Jesienny las

Na ścieżce dziewczyna tańczy

w huraganie czerwieni. Klony

oraz dęby wybaczą jej strach.

 

Kobiety po czterdziestce lubią

nosić biżuterię z jarzębin zaś

deszcz gwałci seryjnie płaszcze

uszyte z płodów lata.

 

Kasztanowce trzymają się mężczyzny,

zdążającego na luterański cmentarz.

Słuszna Królowa Niebios

znienawidziła tamtejsze chryzantemy.

 

Za rogiem czeka listopad.

 

15.12.2017

Średnia ocena: 0.0  Głosów: 0

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (34)

  • Hej:)
    Nie bardzo wiem o co chodzi, (no mam tam jakieś pomysły) ale to nic, mimo to i tak podoba mi się klimat i malowniczość tego utworu.
    Nie mam pojęcia o co chodzi z tą:
    „Słuszna Królowa Niebios”. Może to dlatego, żem niedouczony, a może, to jakieś Twoje specjalne określanie... no właśnie nie wiem czego? :)
    Nie przejmuj się bardzo moimi wątpliwościami, może kto inny odczyta lepiej Twój przekaz.
    Powtarzam, malowniczość i klimat, bardzo na plus.

    Mam małą sugestię, nie bierz jej jakoś nerwowo od razu w ciemno, ani ten tego... Najlepiej to nie bierz jej w ogóle jeśli nie poczujesz, że Ci leży.
    Nie obraź się, ale gdyby w drugiej zwrotce to troszeczkę zredukować? Dwa słowa moim zdaniem rozciągają za bardzo tę strofę. O co mi chodzi? Już mowię.

    „Kobiety po czterdziestce lubią
    biżuterię z jarzębin,
    a deszcz gwałci seryjnie płaszcze
    uszyte z płodów lata.”

    Taka wersja, moim zdaniem...
    Dobra, byłem, czytałem i zostawiłem garść nieskoordynowanych odczuć, ale bardzo skoordynowanie pozdrawiam!
  • LiniaŻycia1894 14.07.2018
    Witam ponownie i dziękuję za dawkę kolejnych ciekawych spostrzeżeń :) Wyszczególnię wszystkie argumentacje w podpunktach aby nie zagubić się w pisaniu zbyt rozwlekłych zdań:
    - ,,Słuszna Królowa Niebios'' to określenie Matki Boskiej poprzez pryzmat katolickiej doktryny, w której postać Marii urosła do rangi bogini. W zasadzie, cała ta strofa nawiązuje do religii katolickiej i jej silnej pozycji w naszym kraju; podczas gdy na takowych cmentarzach pali się tuzin świec, tak na miejscach spoczynku innych wyznań jak m.in. protestantyzmu, panuje zazwyczaj pustka i tylko nieliczni pamiętają o swoich korzeniach.
    - Idąc za twoją radą, przeczytałam ów zwrotkę kilka razy i wypracowałam pewien kompromis - pierwsza część jest nienaruszona lecz Poodobno zastąpione zostało już zaś. Myślę, że teraz powinno się czytać nieco lepiej :)
    - Całość należy traktować właśnie malowniczo, jako zapis obserwacji ubrany w metaforyczną suknię coby nie zostawiać jedynie listopadowej głuszy w ścisłych zdaniach :)
    Za wszelkie sugestie oczywiście bardzo dziękuję i obiecuję z nich korzystać przy kolejnych przepisywaniach :) Pozdrawiam przepisująco!
  • Tak kombinowałem, że chodzi o Matkę Boską, tylko czemu „Słuszna” moim zdaniem to słowo jest zbędne i tylko wprowadza niepotrzebne zamieszanie, zaciemniając niepotrzebnie (moje zdanie oczywiście) przekaz, tak jakbyś obawiała się przyznać do wierzących czy coś. To tylko moje wnioski oczywiście, nie musisz niczego zmieniać, ale sie nad tym zastanów. Choć oczywiście rownież nie musisz :)
    Po zmianach w drugiej zwrotce, jak dla mnie lepiej, znacznie, nawet rzekłbym :)
  • LiniaŻycia1894 14.07.2018
    Maurycy Lesniewski ,,Słuszna'' to również nawiązanie do toku myślenia tzw. babć różańcowych, dla których wszystko co nie wiąże się z kościołem, musi koniecznie zostać zdeptane i potępione jako herezja - taki prztyczek w stronę naszej rodzimej religijności u osób podeszłych :)
  • LiniaŻycia1894
    nie chcę być namolny, ale hm, no mam znowu pomysł na rozwiazanie inaczej tego wersu, byłoby na moje kopyto bardziej strawne a zachowaliby niezmieniony sens. Ja bym to tak zapisał, ale Ty tego już nie zmieniaj, tylko tak hipotetycznie gadam:)

    Królowa Niebios, ta słuszna...

    Gdybyś tak zapisała, tępy ja, od razu by zajarzyl. Tak, nawet jak napisałaś o co comprende, to mi troche dziwnie brzmi. Ale to Twoje dzieło więc niech Ci bedzie :)
    Uwag dalszych brak :)
  • LiniaŻycia1894 14.07.2018
    Maurycy Lesniewski Ależ nie ma sprawy, już piszę jak to wygląda z mojej strony :) Pomysł na zmianę jest w porządku jednak moja upierdliwa poetyka, lubiąca mieć wszystko poukładane zawczasu, musiałaby zmienić formę całego utworu na bardziej rymowany, w stylistyce staropolskiej właśnie. Takie szydła z worka wychodzą gdy człowiek naczyta się poezji współczesnej :)
  • Tjeri 14.07.2018
    LiniaŻycia1894, mam nadzieję, że mi wybaczysz komentarz do komentarza i wymądrzanie się, ale jak nie powiem to pypeć mi ucieknie i zachoruję (a i tak już chora jestem).
    "- Idąc za twoją radą, przeczytałam ów zwrotkę"
    Zaimek "ów" jest jak najbardziej odmienialny, czyli przeczytałam "ową" zwrotkę. Wiem, że to nieelegancko komentować komentarz, ale coraz częściej widzę w postach młodych osób ów "ów" jako nieodmienne słowo.
  • LiniaŻycia1894 15.07.2018
    Tjeri Odpłacam wdzięcznością, ponieważ z rozpędu nierzadko zdarza mi się walnąć pewne poważne byki więc jak najbardziej komentarz doceniam i obiecuję zachować większą ostrożność na przyszłość :)
  • Aisak 14.07.2018
    Nie podoba mi się użyte słowo gwałci.
    Ale bardzo, ale to bardzo podobają mi się - płaszcze uszyte z płodów lata.
    Mam pewne skojarzenia z aborcją.

    I laski po 40 nie lubią biżuterii z jarzębiny, tylko małe dziewczynki udające dorosłe panie, chyba że to wspomnienie dzieciństwa.
    Nawlekanie jarzębinowej koralików na nitkę :)


    Idę coś zjeść, bo jeszcze nic nie jadłam ani nie piłam, ale wrócę. Kiedyś :)
  • LiniaŻycia1894 14.07.2018
    Dziękuję za kolejną wizytę :) Podobnie jak u Maurycego, dodaję swoje spostrzeżenia w podpunktach :)
    - ,,Gwałci'' miało nadać utworowi kontrastywną dynamikę w ogólnym zamierzeniu, ale rozumiem ewentualne obiekcje.
    - ,,Płaszcze uszyte z płodów lata'' stanowią wyrażenie czysto odzieżowe; chodzi o niektórych ryzykantów, którzy pomimo późnej fazy jesieni, wciąż ubierają się w zbyt cienkie i jasne rzeczy :)
    - Fragment o kobietach dotyczy głównie tych Pań, które pomimo osiągnięcia słusznego wieku, na siłę udowadniają otoczeniu, że wciąż żyją na etapie 20 wiosen.
    - Bóg ma wymiar symboliczny, coś na zasadzie pisania o starożytnych bogach greckich.
    Dziękuję serdecznie za wszystkie uwagi oraz zapraszam w każdej wolnej chwili :)
  • Aisak 14.07.2018
    LiniaŻycia1894,
    jestem po czterdziestce, noszę się normalnie, a ostatnio będąc w sklepie zrugałam się za myśl o kupieniu pewnego fatałaszka, który mi się spodobał, że już nie ten wiek.

    Bo Polska jest zaściankowa.
    Tu na każdej ulicy, w sklepie, na osiedlu, w pracy panuje zamordtzm.

    Bo nie można się wyróżniać.


    Smutne, że tak myślisz o kobietach
  • Aisak 14.07.2018
    LiniaŻycia1894,
    jestem po czterdziestce, noszę się normalnie, a ostatnio będąc w sklepie zrugałam się za myśl o kupieniu pewnego fatałaszka, który mi się spodobał, że już nie ten wiek.

    Bo Polska jest zaściankowa.
    Tu na każdej ulicy, w sklepie, na osiedlu, w pracy panuje zamordtzm.

    Bo nie można się wyróżniać.


    Smutne, że tak myślisz o kobietach
  • LiniaŻycia1894 14.07.2018
    Aisak Przykro mi, że mój komentarz o kobietach odczytałaś jako atak na naprawdę wartościowe jednostki, zachowujące stonowany indywidualizm mimo wszystko. Chodziło mi o kobiety naprawdę infantylne czyli takie, które dziecinnieją z roku na rok - dorosłe Barbie, które nie przekazują nic sensownego a jedynie zioną różem na kilometr, udając przy tym intelektualistki podczas gdy ich wiedza bierze się z wykucia kilku wersów na pamięć. Twój przykład to klasa, nie chodzi o nieodpowiednie ubranie tylko ogólną postawę.
  • LiniaŻycia1894 14.07.2018
    LiniaŻycia1894 Z góry najmocniej przepraszam za ewentualne niezrozumienie.
  • Aisak 14.07.2018
    jaka szkoda, że nie przeczytają tego puszczyk i betti..


    LiniaŻycia1894 -
    "Z góry najmocniej przepraszam za ewentualne niezrozumienie"


    potrafisz zawstydzić.
    cioci jest głupio.


    Wszystkiego Najlepszego!
  • Aisak 14.07.2018
    nie, ale plis, to nie jest tylko netów kreacja?

    Tacy są ludzie, prawda?
    Gdzieś tam daleko, za górami, za lasami...
  • LiniaŻycia1894 14.07.2018
    Aisak I wzajemnie, nie zawstydzać chcę, ale pocieszać i uczyć od najlepszych :) Moc pozdrowień :)
  • LiniaŻycia1894 14.07.2018
    Aisak Zdecydowanie nie, dzisiejsza pokora jednak lubi coraz częściej ulegać niezdrowemu poczuciu honoru
  • LiniaŻycia1894 14.07.2018
    LiniaŻycia1894 To z obserwacji własnych..
  • Aisak 14.07.2018
    Tak w ogóle to chyba dużo piszesz o bogu.
  • Tjeri 14.07.2018
    Dobrze napisany tekst jeśli chodzi o formę. Jednakże w warstwie fabularno - emocjonalnej nastawiony jest na efekt, któremu niebezpiecznie blisko do efekciarstwa (bo gwałci psychologię). To oczywiście moje spojrzenie, ale to ładnie napisana całkowicie niewiarygodna historia.
  • Tjeri 14.07.2018
    O jejuniu... Nie wiem jak to możliwe, ale pisałam ten koment pod innym tekstem... Bardzo Autorkę przepraszam...
  • Nuncjusz 14.07.2018
    XDDDD
  • LiniaŻycia1894 14.07.2018
    Tjeri Absolutnie nie mam żadnych pretensji a komentarz potraktuję jako kolejną wskazówkę na przyszłość :) Dziękuję za odwiedziny i nieświadome udzielenie rady :)
  • Tjeri 14.07.2018
    LiniaŻycia1894 :D:D haha, nad komentem dla Cię dopiero pracuję (znaczy czytam).
  • LiniaŻycia1894 14.07.2018
    Tjeri W takim razie życzę miłej lektury i już nie przeszkadzam :)
  • Tjeri 14.07.2018
    Czytam już kolejny raz i zastanawiam się skąd się bierze mój dyskomfort...

    Tak sobie myślę, że to kwestia zbyt radykalnego pocięcia obrazów. Poszczególne strofoidy są (dla mnie) zbyt oderwane od siebie, byłoby ok, gdyby chociaż spajała je puenta, ale i tu nie jest ewidentnie.
    To tak o całości. Bo w szczególe jest potencjał. Pomyślałabym jedynie nad formą, bo w każdej strofoidzie gramatycznie lecisz tak samo, co może dawać efekt wyliczanki.
    A poza tym jest tu fajny klimat i niewiele trzeba żeby było naprawdę zacnie.
  • LiniaŻycia1894 14.07.2018
    Dzięki za opinię Tjeri, być może moje powtarzalstwo w każdej z następujących strof wynika ze zbyt usilnego wejścia w poezję prozaiczną gdzie wszelkie rymy ustępują miejsca tzw. wierszowi wolnemu. Aczkolwiek, dziękuję za opinię, to pomoże mi lepiej rozplanować kolejne utwory w przyszłości :) Świat literacki potrzebuje podobnych krytyków aby kształcić dalszych mistrzów :)
  • Tjeri 14.07.2018
    LiniaŻycia1894 wiersz wolny to bardzo szerokie pojęcie. Gramatyczna monotonia mu nie służy - chyba że jest zamierzona, wtedy staje się środkiem poetyckim.
  • LiniaŻycia1894 14.07.2018
    Tjeri w tym wypadku monotonia rzeczywiście była zamierzona, ale nie na dłuższą metę. Jeszcze raz bardzo ci dziękuję za naprostowanie i obiecuję poprawę :)
  • Angela 14.07.2018
    Nie znam się, ale wiersz, choć dosyć ciężki, wydaje się być ciekawy.
  • LiniaŻycia1894 14.07.2018
    Zapraszam do lektury moich pozostałych wierszy i dziękuję za odwiedziny :)
  • Justyska 15.07.2018
    Hej! Juz tyle napisano, a ja niestety przeczytalam, ze dodan jedynie ze zwyczajnie mi sie podoba malowniczosc. Ale pisze tu bo mam pytanie. Kogo byś poleciła do poczytania ze wspoczlesnych poetów?
  • LiniaŻycia1894 15.07.2018
    Cześć :) Ten wiersz to właśnie malowniczy zapis pozornie zwykłej obserwacji jednego urywka z życia :) Ze współczesnych myślę, że na dobry początek mogę polecić Jacka Podsiadło oraz Pawła Marcinkiewicza i Sławomira Kuźnickiego - tych dwóch ostatnich z racji wykładania na moim kierunku więc znajdzie się trochę prywaty :)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania