytuły informacji z Indii z ostatnich kilku lat zebrane przez Open Doors: „Brutalne pobicie pastora”, „Każdego tygodnia są dwie do trzech napaści na chrześcijan” (2011), „Chrześcijanie w Indiach: życie w zagrożeniu”, „Muzułmanie pobili młodą kobietę. Oni są muzułmańskimi ekstremistami, ona chrześcijanką. Ponadto są rodziną. Oni jej rodzicami, ona ich córką…”, „Hinduiści znowu atakują”, „Prześladowania chrześcijan wzrastają” (2013), „Cudem uniknął śmierci”, „Cierpienie chrześcijańskich kobiet i dziewcząt”, „Ataki na chrześcijan niemal codziennie” (2016), „Krwotok mózgu po wielu godzinach przesłuchań”, „Pastor zastrzelony na ulicy”, „Lider wspólnoty chrześcijańskiej zamordowany”, „271 chrześcijan fałszywie oskarżonych” (2018). A to tylko wybrane sytuacje. I nie chodzi wcale o sztuczne stwarzanie atmosfery zagrożenia. Tak właśnie od lat wyglądają realia życia chrześcijan w Indiach.
  • Misiu M 10.09.2019
    byłem w Świętej Lipce dawno temu
    ale nigdy nie zapomnę tego pięknego kościoła
    i organów z ruchomymi figurami aniołów
  • Misiu M 10.09.2019
    Bogumile-jak ktoś daje ci 1 za tak piękny tekst daje tylko świadectwo własnej awersji do sacrum
    ja bym na miejscu takiego człowieka nie oceniał w ogóle
    bo po co obrażać czyjeś uczucia religijne ?
  • Bogumił 10.09.2019
    Dziękuję pięknie za przeczytanie i komentarze.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania