Niech żyje Polska!

Klet Korewa – gdy wybuchło powstanie styczniowe w lutym założył w Lasach Janowskich obóz i zorganizował sześćdziesięcioosobowy oddział ochotniczy uzbrojony w broń myśliwską i kosy. Gdy wyjechał w poszukiwaniu nowych ochotników dostał się do niewoli rosyjskiej. Został rozstrzelany w Kownie pod koniec marca 1863 r.

 

„Idąc na śmierć prosił aby mu pozwolono stać z niezawiązanymi oczami i patrzeć w oblicze ukochanej ojczyzny”.

 

Ksiądz Antoni Mackiewicz od marca do grudnia 1863 roku stoczył na Żmudzi około dwudziestu bitew i potyczek z wojskami rosyjskimi. Idąc na śmierć 28 grudnia 1863 roku, gdy zaproponowano mu ocalenie życia, za wydanie nazwisk dowódców powstania odpowiedział hardo:

 

„Ja zrobiłem swoje, teraz wy róbcie co do was należy”.

 

Bolesław Kołyszko, absolwent polskiej szkoły oficerskiej w Genui, student Uniwersytetu w Moskwie. Jeden z pierwszych, który dał hasło do powstania na Żmudzi, zorganizował tam oddział powstańczy. Uczestniczył m.in. w wielkiej bitwie pod Birżami (północna Litwa). Powieszony został w Wilnie 9 czerwca 1863 r.

 

„Z zimną krwią słuchał odczytywanego mu wyroku i wezwany pod szubienicą do zdjęcia powstańczej czapki rzekł do otaczających go oficerów rosyjskich: oprócz siebie nikogo tu godniejszego nie widzę. Zanim zginął oficera rosyjskiego, który strącił mu tę czapkę, strzelił z całej siły w pysk, aż tamten zalał się krwią”.

 

Feliks Selmanowicz „Zagończyk”, Danuta Siedzik „Inka” partyzanci wileńskiej brygady Armii Krajowej dowodzonej przez kapitana Łupaszkę, zostali rozstrzelani pod koniec sierpnia 1946 roku w piwnicach gdańskiego aresztu śledczego przy ulicy Kurkowej. Tuż przed oddaniem salwy przez żołnierzy plutonu egzekucyjnego, choć byli trzymani w oddzielnych celach i nie kontaktowali się ze sobą, zdążyli w ostatniej chwili krzyknąć te same słowa:

 

„Niech żyje Polska!”.

 

Co łączy wszystkie te postacie? To, że byli prawdziwymi Polakami i byli przekonani, że dla ojczyzny można zginąć bez żalu. Takich dzielnych Polaków były tysiące. Co stało się z tym narodem dzisiaj? Czy w wyniku czystek, niemieckiego i sowieckiego ludobójstwa i propagandy pozostali tylko ci, którzy plują na Polskę, brzydzą się naszą historią, opluskwiają fundamenty, wiarę, tradycję, bez których już dawno jako Polacy byśmy nie istnieli. Czyli hołota, często formalnie nawet wykształcona, ale hołota.

Średnia ocena: 2.7  Głosów: 20

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (33)

  • befana_di_campi 12.03.2020
    Do mnie to trafia, ale czy trafi też do innych?
  • bogumil1 12.03.2020
    Bardzo ciekawe pytanie.
  • wicus 12.03.2020
    Piękny tekst! Czasem brakuje jednak troski o szczegóły. Np. do "tych którzy (...) opluskwiają" absolutnie nie pasuje mi wielka litera, a taka się tu pojawia: "Ci..." Co się stało z nimi dzisiaj zapisałbym nieco inaczej, a przede wszystkim postawiłbym na końcu "?". Muszę też powiedzieć, że średnio przemawia do mnie przekonanie, że nasza historia jest wspaniała, ale stanowi kwestię przeszłości, a dziś powinniśmy jedynie wzruszać się tym, co było, bić pokłony przodkom i wstydzić się, że nimi nie jesteśmy. Ale poza tymi trzeba sprawami, tekst doceniam tak bardzo, że daję mu 5 gwiazdek i - mam nadzieję sympatyczny - komentarz.
  • bogumil1 12.03.2020
    Bardzo miły komentarz, i merytoryczny, dziękuję. Uwagi słuszne. "Ci" to faktycznie przeoczenie, błąd, przeoczenie z mojej strony, po prostu karygodna pomyłka. Absolutnie tej wielkiej litery, ci o których wspomniałem pod koniec tekstu nie są warci. Mogliby nawet zrozumieć ten tekst opacznie, że czuję do nich coś w rodzaju szacunku;) Poprawiłem ten ostatni akapit zgodnie z Twoimi sugestiami. Jeszcze raz dziękuję za komentarz.
  • piliery 12.03.2020
    Pytasz "Co stało się z tym narodem dzisiaj? " i Twoja zwięzła odpowiedź: "hołota, często formalnie nawet wykształcona, ale hołota" O to ci chodziło? Chyba nie?
  • Jacom JacaM 12.03.2020
    piliery...ty to jesteś elita :-)
  • bogumil1 12.03.2020
    Piliery, jeśli znasz inną odpowiedź to ją tutaj zaprezentuj. Ja być może nie mam racji. Nie wiem.
  • Jacom JacaM 12.03.2020
    no tak "prawdziwi Polacy" w przeciwieństwie do tych nieprawdziwych którzy na przykład, budowali domy, leczyli ludzi, założyli rodziny i mieli dzieci. No cóż, byli też prawdziwi Niemcy i prawdziwi komuniści. Może kiedyś dostaniesz Beryla do łapki i będziesz mógł sobie i innym udowodnić jakim to jesteś Polakiem...prawdziwym
  • bogumil1 12.03.2020
    Ci prawdziwi też budowali domy, byli doskonale wykształceni, robili świetne kariery, zakładali rodziny, mieli dzieci. Często robili to lepiej od tych nieprawdziwi, bo te dzieci też wychowywali na Polaków, a nie tylko płodzili jak króliki. Przejrzyj sobie życiorysy przywódców jakichkolwiek powstań. Pod względem formalnej wiedzy, osiągnięć, sukcesów mógłbyś im buty lizać Jacom. Tyle, że dla celu "Polska" potrafili postawić się ponad to wszystko. I taka jest różnica. I na pewno nigdy by sobie nie pozwolili pluć na wartości, o których wspomniałem.
  • bogumil1 12.03.2020
    err = od tych "nieprawdziwych"
  • Jacom JacaM 12.03.2020
    bogumil1 nie wspomniałeś o żadnych wartościach :-) to tylko hasełka :-)
  • betti 12.03.2020
    Tak mi przyszło na myśl "Bóg, honor, ojczyzna"

    Ciekawe czy ludzie pamiętają, co to znaczy.
  • Jacom JacaM 12.03.2020
    boga doklejono później...pierwotnie był honor i ojczyzna :-)
  • bogumil1 12.03.2020
    Jacom JacaM ty po prostu jesteś mało kumaty, ale nie wiem czy pamiętasz, że pierwszą pieśnią polskiego rycerstwa była Bogurodzica, a nie Marsylianka, de facto wzywająca w tekście wprost do mordów na inaczej myślacych.
  • Jacom JacaM 12.03.2020
    bogumil1 :-) ale wcześniej byli poganami ;-) ty wielce kumaty ;-) może powiesz mi w twarz jaki to ze mnie pajac, bohaterze wyklęty :-) znowu coś cię swędzi
  • bogumil1 12.03.2020
    Betti takie pajace które się tutaj wypowiadają na pewno nie
  • bogumil1 12.03.2020
    Jacom JacaM nie wiem co tobie doklejono ale dyskusja z tobą mnie nie interesuje.
  • Jacom JacaM 12.03.2020
    bogumil1 tobie nic nie trzeba doklejać potomku szmalcowników
  • bogumil1 12.03.2020
    Jacam pacam powiedziałem do widzenia? Nie rozumiesz ludzkim głosem?
  • Jacom JacaM 12.03.2020
    bogumil1 może się kiedyś spotkamy, wtedy się przekonamy komu bóg miły :-) a ludzkim głosem tacy jak ty mówią raz do roku ?
  • bogumil1 12.03.2020
    Jacom JacaM nie rozumiesz ludzkim to powiem w tobie zrozumiałym języku czekista; won.

    P.s Dla ogólnej informacji. Dyskusja z lewakimi betonomi mnie interesuje.
  • Jacom JacaM 12.03.2020
    bogumil1 bo co szmalcowniku , mój dziadek na takich jak ty wyroki wykonywał
  • bogumil1 12.03.2020
    Jacom JacaM mój po takich ja ty na koń wsiadał lewacki nieuku.
  • Jacom JacaM 12.03.2020
    bogumil1 parobki na koniach nie jeździły kochasiu proboszcza
  • bogumil1 12.03.2020
    Jacom JacaM służyły z podnóżki tak jak ci twoi przodkowie. Słusznie.
  • Jacom JacaM 12.03.2020
    bogumil1 a co dziadek szmalcownik nie opowiadał jak się widłami pracuje, miłośniku podofili
  • bogumil1 12.03.2020
    Jacom JacaM nie znam twojego dziadka ale pewnie skoro piszesz lubił czasem coś zajumać i się zabawić. Fuj.
  • Jacom JacaM 13.03.2020
    bogumil1 mój dziadek tak jak i ja nie tolerował kapusiów ? coś na ten temat wiesz
  • bogumil1 13.03.2020
    Jacom JacaM ja nie tolerował jak sam był w AK - Afrika Corps.
  • Targówek 12.03.2020
    Zgadzam się z Wicusem, tekst na 5

    Bogumił czytałeś moje opowiadanie pt. Small World?
  • bogumil1 13.03.2020
    Czytałe Tomku dałem 5z
  • Ozar 13.03.2020
    Indri Niestety muszę ci przyznać racje. Piszę niestety, bo żal i trwoga mnie ogarnia jak patrzę na ten naród tak dumny, mający tylu bohaterów w swojej historii. Dzisiaj ponad 90 % tzw, Polaków nawet nie wie gdzie żyje. Obce im są patriotyczne hasła, pamięć o przodkach i ich dokonania. Dzisiaj, gdzie Magdalenka jest dla wielu symbolem wolności i demokracji, a tak naprawdę był to teatr reżyserowany przez dwóch ludzi czyli Jaruzelskiego i Kiszczaka. Ci jak piszesz co plują na Polskę, to albo agenci obcych służb, albo ludzie sterowani przez służby specjalne, które tak naprawdę sprawują władze w tym państwie na niby od trzydziestu lat. Indri to nie hołota, jest znacznie gorzej to zdrajcy, którzy biorą kasę za działania które pozwalają żerować na Polsce od wielu lat i ciągnąc z niej ogromną kasę liczoną w miliardach dolarów. To temat rzeka i mógłbym tak pisać wiele stron ale tu tylko tak skrótowo. 5
  • indri 13.03.2020
    Ja to określam dosadnie, ludzie zeszli do poziomu zwierząt, i to im wystarcza. Całkowity upadek cywilizacji. A niby oświata na poziomie, na jakim nigdy nie była w historii. Dawniej wszyscy działacze niepodległościowi, polityczni głosili pogląd, że wystarczy dać ludowi dostęp do wiedzy, a państwo zyska gorliwych obywateli je miłujących i broniących. A tu kicha, wieśniaków wykształcono, wzbogacili się, ale nadal ich stosunek do własnej ojczyzny, jest taki sam jak tych przysłowiowych ciemnych białoruskich prymitywnych kmieci. A co mnie to.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania