Krótka historyjka o powierzchowności, czyli dzieci bywają mądrzejsze.

Czy zdarzyło się wam kiedyś zastanawiać, jak byście zareagowali, gdyby na waszej drodze pojawił się ktoś, kogo twarz zeszpeciła choroba bądź tragiczny wypadek? Czy odwrócilibyście grzecznie wzrok, by nie wprawiać owej osoby w zażenowanie, czy po prostu byście się gapili?

Przez całe dorosłe życie byłam przekonana, że rodzice wychowali mnie na tyle dobrze, bym nie przywiązywała większej wagi do powłoki zewnętrznej człowieka, skupiając się na jego, być może, wartościowym wnętrzu. Jednak nie dalej jak rok temu przyszedł czas, bym zrewidowała poglądy na temat własnego dobrego wychowania.

Było ciepłe, słoneczne, sobotnie popołudnie, a ja wraz z synem wracałam autobusem z odwiedzin u siostry. Zadowolona, że czasami i w komunikacji miejskiej działa klimatyzacja (zjawisko dziwne, ale jednak), siedziałam wygodnie pogrążona w kontemplacji jakiegoś czytadła. Trwałabym tak pewnie aż do swojego przystanku, gdyby mojej uwagi nie przyciągnął piskliwy żeński głos. Obróciłam głowę w kierunku, z którego dobiegał i dosłownie wbiło mnie w oparcie. Nie będę opisywała tutaj wyglądu dziewczyny, czy raczej młodej kobiety rozmawiającej przez telefon, poprzestanę na tym, iż z powodzeniem zagrałaby kosmitę w jakimś horrorze. Nie byłam w stanie się powstrzymać i co jakiś czas zerkałam w jej kierunku, co niestety nie zostało niezauważone przez pasażerkę. Wyprostowała się i wbiła spojrzenie w szybę autobusu.

Kiedy podróż dobiegła nareszcie końca, syn, który tylko raz spojrzał w kierunku kobiety, złapał mnie za rękę i wbił we mnie oczy, brązowe jak moje własne, ale chyba zdecydowanie mądrzejsze.

– Pamiętasz mamo, nie oceniamy książki po okładce.

Stare powiedzenie w ustach dziewięciolatka dało mi lekcję, której, mam nadzieję, nie zapomnę do końca życia.

Średnia ocena: 4.9  Głosów: 9

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (18)

  • Angela 30.05.2016
    Dziękuję za anonimowe 5 : )
  • Lucinda 31.05.2016
    Angela, ta piątka była ode mnie :) Wybacz, że nie skomentowałam od razu, ale czas mnie trochę gonił :/ W każdym razie spodobał mi się ten tekst, bo pokazuje to, co faktycznie niejednokrotnie można zobaczyć u dzieci, co jednak często gdzieś umyka, że wiek nie musi świadczyć o dojrzałości i widać to w różnych, czasem drobnych sprawach. Chociaż mam niekiedy pewne wątpliwości, gdy obserwuję sporą gromadkę krewniaków z sąsiedztwa...
  • Angela 01.06.2016
    Lucinda w takim razie dziękuję jeszcze raz, tym razem osobowo : )
  • Faustyna 30.05.2016
    Bardzo mądre i pouczające.
  • Angela 31.05.2016
    Faustyna, bardzo dziękuję : )
  • TeodorMaj 31.05.2016
    Bardzo mądry tekst. Prawdą jest, że czasem dzieci pozwalają nam na zastanowienie się nad własnym zachowaniem. Zostawiam 5 :)
  • Angela 01.06.2016
    Dziękuję, Masz rację : )
  • KarolaKorman 31.05.2016
    To też świadczy, że mądre wartości przekazujesz synowi i to Ci się chwali, 5 :)
  • Angela 01.06.2016
    Dziękuję Karola : )*
  • Rasia 06.06.2016
    "bym zrewidowała poglądy, na temat własnego dobrego wychowania." - bez przecinka
    "siedziałam wygodnie, pogrążona w kontemplacji jakiegoś czytadła" - to samo
    "– Pamiętasz mamo" - przecinek po "pamiętasz"
    I właśnie za to lubię dzieci - za ich szczerość i niekłamaną wiarę w to, czego się nauczyły. Będą się tego trzymać tak długo, aż z biegiem czasu nie nadejdzie ich zwątpienie dotykające wielu dorosłych. Poza tym co tu wiele ukrywać? Dzieci mają skłonności do bagatelizowania wyglądu, czasem to my powinniśmy się od nich uczyć :) Zostawiam 5.
  • Angela 06.06.2016
    Oj widzę, że Wzięłaś się ostro za czytanie, błędy oczywiście zaraz poprawię. Dziękuję : )
  • Rasia 06.06.2016
    A tak jakoś wyszło, że ostatnio za bardzo mnie tu nie ma, bo piszę sporo poza opowi, a nowej serii, dopóki nie sprawdzę Zapałek, nie chcę zaczynać. Tak więc przynajmniej czytam :)
  • Zacna przypowiastka, parabola bym nawet powiedział :) 5
  • Angela 10.07.2016
    Podziękował serdecznie : ) 5
  • Angela Dajesz 5 mojemu komentarzowi?! Jestem zaszczycony! :D
  • Angela 10.07.2016
    Szymon Szczechowicz ależ proszę, komentarz jak ładny też można ocenić. Kiedyś może
    powstanie nawet konkurs na najlepszy komentarz ; D
  • Mika26 25.09.2016
    Fajny tekst
  • Angela 25.09.2016
    Dziękuję : )

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania