Podróż do źródeł snu (już poza TW)

Czy słyszałeś kiedyś dźwięki gitary trącanej grzywą zamyślonego lwa?

 

Noc ciemniła się sinym poblaskiem. Wyszliśmy już dawno z karbońskiej dżungli, gdzie wykwitały myśli i żądze. Ten las, co pod powierzchnią wszystkiego, gałęzią we wszelkie korzenie. Tak gęsty, a uporządkowany, każdy listeczek osobno, bo każdy jest jakimś bytem. Nad nim księżyc, pusty jak symbol. A jednak odcisnął się w nas jakiś ślad tego lasu, może obrys klonowego liścia na dłoni, igła cyprysu wplątana we włosy, żłobione czasem linie, chętne przyjąć korzeń.

 

Cyganka zawędrowała w swoją małą nieskończoność, szukając sensu w losach, ukazywanych przez karty. Tasowane, ukazywały wciąż tę samą, niezrozumiałą mozaikę możliwości, z której nie układał się obrazek. Wpatrywała się w siatkę symboli aż zabolały ją oczy, aż zaszło słońce i otulił ją cień.

Leży teraz okryta tęczą, pod siennik włożyła karty. Kostur podpiera jej bok, bo bez jednego kroku wciąż wędruje, zstępując w głąb. Jest jak drzewo, wbijające się w skałę, a zieloną wicią muskające błękit. Wspomina dotyk szorstkich dłoni, gdy nabierała pierwszego tchu, i pierwsze buty, które powiedziały stopom jak mają chodzić. I pierwszy pas, który naznaczał kształt jej wolności. Wie, że gorączkowo oddzielała błyskotki od popiołów, by przekonać się po latach, że i one rozsypują się w marność. I w tym znalazła spokój.

Pod każdym krokiem rozpościera się kawałek cienia, a w słowie zawiera się krzyk i ogień, dlatego zeszła tu szukając pnia. Drewna co przed popiołami. Mijała konary, na których iskały się dawne bóstwa. Wymacywała szypułki po owocach poznań. Wypatrywała w rozwidleniach, czy zachował się jeszcze niewydziobany szlak chlebowych okruszyn, pozostawianych by nie zabłądzić i nie skończyć w wilku. Minęła miejsce, w którym kij wypadał z dłoni i niewygodne stały się kamienie, nasłuchując chwili, gdy zaczęły się słowa.

 

Lew wyłonił się z nocy, przywabiony wonią myśli. Przybył tu z dżungli, gdzie być może jeszcze chwilę wcześniej przegryzał gardło antylopy. Pełen dostojeństwa i siły, okazuje łagodność. Ostrożnie stawiając łapy okrąża leżące ciało. To pchnie dzban, pełny ciemnego jak niebo wina, to trąci struny gitary, która zagra lecz bez melodii. Zachowując pełną uwagę zawisł łbem nad uchem, wcisnął nos we włosy, które jeszcze pachniały dniem. Miała w sobie zbyt wiele nadziei, by rozszarpać jej pierś. Choć zawierał w sobie całą siłę lasu, przyciągała go jak magnes. Nie był w stanie rzucić na nią cienia. Nie mógł skoczyć za nią, w czerń pod łuską powiek, więc węszył przez skórę, czując posmak jaskiń wśród kości gór.

I tak trwać już mogą zawsze. Cyganka w śnie, lew wciągający w nozdrza zapach myśli, bezdźwięk trącanej grzywą gitary.

 

Dostrzec mógł to jedynie prostaczek, przywykły rachować wartość w przekraczających granice.

Średnia ocena: 4.5  Głosów: 8

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (15)

  • Zaciekawiony 24.03.2019
    Nie jest to do końca wszystko to, co poczułem wraz z pomysłem. I pocieszać się mogę tylko tym, że chyba nigdy by się nie dało wszystkiego przekazać.
  • kalaallisut 25.03.2019
    I tak pięknie, naprawdę, zaczyna się romantycznie, te opisy. A to koniec :"Miała w sobie zbyt wiele nadziei, by rozszarpać jej pierś. Choć zawierał w sobie całą siłę lasu, przyciągała go jak magnes. Nie był w stanie rzucić na nią cienia. Nie mógł skoczyć za nią, w czerń pod łuską powiek, więc węszył przez skórę, czując posmak jaskiń wśród kości gór." - dźwięki gitary trącanej grzywą zamyślonego lwa, ładnie spiąłęś.
  • Canulas 25.03.2019
    Nie zawsze się uda wyrobić. Podlinkuj jako TW, bo szkoda. Oczywiście w głosowaniu już nie weźmie udziału, ale podlinkuj. Ja obadam jutro.
  • Witamy nowy tekst! :)
  • Canulas 25.03.2019
    Świetny język, kapitalny klimat. Bardzo dobry tekst. Ometkuj tylko wedle stosownych wytycznych.
    Pozdrox
  • Ritha 25.03.2019
    Hej, hej.
    Jak najbardziej dodaj TW #04 w tytule, a na górze tekstu:
    Postać: Cyganka
    Zdarzenie: Niekontrolowany lunatyzm

    „Wyszliśmy już dawno z karbońskiej dżungli, gdzie wykwitały myśli i żądze” – wow
    „Nad nim księżyc, pusty jak symbol” – i to też

    „Wspomina dotyk szorstkich dłoni, gdy nabierała pierwszego tchu, i pierwsze buty, które powiedziały stopom jak mają chodzić. I pierwszy pas, który naznaczał kształt jej wolności. Wie, że gorączkowo oddzielała błyskotki od popiołów, by przekonać się po latach, że i one rozsypują się w marność. I w tym znalazła spokój” – cudny fragment

    „Lew wyłonił się z nocy, przywabiony wonią myśli” – i to

    Nooo, kurde, świetnie manewrujesz słowami. Bardzo mi się podobało. I brawo za walkę!
    Pozdrawiam :)
  • Agnieszka Gu 25.03.2019
    Podlece później...
  • Agnieszka Gu 27.03.2019
    Zatem jestem...

    Mam jedno skojarzenie od pierwszych chwil, a ostatnie zdanie o prostaczku tylko mnie w tym skojarzeniu uderzająco utwierdziło - słyszałam kiedyś przypowieść o "prostaczku" "głupku wioskowym" "ect" który miał na drodze objawienie (chodziło chyba o Matkę Boska, a działo się to w Brazylii (?) - zresztą te detale nie są istotne). Ważna była odpowiedź, dlaczego to jemu właśnie się to objawienie przytrafiło: 1/bo miał wystarczająco czyste serce 2/ nie był wyuczony wysoko (czyt. nie posiadał wiedzy o tym, że takie rzeczy są niemożliwe) - coś na zasadzie "mądry nie zauważy a głupi będzie myślał, że tak ma byc"...
    To taka dygresja.

    Bardzo ładny, lekki i przemyślany w detalach tekst.
    Pozdrawiam
  • Zaciekawiony 27.03.2019
    Agnieszka Gu
    Coś z tym prostaczkiem jest na rzeczy, oprócz tego, że zdanie to to jedna z podpowiedzi przybliżających interpretację, wskazujących na źródło pomysłu.
  • Mia123a 25.03.2019
    Co za tekst! Genialnie napisany :)
  • pkropka 25.03.2019
    "Cyganka zawędrowała w swoją małą nieskończoność, szukając sensu w losach, ukazywanych przez karty. Tasowane, ukazywały wciąż tę samą, niezrozumiałą mozaikę możliwości, z której nie układał się obrazek." - bardzo ładnie napisane. Nawet gdybyśmy mogli poznać przyszłość, nie bylibyśmy w stanie pojąć jej sensu.
    "Miała w sobie zbyt wiele nadziei, by rozszarpać jej pierś." - <3

    Bardzo ładnie napisana scenka. Nawet pasuje, że taka króciutka :)
  • Zaciekawiony 25.03.2019
    Dzięki wszystkim, nie byłem pewien czy będzie się dało wejść w tekst.
  • Ozar 27.03.2019
    Ciekawy tekst. Nie do końca kumam przesłanie, ale fajny klimat, a do tego Cyganka, Lew wrzuceni w jedno. Spodobało mi się zdanie "Wyszliśmy już dawno z karbońskiej dżungli, gdzie wykwitały myśli i żądze” - w dżungli zawsze są myśli i żądze, mżycie i śmierć, łowca i jej ofiara. Bardzo ciekawie żaglujesz słowami, choć czasami odpływam gdzieś w bok. A to zdanie "Cyganka zawędrowała w swoją małą nieskończoność, szukając sensu w losach, ukazywanych przez karty" – pokazuje jakby obraz czegoś co niby jest w kartach, ale jeszcze nie pokazane do końca. Reasumując to nie moje klimaty, ale czytało mi sie całkiem dobrze. 5 ode mnie.
  • Zaciekawiony 27.03.2019
    Karty pokazują możliwości, z których wróżący wybiera działania prowadzące do lepszego skutku, jeśli ktoś w nich szuka sensu i wyjaśnienia po co to wszystko, to szuka w złym miejscu.
  • Zaciekawiony, oto Twój zestaw:
    Postać: Kosmonauta
    Zdarzenie: Seppuku

    Gatunek (do wyboru): Kryminał lub Bajka/baśń/legenda/przypowieść lub Horror i pochodne
    Czas na pisanie: 12 maja (niedziela) godz. 19.00

    Powodzenia :)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania