Prowokacje i recydywy

"Romantyzm poturlał się w historyczne zaświaty, mówią ludzie, którym wypadł sztuczny ząb mądrości."

 

Każdą cząstką tajemnych myśli pragniemy znaleźć się w miejscu dawniej opuszczonym, w miejscu żyjącym tylko we wspomnieniach o czasie naszej zanikającej młodości. Chcemy, lecz cóż z tego, skoro dociera do nas, że złudzeniem jest myśl o nieskażonych powrotach do przeszłości, ponieważ nawet jeśli nastąpi cud i nagle stanie się tak, jak sobie wymarzyliśmy w najśmielszych snach, rzeczywistość będzie miała już dla nas inną formę i czego innego będziemy od niej oczekiwać.

 

Odkąd zaczniemy porozumiewać się, a nie tylko okładać kijami, urośnie nam słownictwo. Jego używalność rozwinie się, ponieważ zajdą w nas przemiany. Mentalne, obyczajowe np.

 

Do łask wrócą pojęcia znane, drogocenne, pielęgnowane przez pokolenia, stawiane na narodowych piedestałach, jak Bóg, Honor, Ojczyzna. Na razie ich nie ma, na razie są obśmiewane, niemodne, a ten co mówi o Miłości, Patriotyzmie, kto nawołuje do poznawania dziejowych procesów i stale obecnej w nas historii – uważany jest za oszołoma.

Mamy tego świadomość: stare autorytety zakryte zostały nostalgicznym kurzem zapomnienia. Zmieniły się gusty, przyzwyczajenia i znaczenia. Inną miarę przykładamy do zjawisk zachodzących onegdaj, innymi kryteriami ocen posługujemy się teraz.

 

Wiemy, że całkowite powroty nie są możliwe, bo i my przez ten czas zmieniliśmy się tak bardzo, że gdy trafiamy do miejsc, w których byliśmy niegdyś, jesteśmy już zupełnie innymi ludźmi, a nasze reakcje, zmysły i doświadczenia, uległy metamorfozie; co innego nas smuci, co innego bawi, dostrzegamy więc, że i nasz charakter, nasze podeście do życia, do krewnych, bliskich, sąsiadów, to wszystko, co niegdyś stanowiło o naszym charakterze, ustąpiło huraganom przemian.

Średnia ocena: 4.3  Głosów: 6

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (18)

  • Noico1 9 miesięcy temu
    Nie przypominam, żebyś kiedyś przywoływał te najpiękniejsze polskie pojęcia, jak Bóg, honor, ojczyzna, no ale ludzie się zmieniają, mądrzeją. Skoro się do nich odwołujesz, to tylko wypada Ci przyklasnąć.
  • SwanSong 9 miesięcy temu
    Bóg, czyli mit, który został już wielokrotnie obalony. Honor, który jest przydatny do niczego, jedynie przysparza kłopotów i zmusza do nieracjonalnych działań. Ojczyzna, czyli kawałek ziemi, która ma gdzieś czy za nią zdechniesz, czy nie.
    Dzięki, dobrze mi się żyje bez takich frazesów, a po śmierci i tak nic nie ma.
  • Vespera 9 miesięcy temu
    Nie da się tu polubić komentarza, więc: 👍
  • zsrrknight 9 miesięcy temu
    👎👎👎
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Vespera a za cóż można polubić komentarz napisany przez wioskowego chłopka roztropka vel miejscowego trolla bez żadnego dorobku artystycznego?
  • Vespera 9 miesięcy temu
    Noico1 Przecież żadnego twojego nie polubiłam...
  • kamińe 9 miesięcy temu
    swansongu zmien nik na "wiem fszystko"
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Vespera to dopiero dowcip Ci się wyostrzył:)) Ale trafiłaś kulą w płot.
  • Vespera 9 miesięcy temu
    Noico1 Głupie pytanie - głupia odpowiedź. Nie mam zamiaru tłumaczyć się ze swoich poglądów i upodobań.
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Vespera szanuję to prawo, nie nalegam.
  • Vespera 9 miesięcy temu
    Noico1 Ja jeszcze proponuję, żebyś następnym razem kierował złośliwości bezpośrednio do użytkownika, którego chcesz obrazić, a nie wykorzystywał do tego komentarze osób, których nie obchodzi twoja wojenka. Tak by było bardziej honorowo, czy coś.
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Vespera, ale sorry idiotyzmy tego trolla mnie akurat nie dziwią, zdziwiłbym się, gdyby co mądrego napisał, natomiast zaskoczył mnie fakt polubienia tak beznadziejnego komentarza. No ale to już chyba sobie wyjaśniliśmy:)))
  • SwanSong 9 miesięcy temu
    zsrrknight
    Prawda boli, ale nic nie poradzisz.
  • SwanSong 9 miesięcy temu
    Noico1
    Dorobek artystyczny mierzysz tekstami na opowi? Gratuluję xD
  • SwanSong 9 miesięcy temu
    Noico1
    I tak nie rozumiesz tego, co piszę, więc nie udawaj, że jest inaczej, pączusiu.
  • SwanSong 9 miesięcy temu
    Vespera
    Dzięki, ale teraz będziesz podpadać tutejszym prawakom ;-)
  • Vespera 9 miesięcy temu
    SwanSong Trudno się mówi, żyje się dalej. Zresztą i tak już byłam "podpadnięta" :)
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Dobre
    Pozdr

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania