Triple-Drabble – Niechciana prawda

– Każdy powinien być uczciwy względem siebie. A to jest dopiero początek drogi. Praca i jeszcze raz praca nad sobą! – Basowy głos Grzegorza docierał do wiwatujących ludzi. – Nie możemy pozwolić, by mali ludzie, kierowali naszym krajem. Niszczą, cokolwiek dotkną, skłócają, a przecież potrzebna jest solidarność. Kiedyś wielkie słowo, teraz wydmuszka. Ale zmienimy to, jak i wiele innych rzeczy. Każdy z nas będzie równy, a za tym przyjdzie szacunek. Nie będzie między nami żadnych podziałów. Jestem z wami, a wy!?

– Z tobą! – rozległy się głos z tysięcy gardeł.

– Sięgniemy po władzę i w końcu będzie nasza!

– Nasza, nasza!

– Nasza! – krzyknął, myśląc: „moja”.

 

.....................................................***................................................

 

– Widziałaś? – Grzegorz uważnie przyglądał się żonie.

– Tak – odpowiedziała cichutko, zbyt cicho.

– Podobało ci się? – dopytał jeszcze.

– Bardzo – dodała i się uśmiechnęła.

Cała Polska stawiała na niego, a ona odpowiada półsłówkami?!

– Kurwa! Czy tylko w domu mnie nie doceniają?

Podszedł do Moniki i chwycił ją za szyję.

– Proszę – szepnęła, gdy jeszcze mogła wydobyć z siebie głos.

– Nasza, nasza! – Z telewizora dobiegało skandowanie rozemocjonowanego tłumu.

– Słyszysz, tak powinnaś reagować. Entuzjastycznie. Rozumiesz?

Monika szamotała się, Grzegorz zaś wciąż ściskał jej szyję. W końcu puścił. Wiedział kiedy przestać; raz niepotrzebnie wylądowała w szpitalu.

– Jak będziesz wychodziła, załóż ten szal, który ci kupiłem na urodziny.

 

.....................................................***................................................

 

Minęło pół roku od historycznego przemówienia Grzegorza Derdy, a Michał wciąż miał je w pamięci. Uczciwość, solidarność i praca nad sobą, te słowa stały się filarami, na których Michał oparł życie, swój nowy początek. Alkohol odrzucił jak niechcianą kochankę, papierosy poszły w kąt, a on na każdym kroku, własnym przykładem ukazywał, że zmiana jest możliwa. Kochał i szanował żonę, a z dziećmi spędzał każdą wolną chwilę, ucząc je dobrego życia. Pomagał, rozsiewał wokół radość z życia.

 

Gdy pięć lat później dowiedział się, że jego idol został skazany za przemoc domową, nie zmienił się. Miłość w sercu została mu na zawsze.

Średnia ocena: 3.8  Głosów: 5

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (276)

  • Pobóg Welebor 9 miesięcy temu
    Ha ha, początek już mnie zachwycił, później przeczytam do końca :D
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    dzięki:)
  • MartynaM 9 miesięcy temu
    ubierz szal - załóż szal

    No cóż, przykładów złotoustych przywódców nie brak, byli i są w przestrzeni publicznej... pięknie mówią, tylko nie idzie za tym prawda i uczciwość
    Niemniej, jak widać, można na tych słowach zbudować coś dobrego, ale to zależy już od charakteru. Dobry trudno zepsuć, złego nawet resocjalizacja nie naprawi...

    Dobry tekst
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Nawet kłamstwo może zbudować coś dobrego. Trochę to smutne, ale jest dobro.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    A z tym ubrać, załóż mam problem. W domu się tak mówiło, więc tak mimowolnie piszę. Już kiedyś mi wytknęłaś podobny błąd. Dzięki, skorygowałem:)
  • MartynaM 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk, bo to tylko regionalizm.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Już od tytułu byłem ciekawy do czego zmierzasz. Finał mnie nie zachwycił, ale zaskoczył. Może o to chodziło? Co do samej strony językowej - bez rewelacji. Typowy ciąg krótkich zdań. Pozdrawiam 3
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Koniec cię nie zachwycił, bo prawda nie jest fajna. Prawda jest tylko prawdą. Trudno przed sobą przyznać, że dobre słowa (i to nie wszystkie, bo większość przemówienia ma negatywny charakter) wypowiadane w złej wierze, mogą czynić dobro i zmieniać ludzi. Co do strony językowej, to nie wiem, czego oczekujesz. Poezji? Prosty tekst, proste środki przekazu. Nie wiem, czy wiesz, ale w przemówieniach należy używać krótkich zdań. Zdania wielokrotnie złożone powodują, że tracisz wątek i dynamika także pada. Chyba tylko Grzegorz Braun lubuje się w takich zdaniach.
    Pozdrawiam
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Czy fałszywy idol może być dobrym prorokiem? Chyba największym przykładem być XIV Dalajlama. Odmieniał ludzi, dawał dobre rady a okazał się zboczuszkiem. https://www.rp.pl/spoleczenstwo/art38290181-dalajlama-pocalowal-chlopca-w-usta-i-prosil-o-ssanie-jezyka-opublikowano-przeprosiny
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marku z punktu widzenia naszej kultury te zachowanie było karygodne. Nie wiem jak to wygląda u nich. Wiesz, to było publiczne, więc może tam tak jest (jakaś tradycja, czy coś tam innego). Nie wiem, co robi, gdy nikt nie patrzy. Nie wiem, nie oceniam. U nas całowało się ręce kobiet (i księży też). Można to różnie oceniać.
    Zresztą mamy bliższe przykłady w naszym kościele i wśród celebrytów, tak więc po co szukasz aż tak daleko?
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Bo tutaj chyba autorytet był największy. Seksualność jest uniwersalna. Kultura może dawać tylko mniejsze lub większe przyzwolenie. Akurat w religiach dalekiego wschodu akceptacja dla przemocy jest większa niż w Abrahamowych; ale czy to dobrze?
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski A gdybyś przyjął, że to nie było związane z seksualnoscią, tak jak pocałunek kobiety w rękę? Zobacz jak całował w usta Breżniew naszego Gierka. Warto oceniać, nie znając przesłanek? To był podobno niezbyt udany żart (Dalajlama podobno robi żarty, czy to prawda, nie wiem) Rozumiem słowo "niestosowne" ale "zboczuszek" to raczej kierowałbym do osób w kulturze którą znam. A na naszym podwórku są tego przykłady, więc po co szukać wątpliwych gdzie daleko, w obcej nam kulturze?
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Wychodzisz z fałszywego założenia, ze molestowanie jest czymś względnym, zależnym od kultury. Nie jest, gdyż seksualność jest czymś pochodzącym z natury. O 'niedopuszczalności zachowania" mówili eksperci np. Lew Starowicz nota bene zajmujący się m.in kulturą seksualną Azjatów.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski Marku a pocałunki Breżniewa były molestowaniem?
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski co do eksperta, nie znałem go z tej działalności w zakresie badania seksualnosci Azjatów (Hindusów?) . Podaj źródło. Wiesz Niemcy wciąż są pewni, że są lepsi od Polaków, Cyganów itp.. Czy my nie chcemy narzucać naszego postrzegania świata innym. Jest zwyczaj pokazywania języka czy też plucia przy powitaniu, bekania po posiłku itp.. To niegrzeczne zachowanie?
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Nikt nie twierdzi, że były. Ale zrobione na siłę byłby pewnym nietaktem.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski duża różnica. Żeby było śmieszniej wtedy to nie był nietakt
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk co za absurdalne porównanie! Przecież piszę o przemocy seksualnej, a nie o savoir vivre!
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Temat poruszył przynajmniej w trzech książkach:
    Pan od seksu, Znak, 2013, ISBN 978-83-240-2336-3.
    Seks nietypowy, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, 1988, ISBN 978-83-202-0613-5.
    Seks w malarstwie chińskim (nie znalazłem niestety wydawczy).
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk w Stanach południowych w XIX. w. za zgwałcenie murzynki była co najwyżej grzywna, za zgwałcenie białej katolicki więzienie, a za zgwałcenie białej protestantki kara śmierci. W ostatnim przypadku jak zrobił to murzyn to karę wykonywano od razu bez sądu; czasem nawet zbijając przy okazji również żonę i dzieci tego murzyna (bo nie upilnowali). Oczywiście dla murzyna każdy podryw mógł być gwałtem. Ale to nie znaczy, że gwałcona murzynka mniej cierpiała.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski Obawiam się, że te książki są o czymś innym (tak wynika z opisów). Może je czytałeś i tak Pan Starowicz pisze o hinduskej seksualności. Trudno mi w to uwierzyć, ale co tam.
    Co do absurdalności porównania, to ja od początku twierdzę, że nie znam zwyczajów seksualnych Hindusów czy też Buddystów (no bo skąd), ty twierdzisz, że znasz.
    Żeby się o to nie kłócić podaj po prostu przykład z polskiego podwórka.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Przemoc jest czymś uniwersalnym gdyż ofiara cierpi tak samo. W przypadku dzieci, one nawet nie są w stanie odróżnić kontekstu kulturalnego, gdyż słabo się w orientują.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski Marku to był rasizm i było też gorzej, dla przykładu zabijano
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski Całowałeś kiedyś księdza w rękę?
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski no i czy ciotki cię chwytaly i całowały? I tekst "Jaki fajny chłopczyk? To chyba molestowaniem, co nie?
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Ale będzie spraw sądowych (nie będzie, przedawniło się). A ciotki zawsze całowały na powitanie i pożegnanie. Otworzyłeś mi oczy😀 I jeszcze: "daj buziaka"😀
    A tak poważnie, to podaj przykład z Polski. Pisałem już że tamtej kultury nie znam. Niech będzie, że masz rację 😀 Co mi tam👍
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk w tych książkach je opisuje. Natomiast piszę też o czymś inny. Mianowicie o tym, że trzeba odróżnić pewne zachowania seksualne, które w danym momencie, w danej kulturze są źle widziane, od rzeczy, które są wyrazem zboczenia w sensie medycznym. Kultura nie może zboczenia zrobić czymś dobrym, nawet jeśli na nie jakoś zezwala.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski https://www.vice.com/en/article/jg5854/tibetans-explain-what-suck-my-tongue-means-dalai-lama-viral-video
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk O naszym podwórku pisałem nie raz; nawet stworzyłem opowiadanie. Po za tym Dalajlama jest autorytetem Europejczyków. Większość buddystów ma do niego dystans. Birma będąca buddyjskim państwem wyznaniowym jawnie spiera Chiny w Tybecie.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski poczytaj artykuł z linku
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Rasizm, ale i kwestia prześladowań religijnych, ale było to przyzwolenie w na pewne zachowania, które są uniwersalnie złe.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Nie; nie całowałem.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Akurat niektóre tych zabaw z "fajnymi chłopczykami" są formą molestowania.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski Marku nie masz dzieci, tak mi się zdaje. Dzieci się przytula i także całuje i robią to rodzice, ciocie i opiekunki. Bliskość dziecku jest potrzebna - szczególnie małego i dot. to przytulania. W tych czasach człowiek boi się przytulić nieswoje np. Brata dziecko (nie robię tego) by nie być posadzonym o niecne zamiary.
    Ty nie znając kultury potępiasz Dalajlamę. A może trzeba mówić o Juliuszu Paetz'y lub też muzyku Krzysztofie S (polecam film Bagno). Trochę odwagi Marku.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Bagno oglądałem; a o Petzu już się tutaj wypowiadałem. Natomiast ciągle powtarzasz ten sam mit. Że molestowanie jest kwestią kultury. Nie jest sprawą biologii. Tak samo jak nie można być niewidomym w jednej kulturze, a w drugiej widomym. Co do przytulania, to każdy powinien odróżniasz przytulenie przyjacielskie od erotycznego.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski molestowanie jest związane z seksualnoscią. Przeczytałeś artykuł z linku? Ja niczego nie mylę, ja jedynie przyznaję się do niewiedzy i nie przyjmuję skrajnych opinii, w tym przypadku Twojej.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Gdzie w linku jest napisane, że są badanie seksuologiczne pokazujące, że Tybetańczycy inaczej reagują na bodźce seksualne niż Europejczycy. Proszę o te badania. Czy gdyby uderzył dziecko też byś stwierdził, że może Azjatów to nie boli? Artykuł podaje jedynie, że kilku Tybetańczyków (głównie anonimowych) twierdzi, że to u nich normalne. Akurat skrajne opinie to głosić ty.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Przy każdym znanym przykładzie molestowania były takie wygibasy. Inne też wierzysz?
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk jeszcze jedno. Zabawne jest czepianie się że zamiast "szczuj" powinno być "gryźć", gdyż to drugie jest bardziej erotyczne.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski czytaj że zrozumieniem, bo jeszcze nie będziemy chodzić do lekarza, bo przecież zabawa w lekarza jest grą erotyczną. No i karmienie piersią odpada. Marku zlituj się i nie doparuj się wszędzie seksu i molestowania 😒
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk że czytaniem, że zrozumieniem to masz problemy ty? Nie nazywam wszystkiego molestowaniem, a jedynie stwierdzam, że kwestia doznań erotycznych jest czymś uniwersalnym, a nie uzależnionym od kultury. Jeśli mój pogląd jest skrajny to cała seksuologia jest skrajna.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski A tak wracając do meritum, to czy ja coś w utworze pisałem o molestowaniu lub seksie? Marku, myśl sobie co tam chcesz, jak ci to poprawia humor. Osądzaj innych, bo to łatwe. Mi nic do tego.
    Na tym kończę
    Pozdr
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Nie pisałeś, ale mi tylko chodziło o świeży przykład upadłego autorytetu. A Hitlera wolno osądzać?
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski Masz porównania 🤣🤣🤣🤣. Osądzaj kogo chcesz, nie bronię Ci. Tylko nie wkładaj w moje usta twoich też.
    Hitlera oceniam zdecydowanie źle, żeby nie było niedomówień. Nie osadzam JPII, zbyt mało mam danych.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Czyli jednak można osadzać? Czy pisałem, ze Dalajlama będzie smażył się w piekle? Czy pisałem, że na pewno robił to wcześniej? Czy pisałem, że na pewno jest pedofilem w sensie klinicznym? Czy pisałem, że chciał zrobić więcej? Nie pisałem. Odniosłem się tylko do jednego udokumentowanego, publicznego, powszechnie skrytykowanego zdarzenia. A, że obrońcy idą w zaparte. Zawsze tak jest. Nota bene twój link jest nawet sprzeczny z oficjalnym oświadczeniem Dalajlamy. Jak więc brać go poważnie?
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski nazwanie kogoś zboczusiem, to moim zdaniem osądzanie.
    Może skończmy już ten temat, ja nic nie dodam. Jak musisz to pisz, ja nie odpowiem.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk tak, ale odniosłem się tylko do pewnego czynu i tyle. Może ci się forma nie podobać, ale nie łap mnie za słowa.
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Marku u nich to normalna forma zażyłości, bez podtekstów seksualnych, które Tobie od razu do głowy przychodzą. A tłumaczył się, bo te głupie lewackie media na niego naskoczyli i próbują kręcić aferę. Żydowski okrutny ubój rytualny, czy obrzezanie chłopców ci nie przeszkadzają, bo media to przemilczają.
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Naskoczyły.
  • Pobóg Welebor 9 miesięcy temu
    Jeśli chodzi o Lamę, to zabrano go z domu w wieku 4 lat. Oczywiście, że był molestowany.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Czemu miał być molestowany?
  • Pobóg Welebor 9 miesięcy temu
    Ha ha, gwałcony również. Po to wymyślono religje, żeby gwałcić. Po nic innego
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Idziesz po bandzie 😀
  • Pobóg Welebor 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk, przecież to raj dla pedofilów, taka religja... U nas nie ma prawa być inaczej. Niestety nie sądzę, abym się mylił.
  • Pobóg Welebor 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk, mówić duchowe rzeczy każdy potrafi. Jednak PRZEŚLADOWANO Fautynę i Wandę Boniszewską...
  • Pobóg Welebor 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Faustynę, ma się rozumieć.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Pobóg Welebor każda duża organizacja tak ma. Pojawia się bezkarność
  • Pobóg Welebor 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk tak, i tu jest pytanie, czy można coš przekazać w inny sposób? W zakonie, w którym powinno być bezpiecznie właśnie jest na odwrót, Faustyna albo Wanda miały do czynienia z koszmarem. Dzisiaj pewnie skończyłyby w psychiatryku. Ale ich ofiara nie poszła na marne. Grunt to nie myśleć za dużo :D
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Pobóg Welebor może prawo antytrastowe także w religii. Czyli dane wyznanie może mieć max 15% wyznawców w damym kraju i to samo dla partii politycznych, korporacji, organizacji (np LGBT) itp. Wtedy trudniej o bezkarność, pewnie będą zmowy i będzie trzeba z nimi WALCZYĆ, ale będzie nieco łatwiej
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk w pewnym sensie każda tak ma; ale też trzeba spojrzeć w prawdzie w oczy; religie Abrahamowe lepiej chronią przed przemocą instytucyjną (i nie mam na myśli tylko kwestii seksualnych).
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski A skąd taka teza? Historia świata pokazuje nieco inny obraz.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk masz na myśli zdania o religiach Abrahamowych i dalekowschodnich?
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski Tak, rozumiem, że Abrahamowe to Chrześcijaństwo, Judaizm i Islam, a inne to m. in Buddyzm, Hinduizm i regionalne Chińskie religię?
  • Pobóg Welebor 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk, nie wiem, jestem monarchistą, król musi decydować, co dopuści w państwie swoim...
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Spoko, chciałem się dopytać, gdyż poruszyliśmy multum wątków i zrobił się chaos. Generalnie religię orientalne nakazują posłuszeństwo dla wobec duchownego i to daje pole do nadużyć. Oczywiście problem jest szerszy, dla Azjatów władza jest świętością.
  • Pobóg Welebor 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk
    https://youtu.be/1bhTyYC1kco
    :,,D
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Pobóg Welebor muzyka ok, słowa obce, nie znam języków obcych, taki mankament😒
  • Pobóg Welebor 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk, cholera, co ja Tobie wysłałem? Średnio się kontroluję... Ważne, że myzyka OK :D
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski Tak chyba jest w każdej religii, tylko jak taka urośnie to wchodzi polityka, a ludzie stają się wierzącymi ateistami (nie wiem jak to ująć, po prostu przyznają się do wiary nie znają jej i nie stosują)
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Nie brakuje księży, rabinów czy imamów, którzy nadużywają władzy; ale różnica jest taka, że Książ, rabin czy imam to tylko zwykli grzesznicy, a lama, jogin czy mistrz zen to osoby oświecone, to zupełnie inne podejście.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski oświecone (jeżeli tak jest), ale nie Święte. A u nas papież nieomylny. Marku nie wiem jak tam z nadużyciami, ale w Chinach kościoły raczej nie mają lekko, tak więc o nadużycia trudno. Nie wiem jak w innych krajach (w szczególności Indiach, bo największe). Za daleko i poza moim zainteresowaniem. Raczej patrzę co religię głoszą, a nie jak wygląda praktyka.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Oświecony to święty. Papież ma jedynie prawo do ogłaszania dogmatów w encyklice. Prawo ograniczone i niemal nie używane.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk w Chinach ciężko, ale np. w Birmie mnisi współrządcą.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk "(...) co głoszą, a nie jak wygląda praktyka." - w klasycznym podejściu nie ma odróżnienia. Azjaci są do tego bardzo przywiązani.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Chodzimy mi o przykład osoby, która zdawała się mieć dobry wpływ na ludzi, a potem wyszły jej ciemne strony. Takich przykładów było więcej, ale obecny jest najświeższy i chyba najbardziej radykalny.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski oświecony to nie święty i to zdecydowanie. Oświecenie osiąga się przez medytacje i prowadzi do niej jakąś tam wieloraka ścieżka (już nie pamiętam o co tam chodziło, ale założenia były sluszne😀). Tak więc to zupełnie co innego. Święty jest ogłaszany przez innych po śmierci (z przeróżnych przyczyn także politycznych) oświecenie osiąga się samemu (nikt nie ogłosi cię oświeconym)
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski z Twojej wypowiedzi wynika, że nie przeczytałeś linku, jaki Ci podałem. Drastyczne nieprzyjmowanie innego punku widzenia😀
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Czasem lekceważymy to co jest daleko. Jak zapytałem kolegów na studiach czemu Holocaust jest gorszy od ludobójstwa, którego dokonali Belgowie w Kongo? Wprost jeden mi powiedział: Bo Holocaust był w sercu Europy. Jak sam odpowiedziałem, czyli złem Hitlera było to, że wysłał Żydów do Polski.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk jak sam pisałeś świętym jest się po śmierci, przedtem jest się grzesznikiem. W Azji można być świętym za życia.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski jeszcze raz, oświecony to nie święty. Do świętych się modlisz, do oświeconych nie. Oni mogą ci pomóc zostać oświeconym i tyle
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Nie ma czegoś takiego jak modlitwa do świętych. Masz bardzo dziwną wiedzę o chrześcijaństwie. I nie łap mnie za słowa.
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Marku przecież są litanie do świętych, co Ty znowu za herezje wygadujesz?
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Noico1 Sam herezje głosisz (chyba nie pierwszy raz). Modlić się można tylko do Boga. Możemy co najwyżej modlić po przez świętego.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Noico1 Skoro już tu jesteś to powiedz czy zgadzać się z tezą Józefa, że Dalajlamie wolno dotyka dzieci, a księżom nie, bo to inna kultura.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski jeszcze raz, ostatni. Ja się nie wypowiadam, bo nie znam kultury. Link jaki Ci podałem pokazuje to w innym świetle. Nie osądzam. Rozumiesz?
    To by było na tyle, nie wkładaj w moje usta twoich tez
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Tylko ty zupełnie nie rozumiesz co mam na myśli? Chodzi mi o to, że jest to kwestia nie kultury, a zmysłów. Tak nasz biologia ukształtowała, że pewne bożce wywołują u nas pewną reakcje, bez względu na to gdzie żyjemy.
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Marku są modlitwy do świętych. Nie wymyślaj herezji😀😀😀
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski Marku pocałunek cioci to molestowanie? Tak i nie, zależnie od okoliczności. Liczy się intencja! Rozumiem cię doskonale i nie zgadzam się z Twoimi tezami. Zresztą po co ta rozmowa? Masz dzieci, wiesz co to bezgraniczna miłość? Wiesz że dzieci płaczą i się je tuli i także całuje i głaszcze po głowie. Czasami płaczesz z nimi, bo nie wiesz, co się dzieje. Marku to jest życie!!!
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Noico1 Widzę, że wiedzę o Kościele czerpiesz z protestanckich pamfletów.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski https://dolinamodlitwy.pl/modlitwy-do-swietych/
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Chyba nie wiesz. A co do cioci, to pokaż mi film a powiem ci czy moim zdaniem ciocia molestuje.
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Marku nie brnij w dalej, przyznaj się do błędu😀

    Modlitwy do św. Antoniego
    Modlitwa do św. Antoniego
    Święty Antoni, wielki nasz Patronie, prosimy cię pokornie, abyś z wysokości swej chwały wejrzał na nas i przyszedł nam z pomocą. Ty pomagasz wszystkim, którzy wzywają twego pośrednictwa i proszą o opiekę. Nie odrzucaj i naszych ufnych próśb, ale wspomagaj nas w naszych troskach i kłopotach. Twoi czciciele znają twe skuteczne wstawiennictwo w odnalezieniu rzeczy zgubionych, ochronie przed złodziejami, opiece nad podróżującymi, niesieniu ulgi w cierpieniu chorym, biednym i zakłopotanym. Z ufnością błagamy, spraw, abyśmy dzięki twej opiece mieli zawsze silną wiarę, pracowali nad poprawą życia i pomnożeniem łaski uświęcającej. Polecaj nas Najświętszej Maryi, Matce Bożej, której zawdzięczasz szczególną pomoc w pracy dla zbawienia ludzi. Ty wiesz, jak słabi i nędzni jesteśmy, wiesz najlepiej, jakie zło zewsząd nas otacza i jak bardzo potrzebujemy twej pomocy. Prosimy cię, święty Antoni, abyś nas wspomagał w życiu i kierował ku dobremu Bogu. Wspieraj wszystkich, którzy zwracają się do ciebie w swych potrzebach i troskach. Niech wszyscy odczuwają twoją opiekę i doznają twej pomocy, wielbiąc Boga Ojca i Syna i Ducha Świętego. Amen.

    Modlitwa ku czci św. Antoniego w intencji dzieci
    O najdroższy święty Antoni, zwracamy się do Ciebie, by oddać pod Twą opiekę, to co mamy najdroższego i najcenniejszego nasze dzieci. Tobie, pogrążonemu w modlitwie, ukazało się Dzieciątko Jezus, a gdy opuszczałeś ten świat, dzieci rozgłaszały wiadomość o Twej błogosławionej śmierci. Skieruj twój wzrok na nasze dzieci, które Tobie powierzamy, abyś pomógł im wrastać, tak jak Jezus, w latach, mądrości i łasce. Spraw, by zachowały niewinność i prostotę serca. Udziel im łaski, by zawsze towarzyszyła im troskliwa miłość i mądre kierowanie rodziców. Czuwaj nad nami, by wzrastając w latach, dotarły do pewnej dojrzałości i jako chrześcijanie dawały świadectwo przykładnej wiary. O święty Antoni, nasz patronie, bądź blisko wszystkich dzieci i wspomagaj także nas Twą nieustanną opieką. Amen.

    Modlitwa o otrzymanie zgubionych i skradzionych rzeczy
    Święty Antoni! Wielką łaską obdarzył Cię Bóg, czyniąc patronem rzeczy zgubionych i skradzionych. Stroskany przychodzę do Ciebie ufając, że pomożesz mi w odnalezieniu rzeczy zgubionej, której bezskutecznie szukam. Wspomnij na to, jak wielką łaskę Bóg wyświadczył Tobie, posyłając do Ciebie wszystkich strapionych, ufających, że Twojej modlitwie Bóg niczego nie odmówi. Jakże często się działo, że za Twoim wstawiennictwem umarli otrzymywali życie, błądzący – dobrą radę, uciśnieni – pociechę, opętani – uwolnienie, trędowaci – oczyszczenie, więźniowie – wolność, podróżujący – pewność życia, kalecy zdrowie, okradzeni – swój majątek, znajdujący się w niebezpieczeństwie – ocalenie, a wszyscy cierpiący – pomoc i pociechę. Także dzisiaj wszędzie doznajemy owoców Twego wstawiennictwa u tronu Bożego. Wyjednaj mi łaskę, abym ja także był jednym z tych, którzy doznali Twojej pomocy. Polecam Twej opiece to co mi skradziono, a jeżeli zgadzam się to z wolą Bożą, to spraw, abym to otrzymał i mógł znowu cieszyć się tym ku Twojej chwale. Amen.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk widzę, że mylicie modlitwę do, z modlitwą przez. Mam wyjaśnić różnicę?
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski Marku trochę zaczynam się bać, ale raczej nie kręciliśmy filmów z powitań i pożegnań. Ty tak na serio?
  • Noico1 9 miesięcy temu
    To jest ze strony parafii. Nie ma w niej mowy przez, tylko do

    http://www.antonipadewski.pl/nasz-patron-26044/modlitwy-do-sw-antoniego-26048
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski przeczytaj treść modlitw
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Noico1 To są wszystko modlitwy do Boga, tylko po przez świętego,.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski jak widać i w tym masz rację 🤣🤣🤣. Gratulacje 😀
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Myślisz, ze ni czytałem.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk daj film to ocenię.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Noico1 to, że jakiś ksiądz coś źle napisał nic nie znaczy.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski Marku za wstawienictwem jest przez błogosławionych
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski 😂😂😂
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Noico1 Przeczytajcie czym jest wstawiennictwo https://pl.wikipedia.org/wiki/Wstawiennictwo_%C5%9Bwi%C4%99tych
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Egzegez z Wikipedii to chyba katolik powinien unikać.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Noico1 Na pewno jest lepsze niż od świadków jehowy
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Noico1 https://stacja7.pl/wiara/o-co-chodzi-w-kulcie-swietych/
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Są serki parafii mających za patronów świętych i do nich mam większe zaufanie niż do wiki.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Noico1 Czy je neguję patronów? Czytaj, że zrozumieniem.
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Więc nie zaprzeczaj, że ludzie modlą się bezpośrednio do świętych, bo znam multum takich ludzi.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Noico1 Nie wiem co robią twoim znajomi. Ale świętego możesz poprosić jedynie o to by wstawił się za ciebie u Boga. W twoje wersji Święty to pogański Bozek. A twoje ignorancja teologiczna jest znana.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Noico1 przeglądam teraz Katechizm. Trochę to zajmie, więc daj mi czas. Na razie ustosunkuj się, czy Dalajlamie wolno więcej niż katolickim księżom.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski https://husyta.wordpress.com/2011/01/24/modlitwy-do-swietych-zakamuflowany-okultyzm/
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk No, tak protestanckie pamflety źródłem wiedzy o Kościele.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski Źle postawiłeś pytanie, odpowiedź brzmi nie, gdyż nie może inaczej. Spytaj się o to, czy biorąc pod uwagę kulturę na danym obszarze (podaj link) i nie znając jej (tej kultury - jedno źródło to zbyt mało) , można potępić jakąś osobę? 😀
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski po prostu pokazuje się zakłamanie kościoła. Modlitwy są jasne (do świętych) a nie do Boga.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Ale to miałem na myśli. Coś nie może być molestowaniem w jeden kulturze, a w innej nie. Może co najwyżej być w danej kulturze akceptowane.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Definicja modlitwy z katechizmu: "Modlitwa jest wzniesieniem duszy do Boga lub prośbą do Niego o stosowne dobra." Katechizm Kościoła katolickiego, II wydanie Poprawione, PSLLTTINUM, Poznań, 2012, 2559, s. 587.
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Święty to pogański bożek😂😂😂 Marku bez egzorcyzmów się chyba nie obejdzie. Mówisz Lutrem.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski Marku znowu to samo. Molestowanie to molestowanie i chodzi o seksualność. Czy akt na obrazie kojarzy ci się z seksem, czy też rzeźby (nagie)? Jeżeli tak, to...
    Zresztą nie zrozumiesz. Już Ci pisałem, myśl co chcesz, mi nic do tego.
    Możemy skończyć ten temat i świętych też?
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Noico1 Kompromituj się dalej. Twoje definicja świętego jest pogańska i nie ma nic wspólnego z Katolicką definicją. Ustosunkuj się do cytatu z katechizmu. ps. Luter nie negował świętych.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk temat świętych zacząłeś ty. Natomiast ja piszę o dotykaniu cudzego ciała, a nie o sztuce.
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Luter sprzeciwiał się kultowi świętych i wierze w cuda związanej z wizerunkami. Kto wyrzucił z grobu zwłoki św. Doroty w Kwidzyniu? Luteranie. Mieli fiksum dyrdum na tym punkcie.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski dobra podam ci przykład. Kobieta głaszcze psa, a on ją liże po policzku. To zoofilia?
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Noico1 Luter podważył tylko wstawiennictwo świętych. Ja wstawiennictwa nie podważam. Natomiast protestanci krytykując wstawiennictwo próbowali je ośmieszy, pisać to co ty teraz.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Raczej nie.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski dlaczego? A gdy ta kobieta ma nieczyste myśli i tak zaczyna? A gdy kobieta po prostu głaszcze swojego psa? Rozumiesz różnicę? Intencja
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Inny cytat z Katechizm: "Jedynie Chrystus jest drogą modlitwy Chrześcijańskiej." Tamże, 2664, s. 612.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Dla tego chciałbym mieć film albo przynajmniej opis. Nie można mówić Tak lub Nie przy takim ogólniku.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Czy inny cytat: "Modlitwa jest przede wszystkim skierowana do Ojca; kieruje się ona także do Jezusa (...)" tamże, 2680, s. 615.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    "Modlitwa chrześcijańska jest związkiem przymierza między Bogiem i człowiekiem w Chrystusie. Jest działaniem Boga i człowieka; wypływa z Ducha Świętego i z nas, jest skierowana całkowicie ku Ojcu, w zjednoczeniu z ludzką wolą Syna Bożego, który stał się człowiekiem." tamże, 2564, s. 588.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    A definicja wstawiennictwa świętych: "Wstawiennictwo Świętych. Ponieważ "mieszkańcy nieba są zjednoczeni z Chrystusem, jeszcze mocniej utwierdzają cały Kościół w świętości...nieustanie wstawiają się za nami u Ojca, ofiarując Mu zasługi, które przez jedynego Pośrednika miedzy Bogiem a ludźmi, Jezusa Chrystusa, zdobyli na ziemi... Ich braterska troska również bardzo wspomaga naszą słabość". Tamże, 957, s. 240.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Możecie się łaskawie odnieść do cytatów z katechizmu?
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Tak jak myślałem, nie odnieśli się do cytatów z katechizmu. Łatwo pieprzyć głupoty bez podania źródła, trudno się z źródłem zmierzyć. Dyskusja w tej sytuacji nie ma sensu.
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Marku kult świętych i modlitwy do nich to jedna z najpiękniejszych tradycji chrześcijaństwa.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Noico1 Zero konkretów. Powyższy cytat wyjaśnia czym jest kult świętych. I taki prawdziwy kult jest czymś pięknym. Natomiast twoje prywatne wymysły są szaleństwem i tyle.
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Bo nie ma w tym sprzeczności. Ludzie modlą się do świętych, a co dzieje się dalej to już nie ich rzecz.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Noico1 Właśnie ich rzecz. Jeśli np. prosisz św. Antoniego żebyś odnalazł zgubiony dajmy na to klucz; to on jedynie przekuje to Bogu i Bóg oddaje ci klucz. Modlący musi to wiedzieć, gdyż modlitwa ma być czymś świadomym. Inaczej robi się to bezmyślny rytuał. Nie pozwólmy żeby katolicyzm stał się czymś na wzór religii orientalnych gdzie ludzie sami nie wierzą co praktykują.
  • SwanSong 9 miesięcy temu
    Noico1
    Ale cię Marek zaorał :D Nic nie wiesz o własnej religii. Przyznaj się do błędu, ja się świetnie bawiłem, czytając, jak zostałeś poniżony :D
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Marku, ludzie doskonale wiedzą i modlitwa do świętych przynosi im często doskonałe rezultaty w postaci np. uzdrowień. Nie dalej jak miesiąc temu byłem w Górze Kalwarii pod Warszawą. Czy wiesz, że ta miejscowość, gdy powstała w 1670 roku nosiła nazwę Nowej Jerozolimy? Dopiero zaborcy zmienili jej nazwę. Jest tam sanktuarium św. ojca Stanisława Papczyńskiego, założyciela zakonu marianów. Tam są udokumentowane cuda uzdrowienia, i to z poważnych chorób po modlitwie do tego właśnie świętego. Ludzie przyjeżdżają tam, żeby modlić się u jego grobu.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Noico1 tak, ale ci ludzie wiedza jak to ująłeś: "co dzieje się dalej (...)". Święci są naszymi przewodnikami do Boga, a nie pomniejszymi Bóstwami.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Noico1 Wolałbym jednak żebyś skupił się na tym co było tematem mojej dyskusji z Józefem, a nie ma tej dygresji.
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Marku, nikt nigdzie nie twierdził, że święci są bóstwami, czy czymś podobnym. Ludzie instynktownie czują, że święci lepiej nas po prostu rozumieją, bo przeżywali te same problemy, tyle że lepiej sobie z nimi radzili. A Bóg pewnie nie ma czasu na takie powszednie popierdółki, bo zajmuje się skalą makro. Ja w każdym razie wierzę w opiekę świętych i wielu z nich bardzo lubię i podziwiam.
  • Noico1 9 miesięcy temu
    A jaki był główny temat?
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Noico1 Bóg ma czas na wszystko, bo jest ponad czasem. Jedni wolą modlić się bezpośrednio do Boga, inni prosić świętych, żeby się za nich do Boga wstawili. Kwestia cech osobowych. Ale celem ostatecznym jest tylko, Bóg i nikt inny. Kościół tak zawsze twierdził.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Noico1 Sprawa Dalajlamy. Całował chłopca w język. https://www.youtube.com/watch?v=XRRDvrRbEmU Józefowi to nie przeszkadza; bo to inna kultura, nie chce oceniać. Ale jak coś zrobią księża to się czerwieni.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski I znowu to samo. Czemu wkładasz twoje słowa w moje usta? Robi ci to przyjemność, czy co? Zrób sobie test plam (jest w internecie). Nie musisz się chwalić wynikami.
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Marku, ja już się wypowiedziałem na ten temat wyżej. Mnie to nie przeszkadza, jeśli to jest forma ich kultury i normalnego zachowania, np. okazywania przywiązania do dziecka. Tłumaczył się pewnie dlatego, że media jak zwykle próbowały z tego robić sensację, czy skandal. Media to niszczyciele tradycji. U nas niemalże zniszczyli piękny zwyczaj całowania kobiety w rękę, nie do pomyślenia obecnie raczej na zachodzie. Pamiętam tę kampanię lewacką, gdy całowanie kobiety odsądzano od czci i wiary. Gdyby to ode mnie zależało to bym te całe media zaorał o wrzucił resztki do Wisły. Ludziom dyktują co oni mają myśleć, jak się zachowywać i sporo ludzi, a raczej głupków, daje się na to nabierać.
    Wystarczy choćby przeanlizować ostatnią głupkowatą kampanie przeciwko Radio Maryja. Jak się okazało całe lewactwo śledziło uważnie, jakby nie mieli swoich problemów, spotkanie pielgrzymów z Rodziny RM na Jasnej Górze, a później jakie zawistne, nienawistne komentarze. Mała głowa. Z Jasnej Góry nie tacy jak Kaczyński przemawiali, bywali tam polscy królowie i wygłaszali mowy. Tylko lewackie debile o tym nie wiedzą, bo i skąd mają wiedzę. Łże media ich o tym nie poinformują.
  • MartynaM 9 miesięcy temu
    Noico1 o czym ty piszesz?
    To ohydne czego dopuścił się Dalajlama, na to nie ma wytłumaczenia, a tym bardziej zrozumienia dla takiego zachowania.
    Patrzeć na to nie można, nawet sposób w jaki patrzy na tego chłopca... ohyda!!!
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk A niby co ja ci wkładam?
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    MartynaM dokładnie. Niech by jakiś stary dziad tak włożył język Bogumiłowi czy Józefowi. Oj polubili by taką tradycję. I nie wiem, co to ma wspólnego z całowaniem kobiety w rękę.
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Marku, to wygląda mi na realizację jakiegoś buddyjskiego obrzędu inicjacyjnego. Przecież on nie robi tego w tajemnicy, ale jest tam obok ktoś inny.
  • MartynaM 9 miesięcy temu
    Wiesz Marku, czy on stary czy młody, to bez znaczenia. Jest przywódcą religii i powinien być wzorem, a jest, sprawia wrażenie starego dewianta seksualnego... dlatego przepraszał. Gdyby było to jakąś tradycją, chociaż taka tradycja to tylko wśród dzikich plemion, aczkolwiek niekoniecznie, to by wytłumaczył, że o tę tradycję chodzi, tymczasem jest tylko oświadczenie, że przeprasza rodzinę chłopca.

    Co ten dzieciak przeżył... trauma chyba w nim na zawsze pozostanie
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski Marku
    Jak pisałem, z punktu widzenia naszej kultury jest to karygodne zachowanie, jednak nie znam (i jedne źródło tego nie zmieni) kultury tamtej, to zaś powoduje, że nie oceniam tego zachowania. I tyle. Po prostu nie czuje się kompetentny w tej kwestii.
    Nie oceniam także JPII chociaż tutaj sprawa jest z mojego punku widzenia trudniejsza (materiały są obciążające, jednak źródło nie do końca wiarygodne). W tym przypadku chyba to tylko moja nadzieja i naiwność, że papież nie wiedział o molestowaniu w kościele.
    Chciałem ponownie przypomnieć, że ta dyskusja nie na temat i prośba, byś ponownie nie wpychał w moje usta twoich też.
    Straciłem nadzieję, że zrozumiesz.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski A co do tego wpisu to Marku zastanów się nad sobą.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Noico1 zupełnie to nie wygląda na inicjację. Natomiast w religiach azjatyckich jest duże przyzwolenie na to co duchownym można. Ale to tylko daje im świadectwo.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    MartynaM Smutne, ale ujęłaś sedno. Mieliśmy już dożo przyłapanych autorytetów; ale tutaj przekroczono kolejną graniczę. Pamiętacie jak w latach 90 i 2000 był uwielbiany? Nikt chyba nie miał lepszej prasy.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Ale w niczym nie przeinaczyłem twojego słowa. "(...) nie znam (i jedne źródło tego nie zmieni) kultury tamtej, to zaś powoduje, że nie oceniam tego zachowania." - Twój cytat.
    "Józefowi to nie przeszkadza; bo to inna kultura, nie chce oceniać" - Mój cytat. Wskaż różnice.
    Natomiast cięgle nie odniosłeś się do tego co ja pisałem. Nie może coś być w jednej kulturze molestowaniem, a w innej nie. Tak samo jak nie może coś być w jednej pobiciem, a w drugiej nie. Zmysły homo działają tak samo.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski ty wciąż o tym samym. Nie potępiam bekania przy stole (mi to przeszkadza i nie podoba mi się) ale nie potępiam, taka kultura.
    Zachowanie Dalajlamy nie podoba mi się i to bardzo i mi przeszkadza, ale nie potępiam, bo nie znam tej kultury. Rozumiesz?
    Znasz przypowieść o kamieniowaniu? Może znasz, ale kamieni w ręce masz dużo i rzucasz w tych co mają inne zdanie.
    A z molestowaniem daj se luz, bo tobie wszystko kojarzy się z seksem. Nawet przykładu z zoofilią nie zrozumiałeś.
    Filmików z powitań nie mam, ale mogę Ci nakręcić (jak mi się uda) jak królik na mnie wskakuje i liże po nosie. Ekspercko ocenisz czy to zoofilia i wyślę Ci też filmik z zabicia muchy, ty puścisz go w spowolnionym tempie i ocenisz, czy w trakcie zabijania czasem mój palec nie wszedł w dupę muchy. To będzie owadofilia lub też bardziej precyzyjne muchofilia.
    Jeszcze coś wyjaśnić?
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk "(...) nie podoba mi się i to bardzo i mi przeszkadza (...)" - Ok, ale dopiero teraz to napisałeś. Reszta tak jak pisałem.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski miałeś to w pierwszej odpowiedzi (o naszej kulturze) jeszcze jakieś kamienie i eksperckie porady?
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Żeby porównywać przemoc seksualną z bekaniem? Ja tylko tłumaczę, że jest uniwersalna w każdej kulturze, gdyż wynika z bodźców zmysłowych. W Średniowiecznej Palestynie Arabowie modli wkładać swoim niewolnikom kończyny w odbyt. Krzyżowcy tego zabronieni. Czy ingerowali w cudzą kulturę? I niby czemu wszystko mi się kojarzy z seksem? Piszę o sprawach powszechnie wiadomych. Starowiczowi też się wszystko kojarzy? Jeśli tak to może powinien przestać być biegłym sądowym?
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Naprawdę tak tego nie widzę.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski osądzasz Dalajlamę nie znając kultury tam panującej, wciskasz w usta moje, jakieś twoje tezy i to wszystko pod tekstem, który nic o tym nie mówi. Na prośby o zaprzestanie nic sobie z tego nie robisz. Tak ta wygląda. A teraz żegnam
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Marek się nam ostatnio rozbrykał😀😀😀
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Noico1 męczące to😒
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk nic ci nie wciskam; natomiast to ty mi coś wciskasz. Nie atakuję za złamanie dobrych obyczajów, lecz za zrobienie czegoś co jest uznane medycznie za niedopuszczalne. I opinia moja jest powszechna. Skoro Starowicz ci nie wystarcza (chociaż w pisał książki o azjatyckim podejściu seksu, wykładał w Chinach i miał nawet wujka Chińczyka), to może przekona cię chyba najbardziej znany polski ekspert od Azji Radosław Pyffel, który spędził w Chinach. na Tajwanie, w Hongkongu i Tybecie razem ok 20 lat. Też mówił, ze jest oburzony. Gdyby Azjaci mieli inne zmysły zauważył by to. Tak przy okazji Pyffela znam osobiście.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Noico1 zawsze taki byłem. Jak Sokrates bąk w Atenach.
  • Pobóg Welebor 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski, nie trzeba być wielkim znawcą kultur Wschodu, żeby wiedzieć, że ssanie języka przez chłopca, a tego oczekiwał ten Lama, to pedofilja. Ale powtórzę, sam był zabrany w wieku czterech lat z domu, i został bogiem. Dalajlama jest bogiem, dla Ciebie to nie tajne zresztą.
    Pozdrawiam :)
  • Pobóg Welebor 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski, a tego Dalajlamy nigdy nie lubiłem, jest obleśny, widać, że pedofil. Zabijanie buddystów byłoby moim hobby, niestety jest to nielegalne, a nie wolno robić rzeczy nielegalnych...
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Pobóg Welebor Kontrowersji z Dalajlamą jest więcej. Kiedyś go lubiłem, nawet kupowałem jego książki. Może dlatego tak zareagowałem.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Pobóg Welebor Poznałem towarzystwo Buddystów w Warszawie (niektórzy nie lubią jak się ich taj nazywa), to w dużej mierze dziwaki.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Pobóg Welebor W ogóle nie trzeba być znawczą czegokolwiek, żeby stwierdzić coś oczywistego. Ale widzimy, że na tym portalu i oczywiste rzeczy mogą być negowane.
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Marku nie znasz się, a krytykujesz na prawo i lewo. Nawet na lewackiej stronie wyjaśniają to zachowanie:

    Nie waham się tego napisać – zamieszanie wokół wideo z udziałem Dalajlamy to pseudoskandal wynikający z niezrozumienia odmiennych kodów kulturowych. Obrazuje on w sposób niemal laboratoryjny, że wbrew narracji o globalnej wiosce, dialog międzykulturowy dopiero się rozpoczyna.
    Nie waham się tego napisać – to pseudoskandal wynikający z niezrozumienia odmiennych kodów kulturowych. Chodzi oczywiście o nagranie, na którym XIV Dalajlama, duchowy przywódca Tybetańczyków, całuje chłopca i pokazuje mu swój język, mówiąc, by ten język possał, a następnie styka swoje czoło z jego czołem.

    Fakt, chłopczyk jest skonsternowany. Ale dla Tybetańczyków zachowanie Dalajlamy nie jest czymś nagannym. Nie widzą w nim molestowania. Nie oceniają tego zdarzenia w kategoriach seksualnych. Doskonale ujął to Adam Kozieł z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, wybitny znawca tradycji i kultury tybetańskiej w wywiadzie dla tygodnika „Newsweek”: „Jeśli ktoś podejrzewa Dalajlamę o to, że przed kamerami molestuje dziecko, to sam ma problem, a jego podejrzenia więcej mówią o nim samym”. I możliwe, że nawet więcej mówią o kulturze i tradycji, z której pochodzi i w której funkcjonuje osoba formułująca podejrzenia.

    Nie od dziś wiadomo, że kultury i cywilizacje różnią się kodami kulturowymi. W jednej tradycji pewne zachowania uznawane są za naturalne, są częścią codziennej etykiety, w innej te same zachowania mogą zostać uznane za niewłaściwe, a nawet przestępcze. Tradycyjnie w kulturze europejskiej pokazywanie komuś języka było postrzegane jako niekulturalne. Gest wyrażał dezaprobatę i niechęć. Współcześnie język staje się niekiedy symbolem erotycznym. Ale nie oznacza to, że we wszystkich kulturach i tradycjach ta część ludzkiego ciała postrzegana jest tak samo i że taka sama jest jej symbolika.

    Język w kulturze tybetańskiej
    Pamiętam, gdy witałem się z moimi himalajskimi przyjaciółmi w Ladaku, w indyjskich Himalajach, widywałem przed sobą ich wyciągnięte języki. Czy w ten sposób okazywali mi lekceważenie, niechęć, a może były to propozycje erotyczne? Oczywiście, że nie! Wyciągnięty język był gestem powitania, wyrazem zadowolenia ze spotkania.

    We wspomnianym wcześniej wywiadzie Adam Kozieł wyjaśniał: „W kulturze tybetańskiej pokazanie komuś języka to powitanie – coś takiego jak u nas podanie ręki. Wyciąganie języka nie ma żadnych podtekstów seksualnych. Tę tradycję opisali np. misjonarze Lazaryści, którzy byli w Tybecie w XIX w. W polskiej wersji, opublikowanej przez katolickie wydawnictwo ze Śląska, nazwano ją «wyplężaniem». Otóż Tybetańczycy od IX w. do dzisiaj z upodobaniem «wyplężają» język, żeby pokazać, iż nie jest czarny. Wzięło się to stąd, że wierzono, iż czarne języki, jak złe psy, mają przeciwnicy buddyzmu, bo stosują czarną magię i złe zaklęcia”.

    Jest jeszcze kwestia, która najbardziej poruszyła część opinii publicznej, czyli propozycja „ssania języka”. Oczywiście z naszej perspektywy, mogła być ona szokująca. I z całą pewnością była szokująca. Dlatego trudno się dziwić tym komentatorom, którzy tak ostro i krytycznie odnieśli się do całego wydarzenia. Warto jednak w tym miejscu przywołać starą tybetańską opowieść, którą udostępnił mi Adam Kozieł. Otóż do babci przychodzi wnuczek i o coś prosi. Całuje babcię w policzek, babcia mówi – to teraz w czoło, następnie dotykamy się czołami, potem jeszcze nosami, wreszcie babcia wyciąga język, a wnuczek słyszy – to teraz możemy już tylko ssać swe języki. Oznacza to tyle, że dali już sobie wszystko.

    Czy Dalajlama nawiązywał do tej starej tybetańskiej opowieści? Pewności nie mam, ale kto wie. A z tybetańskiego punktu widzenia nie ma ona nic wspólnego ani z molestowaniem, ani jakimikolwiek nagannymi zachowaniami. Natomiast język symbolizuje w niej miłość i bliskość, pozbawionym podtekstów seksualnych.

    Nadużycie czy zwykłe droczenie się?
    XIV Dalajlama znany jest ze swoich, z naszego punktu widzenia, niekonwencjonalnych zachowań. Pamiętam, gdy spotykałem się z Nim w New Delhi, w jednym ze stołecznych hoteli, natychmiast po wejściu do hotelowego lobby zakrzyknął: „Oh, journalist from Poland!”. A potem przygarnął mnie, przytulił niczym ojciec przytula dziecko. I tak dwóch przytulonych mężczyzn szło przez hotelowe lobby do windy.

    Gdy Dalajlama witał się z członkami indyjskiej ochrony policyjnej, zdarzało się, że ciągnął policjantów za wąsy. Niestosowne? Raczej rubaszne, ale w kulturze tybetańskiej odnajdziemy i takie elementy. Tyle tylko, że za tą rubasznością kryje się serdeczność i sympatia, a nie podteksty, które moglibyśmy formułować z punktu widzenia naszej tradycji. I właśnie dlatego scenki takie były publikowane na oficjalnej stronie webowej Dalajlamy, w jego mediach społecznościowych. Podobnie jak opublikowana przez samych Tybetańczyków scena, która tak bardzo poruszyła obrońców dobrych obyczajów. W ocenie Tybetańczyków w scenach tych nie było niczego nagannego.

    Krytycy zachowania Dalajlamy wskazują, również na reakcję chłopca, który odsunął się od duchownego. Jednak taka reakcja jest zbieżna ze wskazaniami buddyzmu – analizuj przekaz mistrza, jeżeli masz wątpliwości, co do jego wskazań, nie realizuj ich. Chłopak tak właśnie postąpił.

    Pozostaje jeszcze sprawa przeprosin Dalajlamy, które opublikował w swych mediach społecznościowych. Pokazują one, iż Dalajlama uznaje, że jego zachowanie mogło urazić innych, mogło zostać niewłaściwie zrozumiane i dać impuls do krytycznych ocen jego aktywności. Przepraszając, Dalajlama pokazał, że uznaje, iż to, co w tradycji tybetańskiej jest utrwalone jako dobry obyczaj, w innej tradycji i w innej kulturze uznawane jest za działanie niewłaściwe i naganne. Nie były to jednak przeprosiny za samo zdarzenie, ponieważ – jak to wyjaśniałem wcześniej – z punktu widzenia samych Tybetańczyków nie wydarzyło się nic nagannego.

    Amunicja dla przeciwników sprawy tybetańskiej
    W tym miejscu warto zauważyć, że dla przeciwników sprawy tybetańskiej wydarzenie będzie dobrą amunicją do prowadzenia medialnego ostrzału wymierzonego w Dalajlamę i orędowników rzeczywistej tybetańskiej autonomii kulturowej i religijnej. Pekin od dawna wykorzystuje wszelkie preteksty, by dyskredytować nie tylko Dalajlamę, ale i tybetańską diasporę na świecie. I z tego powodu można mieć pretensje do Dalajlamy, że nie przewidział, jakie będą konsekwencje jego zachowania na arenie międzynarodowej.

    Ten pseudoskandal, obrazuje w sposób niemal laboratoryjny, jak bardzo zróżnicowany jest świat. Wbrew pozorom i narracji o globalnej wiosce, te różnice są ciągle bardzo ostre, a dialog międzykulturowy tak naprawdę dopiero się rozpoczyna. Przekonanie, że tradycje – także interpretacje zachowań kulturowych – są wszędzie takie same, ciągle pokutuje w szerokich kręgach. Co gorsze – jest również częścią przekonań elit, które zakorzenione w jednej tradycji, nie chcą rozumieć tradycji innych.

    Krzysztof Renik
    stały współpracownik „Kultury Liberalnej”, dziennikarz, od lat 70. korespondent polskich mediów w krajach Azji Południowo-Wschodniej. Jest autorem kilku książek i kilkuset artykułów oraz reportaży publikowanych w Polsce i za granicą.

    https://kulturaliberalna.pl/2023/04/14/renik-pseudoskandal-z-udzialem-dalajlamy/
  • Pobóg Welebor 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski, ja akurat nie czytałem nic Dalajlamy, choć z pewnością przedbuddyjska religja Tybetu godna jest uwagi. Z buddyzmem mam taki problem, że po prostu trzeba nie mieć gustu by w to iść, pomijając oczywisty fałsz podstawowego założenia buddyzmu. Jogę za to cenię niezmiernie, jest prawdziwa, buddyzm zanegował kasty i to ma wartość w Indjach, ale u nas? A, czytam komentarz Noico, i akurat problem w tym, że oczywiście muszą bronić Dalajlamy, czego by nie zrobił, w końcu to bóg...
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Noico1 Marka nie przekonasz😒. Wszędzie jest McDonald
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk mimo wszystko wierzę w Jego opamiętanie.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Noico1 O proszę pisowies powołuje się na Kulturę liberalną. Czy w kwestiach oceny PIS też polecasz to źródło?
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Ale poziom dyskusji.
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Ja ci po prostu pisałem o tym wcześniej, a tutaj jest po prostu zbieżność. Twoje dąsy na Dalaj Lamę są nie na miejscu.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski musiałem nieco obniżyć poziom i teraz rozumiesz. Dobrze że nie jesteś Islamistą, bo na plaży nudystów mógłbyś mocno nadinterpretować fakty😒
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Noico1 Bogumił miej litość powołujesz się na ludzi, którym dotychczas odmawiałeś prawa do jakiegokolwiek głosu. A wymiociny pana Kozieła już czytałem w radiu zet. Artykuł wyjątkowo głupi, wybiórczy, bez źródeł, bez opinii ekspertów, sprzeczny nawet z samym oświadczeniem Dalajlamy. Oparty na tezie, skoro pokazanie jeżyka nie jest obraźliwe w tybecie to zmuszanie osoby, żeby go szczał jest OK. Nie widzisz absurdy?
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk A co ma plaża nudystów do tematu; nikt nie zmusza dzieci, żeby tam chodziły.
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Marku, zachowujesz się jak domorosły inkwizytor. Akurat tekst jest wyjątkowo rzetelny i pisany przez specjalistę w temacie.
  • MartynaM 9 miesięcy temu
    Dalajlama zachował się karygodnie i pierdzielenie, że kiedyś jakiś wnuczek z babcią coś takiego robił, jest równie obrzydliwe jak to za co przepraszał Dalajlama... Zmuszać dzieci do ssania języka jakiegoś starego dziada, pomijam już że jest to wyjątkowo niehigieniczne, to jeszcze obrzydliwe, wulgarne, obsceniczne, obleśne, słowem nie do przyjęcia i raczej nie jest praktyką, skoro dopiero teraz mamy z tym do czynienia.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Skoro dożyłem dnia, że Bogumił neguje rzeczywistość powołując się na Nesweka, kulturę liberalną i helsińską fundacje praw człowieka to już nisz mnie nie zaskoczy.
  • MartynaM 9 miesięcy temu
    Jakby było tradycją, to już dawno temu byłby ten temat na tapecie, bo dziś czy kiedyś byłoby tak samo szokujące...
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski A co ma Dalajlama do mojego utworu i nazywanie go "zboczusiem" ? A co ma wspólnego z moim utworem nazywanie Buddystów, którzy pojawiłi się w Warszawie "dziwkami"? Czy u Ciebie wszystko w porządku?
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    MartynaM Właśnie, gdyby po prostu pokazał język na Eisteinb czy Kisiel nie byłoby problemy, ale on zrobił dużo więcej. Czy lewactwo z Neewweka nie odróżnia tych rzeczy.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    MartynaM inna kultura, nie mieszkasz tam, nie znasz, to że cię oburza ok, ale to prawdopodobnie nie jest związane z seksem, tylko wygłupem. Ja nie oceniam.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    MartynaM masz rację, po za tym nawet gdyby było to tradycję to nie znaczyło by, ze można to robić. Rozumiem, że Nessewek popiera cwelenie bo to tradycja.
  • MartynaM 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk, takich ''wygłupów'' wobec dzieci się nie stosuje... no chyba że Dalajlama zidiociał i nawet w tym stanie nie mogą go odsunąć od władzy, bo taka tradycja.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski teraz "cwelenie"?
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Po pierwsze stwierdzenie, że nie było molestowanie jest już oceną. Po drugie zrozum jedną rzecz ciało ludzie odpiera tak samo bodziec w każdej kulturze. To sama biologia. Rozumiem, że jak arab wsadzał penisa do dupy robotnika to też nie było to gwałt?
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    MartynaM tego też się nie da wykluczyć. Jak widać możliwości jest kilka. Tak szczerze to nie wiem, czy jest gdzieś publiczne molestowanie dzieci i tłum się cieszy. Jeżeli tak, to był to jeden z takich przypadków. Dla mnie dosyć naciągana teza
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk cwelenie jest częścią kultury więziennej. Rozumiem, że Nesweek tutaj też jest tolerancyjny.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski Marku nie idź na plażę nudystów bo oszalejesz. Twoje ciało nie wytrzyma, a inni nie będą wiedzieć o co chodzi.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Mój pierwszy komentarz był w pełni na temat. Ty go dziwnie odebrałeś i zrobiłeś drakę.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski zrobiłem drakę? Cóż przepraszam, no i nie idź na plażę nudystów, bo wiesz jak z ciałem. Każde takie samo i impulsywnie reaguje😀
  • MartynaM 9 miesięcy temu
    Józefie, gdybyś widział, że Twoje dziecko jest zmuszane do takiego czegoś przez jakiegoś starucha, bo widzimy nawet reakcję obronną dziecka... i, kużwa, nikt mu nie pomógł. Patrzyli jak idioci na zachowanie tego padalca.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk akurat plaża na nudystów jest czymś erotycznym. Ale mu nie o tym. My o tym czy wolno ludziom ingerować w cudze ciało. Naprawdę nie widzisz różnicy miedzy pokazaniem jeżyka a zmuszaniem kogoś żeby go szczał?
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    MartynaM Przenieś się 40 lat do tyłu i wyobraź sobie całujących się facetów. Nie do przyjęcia, teraz modne. Zbliżenie seksualne kiedyś jedynie po ślubie. Teraz... A to tylko nasza kultura, którą znamy. A tamtej ni w ząb.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski Marku znowu literówki.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Możesz wreszcie mnie oświecić i podać tych seksuologów, którzy twierdzą, że bodźcie seksualne inaczej odbierane przez ludzi w innych kulturach? Umieram z ciekawości.
  • MartynaM 9 miesięcy temu
    Józefie, mówimy o dziecku... w żadnej kulturze dzieci nie powinny padać ofiarami takich ''ludzi''
    Oburzamy się, że w islamie pięcioletnie dziewczynki są zmuszane do małżeństwa, oburzamy się kiedy stary dziad każe sobie ssać przez dziecko język...
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Akurat podałeś przykład absurdalny gdyż Starowicz pisał w swoich książkach, że czym innym są pewne zwyczaje seksualne dane dla konkretnej społeczności (i tutaj właśnie podał przykład ślubu), a czym innym obiektywne zaburzenia seksualne, które są czymś uniwersalnym.
  • MartynaM 9 miesięcy temu
    Dla mnie, dla takiego zachowania, skandalicznego, nie ma żadnego wytłumaczenia.
    Dzieci nie zasługują na takie traktowanie. Są bezbronne. To nie dorosły człowiek, który za samą taką propozycję mógłby strzelić w ryj...
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Chciałem tylko podać, jaki mi osobiście przykład przypomina ten, co opisałeś i tyle. Nie spodziewałem się szumu!
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski Ignacy Dębski Klemens Miękki. Opracowania w zakresie zachowań ludzi na plaży dla nudystów oraz popędu do osób płci tej samej i przeciwnej. Dowiedli, że osoba heteroseksualna jest odporna na bodźce seksualne tej samej płci, przeciwnej natomiast nie. Także okazało się że są osoby aseksulane. Ponadto określono, że swieży uchodźca wpuszczony na plażę nudystów częściej doznaje wylewu, niż autochton. Znana i ceniona praca, której nakład został ograniczony ze względu na podanie ilości przestępstw seksualnych przez migrantów
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Dobra zapytam inaczej. Dlaczego potępiasz seks z krową?
    A) Bo to nie jest Polska tradycja.
    B) Bo zoofilia jest medycznie kwalifikowana jako choroba.
    Proszę o A lub B; i nic więcej.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    MartynaM tam przy powitaniu się też pluje. Nie znam kultury, nie oceniam.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk przykład który podałeśm jest o czymś innym.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski jak masz ochotę to działaj. Mi nic do tego.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Do jasnej ciasnej, nikt tutaj nie pisał o pluci czy pokazaniu komuś jeżyka. Naprawdę dla ciebie pokazanie i szczanie czy gryzienie to jest to samo?
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski Nie znam kultury nie oceniam. Mi się nie podoba. Nie podoba mi się też całowanie dwóch facetów. Nie podoba mi się polityka gospodarcza, ta dyskusja, osa jest brzydka. Motyle z bliska w sumie też.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Nie chodzi o estetyczne doznania, tylko o krzywdzenie konkretnej osoby. Naprawdę myślisz, że temu małemu było spoko, bo w Tybecie pokazanie języka jest ok.?
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Używasz logiki skoro w Polsce kobity noszą krótkie spodenki to znaczy, że wolno je łapać za pupcie.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    I ciągle nie odpowiedziałeś na moje pytanie z krową?
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski odpowiedziałem co z krową. Chcesz działaj, mi nic do tego. Raczej krowie nic się nie stanie.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski Nie wolno i to próbuję Ci uświadomić. Tylko Ty tyle mówisz o tzn chuci, ja taki kozak nie jestem.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk sorry nie zrozumiałem. Ok; twoja odpowiedź mnie przeraża, ale przynajmniej jesteś konsekwentny.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk i jeszcze jedno pytanie; w Indiach gdzie sprawa miała miejsce jest modne gwałcenie kobiet. Czy to też tylko tradycja, której nie oceniasz?
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski inne wyjście to policja weterynaryjna, która będzie chroniła krowy przed gwałtami. Drogie i chyba mało skuteczne to by było, tak więc nic mi do tego.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski To gwałt Marku. A teraz pytanko, potępiasz JP II za ukrywanie pedofili w kościele?
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk jednak zoofilia jest przestępstwem. I uzasadnieniem jest nie kultura tylko biologia.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk ale ten gwałt ma uładnienie w kulturze. Spostrzegają go inaczej niż my.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski odpowiesz na pytanie?
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk wielokrotnie chyba pisałem, że ten aspekt pontyfikatu oceniam krytycznie. Ale część działań można też usprawiedliwić pisząc to kultura.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski chyba że gwałtem nazywasz patrzenie się na kobietę. W sumie diabli wiedzą, co masz na myśli. I jeszcze, że modne. Nie wiedziałem
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski Usprawiedliwiasz krzywdę dzieci? Wciąż należysz do kościoła, który nie poradził sobie z problemem? To Marku jest straszne
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk akurat w Indiach mamy do czynienia z poważnymi gwałtami, a nie z patrzeniem.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski widziałeś mapę pedofili w kościele
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski zostawmy na razie Indie. Ty akceptujesz pedofilię w kościele. Masakra.
  • MartynaM 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk każde krzywdzenie dzieci powinno być potępione... bez względu, kto się tego dopuścił. Osobiście nie wierzę, żeby JPII miał świadomość tego, co się dzieje. Myślę, że było to przed Nim ukrywane albo przedstawiane w nierzetelny sposób.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk I po co te złośliwość? Akurat żadna wspólnota nie zrobiła tyle by się oczyścić niż Kościół. Natomiast co ma do rzeczy bycie katolikiem i krytyczna oceną jakiegoś działania Papieża? Właśnie o tym pisałem wczoraj. W religiach Abrahamowych nie ma nakazu zgadzania się z duchowieństwem i tym się różnią od dalekowschodnich.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    MartynaM ja tylko mam nadzieję. Tą kulturę znamy i mamy wpływ. Indie daleko, z nieznaną kulturą i nie mamy na nic wpływu. Tak więc patrzmy na Polskę, na kościół celebrytow itp
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk gdzie pisałem, że akceptuje?
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk zapomniałeś dodać jak skończył się los fundacji od tej mapki.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski jesteś w kościele? Dajesz na ofiarę? A kościół się nie oczyścił. Tak więc finansujesz i pośrednio akceptujesz. Masakra
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski i negujesz. Masakra.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk To podaj mi jako jest profilaktyka na wschodzi z walce pedofilą. Tylko bez odpowiedzi u nich to nie pedofilia, bo to tylko kultura.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk czemu jesteś chamski?
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski co mi tam Indie, jak w Polsce mamy syf.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski Nie jestem, piszę jak jest. Zajęliśmy się własnym podwórkiem.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk akurat pieniądze z kacy idą na pomoc ofiarom, ale ty to masz w dupie! Bo ogólnie świat masz w dupie.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk To honorowy obywatel Warszawy to nie jest nasze podwórko?
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski co Marku, słabo nie. A kościół zamiast się porządnie oczyścić to kryje pedofilów, ukrywa kochanków i kochanki księży. Co to jest?
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski A honorowym obywatelem Wrocławia jest Hitler. No i co? Licho nie, ale my nie o tym
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Chyba Hitlerowi odebrano a Dalajlamie nie.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski no i dzieci z takich związków. To jest krzywdzenie ich i to duże
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk nie kłam. Przecież co chwila słyszymy o karach kościelnych dla księży pedofilów.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk nie kłam.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski nie kłamię, a jak co chwila słyszymy, to chyba brak profilaktyki
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski A Stalin wciąż jest honorowym obywatelem. Ale my o czym innym. To te drzazgi w oku innych i belki w naszych. To teraz roztrząsamy. No i o kamieniowaniu.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Kłamiesz i tyle. Po pokaż jak fundacje św. Józefa, zranienie w Kościele czy koordynator ds. ochrony dzieci i młodzieży przy Konferencji Episkopatu Polski oszukują. Co ci konkretnie przeszkadza w tych instytucjach. Chcę argumentów., a ich nie masz. I kłamiesz, że nie piszę o pedofili w kościele., gdyż piałem o tym multum razy. I nawet napisałem opowiadanie. A o Dalajlamie odezwałem się tylko raz.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Dalajlama był dla Warszawiaków autorytetem. Teraz ludzie mają prawo zmienić zdanie.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski ok piszesz. Starałeś się w kościele pokazać twoje opka o pedofili w kościele?
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski Ja im nie bronię zmieniać zdania. Ma to zerowy wpływ na nasze podwórko
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Tak https://www.opowi.pl/to-bylo-wczoraj-a51812/ ; nawet nie sądziłem, że miało tyle wyświetleń.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski Jak widzisz dyskusja bez sensu. Może damy już spokój, opko nie o tym. Nie wiem, czy pamiętasz.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski i co ksiądz powiedział na temat opka?
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Dla mnie nie miał zerowego i na wielu moich znajomych miał wpływ. I tak się po prostu zastanawiałem na ile to czego mnie nauczył pozostanie przy mnie po tym skandalu. Te opowiadanie przypomniało mi o tych rozmyślaniach i tyle. O tym chciałem napisać, a hejt mnie zaskoczył.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk jaki ksiądz?
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski pytałem czy pokazałeś w kościele opko i potwierdziłeś, tak więc spytałem się, czy księdzu się podobało?
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk bez sensu po się puszysz. I wszelkie dygresje to ty zrobiłeś.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk nie otrzymuje żadnych relacji towarzyskich z księżmi.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski gdzie Marku hejt? Ja po prostu zmieniłem tor dyskusji z defensywy do ofensywy. Pisałeś brzydkie słowa, czyli:
    Dalajlama - zboczuś
    Cwelenie
    Buddysci odwiedzający Warszawę - dziwkarze
    Wkładałeś w moje usta nie moje tezy. Prosiłem kilkakrotnie o zamknięcie dyskusji - ignorowałeś
    Zadawałeś co najmniej dziwne pytania (o filmiki, o seks z krową)
    Tak więc przejąłem inicjatywę i przeniosłem dyskusję na niewygodny dla ciebie obszar.
    To może już koniec, jak pisałem kilkakrotnie opko nie o tym
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk To wszystko po kolei:
    Zboczuś - to jest brzydkie słowo
    Cwelenie to nazwa pewnego zjawiska z kultury więziennej
    pisałem dziwki nie dziwkarze
    Nic ci nie kładłem, ale ty mi wkładałeś i to od początku
    Poprosiłeś, ale jednocześnie drążyłeś temat
    CDN
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk Nie odwracaj kota ogonem, to zadawałeś mi dziwnie, złośliwe pytania o całowaniu cioci czy lizaniu psa. Próbowałem to ignorować, ale nie ustępowałeś więc napisałem, ze żeby ocenić te sytuacje musiałbym je zobaczyć.
    Twierdziłeś (brew wiedzy naukowej), że pedofilia to zboczenie, lecz wariant kulturalny. Zapytałem wiec czy to samo dotyczy zoofilii. Odpowiedziałeś chamstwem.
    I jedna rzeczy ja nie atakowałem ciebie personalnie, a ty mnie tak i to już wczoraj.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Po prostu napisałem czym mi się to kojarzy i tyle. A ty odebrałeś to jako atak. Nie szukaj na siłę złej intencji u drugiej osoby.
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski dobranoc i prośba jak zwykle o nie wkładanie w moje usta twoich też. Jeśli możesz nie pojawiaj się pod moimi tekstami i nie pisz maili.
    Mam nadzieję, że uszanujesz.
    Tym razem nie odpowiem.
  • Marek Adam Grabowski 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk po porcji chamstwa, którą mi zaserwowałeś nie zamierzam. Nic ci nie wkładałem. To ty mnie pomawiałeś, wyzywałeś, ośmieszałeś i tyle! Natomiast twoje poglądy są jednoznaczne. Lekceważysz problem przemocy seksualnej i robisz z niej kwestie jakiś zwyczajów. Ale jednocześnie bez żadnych dowodów oskarżasz np. Fundacje Św. Wojciecha, która pomaga ofiarom przemocy w Koście o oszustwo. Ale nic o niej nie wiesz. Poniżasz ludzi, którym nie dorastasz do pięt.
  • Aleks99 9 miesięcy temu
    Dwa skrajne ok, środkowy podobał mi się najbardziej, choć są ze sobą połączone :)
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Dzięki 😀
    Pozdr
  • Dekaos Dondi 9 miesięcy temu
    Józef Kemilk↔Bywa, że ktoś "zarazi" dobrem – nawet udawanym – a "zarażonemu" wyjdzie to na dobre, nawet wtedy, kiedy u dawcy "odkrywa grę znaczonymi kartami"
    Ważne, by nie wyciągać wniosków, z "niecałej całości" →Pozdrawiam😀:)
  • Józef Kemilk 9 miesięcy temu
    Dekaos Dondi dzięki za koment
    Pozdr

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania