...

...

Średnia ocena: 4.3  Głosów: 6

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (81)

  • Aisak 30.08.2019
    Dubelek.
  • Misiek 30.08.2019
    ciekaw jestem kto trud autora (paralela to nie jest prosta forma) ocenił na 1 ?
    ale chyba się domyślam...
  • betti 30.08.2019
    Nigdy nie sądź wg siebie.
  • Misiek 30.08.2019
    betti - przecież ja nikogo nie wymieniłem
    a ty się odezwał;aś...
    bardzo ciekawe
  • Misiek 30.08.2019
    odezwałaś ;-)
  • betti 30.08.2019
    Na wszelki wypadek, żebyś nie pomyślał, że to ja. I nie ma w tym żadnej ciekawości, jedynie prawda.
  • Misiu M 30.08.2019
    po tobie niestety można się spodziewać wszystkiego
    od miłości po nienawiść i to do tej samej osoby
    ja bym cię nie wykluczał
  • betti 30.08.2019
    Misiu Ty masz ten problem, że kiedy ktoś zwróci Ci uwagę na błędy w wierszu, Ty odbierasz to, jako atak na Twoją osobę. Nie potrafisz pojąć, że ja do Ciebie nic nie mam, mam jedynie do tego, co napisałeś. Bądź tak uprzejmy rozgraniczać te dwie sprawy.
    Ty może i tak robisz, że kiedy ktoś coś niepochlebnego napisze, w ramach złośliwości walisz jedynkami, ale dobrze by było, gdybyś pojął, że ja tak nie mam.
  • Misiu M 30.08.2019
    betti robisz ze mnie pieniacza i zawistnego typa,który bez skrupułów mści się na innych
    tylko ,że ja nigdy nie napisałem nikomu ,że nie umie pisać i się tego nigdy nie nauczy
    nigdy nikogo nie zdołowałem tak jak ty to robisz w komentarzach jak tylko ktoś próbuje się bronić przed twoim krytykanckim komentarzem
    tyle osób tu pisze komentarze
    poczytaj sobie i bierz przykład z tych,którzy krytykują ale nie obrażają
    daleko ci jeszcze do dobrej recenzentki poezji innych ale ucz się
    bo sama przecież się chwalisz dokoła,że się uczyłaś
    a na naukę pisania komentarzy nie jest za póżno bo masz dobry potencjał
  • Misiu M 30.08.2019
    i nie jesteś nieomylna
    to,że tobie się czyjś wiersz nie podoba nie znaczy,że jest kiepski
  • betti 30.08.2019
    Misiu, wiesz, Twoje wiersze mogą być dobre, gdybyś tylko wziął do serca, co Ci ludzie piszą w komentarzach. Nikomu nie chodzi o obrażenie Ciebie, wskazujemy Ci po prostu błędy.
    Dopiero Twoje pieniactwo i wycieczki osobiste, denerwują. Na dodatek jak weźmiesz ''na kieł'' to będziesz szukał tysiąca argumentów, a wystarczy odrobina pokory. Nikt nie chce dla Ciebie źle, kiedy to zrozumiesz, będziesz dobrze pisał. Masz rację, nie jestem nieomylna, ale często też mam rację szczególnie, w kwestii pisania poezji. Przeszłam twardą szkołę. Nie muszę nikomu pomagać, doceń więc, że chcę.
  • Misiu M 30.08.2019
    Nie rozumiemy się.
    Na samym początku pisałem tutaj, że moje wiersze oceniali i oceniają nawet osoby, które publikują swoje wiersze w międzynarodowych antologiach.
    I co ? zostałem za to wyśmiany ale to było z zawiści,że jakiegoś tam Miśka oceniają ludzie z prawdziwym dorobkiem twórczym i od lat uznani w świecie literackim.
    Te osoby wskazywały mi błędy w moich pierwszych próbach i dobrze wiem dzisiaj co jest błędem w pisaniu wierszem a co nim nie jest ?
    Mało tego ,za pierwsze nieudolne i niedane moje wypociny nigdy nie zostałem zganiony,że nie umiem pisać i się nigdy nie nauczę.
    Słyszałem często,że mam dobre predyspozycje do tego aby zostać dobrym wierszopisarzem.
    Pisałem i piszę nadal na wielu portalach. Nawet na takich, gdzie hejt karany był bezterminowym banem. Potem te osoby spotykałem gdzie indziej. MYŚLISZ,ŻE MNIE CHWALIŁY ?narażając się na kolejne bany pisali nadal inwektywy i niesmaczne epitety.Odchodziłem wtedy z takich portali i szukałem dalej portalu o klimacie poezji i pachnącego wierszami innych.
    Nie,ja nie jestem pieniaczem i nigdy nim nie byłem. Obraziłaś mnie teraz po raz kolejny. Nie znasz mnie a wydajesz o mnie opinie,które mnie ranią.Prosisz mnie o pokorę a czy to tobie właśnie jej nie brak ?Jak czytam wpisy niektórych tu osób odnoszę wrażenie,że nie jesteś tu lubiana. Ale widzę,że tobie na tym nie zależy. Najwyżej cię zbanują a potem wrócisz albo pójdziesz dalej.
    Przeszłaś twardą szkołę i teraz wyżywasz się na innych ?Ja przeszedłem szkołę zawodowców,ludzie którzy piszą nie tylko dla przyjemności.A o wycieczkach osobistych nawet nie będę komentował -bo poznałem już takich ludzi , którzy najpierw obrażali innych potem się na nich gniewali i na koniec leceważąco omijali ich przy każdej okazji choć od zlekceważenia zawsze zaczynali pierwsi.Dlatego przykładowo bardzo sobie cenię komentarze piliery ,Dekaosa czy Canulasa. Nie poniżają autorów choć stawiają nierzadko jedynki.I zrozum jedno : nie musisz mi w niczym pomagać bo twoja pomoc raczej zniechęca niż zachęca do pisania.
    Ale ja nie piszę,że nigdy się nie nauczysz dobrej i mądrej krytyki. Bo nie potrafię innych dołować choćby wszyscy przyznali mi rację. I nie zareaguję jak Magdalena 400 bo wbrew pozorom nie byłem i nie jestem pieniaczem.
  • betti 30.08.2019
    Misiu, Ty naprawdę masz problem ze zrozumieniem tak prostej rzeczy jak to, że w swoje wiersze wpychasz za dużo dopowiedzeń, bez których wiersz zyskuje, a nie traci. Zamiast tych tyrad, popatrz na swoje wiersze z dystansu.
    Mnie, kiedy ktoś zwraca uwagę - patrzę i jeżeli widzę, że dzięki jakimś sugestiom wiersz zyskuje - dziękuję za pomoc. To żaden wstyd.
    Może jak to zrozumiesz, przestaniesz patrzeć na mnie jak na dziwoląga.

    Moje wiersze też oceniali ''zawodowcy'', ale to nic nie znaczy. Bo co to znaczy, kiedy napiszę wiersz, który do nikogo nie trafia albo nawkładam ozdobników, co skiepszczą wiersz? To, że ileś tam napisałam dobrze, nie znaczy, że jakiegoś nie zepsuję. To normalne. I kiedy ktoś źle oceni, nie znaczy, że muszę wszystkim pisać, że ''zawodowcy'' dobrze mnie ocenili. Bez przesady.
  • betti 30.08.2019
    Wieszcz - sonet paralela
    Autor: Misiek
    Czytano 33 razy
    Data dodania: 30.08.2019

    Średnia ocena: 3.4 Głosów: 5

    Twoja ocena: 5

    Tak oceniłam Twój wiersz po wstawieniu. Doceniłam Twój wysiłek.

    Zastanów się nad tym.
  • Misiu M 30.08.2019
    Widzisz,ty swoich oceniaczy nazywasz ,,zawodowcami,, w cudzysłowiu
    a ja poznałem prawdziwych profesjonalistów i piszę o nich bez cudzysłowów i innych takich...
    zawodowcy po prostu
    oni mi też pisali i piszą o dopowiedzeniach
    ale ta opinia była odmienna od twojej-chyba nie powiesz,że ludzie,którym nigdy nie dorównamy nie mieli racji ?
    Nie muszę pisać, jak mnie oceniają zawodowcy ale daję ci do zrozumienia,że profesjonalnyy głos jest chyba dla mnie ważniejszy niż amatora ...
    Nie napisałem w ostatnich trzech -czterech latach ( a piszę bardzo długo) wiersza,który nie trafił do nikogo
    ale i nie napiszę i nikomu to się nie uda nawet zawodowcom
    aby napisać wiewrs takiego wiersza,który spodoba się wszystkim...

    Henryk Sienkiewicz dostał Nobla za Quo Vadis choć napisał tyle świetnych powieści i nowel.
    A kto chwalił Norwida kiedy pisał za jego życia ?

    Za 5 dziękuję -i chyba już prawie wiem kto dał mi tę jedynkę ?
    Niech ta jedynka lekką mu(jej) będzie.
  • Misiu M 30.08.2019
    PRZEPRASZAM - W cudzysłowie nie w cudzysłowiu rzecz jasna
  • Angela 30.08.2019
    Sory za wtrącenie, ale czy Ty Misiu M masz dwa konta czy rozdwojenie jaźni? Wiersz wstawił Misiek a komentarze
    odautorskie pochodzą od Misia M. Poważnie, chce wam tak się bawić?
  • Misiek 30.08.2019
    już dwa razy tłumaczyliśmy ,że jesteśmy braćmi bliżniakami - czy to tak trudno zrozumieć ?
  • Angela 30.08.2019
    Misiek a wiersz macie na spółkę? Bo jako autor wypowiadał się Misiu M, pogubić się można.
  • Misiu M 30.08.2019
    Angela ok,przyznam ci się ,że niektóre wiersze piszemy razem a potem uzgadniamy kto będzie autorem ?
  • Misiu M 30.08.2019
    i mam chyba prawo stanąć w obronie brata - czyż nie ?
  • Angela 30.08.2019
    Misiu M Ok, ale wypowiadałeś się jako autor, a pytałam jedynie z ciekawości.
  • Misiu M 30.08.2019
    Angela NIC się nie stało Angelu-jest OK
  • betti 30.08.2019
    Misiu, to byli prawdziwi zawodowcy, ale czy to coś zmienia? Nic. Napisałam w cudzysłowie, bo to śmieszne powoływać się na autorytety, kiedy gołym okiem widać barki warsztatowe.
    Do Ciebie nic nie dociera. Kompletnie nic.
  • Misiek 30.08.2019
    betti, z twoich słów wynika,że zawodowcy dla ciebie nic nie znaczą bo nie znają się na warsztacie
    skoro nie widzą braków w wierszach mojego brata
    to do ciebie nie może dotrzeć,że jesteś amatorką i nie jesteś żadnym autorytetem dla brata i dla mnie
    nazwałaś zresztą ludzi tu głupkami i ciemnogrodem
    prawdziwi zawodowcy nigdy tak ludżmi nie pomiatają
  • betti 30.08.2019
    Skoro amator jest w stanie dostrzec błędy, mało tego zaznacza je, mało tego pokazuje na przykładzie jak poprawić, to nikt, kto zawodowo para się piórem - nie pochwali. Proszę mi tu bzdur nie pisać, bo to obraża moją inteligencję.

    Jak można być tak ślepym na własne błędy? Niepojęte dla mnie.

    Dajcie Wy mi święty spokój. Do Was nic nie dociera.
  • Misiu M 30.08.2019
    Widocznie twój błąd polega na tym ,że widzisz błędy tam gdzie ich nie ma.
    I nie myśl,że zawodowcy mnie tylko nieustannie chwalą.
    Dostało mi się nieraz ale za konkretne uchybienia a nie amatorskie pierdoły.
  • betti 30.08.2019
    Kurza ślepota!
  • Misiu M 30.08.2019
    Za bardzo się skupiasz na wierszach innych zamiast na własnym doskonaleniu oceniania obcej twórczości.
  • Misiu M 30.08.2019
    Dla mnie to też niepojęte i kompletna zaćma jak ktoś nie widzi racji profesjonalisty tylko wyłącznie swoje.
  • Misiu M 30.08.2019
    I pewnie za to zadufanie w sobie tak ciebie mało lubią.
    Bo kto lubi zarozumiałych amatorów,którzy nawet zawodowców piszą w cudzysłowie ?
  • betti 30.08.2019
    nareszcie jestem bogaty

    mówi i bez pożegnania odchodzi

    w nieznanym kierunku w dal - nieznany kierunek wskazuje już dal, po co to dopowiedzenie?

    od ostatniej może takiej dziewczyny - po co takiej?

    Pierwszy lepszy przykład. Wpychasz takie durnoty i mydlisz oczy, jakby ktoś był ślepy i nie widział. I taki masz w każdym wierszu nadmiar. Takie drobnostki, ale psują.
    Nie widzisz, prawda?
  • Misiu M 30.08.2019
    nieznany kierunek nie musi być w oddali
    a może odchodzi w nieznanym kierunku ale z powrotem ?

    takiej dziewczyny
    a czy czasem się nie wspomina o fajnej lasce ,, to była taka dziewczyna ?,,

    każde słowo tutaj czemuś służy
  • Misiu M 30.08.2019
    twoje wiersze są bardzo ubogie za to w słowa
    skąpisz słów jakby groziła za to jakaś kara
    i wymagasz tego ode mnie
    tylko ja nie będę pisał w twoim stylu
    bo mam własny
  • Angela 30.08.2019
    Misiu M, teraz to ona będzie Ci tak do usranej śmierci : /
  • Misiu M 30.08.2019
    Angela dobranoc Angelo
    masz rację
    upór ma nieprzeciętny
  • Angela 30.08.2019
    Misiu M Dobranoc Misiowie : )
  • Misiu M 30.08.2019
    Angela trzymaj się, Misiek już śpi
  • Misiu M 30.08.2019
    idę spać
    bo i tak ciebie nie przekonam,że poezja to nie jest pisanie kilku zaledwie słów
    i nazywanie tego wierszem
  • betti 30.08.2019
    Posłuchaj Angeli, ona świetnie pisze i dużo się nauczysz... chociaż Ty wszystko wiesz we własnym mniemaniu.
  • Angela 30.08.2019
    Ooo, a od kiedy to, no chyba że to ironia. Betti, nie każdy musi pisać w tym samym stylu, różnorodność
    jest jak najbardziej w porządku, tak by każdy znalazł coś dla siebie.
  • betti 30.08.2019
    Angela nie o styl chodzi tylko o formę, a ta ma zasady. Każdy, kto się otarł o pracę z zawodowcami, dobrze o tym wie.
  • Angela 30.08.2019
    betti forma też może się podobać, wszystko zależy od preferencji czytającego.
  • betti 30.08.2019
    Tylko problem w tym, że jeśli czytający jest laikiem, to wtedy jego odbiór jest ubogi i ograniczający do ''podoba'', ''nie podoba''
  • Misiu M 30.08.2019
    betti każdemu podoba się coś innego
    de gustibus non est disputandum
    i tego powinniśmy się wszyscy trzymać
  • Angela 30.08.2019
    betti czyli poezja nie dla laików? Na okładkach tomików wierszy słowo laik w przekreślonym kółeczku?
    Poezja jest dla wszystkich, nie tylko dla wybranych.
  • betti 30.08.2019
    Angela czy Ty ją czujesz?
  • Angela 30.08.2019
    betti nie każdy wiersz do mnie przemawia. Nawet jeśli jest poprawny do bólu, a nie ma czegoś,
    co strunę wewnątrz poruszy, wtedy przejdę obojętnie, albo na odwrót, po prostu musi mieć "COŚ".
  • betti 30.08.2019
    Angela dla mnie poza ''coś'' musi mieć jeszcze sens i warsztat. Czytając patrzę na wszystko.
  • Angela 30.08.2019
    betti ale na świecie poza Tobą jedną są też inni ludzie i mają prawo do swojego (często
    sprzecznego z Twoim) zdania.
    Ja to się chyba do sądnego dnia nie doczekam, że to do Ciebie dotrze.
    Dobranoc.
  • betti 31.08.2019
    Angela toteż ja swoim zdaniem się wypowiadam, nigdy Twoim.
  • Angela 31.08.2019
    betti ale Twoje osądy (znowu o tym samym) są zanadto kategoryczne. Przeważnie autor
    czuje się przez nie przytłoczony. Ma wrażenie, że go osaczasz. Zanim zaczniesz poprawiać
    czyjś wiersz i wstawiać pod spodem w komentarzach, zapytaj, czy autor sobie tego życzy.
    Jeśli tak, to pomóż, jeśli nie, zwyczajnie odpuść. Wielu autorów, taką nieproszoną ingerencje,
    traktuje prawie jak gwałt. Mam nadzieję, że rozumiesz, a teraz nie spamujmy już Miśkom.
    Ostatni raz dobranoc.
  • betti 31.08.2019
    Angela gdybyś chociaż odrobinę się znała, to byś wiedziała, że trafne i dobre. Nie pomagam by krzywdzić.
    Dobranoc.
  • Misiu M 31.08.2019
    Angela dziękuję w imieniu swoim i brata za ogromne wsparcie
    trafnie to nazwałaś
    ja właśnie często czuję się osaczony przez komentarze betti
    a potem jak pisał nasz wieszcz Adam ,, gwałt niech się gwałtem odciska,,
    tylko ja nie chcę być gwałcony
    bo ja nie po to jestem na portalu aby się skupiać na obronie swoich tekstów
    chcę po prostu podzielić się myślami z innnymi
  • Misiu M 31.08.2019
    betti otarcie nie wystarczy , to stanowczo za mało
  • betti 31.08.2019
    Misiu M portal to nie wydawnictwo, ani nie wybieg... to miejsce, gdzie się pracuje nad swoimi tworami przed publikacją. Tak myślę.
  • Misiu M 31.08.2019
    betti myśl ,myśl betti -myślenie ma przyszłość - temat uważam za zakończony
    Angela jasno wyraziła to co czują inni
    jest ogromnie empatyczna i przez to sympatyczna
    potrenuj ,może i ty taka będziesz
    kiedyś
    w niedalekiej przyszłości
    hej
  • betti 31.08.2019
    Misiu M musiałabym po pierwsze nie znać się na poezji, po drugie chwalić jak leci, byleby mnie tylko lubili. Dla mnie to za mało. Ale jeżeli komuś wystarczy - luzik.
  • Misiu M 31.08.2019
    betti empatia nie wyklucza wcale znajomości poezji
    i nie ma nic wspólnego z chwaleniem jak leci
    może ty nie potrzebujesz być czasem pogłaskana i dobre słowo nic dla ciebie nie znaczy
    ale dla 99 % tu osób znaczy bardzo wiele
  • Misiu M 30.08.2019
    to posłuchaj jeszcze siebie i zawodowca :
    ty piszesz tak :

    ,,w nieznanym kierunku w dal - nieznany kierunek wskazuje już dal, po co to dopowiedzenie?
    od ostatniej może takiej dziewczyny - po co takiej?
    Pierwszy lepszy przykład. Wpychasz takie durnoty... ,,

    a zawodowiec napisał tak :
    wyrzuciłbym słowo ,, takiej ,, i ,, w dal,,
    ale to twój wiersz
    i widocznie myślisz o tym inaczej

    Jeśli poczujesz różnicę to będziesz dobrym krytykiem literackim.
    DOBRANOC betti i pomyśl nad tym co napisała ci wyżej Angela
  • Dekaos Dondi 30.08.2019
    Doceniam sonet, bo jeno mam 2 na swym koncie. Wzorowałem się na sonetach krymskich.
    Tekst misię podoba... tylko końcówka; ''uzji'' militarnie mnie się kojarzy... no ale ja mam dziwne skojareznia czasmi:))
    Pozdrawiam:))
  • betti 30.08.2019
    Czyli masz już dwie podobne opinie, Misiek... a Ty dalej swoje...
  • Misiu M 30.08.2019
    to jest kompletnie inna opinia - nie schlebiaj sobie betti
  • betti 30.08.2019
    Misiu M generalnie chodzi o to samo, nie zaprzeczysz...
  • Misiu M 30.08.2019
    betti idę już spać
    jestem ZA a nawet PRZECIW
    dobranoc Elżuniu
  • Misiu M 30.08.2019
    Misiek już śpi
  • Zaciekawiony 30.08.2019
    Nie wygląda mi na sonet, raczej przypomina "rap na jeden rym".
  • Misiu M 30.08.2019
    tak , masz rację to jest aki na jeden rym -para sonet bo ma tyle samo wersów
  • Zaciekawiony 30.08.2019
    Misiu M Ale te wersy mają jeszcze różną długość. Ani to sonet regularny ani sonet biały.
    Z rymami jest ten problem, że w większości są to rymy gramatyczne, które są, cóż, łatwe.
  • Misiu M 30.08.2019
    masz rację -dlatego traktuj to jako paralelę a nie sonet
    a le napisanie z sensem 14 wersów do jednego rymu łatwe chyba nie jest ?
    a w paraleli na ogół rymy są gramatyczne
  • Zaciekawiony 31.08.2019
    Ok, skoro dla ciebie to raczej "taki jakby sonet" to rozumiem.

    Z niektórymi końcówkami monorym (bo tak to się formalnie nazywa) może być bardziej nakombinowany, bo czasem podobnie brzmiącą końcówkę mogą osiągać różne słowa w różnej odmianie gramatycznej, albo rymowany fragment da się złożyć z bliskich słów (rym składany) lub ze słów przerwanych (rym łamany). No bo skoro już do zabawy wzięto coś monotonnego, to można bawić się bardziej.

    I przejawiał wciąż entuzja-
    -zm, tak otwarty jak żaluzja,
    Lecz ubodła mnie aluzja,
    natchnie jego która z muz - ja?
  • Misiek 31.08.2019
    brawo Zaciekawiony -bodaj jako jedyny pojąłeś formę mojego niby-sonetu ;-)
  • Aisak 31.08.2019
    Jak yetti może zrozumieć cokolwiek, jak jest betonem.
    To awykonalne.

    Ona uważa się za Matkę Poezji, ba nawet za markę Poezji hahahaha

    Więc nawracanie betonu na drogę Dobra i Zrozumienia nie ma sensu.
    :]
  • betti 31.08.2019
    Ostrzegałam.
  • Aisak 31.08.2019
    Ostrze naostrze gałam nie łgałam
    Poszczuję bo czuję że już wygrałam

    yetti...
    Wyjedź w Bieszczady
    poszukaj Wielkiej Stopy
    Hahahaha
    Nie szukaj zwady
    Takie zabawy
    USbeckie ślady

    ...
  • betti 31.08.2019
    Nie używam epitetów, człowiek obyty ze słowem - nie musi.

    Ty nie potrafisz zachować kultury - nigdzie. Jesteś chamska i arogancka. Pisząc źle, przybrałaś tę maskę, żeby istnieć, bo już tylko w ten sposób możesz...
    Nie interesuje mnie, co i jak robisz w realu, to Twoja sprawa. Na portalu i to literackim obowiązuje jednak kultura. Wszystkich.
    Przekroczyłaś wszystkie granice. Od dwóch lat obrażasz mnie i wyzywasz. Lekceważyłam to, bo domyślałam się, jak bardzo boli Ciebie fakt, że nie umiesz posługiwać się piórem, ale i litość też ma swoje granice...

    Dawałam Ci szanse, jak każdemu człowiekowi, ale niektórym nie warto.
  • Aisak 31.08.2019
    yetti Nie nudź.
    Nie psuj soboty. Idź nakarm koty. W tle Bohemoty.

    Tylko czekałaś na moje słowa. Przewidywalnaś, na wskroś (.......) xD

    Nie, nie, czasu nie zmarnuję, bo czas swój szanuję.
    Ty to uwielbiasz, a mnie to nudzi. Wyłącz komputer i idź do ludzi. Albo do sejmu. Tam to są zwady. Niezłe zabawy. Codziennie nowe bardzo rasowe. Zostaniesz nową poseł Pawłowicz i będziesz w kale przyjemnie brodzić.

    ...
    Biedne yetti
    Szuka byle pretekstu
    :(
  • betti 31.08.2019
    Liczyłam, że jednak rozsądek weźmie górę, ale to nie u Ciebie. Powinnam przewidzieć, że długo nie wytrzymasz...

    Biedna jesteś z tą swoją nienawiścią. Naprawdę Ci współczuję, ale już nie mam zrozumienia. Bywa.
  • Aisak 31.08.2019
    Idź podlej kwiatki
    Rusz suche zadki
    Tyś to naprawdę
    Przypadek rzadki

    Hahahaha
  • betti 31.08.2019
    Bardzo słaby rym, grafomania. Ale ciesz się, że chociaż tyle masz...
  • Aisak 31.08.2019
    Łoj, bo mnie łezki polecom
    Chlip Chlip
    Niezły klip

    Idem, nie zatrzymuj mnie
    Nie szukaj pretekstu
    Hahahaha
    :]

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania