Wracajmy do Domu - Dekaos Dondi

Dziewczynka obudziła się cała zapłakana. Śniła o matce, która opuściła ją niespodziewanie, bez słowa pożegnania i jakichkolwiek wyjaśnień. Dlaczego tak nagle? - rozmyślała leżąc nadal w łóżku. – Czyżby była aż tak niegrzeczną córką, że matka miała jej po prostu dość.To przecież niemożliwe, zawsze starła się być kochającą córką, chociaż nie zawsze robiła wszystko jak trzeba. Od tych wszystkich rozmyślań, znowu zasypia i znowu jest z nią. Siedzą na łące, na zielonym kocu w kratkę, jedząc dużo różnych pyszności, przyniesionych z domu. Nagle obraz znika i widzi zupełnie inny. Dopiero po chwili zdaje sobie sprawę, że powtórnie się obudziła.Na brzegu łóżka siedzi dziwna postać, cała w białej suknie, przyozdobionej stokrotkami. Dziewczynka zaczyna się nawet trochę bać. Kto to może być i czego może chcieć, gdyż przypuszcza, że przyszła tu w jakimś określonym celu.

– Wiem, że tęsknisz za swoją matką – mówi kobieta, spoglądając na leżącą. – Powiem ci jak to było, a ty zdecydujesz, jak postąpić – dodaje po chwili, jakby zamyślona. – Możesz ją odzyskać, jeżeli z całego serca tego pragniesz.

– Przecież, wiesz, że pragnę – powiedziała ze łzami w oczach. – Jak mogła mnie zostawić samą. Powiedz proszę, co się stało, dlaczego i co mam zrobić, by do mnie znowu powróciła

– Twoja matka wyszła na chwilę do ogrodu. Trochę wcześniej musiała tam być ta straszna wiedźma...

– Wiedźma? Ta o której wszyscy mówią? – zatrwożyła się dziewczynka.

– Niestety, właśnie ta. Zapewne niektóre rośliny zatruła tymi swoimi niecnymi myślami, pełnymi najgorszego zła. Twoja matka musiała je zjeść i stała się bardzo złą kobietą. Nie chciała cię znać. Słyszałam też, jak mówi sama do siebie, że z takim bachorem, nie chce mieć nic wspólnego. Nie mogłam nic na to poradzić. Nie wtedy, gdy czar był świeży.

– Jak chleb? To straszne co mówisz.

– Jest jednak pewna nadzieja. W tym samym ogrodzie znalazła złote naczynie. Podejrzewam, że to sprawka tej samej wiedźmy. Zachwyciła się tym blaskiem tak bardzo, że ciągle trzyma przy sobie. Wiem jednak, że gdyby ktoś sprawił, że mu to naczynie odda, to wtedy czar przestanie działać.

– A powiedz mi, gdzie ona jest? Daleko ode mnie?

– No cóż. Może nie tak daleko jak jej serce od ciebie, ale blisko też nie. Teraz przesiaduje blisko przepaści. Na jej dnie płonie wieczny ogień. Ona bardzo lubi tam spoglądać. To jeszcze bardziej wzmaga jej zło. Jeżeli chcesz ją odzyskać, to musisz tam się udać.

– Ale jestem tylko małą dziewczynką. Bardzo bym chciała, ale też strasznie się boję, takiej samotnej wędrówki.

– Niestety, dziewczynko. To jedyny sposób. Musisz sprawić, by tobie to naczynie dobrowolnie oddała. Wtedy je wrzucisz do przepaści, by spłonęło. Odzyskasz w ten sposób matkę.

– A wiesz chociaż, w którą stronę mam pójść – zapytała, chociaż było jej smutno, po tym wszystkim co usłyszała.

– Tak. Wiem. Wskażę ci drogę.

Wędrowała dość długo wśród wielu przeciwności, które musiała pokonać. Odczuwała jednak pewną niewidzialną opiekę nad sobą. Owa kobieta ją zapewniła, że nie zostawi jej samej, chociaż nie może z nią pójść. Zadanie musi sama wykonać. Wiele nocy nie spała, słysząc różne odgłosy, a niektóre były bardzo blisko, lecz po ciemku nie widziała, do jakich zwierząt należą. Nie rezygnowała jednak z wędrówki, gdyż trzymała ją na drodze wiara w to, że wszystko zakończy się pomyślnie.

Wtem dostrzegła białą wiewiórkę, siedzącą wśród różnorodnych kwiatów. Nie zdziwiła się nawet jej kolorem, ale przyszedł jej do głowy pomysł, żeby tych kwiatów nazbierać. Wiewiórka biegała przy niej gdy je zbierała, jakby ją to tego zachęcając.

Gdy już miała tyle, że ledwo mogła unieść, wyruszyła w dalszą drogę. Miała wrażenie, że biała zwierzątko kiwa do niej białą łapką na pożegnanie.

Na miejsce przybyła zupełnie niespodziewanie, jakby nagle obudziła się ze snu. Po prawej stronie zobaczyła krawędź przepaści i dziwną łunę unoszącą się dość nisko. Słońce właśnie zaczęło zachodzić, ciesząc wzrok pięknym widokiem. Ale nie jej spojrzenie. Miała oczy pełne łez. Myślała intensywnie, co by tu zrobić, gdy ją wreszcie ujrzy. Przecież tego naczynia dobrowolnie nie odda.

Wtem jakby coś ją tknęło, gdy tuliła kwiaty, które nadal trzymała.

Spojrzała przed siebie. Zobaczyła swoją matkę, którą w pierwszej chwili nie poznała. Zło odcisnęło piętno na jej twarzy.

– Czego tu chcesz? Przyszłaś mi przeszkadzać? Nie widzisz, jaka jestem piękna. To naczynie nie kłamie. Jest złote. Widzę w nim swoją twarz. Nie chce przestawać patrzeć, ciesząc się swoim pięknem. Idź stąd, bo tak cię stłukę, że własna matka ciebie nie pozna. A teraz zejdź mi z oczu. One patrzą gdzie indziej. Przybłędy w postrzępionej sukience nie chcą oglądać.

– Jesteś moją matką – musiała to wreszcie wykrztusić z siebie..

– Co? Kim jestem? Jak śmiesz tak do mnie mówić. Mam być matką takiej chodzącej szmaty, jaką ty jesteś. Do prawdy moja cierpliwość się kończy. Odejdź pókim dobra.

– Proszę, najpierw spójrz na te kwiaty. Musisz przyznać, że są piękne. Czyżbyś ich nie widziała.

– Kwiaty? No faktycznie, są piękne. Ty coś kombinujesz. Przyznaj się łajzo jedna.

– Nic nie kombinuję. Przysięgam. Pomyślałam sobie tylko, że gdybyś się tymi kwiatami cała ozdobiła, to dopiero była byś piękna. Przecież ci na tym zależy, żeby być piękną.

– Cholera. Dawaj. Przyozdobię się w nie.Chyba masz pokrako racje. Tylko naczynie nie położę na ziemi, bo się zapaskudzi.

– Chętnie potrzymam. Przysięgam, że ręce mam czyste. Jak widzisz kwiatów nie pobrudziłam.

– No dobrze. Widzę. Zabieram kwiaty, a ty trzymaj. Tylko uważaj, bo jak ci wyleci z rąk, to będziesz je miała połamane na drobne kosteczki.

– Będę uważać.

Kobieta zaczyna zdobić swoje ciało. Nie zauważa, że dziewczynka biegnie w kierunku przepaści. Nagle coś jej podpadło. Ozdobiona kwiatami, zaczyna ją gonić. Uciekinierka, czuje za sobą stęchłą woń kwiatów. Jest coraz bliżej krawędzi. Wstrętny zapach się nasila. Wie, że matka ją prawie dogania. W ostatniej chwili rzuca naczynie, na dno przepaści, prosto w ogień.

W tym samym momencie, czuje za plecami piękny zapach kwiatów. Wie już, że nie przyszła na próżno. Obraca się w jej kierunku. Nie odczuwa lęku. Ślicznie wygląda tak przyozdobiona.

Matka przytula swoją córkę, a ta słyszy tylko trzy słowa, ale jakże wspaniałe;

– Wracajmy do domu.

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 6

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (40)

  • jesień2018 14.04.2019
    No więc to jest moim zdaniem Mia :)))
  • Pasja 14.04.2019
    A może to ty jesień dla niepoznaki?
  • jesień2018 14.04.2019
    MOŻE.
  • Pasja 14.04.2019
    A dla mnie jest to Ozar, kiedyś coś takiego podobnego stworzył?
  • Niech będzie na Mia, ale tak naprawdę to czysty strzał zasugerowany przez jesień 2018:))
  • Ozar 14.04.2019
    pasja nie to nie ja sorka
  • Pasja 14.04.2019
    o to przepraszam
  • pkropka 14.04.2019
    Hmm... Myślę, że to napisał jakiś pan. Tylko nie wiem który.
  • Ozar 14.04.2019
    Ja nie biorę udziału w tym eksperymencie
  • Karawan 14.04.2019
    Na moje oko Pana Buczy to dzieło ;)
  • Angela 14.04.2019
    Również jestem rozdarta pomiędzy Mią a Jesienią.
  • jesień2018 14.04.2019
    Czyli Mia ;) Angela, a Ty wzięłaś udział?
  • Angela 14.04.2019
    jesień2018 ano wzięłam, ale też jeszcze nikt mnie nie odgadł : )
  • jesień2018 14.04.2019
    Angela Idę patrzeć:)
  • Angela 14.04.2019
    jesień2018 powodzenia, ale pewna jesteś, że ten tekst nie Twój? : )
  • jesień2018 14.04.2019
    Angela niestety nie :(
  • Mia123a 14.04.2019
    Ojejku dzieciaki, przecież to facet napisał!
  • pkropka 14.04.2019
    Ja się zgadzam, że facet. Ale nie mam pojęcia który...
  • Cofftee 14.04.2019
    pkropka Hmmmmm! Takie zapewnianie dla zapewniania, że się zgadzasz, brzmi podejrzanie, pragnę zauważyć... ;-)
  • jesień2018 14.04.2019
    Dlaczego facet? Ja nie widzę faceta...
  • Mia123a 14.04.2019
    A no. Teraz dwie podejrzane. Pkropka i jesień. No i jakiś facet.
  • pkropka 14.04.2019
    To się wkopałam xp
    Najbardziej mi pasuje Fanthomas, ale wszędzie go wciskam, więc to nie on. A myślę, że facet po dialogach złej matki.
  • jesień2018 14.04.2019
    pkropka Może powinnyśmy się po prostu przyznać, że to my razem, a Ozar pisał dialogi złej matce?
  • pkropka 14.04.2019
    Masz rację, i tak już nas przejrzeli.
  • jesień2018 14.04.2019
    Spryciarze!!
  • Mia123a 14.04.2019
    No i mam Was małe kłamczuchy!
  • Mia123a 14.04.2019
    No albo jesień. Chociaż trochę też mi się z Ozarem skojarzyło
  • jesień2018 14.04.2019
    Czyli piszę jak facet, zwłaszcza jak Ozar? ;)))
  • Mia123a 14.04.2019
    Droga jesień. To musi być jakiś chłop. No chyba, że się strasznie mylę i jednak jakąś dama. No to wtedy tylko Ty.
  • jesień2018 14.04.2019
    Mia123a albo TY ;)
  • Mia123a 14.04.2019
    Droga jesień, ja naprawdę chciałam coś tutaj napisać, ale po ostatni moim brawurowym występie wolę jednak nie :(
  • jesień2018 14.04.2019
    Mia ej no, weź się :) w garść! I pisz! Pa, jak jest fajnie.
  • Nazareth 15.04.2019
    Te baśniowe motywy połączone z językiem współczesnym w dialogach przypominają mi Karawana, ale pewności nie mam.
  • Pasja 15.04.2019
    Mia ostatecznie
  • Dekaos Dondi 17.04.2019
    Napisałem tekst: Wracajmy do Domu:)
  • Pasja 17.04.2019
    jeszcze jeden
  • jesień2018 17.04.2019
    No nie. Ja Cię widziałam w innych tekstach. Jak to?!?!
  • Tutaj też nie miałam zielonego pojęcia
  • Pasja 17.04.2019
    to ja pasja przepraszam
  • pkropka 17.04.2019
    No i masz. Wiedziałam, że pan, nawet Cię chciałam Dekadosie palcem wskazać. Ale już Cię w tylu tekstach typowałam, że uznałam, że się mylę :p Brawo!

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania