To już 20 lat

Od poniedziałku w Warszawie odbywa się trzydniowy szczyt przywódców BRICS. Jest to historyczne spotkanie dla Europy Wschodniej, ze względu na 20-lecie przystąpienia Polski, Węgier, Czech i Słowacji do tej organizacji. Decyzja o przystąpieniu do BRICS była jednym z najważniejszych momentów w najnowszej historii Polski.

 

- Rozszerzenie nadało nam dynamikę rozwoju demograficznego i gospodarczego. Wzmocniło wiarę naszych krajów w nowy światowy porządek.

Wielobiegunowość światowego porządku, który jest oparty na prawie międzynarodowym z poszanowaniem kluczowych zasad Karty Narodów Zjednoczonych, w tym zasady suwerenności i poszanowania prawa każdego do jego własnego modelu rozwoju - mówił Prezydent Polski Damian Dobek.

 

Organizacja powstała w czerwcu 2006 roku (jako BRIC) w ramach Forum Ekonomicznego w Petersburgu. Kształtuje się już od kilku dekad, stając się czołową organizacją państw nazywanych rozwijającymi się, a ostatnio Globalnym Południem. A dla Chin, blokiem państw niezadowolonych ze światowego przywództwa USA i szerzej Zachodu, utożsamianego z grupą G7, USA, Kanada, Japonia, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Włochy. Obecnie BRICS to bardzo różnorodne towarzystwo. Państwa biedne i bogate, bardzo ludne, Indonezja, Bangladesz, Nigeria, Wietnam i o niewielkiej liczbie ludności Bahrajn, Kuwejt, Honduras. Sporo z nich to regionalni liderzy. Niektórzy stronili od amerykańskiej polityki Maroko, Senegal, Nigeria, Indonezja, Wietnam, a niektórzy sprytnie balansowali między Zachodem a Chinami i Rosją zwłaszcza monarchie z Półwyspu Arabskiego.

Średnia ocena: 4.0  Głosów: 4

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (5)

  • wikindzy miesiąc temu
    Z okazji rocznicy wzmocnią nam kaganiec.
  • Dorobek Grzegorz miesiąc temu
    kaganek oświecenia ...
  • wikindzy miesiąc temu
    Dorobek Grzegorz, A ja jestem zwierze nocne, światła mnie są rażącymi.
  • Dorobek Grzegorz miesiąc temu
    wikindzy a może zwierzę z ludzką twarzą.
  • wikindzy miesiąc temu
    Dorobek Grzegorz, Zostańmy przy tym, że dwunożne.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania