Widok - miniatura

Nie chcą cię widzieć pod osłoną nocy, o nie. Na srebrnym talerzu jeść złotych rozgwiazd. Ocean wyrzucił je na rozbitej klepsydry piasek. Mackami sięgają nieba, umierając na dnie odbitych pomruków fal. Płynie nurt niezatapialny, mąci światło latarni, podbija statkom kadłuby. Kołysze we mgle ze srebrnych nici hamaki, śpią w nich tajemnice. Zaklęte w gwiezdnym pyle, rozświetlą kompasu kierunki. W oku lunety nie widać kresu horyzontu. W marynarskim kole toczy się tęsknota za szyfrem. Zacumować już nie ma gdzie.

 

Słychać wrzask mew, ich białe skrzydła tną wstający świt. Wyrasta nadzieja z nagich koron drzew, drapią jego twarz. Milczy. Pogłębione bruzdy okrywa kobaltowej toni cierń. Zapada w bieli, głęboko się skryje, za puchem szarym, zaczeka.

Zanim kurtyna uderzy w grunt, wypali w niej siatkę do połowu ryb. Skąpie w niej swoje czyste dłonie. Z bryzy wyrzeźbi bałwany. Opadnie z impetem naturalnej siły, odbije w tafli spojrzenie i rozproszy się w złudzeń mgnieniu. Widok rozciągnie się nie skończony, kulę ściśnie mocniej atmosfera.

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 12

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (33)

  • Dekaos Dondi 29.04.2018
    Jestem urzeczony!. To mógłby być tekst, mówiony na tle odpowiedniej muzyki.Np; ''Oxygene'' J.M.J. Pozdrawiam 5+
  • Szudracz 29.04.2018
    Dekaos Już się obwiałam, że znowu z księżycem wyjdzie dno.
    Dzięki za ekspresowy odzew. :)
  • Justyska 29.04.2018
    Szudracz u Ciebie dno? Wątpliwe... Wiele znaczeń i metafor. Ciekawy pomysł z tym piaskiem z klepsydry jakby zatrzymany czas, który pięknie opisalas.
    Pozdrawiam:)
  • Szudracz 29.04.2018
    Justyska Pewnie, że mi się zdarza coś nie tak napisać, ja nie idealna. :)
    Dobrze, że można odczytać na więcej niż jeden sposób. Taki był zamiar.
    Dzięki serdeczne. :)
  • drohobysz 29.04.2018
    trochę przypomina coleridgowskie klimaty. coś w deseń kubla khan :)
  • Szudracz 29.04.2018
    drohobysz Jest związek, nie było inspiracji z tej strony.
    Dzięki, że czasami zaglądasz do mnie. Pozdro. :)
  • Bożena Joanna 29.04.2018
    Pięknie!!! Pozdrowienia!
  • Szudracz 29.04.2018
    Bożena Joanna Miło bardzo, dziękuję i pozdrawiam. :)
  • Canulas 29.04.2018
    Ok, Szu. Udało się. Z wielką pompą, najzupełniej szczerze, bardzo, bardzo zadowolony, oznajmiam CI, że mamy. Mamy, pierdolonego, Morsa.
    Zrobiłaś to bez dwóch zdań.

    " Płynie nurt niezatapialny, mąci światło latarni, podbija statkom kadłuby." - to jest ge-nia-lne.

    "W marynarskim kole toczy się tęsknota za szyfrem. Zacumować już nie ma gdzie. " - to jest mistrzostwo.

    Naprawdę, najchętniej złapałbym ten tekst za pysk i pzrekopiował cały.
    Ale SZTOSIWO.

    "Słychać wrzask mew, ich białe skrzydła tną wstający świt. " - i to. (wypieprzyłaś mnie z kapci)

    "Zanim kurtyna uderzy w grunt, wypali w niej siatkę do połowu ryb. " - i jeszcze to, i jeszcze muszę to.

    Stało się. Zdeklasowałaś Morsa i, hoho, proszę pani. I to jak.

    Pani Szu, to jest najlepsze, co kiedykolwiek napisałaś. Napisałaś cudną rzecz. Oj, kurde.
    Spodziewaj się, że bedziemy do tego wracać.
    Cu-do.
  • Canulas 29.04.2018
    A tylko mi to skasuj! Nie chcę być w Twojej skórze. Oj, będe Cię tu nawiedzał.
    Aleś wywaliła teksta.
  • Szudracz 29.04.2018
    Can W takich momentach milczę, przyduszona wzruszeniem. Poczekaj aż ochłonę. :) Nie wywalę tego tekstu, nie martw się. :)

    Dzięki ogromne.:)
  • Canulas 29.04.2018
    Szudracz - coś Ty tu uczyniła. Jak? Tyle czekaliśmy, ale jak żeś tupła kopytkiem, jak żeś machłą ogonkiem, jak żeś drapła pazurkiem, to... wszystkie śliwki z całaego sadda - w piździec na glebę.
    Cudo.
  • Szudracz 29.04.2018
    Can No co Ty, takie straty w śliwkach jak po tornadzie. :)
  • Canulas 29.04.2018
    Bo to było prawdziwe Szunami
  • Szudracz 29.04.2018
    Can :)
  • Pasja 29.04.2018
    Obraz namalowany słowami. Morze zawsze dla mnie rozbudza niedokończone podróże.
    Twój obraz też jest niedokończony.
    Pozdrawiam serdecznie
  • Szudracz 30.04.2018
    pasja Tak, jest to obraz bez ram. :)
    Dziękuję serdecznie. :)
  • Blanka 30.04.2018
    Piękne to, Szu. Takie subtelne, niejednoznaczne.
    "W oku lunety nie widać kresu horyzontu. W marynarskim kole toczy się tęsknota za szyfrem. Zacumować już nie ma gdzie."- cudnie.
    Bardzo mi się podobało:)
  • Szudracz 30.04.2018
    Blanka Cieszą się, że tu zajrzałaś. :)
    Dziękuję serdecznie.
  • Agnieszka Gu 30.04.2018
    Szu, to jest kawał cudownego tekstu! Jestem oszołomiona i zachwycona :)
    Pozdr
  • Szudracz 01.05.2018
    Agnieszka Bardzo się cieszę. :) Dziękuję. :)
  • Nachszon 01.05.2018
    Przypomina mi to jakiś kawałek Steda,ale nie jestem w stanie przypomnieć sobie jaki. Nieważne. Świetna gra słowem i obrazem. Nie do ogarnięcia. Wkurzają mnie takie teksty, bo lubię rozumieć, ale czasami muszę się poddać pięknu i zrozumieć, że nie warto rozumieć. Cudeńko, naprawdę. Brawo.
  • Szudracz 01.05.2018
    Nachszon Onieśmielają mnie pochwały. :) Odpowiem tak, bardzo dziękuję, jest to jeden z ważniejszych tekstów dla mnie. :)
  • Canulas 23.05.2018
    Cośrodowe słuchowisko pod tytułem "Perły Canulardo" w składzie ja i... w sumie to tylko ja: Maja zaszczyt odświeżyć perłę miss Szu (jakkolwiek to brzmi)
    Prosze przerwać wszelkie domowe prace i grmoko przystąpić do lektury.
    Cała akcja tutaj: http://www.opowi.pl/forum/nagroda-dla-canulasa-w996/#reply
  • Szudracz 23.05.2018
    Can Dzięki za rekomendacje. :)
  • Kim 24.05.2018
    Przyszłam za Królem Canulem. Grube to, Szu. Szanuję takie teksty :) Wincyj, proszę.
    "Pogłębione bruzdy okrywa kobaltowej toni cierń" - bajka.
    Pozdrówka ;)))
  • Szudracz 24.05.2018
    Kim Miło, że przyszłaś. Postaram się o wincyj. :)
    Dziękuję i pozdro. :)
  • Fajne to! Nie wiem jak to się stało, ale po lekturze tego tekstu, byłem cały mokry od morskiej wody, a w zębach chrzescila mi sól...
    Swietnie Szu!!!
  • Szudracz 25.05.2018
    Maurycy Cudnie, że odniosłeś takie wrażenie. :)
    Wyobrażam sobie jak mogłeś wyglądać. :)'
    Dzięki wielkie za wizytę. :)
  • Dekaos Dondi 04.08.2018
    Oj Szudracz→Przypomniałem sobie.Teraz jeszcze bardziej mi podeszło!!.
  • Szudracz 04.08.2018
    Dekaos Oj, jak ja Cię za to nie lubię. :)
  • jolka_ka 03.11.2018
    Jedyne, czego się przyczepię, to monotonia krótkich zdań. Ja wiem, że styl i w ogóle, ale można pisać lakonicznie i pięknie, a od czasu do czasu wplatać dłuższe zdania na przełamanie. Zyskuje na tym rytm, melodyjność tekstu, wszystko.

    Tak czy inaczej, fenomenalny tekst. Ogromne wyczucie słowa, ogromne wyczucie klimatu, ciekawe operowania emocjami i tajemnicą. Nie zabrakło mi wyjaśnień, wszystko było dokładnie tak zrozumiałe, jak trzeba. Tempo odpowiadało. Piątkę łap.
  • Szudracz 04.11.2018
    jolka_ka Zrobiłaś mi niespodziankę odkopując ten tekst. :) Od strony budowy zdań, rzeczywiście mogłyby być trochę bardziej rozbudowane. Sporo superlatyw, dla mnie najważniejsze, że został zrozumiany w całości. :)
    Dzięki ogromne. :)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania