Literkowa Bitwa na Rymy (nr.1) (temat dowolny) - Wiersz o człowieku, który pisał wstecz -

Opowiem Wam dziś o pewnym człowieku,

Który na granicy dwudziestego wieku,

Wymyślił, że opowieść stworzy,

I wszelkie zasady w niej umorzy,

Nie będzie to jednak zwykła historia,

Gdyż na początku będzie Victoria,

Oraz stwierdził, że w drodze wyjątku...

...koniec będzie na początku.

 

Skrytykowały go wszelkie asy,

A wyprzedził swoje czasy.

Geniuszem go nazywano,

I na wielką sławę skazano.

 

Autor ten w pamięci mojej zapisał się na wieki,

Niestety kochany poeta już zamknął swe powieki,

Nigdy nie przyjdzie mi spotkać jego postać,

A celem mym było jego uczniem zostać,

Ludzie nie doceniają prostoty tej powiastki,

A sami tworzą dzieła, lecz tylko namiastki,

Ludzki duch poezji nigdy niewyżyty,

A nasz autor zmarł...

...w płaszcz szczęścia okryty

Średnia ocena: 4.8  Głosów: 17

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (61)

  • Moni 18.02.2016
    Śliczne i mądre, zwłaszcza w kontekście dnia wczorajszego. :D Dam ci piąteczkę. C:
  • Karo 18.02.2016
    Dziękuję bardzo ;)
  • Moni 19.02.2016
    Bardzo dobre przesłanie oraz rymy. C: Za pierwszy razem ich nie zauważyłam, a to dobrze świadczy o wierszu. Niektórym nie pasuje ostatnia zwrotka, nie mam pojęcia czemu, więc nie biorę tego pod uwagę.
    Na minus mogę dać chyba tylko Wam zapisane wielką literą, bo to błąd. Nie bardzo wiem co dłużej napisać, bo nie wiem o kim to jest. Samą tajemnicę traktuję jako plusominus. :p
  • Karo 19.02.2016
    Moni Zapisałem "Wam" wielką literą, gdyż traktowałem to jako list ;)
  • Karo 19.02.2016
    Moni A i ta tajemnica tworzy uniwersalność, przez co każdy ma obraz innego twórcy :D
  • Moni 19.02.2016
    Ale ta zasada obowiązuje tylko w 2 os. liczby pojedynczej, a i nie wiem, czy uniwersalność, bo ta odwrotna chronologia Ci to zepsuła.
  • Karo 19.02.2016
    Moni To już twoja opinia ;) Ja jednak dalej trzymam przy swoim :D
  • Neurotyk 18.02.2016
    Karo, świetne dwie pierwsze zwrotki, przewrotne bardzo :) Trzecia z kolei trochę mi nie pasuje do całości, ja bym popracował nad ostatnią i morałem :) Jednak i tak daję 5, bo mi się podobało :)
  • Karo 18.02.2016
    Dziękuję Ci bardzo. Trzecia zwrotka może faktycznie nie jest najlepsza, lecz jej nie usunę, gdyż dla mnie była jakiś sposób wyjątkowa.
  • elenawest 18.02.2016
    Genialny tekst :-) 5 zostawiam, choć co do tej trzeciej zwrotki, zgadzam się z Neurotykiem
  • Karo 18.02.2016
    Dziękuję Ci bardzo ;) Postaram się ciut ulepszyć tą ostatnią zwrotkę ;)
  • Karo 18.02.2016
    elenawest Poprawiłem trochę tą ostatnia zwrotkę i liczę, na ponowną recenzję :D Wybacz, jeśli się narzucam.
  • Moni 18.02.2016
    A mnie się wydaje, że to zamysł autora, w końcu zaczyna ją od lecz.
  • Trudeau 18.02.2016
    No i po co taka oczywistość, niema sensu przywoływać nazwisk, jedziemy walcem...
  • Karo 18.02.2016
    Nie ogarniam sensu twojej wiadomości. Proszę wyjaśnij jej znaczenie ;)
  • Morelia 18.02.2016
    Ja miałam takie odczucie, że tej spójności kompozycyjnej trochę zabrakło, po prostu nie czytało mi się tego tak płynnie. Mimo wszystko wiersz bardzo przypadł mi do gustu i za to 5;)
  • Karo 18.02.2016
    Dziękuję :D
  • little girl 18.02.2016
    Ciekawie Ci to wyszło... choć zakończenie nie bardzo przypadło mi do gustu, jednak ogólnie podoba mi się - zostawiam 5 :)
  • Karo 18.02.2016
    little girl Dziękuję bardzo ;) Zakończenie zmieniło się już, więc zachęcam do ponownego przeczytania :D
  • little girl 18.02.2016
    Karo jest lepiej, choć... no nie wiem, nie całkiem mnie przekonuje. Mam nadzieję, że Cię nie urazilam, jako całokształt jest dobrze ;)
  • Rasia 18.02.2016
    "... w sławę okryty" - tu bez tej spacji
    A mnie się niestety tym razem nie podobało. Przykro mi, Karo. To znaczy tak - część pierwszej i głównie druga strofa zapowiadały się fajnie, były taką mocną stroną tego tekstu, ale później trochę sobie pofolgowałeś, jeśli chodzi o treść. Wciśnięcie tam tego wilka nie za bardzo pasowało mi ze względu na styl, no i pod koniec wiersz stracił według mnie tę silną wymowę. Pewnie bardziej poruszające byłoby, gdyby podmiot w tę sławę okryty nie został, bo iluż w końcu twórców właśnie tak umierało? Wtedy to byłby taki ukłon w ich kierunku i traktowałabym to zupełnie inaczej, głębiej. Tutaj jednak mi tego zabrakło, dlatego ode mnie 3,5 czyli 4 i mam nadzieję, że dobrze uzasadniłam.
  • Karo 18.02.2016
    Dziękuję Ci bardzo. Masz rację z tym końcem, więc zmieniłem go na lepsze. Mam nadzieję, że jeszcze raz przeczytasz i jednak spojrzysz na niego inaczej :D
  • Karo 18.02.2016
    P.S. Wiem, że powinno być "postaci", ale "postać" potrzebna mi była do rymu i tak pozostało. Nawiasem mówiąc, postać nie jest też całkowitym błędem ;)
  • Angela 18.02.2016
    Co do trzeciej zwrotki zgadzam się przedmówcami, coś tam zgrzytnęło, ale dwie pierwsze były super 5 : )
  • Karo 18.02.2016
    Dziękuję ;)
  • Moni 18.02.2016
    Ale ja jestem słaba, mnie nic nie zgrzytnęło. :/
  • Karo 18.02.2016
    Mówiąc szczerze, to cieszę się z twojej "słabości" - nie mam nic przeciwko twoim anty zgrzytaniem :D
  • Moni 18.02.2016
    To dobrze. :D W sumie wiersze są tak "bezzasadne", że to pewnie kwestia widzi mi się. :) W każdym razie dla mnie od początku do końca trzymasz wysoki poziom. C:
  • Karo 18.02.2016
    Moni Bóg zapłać Ci Moni i mam nadzieję, że ten "wysoki" poziom utrzyma mi się do końca najnowszej bitwy, gdzie to wymyśliłem naprawdę dobrą historię ;)
  • elenawest 18.02.2016
    Przeczytałam poprawiony wiersz i muszę powiedzieć, że jeszcze bardziej mi się podoba
  • Karo 18.02.2016
    Dziękuję ;)
  • SacredFortune 18.02.2016
    Przyjemne, o kim to?
  • Karo 18.02.2016
    Moja słodka tajemnica :D miałem na myśli pewnego mało znanego autora, który był mi bardzo bliski, neistety zmarł i postanowiłem go uczcić tym lekko podkolorowanym wierszem. Zostawił nawet parę swoich rękopisów dla mnie. Tak właściwie to dzięki niemu teraz piszę ;)
  • elenawest 18.02.2016
    Karo ooo, to jest superowe :-D
  • SacredFortune 18.02.2016
    Karo to bardzo miłe z twojej strony :) Na pewno byłby dumny z tego, że zainspirował Cię do pracy
  • elenawest 18.02.2016
    SacredFortune zgadzam się z tobą ;-)
  • Karo 18.02.2016
    SacredFortune mam nadzieję, że faktycznie jest że mnie dumny ;) kiedyś zastanawiał em się czy udostępnić jego rękopisy, by ludzie mogli podziwiać jego piękne wiersze, lecz zdecydowałem, że jednak zostawię to dla siebie ( przynajmniej na razie)
  • Nie przepadam za taką liryką.
    Mimo wszystko, przyjemnie się czytało. Zostawiam 4 . :3
  • SacredFortune 18.02.2016
    aaa właśnie! Ode mnie 5
  • Karo 18.02.2016
    Dziękuję bardzo ;)
  • Neurotyk 19.02.2016
    ___Komentarz Bitewny___

    Wiersz, generalnie mi się podobał :) Ciekawie się czyta, ponieważ zastosowałeś rożne długości wersów w zwrotkach.

    "Oraz stwierdził, że w drodze wyjątku...
    ...koniec będzie na początku

    – ten fragment uznaję za całe "clue" wiersza.


    "Wymyślił, że opowieść stworzy,
    I wszelkie zasady w niej umorzy,"

    – ot kolejny znak rozpoznawalny Twojego pióra; słowo "umorzy" użyte w kontekście na pierwszy rzut oka nie pasującym, aczkolwiek Ty z tego robisz zaletę, tworząc klimat przewrotności wiersza opisującego "genialnego artystę" i dajesz do zrozumienia, że trochę też jednak szalonego...

    Dalej poddajesz z wdziękiem w wątpliwość jego geniusz, wykorzystując motyw "Asa", czyli postaci w filmach reprezentujących tych, co wiedzą najlepiej i są najlepsi.

    Zakończenie nie satysfakcjonuje mnie jako odbiorcę poprzednich zwrotek. zabrakło mi dramaturgii zmagania się genialnego Twórcy z "Asami" tego świata, jednakże zawarłeś pewien sentyment w zakończeniu, polegający na refleksji mówiącej o bezsilności poetów w dążeniu do perfekcji i dotknięcia "ręki mistrzów", którzy odchodzą jakby nie pozostawiając "swoich rad":

    "Nigdy nie przyjdzie mi spotkać jego postać,
    A celem mym było jego uczniem zostać,
    Ludzie nie doceniają prostoty tej powiastki,
    A sami tworzą dzieła, lecz tylko namiastki,
    Ludzki duch poezji nigdy niewyżyty,.."
  • Moni 19.02.2016
    A ja myślałam, że się postarałam pod pracą Sky. XD Brawo, świetna recenzja. C:
  • Karo 19.02.2016
    Dziękuję Ci bardzo ;) Miło jest poczytać czyjeś refleksje na swój temat :D Mam nadzieję, że ten wiersz pozostanie Wam w pamięci na długo ;)
  • Neurotyk 19.02.2016
    Karo, proszę. Pamiętajmy, ze oficjalne recenzje możemy dawać zarówno przed, jak po zakończeniu przyjmowania zgłoszeń do Bitwy, zaś nasz PUNKT przyznajemy dopiero po zakończeniu terminu wstawiania prac :)
  • Karo 19.02.2016
    Neurotyk Pamiętam (nie jestem aż takim imbecylem na jakiego wyglądam :P) Pytanie jednak brzmi: Czy ty też wstawiasz swą pracę? Czy tylko oceniasz jako główny sędzia?
  • Neurotyk 19.02.2016
    Karo ja wstawie prace jeszcze, nie ma zwykłych sedziow, tylko uczestnicy sedziują :)
  • Neurotyk 19.02.2016
    Karo ja wstawie prace jeszcze, nie ma zwykłych sedziow, tylko uczestnicy sedziują :)
  • KarolaKorman 19.02.2016
    Aście się nagadali pod tym, że końca nie widać. Dam 5 :)
  • Karo 19.02.2016
    Dziękuję ;)
    Widzisz, jestem bardzo rozmowny i widocznie to jest zaraźliwe ;)
  • Sky300 20.02.2016
    Komentarz do bitwy:
    Negatywy - Rozwinęłabym środkową strofę i jakoś wzbogaciła .............
    Pozytywy - Często w układzie parzystym (aabb) rymy męczą i irytują. Tutaj bardzo mi się podobały :) Koniec pierwszej i trzeciej strofy jest po prostu czarujący! Puenta w tym wierszy jest świetna. Naprawdę prawdziwa. Skłania do refleksji nad własną twórczością.
    Moje ogólne odczucia - Czemu tak krótko? Poczytałabym jeszcze ;_;
    Bardzo mi się podobało :)
  • Karo 20.02.2016
    Dziękuję bardzo ;)
  • O-Ren Ishii 20.02.2016
    Komentarz do bitwy:
    Uważam, że ocenianie to nie moja bajka, kompletnie, ale będę próbować.
    Pierwsza zwrotka jest świetna, szczególnie jej końcówka. Podobnie z końcówką zwrotki ostatniej, choć można było skończyć to hmmmm... Mocniej? Ale i tak jest bardzo dobrze! :D
    Nie podobała mi się druga zwrotka, mogłaby być dłuższa i właściwie... Malo wnosi.
    Ogółem wiersz podobał mi się, przyjemny, nietrudny, jeśli chodzi o odbiór, choć mógłby być dłuższy. :D
    Powodzenia w bitwie :D
  • Karo 20.02.2016
    Dziękuję ;) Osobiście nie lubię długich wierszy, u mnie są zbyt przekombinowane :D druga zwrotka za to pokazuje, jak bardzo niedoceniony był na początku, lecz później to minęło i stał się wybitnym twórcą.
  • little girl 21.02.2016
    --- Ocena bitewna ---
    No i znów tu jestem, no teraz postaram się trochę bardziej :3

    Początek podoba mi się, nawet bardzo. Wdało Ci się w nim coś ważnego - zainteresować osobę czytającą, która z niecierpliwością przechodzi do dalszych części, by dowiedzieć się o co właściwie chodzi z tym człowiekiem.

    W drugiej dowiadujemy się o jego wybitności, czego w sumie można było domyśleć się z pierwszej zwrotki.
    Nie podoba mi się zastosowanie pierwszego i ostatniego wersu, czyli "Skrytykowały go wszelkie asy,"/"I na wielką sławę skazano." - widzę tu sprzeczność, ale możliwe, że po prostu źle to interpretuję.

    Dochodząc do ostatniej podmiot mówi o uwielbieniu i żalu, o tym, że był wielkim poetą, mimo tego odczuwam w tym momencie niedosyt.
    Podoba mi się część zakończenia, czyli:
    "Ludzie nie doceniają prostoty tej powiastki,
    A sami tworzą dzieła, lecz tylko namiastki,
    Ludzki duch poezji nigdy niewyżyty, "
    Jednak nadal nie dociera do mnie koniec:
    "A nasz autor zmarł...
    ...w płaszcz szczęścia okryty" - dlaczego 'szczęścia', skoro ludzie nie są w stanie dostrzec, docenić prostoty tej powiastki?

    Jako całokształt jednak podobało mi się, co pisałam wcześniej. Czytało się lekko, przyjemnie.
    Powodzenia w bitwie ;)
  • Karo 21.02.2016
    Girl już wyjaśniam:
    1)Wpierw skrytykowały go asy (dobrzy pisarze), lecz okazało się, że wyprzedził swoje czasy. I gdy już okazało się jakim był geniuszem, to stał się sławny.
    2)Zmarł w płaszcz szczęścia okryty, gdyż po prostu był szczęśliwy, nie dla tego, że nikt nie rozumiał jego tekstów, lecz temu, że robił to co kochał ;)
    Dziękuję ;)
  • Sky300 26.02.2016
    A tak, byłabym zapomniała o przyznaniu Ci punkciku oficjalnie pod Twoim wierszem :)
    Więc...
    otrzymujesz ode mnie punkt bitewny!
  • Karo 26.02.2016
    Dziękuję
  • Arysto 27.02.2016
    No więc komentarzem bitewnym:

    Wiersz w swym przekazie nie jest skomplikowany, w sumie odkrywczy też nie, ogólnie nie czuję, że coś wniósł, nie wprawił mnie w zadumę, nie rozbawił, nie powalił błyskotliwością. Jest prosty, momentami banalny, ergo u mnie wpisuje się w konwencję wierszy, niekoniecznie poezji.

    Próbowałem czytać go na jakieś sposoby, ale ogranicza mi to, niestety, interpunkcja, więc miejsca tutaj na jakąś kreatywność nie ma dla czytelnika - ogólnie nawet metaforycznie przekaz nie pozwala na duże pole manewru - ot, był pisarz, kolejny artysta, którego nikt nie rozumie, prócz gromadki ludzi, którzy walczą w jego imię krzycząc "Ffielkim poeto był!", czasy wyprzedził jak wielu niezrozumianych przed nim (to w sumie jest ciekawe: czy ktoś wstrzela się z tymi samym trikiem w odpowiednie warunki kulturowo-społeczne, czy też po prostu jest tutaj ciąg, który istniejąc odpowiednio długo daje się zauważyć?), ale szczęśliwy to umarł, bo czemu i nie :)

    Rymy, które nie są dla mnie wyznacznikiem jakości wiersza (może gdyby nie były takie częstochowskie, bo to w niektórych zdaniach doprowadziło do przymusowego użycia słów, które sprawiły, że cała moc gdzieś uleciała niczym przez nieszczelną rurę), sprawiły, że czytało się to w miarę "skocznie" i płynnie, jednak sama konstrukcja nie wskazuje na zastosowanie jakiejkolwiek innej techniki (jak więc to stoi? Wiersz biały lepiej pisany, czy też rymy konieczne, nawet jeśli banalne?) - nie jest toniczny, stroficzność w sumie jest wolna - wedle wizji autora, nie trzyma się żadnego schematu znanych wierszy (prócz tych białych i wolnych), akcenty porozstawiane losowo, jedynie duże litery, interpunkcja tworzą z tego bezszwowego tworu coś na kształt systemu. Szczerze, to nie ma to dla mnie żadnego znaczenia, liczy się przekaz, ale cóż - jak się wszyscy tak czepiali tego, to pomyślałem, że konsekwencja się przyda.

    Niestety, nie porwał mnie. Poezję oceniam przez dwa pryzmaty - intelektualny i emocjonalny. Jeśli mogę pomyśleć nad wierszem i odkryć jego nowe znaczenia - to jeden punkt. Jeśli te przemyślenia wzbudzają we mnie emocje, jeśli sztuka wzbudza we mnie emocje - to drugi. Tutaj nic nie odkryłem, nie przemyślałem, emocji również niewiele.

    Daję 3.
  • Karo 27.02.2016
    Dziękuję za komentarz i ocenę ;) następnym razem postaram się polepszyć ;)
  • Arysto 27.02.2016
    Karo Poezja jest subiektywna. Nawet intymna. Osobiście sądzę, że najlepiej pisać dalej po swojemu - po drodze rozwijać się zgodnie ze swoją wolą. Ja sam mam wygórowane wymagania odnośnie poezji (Baczyński, Kasprowicz, Tetmajer), więc raczej moje narzekanie wynika z faktu, że ciężko mi dogodzić :)
  • Karo 27.02.2016
    Arysto Spoko, :D Ja piszę prosto i łatwym przekazem, gdyż kami mam styl, lecz masz też trochę racji, że przydałoby się głębsze dno :D

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania