Zapomniana bitwa

Zawodowi historycy, którzy powinni zająć się wyjaśnieniem tej tajemnicy natychmiast po odzyskaniu przez Polskę niepodległości abdykowali.

Średnia ocena: 3.9  Głosów: 15

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (17)

  • Widzę Bogumile, że stałeś się ekspertem od powstań. To chyba twój najciekawszy tekst. 5
  • bogumil1 27.04.2020
    Te najciekawsze publikuję w prasie albo książkach, tu zamieszczam tylko ciekawsze moim zdaniem epizody. Ponad stuletnia historia walki Polaków o niepodległość jest dla mnie sto razy ciekawsza od jakiejkolwiek fikcji literackiej. Generalnie to specjalizuję się w Powstaniu Styczniowym, jestem nim zafascynowany jak Piłsudski. Co do Powstania Listopadowego, to z racji, że szczegółowo poznałem biografie m.in. Emilii Plater, księdza Antoniego Mackiewicz i kilku innych postaci z tego okresu to bardziej zainteresowałem się litewskim teatrem wojennym w tym powstaniu. Zarówno powstanie Styczniowe, jaki Listopadowe na Litwie, a szczególnie na Żmudzi i w Auksztocie miały charakter ogólnonarodowy. Bo w Królestwie Polskim było z tym różnie, zależnie od okolic.
  • bogumil1 A w jakiej prasie dokładnie publikujesz, jeśli można spytać?
  • bogumil1 27.04.2020
    Marku generalnie to w każdej, byle nie lewicowej, mogę ci jutro linki z tekstami wysłać na maila. Czy ten z Portalu Pisarskiego jest aktualny?
  • bogumil1 Aktualny, tyle że nie jest to krzynka osobista, lecz portalowa. Jeśli napiszesz komentarz na mojej stronie https://zapisacmarzenia.pl/ to będę miał twój email i ci odpiszę.
  • bogumil1 27.04.2020
    Marku odpisałem Ci w tekście o Wirusie. Fajny, chyba go tu nie było.
  • bogumil1 czekam. Co do testu planuję wrzucić do w środę. Pozdrawiam!
  • bogumil1 27.04.2020
    Marku, wpisałem ci komentarz pod tekstem Atak Wirusa, i dostałem odpowiedź, że komentarz czeka na akceptację moderatora, ale jak Ci się nie wyświetlił, to możesz mi napisać na ten adres:
    bogumil@adresik.net
  • bogumil1 Już zatwierdziłem komentarz i odpasłem ci. Sprawdź skrzynkę.
  • bogumil1 27.04.2020
    Marku, ok odpisuję.
  • Erwonus 07.06.2020
    bogumil1 bardzo dobrze, że nie lewicowej! Szanuję za tę zasadę!
  • bogumil1 08.06.2020
    Erwonus tego typu szmatławe tytuły omijam z daleka.
  • Erwonus 09.06.2020
    bogumil1 to mój człowiek. Zapraszam do mnie na profil. Wróciłem do pisania.
  • bogumil1 09.06.2020
    Erwonus wiem, tak sprawdziłem, nie czytałem dwóch ostatnich rozdziałów, koniecznie będę musiał to nadrobić w długi weekend, albo nawet jeszcze dziś bądź jutro. Pozdrawiam Cię serdecznie.
  • Erwonus 09.06.2020
    bogumil1 wszystkiego dobrego!
  • Ozar 28.04.2020
    Bardzo ciekawie opisujesz bitwy z naszych powstań. To cenna inicjatywa, bo w zasadzie przeciętny człowiek praktycznie nie zna tych potyczek i tak jak (jak wiesz moja działka to Ii wś), ja chętnie czyta o nich. Takie czasem nawet małe zbrojne potyczki warto pokazywać choćby dlatego, żeby nie pozostały nieznane. 5 za przypomnienie kolejnego starcia Polaków z Rosjanami.
  • bogumil1 28.04.2020
    Dziękuję Ozarze za przeczytanie.
    Żeby nie było, że opisuję jakieś tylko klęski muszę dodać, że oddział pułkownika Zaliwskiego prawie natychmiast po wybuchu powstania z powodzeniem działał na tyłach wojsk rosyjskich zadając im znaczne straty, a w drodze na Litwę wspólnie z innymi jednostkami miał na koncie rozbicie znacznych zgrupowań rosyjskich liczących po kilka tysięcy ludzi, m.in. komendę w Rajgrodzie na Mazowszu.

    Pod Sokołdą niestety mu się noga powinęła, nie zachował prawdopodobnie odpowiedniej czujności. To nie był koniec jego szlaku bojowego. Dotarł do Warszawy i zebrał żołnierzy, którzy uratowali się z tej klęski.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania