To było wczoraj...

Dedykuję Prymasowi i wszystkim prawdziwym księżom

 

Ksiądz proboszcz otworzył drzwi i powiedział:

 

- Proszę Wasza Ekscelencjo. - jego ton był uprzejmy, ale trudno było powiedzieć, czy szczery.

 

Ksiądz biskup wszedł do pokoju. Niby obywaj byli ubrali w marynarki i koloratki, ale i tak wyglądali na przeciwieństwa. Biskup, nawet nie tyle gruby, co spasiony, i do tego głupowato uśmiechnięty. Proboszcz szczupły i jak zwykle poważny.

 

Biskup rozsiadł się bez pytanie i arogancko zażądał:

 

- Poczęstuj mnie wódeczką i kiełbaską Ptysiu!

 

- Mam tylko herbatę! - odparł ptyś, to znaczy proboszcz, i usiadł naprzeciwko hierarchy.

 

- Oj, mógłbyś być bardziej gościnny Ptysiu! Ale i tak cieszę się, że tu jestem. Jak to miło, że mój dawny ministrant został też księdzem.

 

Takie miłe słowa, ale proboszcz wcale nie wyglądał na zadowolonego. Westchnął i powiedział:

 

- Z czego się tu cieszyć? Tylko ja jeden z grupy poszedłem do seminarium. Reszta kolegów nie chodzi do kościoła, kilku nawet dokonało apostazji.

 

- Pojeby! - chrząknął biskup - Ale ty jeden byłeś mądrzejszy! Ty Ptysiu pozostałeś mi wierny!

 

Proboszcz spuścił wzrok, gdyż najwidoczniej nie miał odwagi patrzeć mu prosto w oczy. Niby taki odważny; egzorcysta, a jednak się bał.

 

- Wierny pozostałem Bogu - wymamrotał.

 

Widać było, że rozmowa się nie klei. Obydwaj zamilkli. W końcu tą niezręczną ciszę przerwał biskup:

 

- Ale powiedz Ptysiu, czy chłopcy mnie lubili? Czy byłem dla was dobry? - jego głos był serdeczny, lecz w tej serdeczności było coś sztucznego.

 

- To zależy Wasza Ekscelencjo, od tego, o jaki okres pytasz. - była to odpowiedz wymijająca. Potem jednak pojawił się konkret. - Na początku cię uwielbiali, potem było stopniowo coraz gorzej.

 

Uśmiech na twarzy biskupa zniknął. Widać było, że jest mu przykro.

 

- Oj, niewdzięczne dzieciaki! Takie małe judaszki! Na chwilę przerwał, a potem mówił dalej. - A jak było z tobą? Czy też się na mnie zawiodłeś?

 

- A co, mam kłamać? W sumie to zawiodłem się jak wszyscy!

 

Przy drugim zdaniu zmienił ton na głośniejszy. Chyba musiał to z siebie wykrzyczeć.

 

- Ale przecież byłem dla was taki dobry! Kupowałem lody, puszczałem filmy, zabierałem na wakacje! - próbował się bronić. Potem spytał - czy chodzi o to...?

 

Twarz proboszcza poczerwieniała i nabrała grymasu. Widać było, że wspomnienia z przeszłości są dla niego nieprzyjemne. W końcu powstał i krzyknął:

 

- Tak, o to …! O to, że łapałeś nasz za ptaki!

 

Wypuścił powietrze, a jego twarz przybrała typowy wygląd. Po tym krzyku ulżyło mu. Biskup zaś robił wrażenie zakłopotanego.

 

- Ale, ja przepraszam cię Ptysiu. Już tego nie robię. Byłem na terapii; teraz jestem zdrowy. Interesują mnie już tylko zakonnice i klerycy.

 

- Nie nazywaj mnie Ptysiem! Terapię to powinieneś ufundować nam wszystkim! Czy wiesz, że dwóch chłopaków popełniło samobójstwo?

 

Ekscelencja rozłożył ręce.

 

- Naprawdę mi przykro, ale co mam zrobić! Powiedz, czy mnie nienawidzisz?

 

- Kocham cię, jak wszystko, co stworzył Bóg.- powiedział proboszcz, po czym krzyknął- Lecz twojego grzechu nienawidzę!

 

Widać było, iż ten krzyk przerasta biskupa:

 

- Myślałem, że dla was to, też było przyjemne. Nie ja jeden pobłądziłem; i właściwie to jestem w doborowym towarzystwie. Polański, Krolopp, Samson, Jackson. Same wybitne jednostki. Widać przy dużej inteligencji trudnej upilnować fiuta.

 

Proboszcz nie mógł tego słuchać.

 

- To nie są wybitni ludzie! Wybitny to był Św. Loyola! Biskup na monet zamilkł, po czym wybełkotał:

 

- Naprawdę przykro mi, że jesteś taki zestresowany. Wiem, co dobrze ci zrobi. Znam jedną miłą zakonnicę...

 

Słowa Ekscelencji przebrały miarkę.

 

- Wyjdź! - Krzyknął, a właściwe to, wydarł się.

 

Biskup bez słowa podniósł się i udał się do drzwi. Jeszcze zdążył usłyszeć za swoimi plecami:

 

- A, wiesz, co jest najgorsze? Że jak idę w koloratce to ludzie krzyczą za mną: Uwaga, pedofil! Przez kilku takich ja ty, wszyscy jesteśmy oczerniani!

 

Teraz stało się coś niespodziewanego, biskup zatrzymał się i odwrócił, a na jego twarzy zagościł znowu uśmiech. Był jednak to uśmiech diaboliczny.

 

- Właśnie to jest najsłodsze w tym wszystkim. Jedni się bawią, a inni są karani. Niedawno zamknięto za gwałt jednego młodego księdza. Wiem, że nie on to zrobił, ale mój kolega. Jak to mówią, bąk się przeciśnie, ugrzęźnie muszyna. Mi też nic nie udowodnisz.

 

Po tych słowach wyszedł.

 

Proboszcz odetchnął z ulgą.

 

Z marynarki wyciągnął magnetofon i odsłuchał nagrania.

 

- Jakość jest świetna. Sąd będzie łatwo przekonać.

Marek Adam Garbowski

 

Warszawa 2019

 

Ps. Historia jest całkowitą fikcja literacką. Osoby są zmyślone. Autor też nie twierdzi, że opis oddaje psychologiczny czy socjologiczny opis problemu.

Średnia ocena: 3.3  Głosów: 9

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (80)

  • Mane Tekel Fares 02.06.2019
    Czarno - białe.
    Bez oceny.
  • Nie musisz oceniać.
  • Nie musisz oceniać.
  • Tomek Bordo 02.06.2019
    Cześć, Grabowski, wróciłem. Daję 5 by jakoś wyrównać te dwie jedynki.
  • Tomek Bordo 02.06.2019
    Ale sam tekst inspirowany sekielskim z tego co widzę... więc ta 5 tylko ze względu na naszą przyjaźń.
  • Tomek Bordo częściowo inspirowany. Ogólne temat modny.
  • Bogumił 02.06.2019
    Słabiutkie
  • Ciekawił mnie twój komentarz. Podaj argumenty.
  • Bogumił 02.06.2019
    Marek Adam Grabowski Inspiracja gniotem porono spaśloka Sekielskiego dyskwalifikuje dla mnie ten temat.
  • Bogumił Tylko, że mnie nie nie zainspirował bezpośrednio film, tylko sam temat, który jest głośny od lat. Na Katolickich Targach Książki był cały panel temu poświęcony. Brak argumentów jest dla mnie przykry, gdyż nie mam jak się bronić. Pozdrawiam
  • Bogumił 02.06.2019
    Marek Adam Grabowski Jakich argumentów. Temat jest marginalny, więcej nauczycieli siedzi za tzw. twardą pedofilię i tylko trzech księży. I kilkuset innych zboków z całej Polski. Jest przestępstwo, jest sąd i tyle w temacie. Po co robisz z tego sensację? Dowartościowujesz swojego ego? Jak znasz jakieś przestępstwa to je zgłoś do prokuratury i tyle, a nie międl o tym po forach. Bo komu chcesz dowalić. Katolicy są na tyle mądrzy wiedzą, że nawet w środowiskach są Judasze. Nie trzeba być katolikiem, wystarczy znać statystykę. A ty teraz się urodziłeś, że cię coś zaskakuje? NIe boli cię, że bandyta który potrącił kobietę i uciekł z miejsca zdarzenia (komuch Cimoszko) zamiast trafić do pierdla jest PE i bierze kilkadziesiąt tysięcy na rękę? To jest bulwersujace i ohydne. Dwieście tysięcy bandzioró na toto głosowało, wiedząc o tym. To jest dopiero ohydne. A ten Pacewicz, który zabił kobietę w KOnstancinie. Praktycznie nie ukarany. A żona pornogrubasa Kalisza, złapana po alkoholu z dzieckiem. Sprawę usiują obecnie zamieść pod dywan. A ty o kim piszesz. O jakichś anonimowych postaciach rzucając ohydne oskarżenia na wszystkich katolików. To obrzydliwe.
  • Bogumił Ja oskarżam wszystkich Katolików! Przecież samemu jestem Katolikiem i dzisiaj przyjąłem Komunię! Napisałem wyraźnie: 'Przez kilku takich jak ty wszyscy jesteśmy oczerniani" - wiec nie ma tutaj odpowiedzialności zbiorowej. I co to ma wspólnego z KE (na którą nie głosowałem)! Nie piszę o jakimś głupim Cimoszewiczu, bo mam go w gdzieś. Natomiast wymieniłem tutaj pedofilów-lewaków w tym jednego członka SLD: Krolopp, Polański, Samson, Jackson. Natomiast opowiadanie to fikcja, a nie reportaż. Przykro mi, ale czytałeś uważnie.
  • Bogumił Ja oskarżam wszystkich Katolików! Przecież samemu jestem Katolikiem i dzisiaj przyjąłem Komunię! Napisałem wyraźnie: 'Przez kilku takich jak ty wszyscy jesteśmy oczerniani" - wiec nie ma tutaj odpowiedzialności zbiorowej. I co to ma wspólnego z KE (na którą nie głosowałem)! Nie piszę o jakimś głupim Cimoszewiczu, bo mam go w gdzieś. Natomiast wymieniłem tutaj pedofilów-lewaków w tym jednego członka SLD: Krolopp, Polański, Samson, Jackson. Natomiast opowiadanie to fikcja, a nie reportaż. Przykro mi, ale czytałeś uważnie.
  • Bogumił Tylko trzech! Według danych Episkopatu skażano 85 duchownych, 35 umorzono sprawę, 2 uniewinniono, 12 nie wszczęto postępowania, 33 (jeszcze) nie wydano wyroku. No, chyba że Episkopat kłamie.
  • Bogumił 02.06.2019
    Marek Adam Grabowski 85 w ciągu 29 lat, to wychodzi mniej niż 3 w roku na (dane GUS z 2018 r.) ponad 30000 osób duchownych? Gdzie ty masz tu problem? Mnie dziwiłoby raczej gdyby ta statystyka była równa zeru? To mniej niż margines.
  • Bogumił Dla mnie jeden jest już problemem. Trzeba być bezwzględnym. Natomiast ty napisałeś trzech, a nie trzech na rok. Natomiast zgadzam się z tobą, iż pedofilów jest więcej wśród nauczycieli czy lewaków, ale tego moje opowiadanie nie neguje.
  • Bogumił 02.06.2019
    Marek Adam Grabowski Napisałem, że trzech odbywa obecnie karę więzienia.
  • Bogumił Słowo "obecnie" zjadł ci chochlik. Pozdrawiam.
  • Bogumił 02.06.2019
    Marek Adam Grabowski napisałem siedzi nie siedziało to chyba oczywiste że w czasie rzeczywistym;)
  • Bogumił Ja zrozumiałem jak zrozumiałem.
  • Bogumił Raport Episkopatu nie precyzuje ilu siedzi, a ilu siedziało. Wyliczanie średniej jest błędne, gdyż raport pisze, iż większość z prawa jest z ostatnich lat.
  • I jeszcze jedno wystarczy w gogle spojrzeć w którym roku i na ile skazywano księży, ażeby obliczyć, że siedzi więcej. Ja znam 5 przypadków, a przecież nie wiem o wszystkich.
  • I jeszcze jedno wystarczy w gogle spojrzeć w którym roku i na ile skazywano księży, ażeby obliczyć, że siedzi więcej. Ja znam 5 przypadków, a przecież nie wiem o wszystkich.
  • Zaciekawiony 02.06.2019
    Bogumił
    Siedzi więcej niż trzech, tylko niektórych wyrzucono z kapłaństwa przed wyrokiem skazującym, więc do statystyk się nie wliczą. Tylko w tym roku były dwa takie skazania.

    Problemem nie jest procentowa częstość pedofili w kościele, tylko reakcja Kościoła na ich istnienie. Jeśli po pojawieniu się zarzutów w jednym miejscu, ksiądz nie jest odizolowywany od dzieci, tylko przenoszony do innej parafii, a po pojawieniu się problemów w tym miejscu, ponownie do jeszcze kolejnych, to albo biskupi są idiotami i nie kojarzą że 2 i 2 to 4, albo są przestępcami bo kryli sprawcę czynów zabronionych i ułatwili mu ich dokonywanie.
    Podobnej sytuacji z nauczycielami przenoszonymi do innych szkół przez ministerstwo nie było, tymczasem w KK do niedawna była to standardowa procedura.

    I to jest ten problem o który się rozchodzi.
  • Zaciekawiony To prawda, ale jednak trzeba przyznać, iż problem krycia jest uniwersalny. Dlatego podałem te cztery nazwiska. Co do nauczycieli to podam ciekawą anegdotę, tylko, że ona nie dotyczy pedofilii sensu strico. Mój ojciec wypomniał, iż w jego liceum jeden nauczyciel dobierał się do uczennic. Ponoć jakiś rodzic to zgłosił i karnie tego belfra przenieśli do... żeńskiego techników!
  • Zaciekawiony To prawda, ale jednak trzeba przyznać, iż problem krycia jest uniwersalny. Dlatego podałem te cztery nazwiska. Co do nauczycieli to podam ciekawą anegdotę, tylko, że ona nie dotyczy pedofilii sensu strico. Mój ojciec wypomniał, iż w jego liceum jeden nauczyciel dobierał się do uczennic. Ponoć jakiś rodzic to zgłosił i karnie tego belfra przenieśli do... żeńskiego techników!
  • Bogumił Wiele ofiar ma żal do całej wspólnoty. To opowiadanie o człowieku, który mimo doświadczenia pozostał Kościołowi wierny. Dla mnie ono jest bardzo prokatolickie; aczkolwiek spodziewałem się błędnych interpretacji.
  • Bogumił 02.06.2019
    Marek Adam Grabowski Kuźwa a co z tymi ofiarami tysięcy murarzy, artystów, nauczycieli, pracowników kultury, oświaty? Czy oni nie mają żalu.
    Ciekawe, że jeszcze za komuny setki dziewcząt kilkunastoletnich zachodziły w ciążę, szczególnie na wsiach, dochodziło do szybkich ślubów i nikt nie pierniczył o żadnej pedofilii. W Afryce czy Azji życie płciowe podejmują już 12 - 14 letnie dziewczynki, są wydawane za maż, do domów publicznych czy idą na ulicę. W Europie istnieje olbrzymi sektor seksturystki skierowanej na obszar małoletnich, miliony ludzi tam jeździ tylko w tym celu. A tu pięciu księży i takie aj waj.
  • Zaciekawiony 02.06.2019
    Bogumił
    Bogumił
    Sugerujesz że dziećmi molestowanymi przez księży nie ma się co przejmować, bo kiedyś... bo w innych krajach... Bo sprowadzę wam cały problem do pięciu osób, mimo że przedstawiono mi dane mówiące o wyższych liczbach...

    Jeśli chcesz brać udział w mistrzostwach świata w zbaczaniu z tematu to jeszcze sporo ci zostało ćwiczeń.
  • Bogumił 02.06.2019
    Zaciekawiony Zajmij się murarzami i hydraulikami. A ten kumpel Biedronia co gwałcił nastolatki w Słupsku, jakoś cisza. Czy ich krzywda, poniżenie, trauma cię nie przeraża, nie możesz przez nią zasypiać? Czemu to bagatelizujesz? O odszkodowanie mogłyby wystąpić do prezydenta Słupska, bo on przecież był formalnym pracodawcą tego gostka. I wiedział o pedofilii a nie zawiadomił prokuratury, tylko bezczelnie w jakimś wywiadzie kłamał że to zrobił. A trauma tej dziewczynki zamkniętej w tapczanie i zgwałconej? Nie rozdrapałeś sobie ran z rozpaczy co ona przeszła, jaki koszmar? 'A trzej politycy po oskarżeni o pedofilię? I to sąd nie skazał tych przekletych pedofili na więzienie. Jak się teraz czują ich ofiary, czy Sekielski poleci z kamerą i nakręci film, czy weźmie za rączkę ofiary i pójdzie do sprawców rozczulać się? Nie, to ci powiem, ten poronoświniak tego nie zrobi.
  • Bogumił To chcesz żeby było jak za komuny? Chyba już tysiąc razy pisałem tutaj, że problem jest uniwersalny. Dokładnie przeczytaj co piszę.
  • Bogumił To chcesz żeby było jak za komuny? Chyba już tysiąc razy pisałem tutaj, że problem jest uniwersalny. Dokładnie przeczytaj co piszę.
  • Bogumił 02.06.2019
    Bogumił A tym ofiarom pedofili z PO mógłby płacić dożywotnie renty Tusk ze Schetyną, bo to byli ich szefowie partyjni.
  • Bogumił To ja przecież tego durnego Biedronia potępiam i już na tym portalu pisałem co sądzę o tej kreaturze. Sam przed wyborami mówiłem znajomym, żeby nie głosowani na Wiosnę, bo lider krył zboka i bił matkę.
  • Bogumił To ja przecież tego durnego Biedronia potępiam i już na tym portalu pisałem co sądzę o tej kreaturze. Sam przed wyborami mówiłem znajomym, żeby nie głosowani na Wiosnę, bo lider krył zboka i bił matkę.
  • Bogumił i bardzo źle to o PO świadczy. Po raz drugi piszę, że w tym opowiadaniu przypomniałem postać Kroloppa pedofila, geja i członka SLD. Tylko, jakoś ty tego nie chcesz zauważyć.
  • Bogumił 02.06.2019
    Marek Adam Grabowski I brata też przy okazji sflekował. Nie wiem tylko, czy mu się omsknęło, gdy matka zrobiła unik, czy naprał mu oddzielnie.
  • Bogumił I tłumaczy się, że bronił ojca. Żałosny typ.
  • Bogumił I tłumaczy się, że bronił ojca. Żałosny typ.
  • Wiesz co jest najlepsze. Przypuszczalnie Biedroń nie jest wrodzonym homoseksualistą. Po prostu widział jak ojciec pijak walił matkę i to mu zaimponowało i stąd pociąg do mężczyzn. A teraz głosi, że jest obrońcą kobie! Niestety ten typ zdobył trochę poparcia, w tym kilku moich bliskich. Przeżyłem to.
  • Wiesz co jest najlepsze. Przypuszczalnie Biedroń nie jest wrodzonym homoseksualistą. Po prostu widział jak ojciec pijak walił matkę i to mu zaimponowało i stąd pociąg do mężczyzn. A teraz głosi, że jest obrońcą kobie! Niestety ten typ zdobył trochę poparcia, w tym kilku moich bliskich. Przeżyłem to.
  • Zenobiusz 02.06.2019
    Beznadziejne
  • To podaj argumenty.
  • Something 02.06.2019
    Tekst bazowany na popularnym, za sprawą dokumentu pana Sekielskiego, temacie. Rozumiem chęć poruszenia ważnej kwestii, która wciąż jest tabuizowana. Niemniej wykonanie pozostawia wrażenie przeciętnego. Ot, czarno-biała rozmowa między dobrym, a złym.

    Nie jest to beznadziejne, ani złe. Może być lepiej. Pozdrawiam!
  • Spoko. Grzech jest z zasady czarno biały. Chociaż oczywiście mogłem opisać to w bardziej złożony. Sposób. Pozdrawiam.
  • Something 02.06.2019
    Marek Adam Grabowski Oto mi chodziło. Nie wchodzę w ontologię i strukturę, czym w zasadzie jest grzech - bardziej poruszam kwestię dialogu i sytuacji, jaką wykreowałeś.
  • Something Może rzeczywiście trochę wyidealizowałem Księdza Proboszcza, przy jednoczesnym robieniu z z Biskupa potwora. Chociaż z drugiej strony podstawa proboszcza jest nie typowa. Z reguły ofiara albo wypiera złe wspomnienia, albo sieję nienawiścią do oprawcy i całej grypy społecznej, którą on reprezentuję (w tym wypadku byłby to kler), albo samemu zostaje zboczeńcem. Chciałem podać, iż może wygrać z przeszłością, co być może uczyniło te opowiadanie zbytnio optymistyczne. Pozdrawiam.
  • Ozar 02.06.2019
    Marek mnie twój tekst nie dziwi wcale. W historii jest mnóstwo przykładów różnych zbrodni popełnianych przez większych czy wielkich tego świata. I zawsze jest tak samo małych się każe Ci wielcy jakoś się wymigaja. Jak mówi stare polskie przysłowie,, Co wolno wojewodzie to nie tobie narodzie,, Stare ale wyjaśnia wszystko.
  • Dokładnie. Jak może zauważyłeś sam przypomniałem inne przysłowie, o bąku. Problem pedofilii i efebofilii dotyczą najróżniejszych środowisk; schemat zaś często jest podobny. Sprawy arc. Wesołowskiego i lewaka Samsona są bliźniacze. Najpierw długoletnia zbrodnia, potem wpadka i niedowierzanie przyjaciół, a potem "niespodziewana" śmierć przed wyrokiem, no i chowamy "niewinnego". Wpadają głównie przysłowiowi murarze.Pozdrawiam!
  • Ozar 02.06.2019
    A to też taki schemat. Jak sprawy już nie można zamieść pod dywan i odpadają wszelkie inne możliwości to gość umiera np. Na zawał serca A do tego sekcje przeprowadzA się po dwóch trzech dobach kiedy już specyfik znika i jest po temacie.
  • Ozar 02.06.2019
    Przykładem może być Andrzej Lepper
  • Bogumił 02.06.2019
    Lepper Ozarze przecież nie zginął za obyczajówkę, ale za dużo wiedział na temat platformy, więc do prawdopodobnie uciszyli.
  • Bogumił Masz rację Leppera zabiły służby, więc nie jest to taki przykład jak Samson. Ozarowi jednak chodziło tylko o sam fakty śmierci, której się nie wyjaśnia. Pozdrawiam.
  • Ozar 02.06.2019
    Marek Adam Grabowski dokładnie tak to przykład usuwania tych co za dużo wiedzą
  • sensol 02.06.2019
    Lepper żyje! Zabili sobowtóra. Tak samo jak Kulczyk. Wszystko upozorowali.
  • Cha cha cha, ale zabawne!
  • Wrotycz 02.06.2019
    Ciekawa, choć naiwnie skonkretyzowana scenka w kwestii kościelnej pedofilii.
    Na początku masz orta - księżom - winno być. Wszyscy księża są prawdziwi - księża pedofile też.
    (Bardzo mądra reakcja Prymasa - nota bene)

    Zbory, cerkwie nie mają z tym problemu. Celibat winien być absolutnie dobrowolny.

    ______________
    Ale wymiana ognia powyżej. Co najmniej trzy klasyczne chwyty erystyczne w wykonaniu Bogumiła.
  • Bogumił 02.06.2019
    Zbory cerkwie mają inny zespół obyczajówki. Zdrady żon, awantury małżeńskie, bicie dzieci itp.
  • Wrotycz 02.06.2019
    Jakieś dane na tle nauczycieli? Wyroki? Odsiadki?
    Człowiek nigdy nie brzmi dumnie. Księża w KK na pewno jednak zdołaliby z takimi jak wyżej słabościami wygrać. Czy nie?
  • Bogumił 02.06.2019
    Wrotycz otóż nie na chwilę obecną 4 ; 3 prowadzą lubieżni nauczyciele.
  • Dziękuję. Błąd poprawię. A prawdziwy to znaczy służący Bogu i ludziom. Takim prawdziwym jest Prymas Polak. Co do prawosławia nie będę się wypowiadał, ale u protestantów pedofilia jest bardzo ciężkim problemem. Sam Prymas Anglii przyznał, iż jest u nich kłopot z pedofilia i kryciem jej. I jednak uwaga językowa u Prawosławnych mamy dobrowolny celibat, a u protestów celibatu nie ma. To jednak nie to samo. Czy można winić celibat za skandale seksualne? Eksperci: Starowicz, Depko, Jakima, Prusak mówili, że nie. Pozdrawiam!
  • Dziękuję. Błąd poprawię. A prawdziwy to znaczy służący Bogu i ludziom. Takim prawdziwym jest Prymas Polak. Co do prawosławia nie będę się wypowiadał, ale u protestantów pedofilia jest bardzo ciężkim problemem. Sam Prymas Anglii przyznał, iż jest u nich kłopot z pedofilia i kryciem jej. I jednak uwaga językowa u Prawosławnych mamy dobrowolny celibat, a u protestów celibatu nie ma. To jednak nie to samo. Czy można winić celibat za skandale seksualne? Eksperci: Starowicz, Depko, Jakima, Prusak mówili, że nie. Pozdrawiam!
  • Wrotycz 02.06.2019
    Taaa... za nisko jeszcze.
  • Wrotycz Czy są statystyki to nie wiem, ale Starowicz twierdzi, iż nauczyciele (i harzmistrzowie) to bardzo podatne na pedofilie grupy.
  • Bogumił 02.06.2019
    Bogumił i nigdzie to nie cztałem jakie to traumy cierpią ich ofiary. Macron nawet chyba czuje się komfortowo.
  • Wrotycz 02.06.2019
    Marek Adam Grabowski, twarde dane procentowe (ilość pedofilii do ilości danego zawodu), proszę.
    To Starowicz jeszcze żyje?
  • Wrotycz Żyje, żyje i ma się dobrze. Ja tylko podaję jego opinię. Żeby uzyskać dokładne dane to chyba wrzeszczcie musimy stworzyć komisje. Wtedy dowiemy się ile jest w jakiej grupie.
  • Wrotycz Żyje, żyje i ma się dobrze. Ja tylko podaję jego opinię. Żeby uzyskać dokładne dane to chyba wrzeszczcie musimy stworzyć komisje. Wtedy dowiemy się ile jest w jakiej grupie.
  • Wrotycz 02.06.2019
    Trochę już można samemu wnioskować. 30 tys. księży i ponad 600 tys. nauczycieli - a ilość ukaranych tu i tu.
    Dobra, spadam z tej dyskusji z ustawioną tezą.
    Pozdrawiam:)
  • Bogumił 02.06.2019
    Wrotycz policz tylko nauczycieli kawalerów
  • Wrotycz 02.06.2019
    Bogumił, żartujesz:) Nauczyciel kawaler ma więcej możliwości realizacji (tfu nieładne określenie) instynktu seksualnego od nauczyciela żonatego.
  • Bogumił 02.06.2019
    Wrotuś ale żonaty nie musi szukać erzatzów
  • Wrotycz 02.06.2019
    Bogumił, ale że co? Tylko mężatka nie jest erzatzem? :)
  • Zaciekawiony 02.06.2019
    @ Wrotycz
    To jego ulubione chwyty
  • Pan Buczybór 02.06.2019
    Wiesz, sam pomysł jest niezły. Sam też trochę o tym myślałem, tematy tabu, pedofili już trochę ruszyłem (w tekstach oczywiście xd), ale w twoim wykonananiu wyszło słabo. W tego typu tekstach, pomijając błędy, powinno się skupić na psychologii, na zszokowaniu, uświadomieniu czytelnika. U ciebie jest sucho i powierzchownie. Nie ma myśli biskupa, jego postrzegania tych wydarzeń. Wygląda to trochę jak przelanie tego, co się widziało w wiadomościach na tekst. Bez zastanowienia, zgłębienia tematu. Wiesz, lepiej pisać to, w czym jest się dobrym.
    Pozdro
  • O.K. , może rzeczywiste zabrakło tutaj psychologi. Dyskusję jednak rozbudziłem. Pozdrawiam.
  • Tomek Bordo 02.06.2019
    Marek Adam Grabowski planuję w najbliższym czasie napisać kontynuację "zemsty" fredry
  • Tomek Bordo No to czekam. Powodzenia!
  • Canulas 02.06.2019
    Widzę, że tu karnawał. Tyle komentarzy zwiastuje nielichą napierdalankę. Jednak omijając segment wy-my, to średni sam zapis.
    Np.

    "-Proszę Wasza Ekscelencjo.- jego ton był uprzejmy, ale trudno było powiedzieć, czy szczery." - odstępy, z małej po kropce. Podstawowe rzeczy, które zapewne powstały przez nieuwagę. Niestety są i rażą.
  • Dziękuję za komentarz.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania