Tornado

Jak rozpruty wór wiatrów Odyseusza,

Wir rozszalał się srogo w ziemskiej dziedzinie.

Ledwie zwisł lejem z chmury, zda się, że minie,

A już świszcząc na drutach, wszystko porusza.

 

Słupów latarnianych kładł setki pokotem.

Domów czarne dachy rwał, niósł samochody.

Dębów rzeszę młyńsko mełł, wysysał wody.

Byle słomkę, jak sokół, prędkim miótł lotem.

 

I mnie niósł w swym uścisku ten wiatr szalony,

Chwyciwszy jak w garść twardo, podniósł mocarnie.

Zgniótłby chętnie bądź zrzucił, zginąłbym marnie.

 

Zaniósł ledwie żywego w dalekie strony,

Tam puścił pieszczotliwie, wrócił w chmur łoże,

Grzmiąc bębnem, słup karzący, jak ramię Boże

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 7

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (7)

  • betti 29.12.2017
    ten wicher szalony,.
    w chmury łoże
    jako ramię Boże
    omiótł lotem

    Tyle ode mnie. Za wątek Odyseusza 5
  • Agnieszka Gu 29.12.2017
    Lubię energię i żywiołowość w utworach. Zwłaszcza oddane przy użyciu bogatego, nieoklepanego słownictwa.
    Szaleństwo wichury a na końcu łagodne wyciszenie. Podoba mi się.
  • Canulas 29.12.2017
    Druga zwrotka - cudo.
  • Zaciekawiony 29.12.2017
    Wiersz ogólnie rzecz biorąc jest sonetem, trochę wymęczonym. W wigilię siadłem sobie w łóżku i pomyślałem "a, machnę sonet, o czymś tam", tak zupełnie bez wcześniejszego pomysłu. Ponieważ bardzo wiało, zacząłem pisać o wietrze. Zapisałem pierwszy wers, który bardzo mi odpowiadał, potem policzyłem sylaby i wychodziło na to, że będzie to dwunastozgłoskowiec ze średniówką po siódmej sylabie. Nie pisałem jeszcze w takim metrum. Zdecydowałem się na układ z rymami zmieniającymi się co strofę, aby rym nie był zbyt rozciągnięty.
    (W klasycznym sonecie strofy czterowersowe używają układu abba abba zaś trzywersowe rymów cd tak ułożonych, aby nie powstawał nowy czterowiersz, tutaj jest układ bardziej różnorodny abba cddc eff egg, tzw. sonet kanadyjsko-włoski).
    Aby zwiększyć melodyjność zdecydowałem się użyć aliteracji, to jest połączenia sąsiadujących wyrazów z tą samą dźwięczną lub syczącą głoską. Dobieranie wyrazów aby wszystko pasowało zajęło mi ostatecznie cztery dni.
  • Agnieszka Gu 29.12.2017
    Nie mam pytań... ;)
  • Canulas 29.12.2017
    I to jest właśnie proszę państwa "Świadomy Twórca".
    Ja po prostu piszę, a dobry Pan Program mi na końcu mówi nad jakim o postawić trzeba kreseczkę.
  • Może nie jest lekki i zwiewny, ale bardzo solidny, i z dobrym przekazem.
    Pzdr

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania