W moim ogrodzie

Róże podziwiałam z balkonu, za murami bidula. Rosły na ''ziemi niczyjej'', oddalone od siebie by nie ranić wzajemnie kolcami.

Żółte, czerwone i białe. Najpiękniejsze były białe, może najbardziej czyste, jeszcze niewinne, choć później, pewnie od zazdrosnych spojrzeń, szarzały. Wtedy starałam się nie patrzeć, pielęgnowałam piękno wcześniej zapisane w pamięci.

Żółte, takie można dostawać, ułożyć w wazonie, ślicznie upiększają wnętrze szczególnie, kiedy pada na nie blask z kominka. Szczapy trzeszczą, książka na stoliku, w tle sączy się muzyka.

Czerwone, krew i ból, kolor wpisany w cierpienie. Wojny, szaleństwo, dominacja nad innymi. Płatki rozpalone gniewem krzyczą. Kolce ostrzegają przed dotykiem.

Zawsze wyrzucałam. Psuły harmonię.

 

Dzisiaj nie patrzę na róże. Jest tak dużo innych, piękniejszych kwiatów.

Średnia ocena: 2.8  Głosów: 16

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (21)

  • Morf 05.11.2019
    Zmień tytuł...
    Początek tekstu się z nim gryzie.
  • betti 05.11.2019
    Dzięki, Morf.
  • Akwadar 05.11.2019
    Słabiutki warsztat.
    Zdania króciutkie, a i tak nie ustrzegłaś się błędów interpunkcyjnych.
    "Żółte, czerwone i białe. "
    "Żółte, cieplutkie." - co to jest? Możesz określić ten twór?
  • Lakion 05.11.2019
    Akwadar, nie żebym przepadał za Netii, bo prawdopodobnie gdybym zalogował się na swoje stare konto zjadłaby mnie żywcem :P Ale kufa jak się do kogoś dopierdalać to z sensem :P "Żółte, cieplutkie" to czasowniki określające kwiaty. Żółty to tak zwany kolor ciepły.
  • Lakion 05.11.2019
    Sorki. Przymiotniki mój błąd :P
  • Akwadar 05.11.2019
    Lakion to proste, że przymiotniki, ale co ta część mowy w takiej formie tworzy? Zdanie?
  • Lakion 05.11.2019
    Akwadar określenie. Norma w prozie poetyckiej.
  • Lakion 05.11.2019
    Proza poetycka, nie jest ani tym, ani tym. To co nie powinno występować w wierszu, może tu, podobnie jest z prozą. To co nie pasuje w zwyczajnym tekście literackim tu jak najbardziej ma sens. W prozie poetyckiej główny czynnik to wydźwięk ;) Tego typu dokreślenia służą do wyrażenia atmosfery. To tak samo jak metafora w prozie, która także występuje. Takim metaforycznym tekstem prozatorskim jest choćby "Apokalipsa Św. Jana" gdzie użyto formy z hermetyki alchemicznej. Temat rzeka :P
  • Akwadar 05.11.2019
    Lakion wszystko ładnie zdefiniowałeś, ale zapomniałeś o technice budowania zdań i formie zapisu. Dotyczy ona również fabularnego układu wydarzeń, gdzie używa się języka nasyconego efektownymi środkami artystycznymi, a który nazywa sie prozą poetycką. ;)
  • Lakion 05.11.2019
    Akwadar właśnie dlatego jest dodatek poetycka, bo nie zawsze dokreślenia w wierszu są tym samym co opis w prozie.
  • Akwadar 05.11.2019
    Lakion wystarczy użyć odpowiedniego znaku interpunkcyjnego, aby było poprawnie napisane. Jak sam zauważyłeś - dodatek...
  • betti 05.11.2019
    Dziękuję za komentarz.
    Pozdrawiam.
  • Lakion 05.11.2019
    "Najpiękniejsze były białe, MOŻE najbardziej czyste, jeszcze niewinne, choć później, MOŻE od zazdrosnych spojrzeń, szarzały." - drugie "może" zastąpiłbym na "pewnie". O ile w poezji powtórzenia służą do upiększenia tekstu, w prozie to błąd ;) Co do samego tekstu, fajny i klimatyczny. Napewno lepszy niż twój ostatni wiersz.
  • betti 05.11.2019
    Lakion, faktycznie, nie zauważyłam. Dzięki wielkie.
  • sisi55 06.11.2019
    Nie wiem jakie przesłanie jest, ale czuje, że pewnie głębokie tylko nie umiem go dostrzec.
  • betti 06.11.2019
    Pomimo wszystko dziękuję za przeczytanie.
    Pozdrawiam.
  • Ładny opis wpływów kwiatów na psychikę człowieka. Sarkazm na końcu to udana prowokacja. 5
    Ps. Niskie oceny od innych, to chyba objaw złośliwości?
  • betti 06.11.2019
    Dziękuję, Marku za komentarz.
    Złośliwość? Raczej nie, niektórzy po prostu nie lubią kwiatów.

    Pozdrawiam.
  • dorota brzózka 06.11.2019
    To opowiadanie również wpisuje się w temat Bitwy.
    Przeczytałam i mam odmiennie zdanie odnośnie czerwonych róż, które symbolizują miłość nie gniew, żar uczucia nie wojnę.
    Wszystkie kwiaty są piękne, najpiękniejsze.
    A róże? Tylko dzikie, z których są przepyszne konfitury. Pozdrawiam.
  • betti 06.11.2019
    Dziękuję za komentarz.
    Pozdrawiam.
  • Krzysztoff 06.11.2019
    Uszanowanie dla autorki za ten sentymentalny tekst.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania